ATV och UTV i skogen

Steloperera Yamaha 550/700

26 inlägg 18224 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#438988 Blir nog finfint det där. Dock hade jag önskat en ATV med stel bakaxel med portalaxlar, så man även fick bättre markfrigång. För när man har stelopererat ATV:n så blir den rätt annorlunda att köra med.

   TS
ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Steloperera Yamaha 550/700

weldion  
#461398 Nu så har jag gjort en ny modell. Monterade även jag längre skruvar till dämparna, skar sedan till två stycken låsningar som man monterar utanpå dämparen och säkrar med mutter. Tar kanske 2 minuter att montera om man tar det litet lugnt.

Bild

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#461450 Snyggt! :) :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

ÅsaNisse  
#461540 Jag har svårt att förstå varför man ska bygga om maskiner för att kunna överbelasta dom och använda dom på ett sätt som inte är avsett. :surp: Någonstans kommer det att skita sig.
Bättre då att skaffa ändamålsenliga grejor.

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#461544
ÅsaNisse skrev:Jag har svårt att förstå varför man ska bygga om maskiner för att kunna överbelasta dom och använda dom på ett sätt som inte är avsett. :surp: Någonstans kommer det att skita sig.
Bättre då att skaffa ändamålsenliga grejor.

Det handlar om att bygga om så man kan använda maskinen på samma sätt som en maskin med stel axel. Det ska väl max handla om 100kg i ökat kultryck.

Annars använder man maskinen och/eller vagn fel. Det är då saker kan gå sönder. Särskilt om man kör lite extra oförsiktigt.
Edit: Skriva på mobilen ger en ofta stavfel..
Senast redigerad av Hema tis 27 jun 2017, 19:15, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Steloperera Yamaha 550/700

weldion  
#461546 För mig så handlar det om varje räddad centimeter av markfrigång.

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Qkeeper  
#461593 Personligen kör jag mycket lugnare sen jag fick den nya maskinen som är stelopererad jämfört med den gamla med förstärkta fjädrar för nu slår man ju ihjäl sig själv om man drar på för mycket så det är åtminstone mer skonsamt för vagnen :lol: :D

Användarvisningsbild

Re: Steloperera Yamaha 550/700

weldion  
#462066 Så här har jag gjort med fastsättningen av stagen. Vände på en flänsmutter för att lägga hylsan, som är svetsad på staget, mot.

Bild


Sedan en annan flänsmutter för att dra åt staget ordentligt.

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#462069 Ser ju proffsigt ut. Är de gjorda till den nya modellen eller den äldre som delar ram med 550?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Steloperera Yamaha 550/700

weldion  
#462074
Hema skrev:Ser ju proffsigt ut. Är de gjorda till den nya modellen eller den äldre som delar ram med 550?


Den sistnämnda. Men det går att anpassa till den nya. Bara att rätta sig efter längden på dämparen.

Avatar Fallback

Re: Steloperera Yamaha 550/700

Hema  
#763252 @Fredrik Hej, varför verkar flera bilder saknas?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).