Sida 4 av 7

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tis 03 mar 2015, 20:01
av Lind560
Ja de ska fixas på torsdag ska skaffa en mätare å plocka dit så ja kan kolla när man kör

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tis 03 mar 2015, 22:27
av Hema
Låter bra det.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 19:27
av Lind560
Nu har ja fått ordning på allt nu driver den som den ska riktigt stor skillnad på drag kraften. Den ska tydligen driva på en sida åt gången alltså den sidan som alltid går lättast tyvärr så är inte vagnen diffad det hade varit bra. Men de räcker nog som den e ska testa den imon. Har fått ut några bra lass idag iallafall. Bild kommer

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 19:30
av Hema
Lind560 skrev:Nu har ja fått ordning på allt nu driver den som den ska riktigt stor skillnad på drag kraften. Den ska tydligen driva på en sida åt gången alltså den sidan som alltid går lättast tyvärr så är inte vagnen diffad det hade varit bra. Men de räcker nog som den e ska testa den imon. Har fått ut några bra lass idag iallafall. Bild kommer

Va? Låter mycket knas. Hur kan isf. bromsfunktionen funka? klart det går ju alltid att seriekoppla motorerna..

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 21:14
av Lind560
Seriekopplar man motorerna så får man högväxel sa de på Avesta vagnen

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 21:19
av Lind560
Men de kanske kan vara fel ja har bara låg växel på min tydligen

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 22:50
av Lind560
Lagom lass

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 23:09
av Hema
Jag är ingen expert på hydraulik, men det du säger, tycker jag låter konstigt. Borde finnas någon här som kan säga hur det ska vara. Skapligt lass iaf.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 23:51
av frequey
Har inte mkt kunskap om ämnet men vi var i kontakt med avesta om just drivningen för länge sedan och jag vill minnas att det Lind560 säger stämmer. Det är inte ngn diff eller såvidare, drivningen sker således med det hjul som har mest grepp. Vår vagn har då 13hk motorn med låg och högväxel.

Angående låg och högväxel så är det konstigt att du bara verkar ha låg, men hellre det än hög då den är starkare på lågen men man använder ju också högen.... Vi hade till och med en från avesta som mätte hur mkt kraft vår vagn drog på båda växlarna och även om jag inte kommer ihåg siffrorna så var skillnaden i dragkraften väldigt stor (mellan låg och hög). Ett tips för att få så bra drivning som möjligt är att testa olika däcktryck. Rekommenderat är nog inte mer än 1-1.5kg men tror vi testade med över 2kg och på plan mark kom man upp i högre tryck när drivningen användes. Dock kan det ju ha andra nackdelar osv..

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: tor 05 mar 2015, 23:54
av frequey
Och för de som är intresserade, som jag skrev tidigare i tråden så gick ju vår vagn sönder i infästningen av ramstyrningen. Avestavagnens support var bra och vi fick snabbt hemskickade nya fästen som är de som uppenbarligen är de som installeras på vagnarna idag, de är trekantiga och sprider således ut kraften mer på den tunna plåten i ramen som de monteras på.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: fre 06 mar 2015, 00:24
av Hema
frequey skrev:Har inte mkt kunskap om ämnet men vi var i kontakt med avesta om just drivningen för länge sedan och jag vill minnas att det Lind560 säger stämmer. Det är inte ngn diff eller såvidare, drivningen sker således med det hjul som har mest grepp.

Om det är det hjul som har bäst grepp, ja det köper jag. Men Lind560 skrev rullade lättast, jaja kanske feltolkning från min sida.

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: fre 06 mar 2015, 00:28
av frequey
Kan ju erkänna att jag säkert förvridigt ngt så ngn med verklig inblick får gärna säga hur det faktiskt ligger till. Att det skulle driva på hjulet som rullar lättast låter väldigt konstigt, då tolkar jag att det skulle driva på det hjul som är i luften om det nu skulle hända..

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: fre 06 mar 2015, 07:30
av Lind560
Om man säger så sjunker hjulen på högersidan ned och det lutar lite åt höger så driver hjulen på vänster sida. Hjulen kan hänga i luften på vänster sida även då driver de bara på dom och inte andra sidan

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: fre 06 mar 2015, 10:52
av axwell
Lind560 skrev:Om man säger så sjunker hjulen på högersidan ned och det lutar lite åt höger så driver hjulen på vänster sida. Hjulen kan hänga i luften på vänster sida även då driver de bara på dom och inte andra sidan


Det lät ju lite avancerat att kraften skulle gå till det hjul som har bäst grepp.
Fast lite bättre bör det ju gå att få till, dvs samma flöde till båda sidorna istf. som nu att oljan får gå den lättaste vägen.

Någon hydraulkunnig kan kanske berätta hur det fungerar på dom små ATV-vagnar kontra större timmervagnar på 10-14 ton :?:

Re: Avesta vagnen ms38

Postat: fre 06 mar 2015, 18:26
av Henrik Petersen
Hej!
Helt klart går kraften till det hjul som har sämst fäste, olien tar altin den lättaste vägen(som jag :grin: ). Kranman har ju löst det vid att ha 1 motor+vxllåda på dom vagnarna med flexodrive. annars borde det gå att iaf. bättra på funktionen med en flödesventil.

Henrik