ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 595467 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Pidden  
#60729 Har en Polaris 500 SPortsman X2 och en kranman-vagn med hydraulaggregat! Funkar bra på våran lilla fastighet! har huggt en del barkborre med den! Men den har transporterat plantor och gått i snösvängen också!

ATV från Bengtssons
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60776 Ser ut som du har drivning på den. Behöver du den mycket? eller så här: Skulle du köpt till drivning om du inte hade haft den med från början (om du ändå veta vad du vet nu)?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Pidden  
#60817 Uvskogen: Japp, Det är drivning på den! Vi använder den ganska mycket efter som det bitvis är ganska kuperat och blött! Vi hade troligen köpt till om det inte funnits!

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60833 Ja det låter ju precis som jag har det, backigt och blött. Då blir det här med prioriteringar igen då, traktor eller drivning (30 tkr kostar den för eftermontering till min vagn! 😡 ).

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#60835
Uvskogen skrev:Ja det låter ju precis som jag har det, backigt och blött. Då blir det här med prioriteringar igen då, traktor eller drivning (30 tkr kostar den för eftermontering till min vagn! 😡 ).


Kanske är billigare att sälja den vagnen och köpa en ny med drivning istället?

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60841 Jo, den tanken har slagit mig, fast mer i att sälja alltihop och köpa traktor i stället, de senaste dagarna 🧠. Det är just detta med priserna på ATV grejor som fått mig att fundera mer och mer på traktor. Där finns så väldigt mycket tillbehör till helt andra priser. Å andra sidan så är fyrhjulingen väldigt smidig. Nå, jag kommer säkert fram till något klokt :roll:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#60842 4hjulingen är ju som du säger väldigt smidig. Visst kan man köpa tillbehör till dom... men man kan tillverka väldigt mycket själv också vill jag framhålla. Men har dock svårt att tänka mig att tillbehör skulle vara dyrare till en atv än en traktor.

Nu vet jag ju inte vad du har för nått att åka med i skogen (skummade snabbt igenom tråden men hittade inte dig) men de kanske går att förbättra din framkomlighet på billigare vis också.

för en 4-5000 får du en uppsättning regäla grovmönstrade terrängdäck, de gör väldigt mycket för framkomligheten. Du skrev att du hade en väldigt tung vagn, kanske vore läge att prova en billig lätt vagn istället? Visst får du inte samma framkomlighet som drivning på vagnen men säg att den vagnen är 100-200kg lättare än din nuvarande, då skulle du kunna lasta 100-200kg mer på varje lass men ändå inte få tyngre ekipage än du kör idag och dessutom sparat pengar på att köpa en lätt billig vagn.

Bara några små tankar från mig.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#60857
Mickev skrev:4hjulingen är ju som du säger väldigt smidig. Visst kan man köpa tillbehör till dom... men man kan tillverka väldigt mycket själv också vill jag framhålla. Men har dock svårt att tänka mig att tillbehör skulle vara dyrare till en atv än en traktor.

Nu vet jag ju inte vad du har för nått att åka med i skogen (skummade snabbt igenom tråden men hittade inte dig) men de kanske går att förbättra din framkomlighet på billigare vis också.

för en 4-5000 får du en uppsättning regäla grovmönstrade terrängdäck, de gör väldigt mycket för framkomligheten. Du skrev att du hade en väldigt tung vagn, kanske vore läge att prova en billig lätt vagn istället? Visst får du inte samma framkomlighet som drivning på vagnen men säg att den vagnen är 100-200kg lättare än din nuvarande, då skulle du kunna lasta 100-200kg mer på varje lass men ändå inte få tyngre ekipage än du kör idag och dessutom sparat pengar på att köpa en lätt billig vagn.

Bara några små tankar från mig.


Jo du har rätt i det att hydraulkransvagnarna nog egentligen är för tunga för en fyrhjuling, tror det har diskuterat i en annan tråd här på forumet. Men jag tror inte den (xyz-vagnen) är tyngre än andra med hydraulkran. Problemet är snarare att atv-vagnar med hydraulkran nog alltid ska ha drivning om de ska användas i terräng som är kuperad eller tung på annat sätt. Har också noterat att den modell jag har numera säljs med drivning på från början.
Annars så har jag provat allt, till och med piggkedjor på alla fyra. Det hjälper lite, men är det blött så gräver fyrhjulingen ned sig ändå. Tidigare hade jag en vagn med linkran, den for jag fram med utan problem. Samtidigt så är fördelarna med hydraulkranen många, inte minst gripskopan som jag köpt till, har mycket nytta av den. Fast vagnen skulle jag aldrig köpt utan drivning idag.

(det där med tillbehör blev lite fel, det jag menade är att utbudet av begagnat på traktorsidan är så mycket större och därmed billigare att hitta grejor, så tycker jag det ser ut på Blocket i varje fall)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mickev  
#60896 Ja att de är lättare att hitta begagnade grejer de håller jag med om.

Ja nu vet jag ju inte hur mycket virke du kör igentligen per år men du sa att du inte hade några större problem att ta dig fram med gamla vagnen med wirekran, kanske vore läge att köra en enklare lätt vagn utan kran eller med wirekran på dom bökigare ställena istället?

Du vet jag verkar lite ha bestämt mig för att hitta en billigare lösning nu ;) men tänkte iallafall att de kanske inte är så farligt att emellanåt få handlasta för att spara in pengarna som de kostar att skaffa drivning/byta vagn eller byta hela ekipaget. Självklart är de ju hur gulligt som hällst med hydralkran på vagnen... men är de nödvändigt igentligen på domdär bökigare ställen? Samtidigt är de ju alltid roligt med nya grejer också och du har ju bevisligen hittat en enledning att köpa nått ;)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Henrik Petersen  
#60962 Hej uvskogen

du kan ju dra din nuvarende vang med en minitraktor, det skulle ge dig en bättra fremkomlighet då den ju väger ungfär det dubbla
samt har grövra däck, bare ett forslag.

mvh Henrik, en mycket nöjd minitraktor ägera

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Tjottaperka  
#63901 Jag och far min kör med en Honda Foreman... Någonting mer heter den men det står still just nu :shock: Det är iaf en 500 och funkar otroligt bra, Det är ju Hondas hydrostatiska låda på den också så den funkar prima i skogen, kanske kan bli lite låg mot för Artic Cat men finns ju höjningssats att köpa till så :) Efter den har vi ett XYZ kran ekipage med hydraulisk kran. Funkar skitbra och en fyrhjulingen är vi riktigt nöjd med (bytte nyligen) Den funkar kanonbra i skogen till lite vedkörning och pyssel! :smile:
Kanske langar upp någon bild nå tag :)

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

jnse  
#64580 Kodiak 450 -03

Efter körning.JPG

Fastkörd.jpg

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64589 Hej jnse, jaha du lerbadar atvn, fin bild.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64590 Hej jnse, jaha du lerbadar atvn, fin bild.

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

jnse  
#64608 Hehe jo. Det var nån som hade kört där innan med en 4-hjuling och gjort djupa spår, som inte syntes i leran när jag kom.
Så där blev man ståendes på bottenplattan :smile:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).