ATV och UTV i skogen

Vilken ATV kör ni med?

920 inlägg 597277 visningar 165 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342489
skogh skrev:Byggde om en gammal plog till hjulingen, ska testa till helgen. fick bygga om draget lite för att få dit tryckstången.
Bild


Hur det där fungerar för att plöja fåror i åkermark är jag väldigt intresserad att få veta! :smile:

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

skogh  
#342490 mmm lite utav en prototyp detta, eller experiment :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342492
skogh skrev:mmm lite utav en prototyp detta, eller experiment :mrgreen:


Ja men jag är väldigt intresserad ändå! :geek:

Användarvisningsbild

Re: Vilken ATV kör ni med?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#342493
1442516392_sep2015polarisetx.jpg

Nu kör jag med denna goding, härligt med insprutning.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#342535
skogh skrev:mmm lite utav en prototyp detta, eller experiment :mrgreen:

Mycket spännande!

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Jerpa  
#342564
skogh skrev:Byggde om en gammal plog till hjulingen, ska testa till helgen. fick bygga om draget lite för att få dit tryckstången.
Bild

Intressant projekt. Man skulle kunna lösa det lätt med en vinsch bak, men det man då får problem med är vikten ner i marken på plogen. Skulle vara ett stag som man kan spänna/vika. Tänk ihopvikbar torkställning/stegstag etc.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

skogh  
#342930 Kan nu meddela att plogen funkade förvånansvärt bra, fick förstärka på ett ställe där järnet bockade sig. och så har jag tillverkat ett vinschfäste bak på hjulingen så att jag kan hissa och sänka , krävs bara 5 cm höjning för att man ska få upp plogbladet.
men fåran blev 20 cm djup konstant. funderar på om man kan nyttja till markberedning 🧠

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mr shogun  
#342938
Qkeeper skrev:Någon som varit och inhandlat den nya grizzlyn eller kodiaken och har några synpunkter positiva som negativa? :smile:


Hej!
Denna beskriver dem rätt bra tycker jag:

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Qkeeper  
#343499
Mr shogun skrev:
Qkeeper skrev:Någon som varit och inhandlat den nya grizzlyn eller kodiaken och har några synpunkter positiva som negativa? :smile:


Hej!
Denna beskriver dem rätt bra tycker jag:


Jo har sett den men alltid kul att få lite respons från verkligheten. :)

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mr shogun  
#343519 Hej!
Sorry missförstod dig.
Jag har varit och provkört dem båda och man märker verkligen störst skillnad när man kan hoppa i mellan dem.
Om vi börjar med Kodiak så är den betydligt mindre än Grizzlyn och storleksmässigt skulle jag placera den mellan 450 och gamla 550.
Upplever de "nätta" formatet som smidigt i skogen och känns som om man har bättre koll på maskinen mot Grizzlyn när det är trångt. Motorkarriären upplever jag mjukare än Grizzlyn som är lite hetsigare men det är bara i variatorerna det skiljer enligt uppgift.
Grizzlyn är ju större och lite tyngre och kanske rätt val om man kommer köra de allra största timmerlassen. Känns lite stabilare än kodiaken när man kör på skrå med den bredare spårvidden.
Grizzly kommer också i slutet av oktober SE version med två nya färger som sägs bli riktigt fina.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#343573 Gamla 550 är väl lika stor som gamla 700? Om vi snackar från 2010 typ?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mr shogun  
#343580 Hej!
Stämmer bra fram till 2014 års modell då var de lika stora men 2014 kom Grizzly 700 WTHC.
WTHC står för bredare spårvidd och högre komp. 700:an fick även lite mer effekt trots att den även minskade förbrukningen med ca 25%. Katalysator fick den även 2014 och starkare servo som även ger maxeffekt när man lägger i diffspärren.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#343614 Okey tack för det klargörandet. Då borde nya 700 även dra om inte mindre än gamla 550 i soppa. Låter trevligt.

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker det är konstigt att man släpper två olika modeller, när de är så lika. Samt i videoklippet, så tycker jag det låter anmärkningsvärt att de säger: "För riktigt stora lass, lämpar sig Grizzlyn bäst då den väger mer." Borde inte arbetarmodellen Kodiak vara bäst för just tungt arbete?

I mina öron faller då syftet med Kodiaken nästan. Fast det är kanske för att kunna erbjuda en mer prisvärt produkt, verkar kunna skilja ca 20.000:- och då kanske Grizzlyn blir svår prismässigt att försvara framför Kodiaken?

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Mr shogun  
#343628 Nja där delar jag nog inte uppfattning.
Tidigare var ju Grizzly 550 och 700 i princip identiska förutom lite större cylinder på 700. Nu ju allt utom själva cylindervolymen olika.
Dessutom är även även Respektive modell av Kodiak: Kodiak IRS, Kodiak EPS samt Kodiak EPS SE olika varann vad gäller både bromsar, diffar, instrument, drivning m,m.
Sedan är det nog så att det är bra med lite tyngre maskin (Grizzly) när det kommer till de större lassen även om jag tror det skiljer rätt lite dem imelllan. Såg när en Kodiak kom körandes med ett timmerlass större än jag nånsin kört fram och den hördes rätt oberörd ut av det.
Smidigare när det är trångt den ronden vinner då Kodiak.

Avatar Fallback

Re: Vilken ATV kör ni med?

Hema  
#343632 Har nu kollat runt lite och jämfört de två och ska man välja en Kodiak får man se till att välja en i SE-utförande (EPS/styrservo ingår) annars går man miste om diffspärrfunktionen. Vilket i min mening är ett måste om man ska köra i skogen med vagn efter.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).