ATV och UTV i skogen

Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

44 inlägg 14260 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491439 Tips på enklare kalkylator:
https://www.verksamt.se/alla-e-tjanster/rakna-ut

ATV från Bengtssons
Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

axwell  
#491455
MDin skrev:Nu blir jag fundersam!?!?!
Jag ger 2084 kr för en helförsäkring för min KingQ 500!!! per ÅR!
Visserligen terrängreggad, 18.000kr verkar lite i överkant.
Hur har ni andra för försäkringskostnader?


En 500cc i Folksam halv. terräng 903 Kr/år.

Kan det ha blivit nåt missförstånd runt lastvolymen, 4-4.5 kubik tar jag oftast på en enklare vagn utan drivning.

Men då gäller det brännved räknat i travmätt, med fub blir det något helt annat.

För bättre ekonomi, satsa på en minitraktor, bättre på allt väsentligt :!:

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Kristian84  
#491467
axwell skrev:
MDin skrev:Nu blir jag fundersam!?!?!
Jag ger 2084 kr för en helförsäkring för min KingQ 500!!! per ÅR!
Visserligen terrängreggad, 18.000kr verkar lite i överkant.
Hur har ni andra för försäkringskostnader?


En 500cc i Folksam halv. terräng 903 Kr/år.

Kan det ha blivit nåt missförstånd runt lastvolymen, 4-4.5 kubik tar jag oftast på en enklare vagn utan drivning.

Men då gäller det brännved räknat i travmätt, med fub blir det något helt annat.

För bättre ekonomi, satsa på en minitraktor, bättre på allt väsentligt :!:

Är de en fyrhjulingsvagn du menar då?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

axwell  
#491479
Kristian84 skrev:Är de en fyrhjulingsvagn du menar då?


Ja i original en Vahva Jussi 320, dekaltrimmad till Mörevagnen 3120, även som äldre XYZ 320.

Dras av minitraktor 18 hp 3-cyl diesel som även förser hydraulvagnen med hydraulkraft, behövs alltså ingen vinande bensinmotor + hydraulaggregat.
Drar under litern/timme
Stakarna förlänger jag med ca. 40 cm.
Vagnen håller tack vare att det går att smyga vid branta backar, stubbar och stenar.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#491501 Fin video @axwell! Någon gång ska jag också skaffa mig en minitraktor. Bra för lilla åkern också men hytt skulle vara skönt också.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

husqvarna_med_sthil  
#491573 Sedan tycker jag att köra med fullt lass i terrängen är som det är det också, inte alltid att föredra och ingenting jag skulle räkna med att kunna göra annat än i gynnsamma förhållanden. Atv är ju bra till mycket men de pengar man får lägga för hela ekipaget skulle jag nog hellre lägga på något som är bättre anpassat för att skota virke om det är det som är huvudsyftet med grejerna. Tror nog likt Axwell att en minitraktor är betydligt bättre för ändamålet om man vill ha litenheten och smidigheten.

Att tänka att jobba med det med sådana grejer skulle jag aldrig göra, eller med mina egna grejer heller för den delen och ha hängande över sig att kosingen ska in och kunderna nöjda, fy fasen vilken situation som nu i år tex... tjoff så kom en meter snö och nu vore det helt stopp med en atv, jag tar mig inte ens av vägen med min, ser knappt över plogvallen :smile: Förlåt att jag rackar ner på din idé men jag reflekterar bara över hur jag skulle känna inför det hela.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

axwell  
#491575
Uvskogen skrev:Fin video axwell! Någon gång ska jag också skaffa mig en minitraktor. Bra för lilla åkern också men hytt skulle vara skönt också.

Värmande ord från en proffsfilmare. :smile:
Här har du en enäggstvilling till min Yanmar 186D, tänkt för olika marknader så nåt reglage kan ha annan utformning.
Den har 18 hp, PTO:n har 15 hp, minimibredden är 108 cm, kan enkelt justeras utåt i flera steg.
Tvivlar på att hjuldimensionerna stämmer brukar vara lite större

https://traktortema.se/traktorer/yanmar%20ym-1510d.html
Om du skall ha med hytt så för du nöja dig med en Kubota på den här firman i Kungsbacka).
Sen har du ju Kompakttraktor.com i Furudal

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

svampbob  
#491592 Problemet är inte främst fyrhjulingen och vagnen utan det stora problemet är att den manuella huggningen blir alldeles för ineffektiv och dyr per m3 fub jämfört med de maskinella alternativen.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Flax12  
#491599
svampbob skrev:Problemet är inte främst fyrhjulingen och vagnen utan det stora problemet är att den manuella huggningen blir alldeles för ineffektiv och dyr per m3 fub jämfört med de maskinella alternativen.

Eller snarare svårigheten att hitta tillräckligt många som uppskattar resultatet av arbetet.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

svampbob  
#491602
Flax12 skrev:
svampbob skrev:Problemet är inte främst fyrhjulingen och vagnen utan det stora problemet är att den manuella huggningen blir alldeles för ineffektiv och dyr per m3 fub jämfört med de maskinella alternativen.

Eller snarare svårigheten att hitta tillräckligt många som uppskattar resultatet av arbetet.


Det ena är väl en följd av det andra. Om en manuellhuggen gallring utkörd stickvägsfritt skulle ha samma kostnad som maskinellt utförd med 4,5 meters breda vägar så skulle det bli väldigt gott om jobb för manuellhuggarna.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Flax12  
#491603
svampbob skrev:
Flax12 skrev:
svampbob skrev:Problemet är inte främst fyrhjulingen och vagnen utan det stora problemet är att den manuella huggningen blir alldeles för ineffektiv och dyr per m3 fub jämfört med de maskinella alternativen.

Eller snarare svårigheten att hitta tillräckligt många som uppskattar resultatet av arbetet.


Det ena är väl en följd av det andra. Om en manuellhuggen gallring utkörd stickvägsfritt skulle ha samma kostnad som maskinellt utförd med 4,5 meters breda vägar så skulle det bli väldigt gott om jobb för manuellhuggarna.

Japp så är det. Det funkar så länge man håller på med det på sitt "egna" och nöjes kontot räcker till. Men visst är det vackert när det är stickvägslöst.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Daniel Rohden  
#496060 Hej!
Jag gjorde ett jobb vintern 16/17 åt en kund som inte ville ha in några stora maskiner på sin tomt/ mark. Det blev när jag var klar med jobbet 166.5m3toub timmer.99% gran och ca 75m3fub massaved.
Totalt ca 240 m3 som man får betalt för.

Huggningen tog 151 Tim och jag tar 350:- / Tim
Körningen tog 91 Tim a 695:-/ Tim

När jag uppskattade det innan jobbet sa jag till kunden att det inte bär sig ekonomiskt för han men om jag skulle gå back så tar jag den eventuella förlusten.

Det totala virkesvärdet blev 113600:-
Priset på jobbet vid full debitering borde vart 116095:- alltså - 2495:-

Ska man få någon lönsamhet bör det se ut så här tycker jag men vet att det inte verkar rimligt med tanke på virkespriserna.
Sen kan man se det på många olika sätt.
Kunden blev nöjd och fick bort träden utan några stora maskiner som var viktigt för honom.

Detta är väl inget som jag rekommenderar att göra med så små maskiner. Det gick åt en del reservdelar och mycket tid runtomkring.

Har en grizzly 550 -09 med en Avesta ms 48 med extra allt.

Avatar Fallback

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496076 Intressanta siffror. Jag får det till 280 m3fub totalt. Det kostar alltså 190:- / m3 när du manuellhugger och det är ett helt acceptabelt pris. Att skota med 4-hjuling kostar 225:- /m3f och det går givetvis inte ihop på något vis.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp att räkna på fyrhjuling och manuell huggning.

valdis  
#501190 Intressant läsning. Tyvärr var ju siffrorna inte de bästa. Synd, för jag har själv suttit och spånat om detta hade kunnat vara ett alternativ för mej under januari till mars när folk i allmänhet tydligen inte har så stort behov av elektriker.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).