Bilar

Köpa - Vilken PickUp?

601 inlägg 305213 visningar 37 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126654 Ha börjat fundera lite över bensinarn, va ligger din på i förbrukning slurfi?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126698 Strax över litern.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126774
Slurfi skrev:Strax över litern.



är det landsvägskörnign o en ungefärlig snittfart på kring 90km/h?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126843
huggarn82 skrev:
Slurfi skrev:Strax över litern.



är det landsvägskörnign o en ungefärlig snittfart på kring 90km/h?

Man borde kunna komma ner till litern blankt, men jag har hört att vissa kör ngt för fort.
Men om bilköpet hänger på nån deciliter hit eller dit ska man nog kolla på minipickisar eller Caddy.
Det blir ju bara trist om man jämt står med miniräknaren vid macken och suckar, komfort kostar
och vill man inte betala så välj nåt i lägre prisklass.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126876 nu vart jag mest brydd över varför den gås så pass billigt farsgubben hade två silverados bensinare under 90 talet med 350 motor dom va helt omöjlig o få under halvlitern, därför blev jag brydd,

min diesel cheva drar mellan 1,5 o 1,7 liter milen

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126979
huggarn82 skrev:nu vart jag mest brydd över varför den gås så pass billigt farsgubben hade två silverados bensinare under 90 talet med 350 motor dom va helt omöjlig o få under halvlitern, därför blev jag brydd,

min diesel cheva drar mellan 1,5 o 1,7 liter milen

Det låter å andra sidan lite åt det mer hållet så att säga.
Förklaringen kan vara så enkelt som körstil, 4wd istf 2wd, tungdrivna däck osv.
Lillbrorsan hade en C10 Silverado 1980 6,2 diesel 3-växlad automat som han lyckades köra på 0,9 l/milen !
Men då antar jag ju att det var landsväg och laglig hastighet.
Min förra C10 långflak, 2wd, kåpa, V8 305 TPI, TH700R4 drog dokumenterat 1,1 l/milen.
Jag gjorde nämligen ett riktigt test under mina verkliga förhållanden med den, även kompensation
för felvisning av km-mätaren osv över en lite längre period med flera tankningar.
Det skojiga i sammanhanget var att på den hade jag 33" däck, så kanske den hade gått
ännu billigare med originalstorlek på däcken.
Mitt råd är att ha bra med luft i däcken, sätta cruisen på den hastighet som det står på skyltarna och mät över en längre tid?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126980 Såklart även kolla ev felvisning med gps.

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#126996 silveradon gubben hade va ju en 350 Big Block med EFI dom va ju rätt törstiga, men sen va han rätt lat o kolla lufttryck o så så de hade nog en del betydelse

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134191 Inte så mycket att fundera på ! åk till en handlare och provkör en cheva 2500Hd allison duramax eller / ford F250 - 11

elller se på Discovery "loggers" ännu har jag inte sett nåt annat än Ford F 250 eller cheva 2500 hd på TV , eller varför inte en beg. cheva/ford (som i princip är som en lastbil , 50 000 mil är inga konstigheter )

dock är jag nöjd med min F 250 , den presterar långt mer än vad jag vågar testa .. (jag vill inte krascha motorn) jag har kört ifrån "ditt o datt " i trafikljusen mitt på blanka vardagen , man bör även tänka på att man åker i 3,5 ton när man snackar bränsleförbrukning ,

så jag tycker att ni som köper DYR japan T.e.x IZUZU D-MAX med 2 -3 liters motorer bör tänka en gång extra , många fantiserar säkert om nya bilar med Promotech eller Kcr box ...

Då tycker jag att dessa ska fantisera lika mycket om andrahandsvärdet , och varför trimma en motor som inte tål det ?

NISSAN har ju redan gett ex. på detta ,

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134225
huggarn82 skrev:finns bara ett alternativ USA Pickuper helst Duramax med Allisson transmission


Jo! polarn hade en duramax diesel -05 han har den inte mer! han sa: Man ska inte behöva hålla i instrumentpanelen när man åker över en järnvägsövergång!! rassel å skrammel, det är vad amerikanare är!! men visst... det mullrar gött under huven....... men det är det enda!! :smile:

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134228
Huggarn skrev:
huggarn82 skrev:finns bara ett alternativ USA Pickuper helst Duramax med Allisson transmission


Jo! polarn hade en duramax diesel -05 han har den inte mer! han sa: Man ska inte behöva hålla i instrumentpanelen när man åker över en järnvägsövergång!! rassel å skrammel, det är vad amerikanare är!! men visst... det mullrar gött under huven....... men det är det enda!! :smile:


då tror jag att din "polare" kanske "dragit en lina / eller rökt på " :mrgreen: eller summa summarum och klara fakta är att han kanske inte hade råd att fortsätta åka i den fina trucken :ugeek:

jag har åkt usa bilar varenda dag i alla väder och temperaturer i många år , och detta påstående om skrammel "hålla i instrumentbrädan" .. detta känns som nåt för "faceebook" :lol: :lol: :lol: (kanske det finns lösning på problemet med instrumentbrädan där ? ) :ugeek:

Avatar Fallback

Re: Köpa - Vilken PickUp?

axwell  
#134236
"spindeln" skrev: huggarn82 skrev:finns bara ett alternativ USA Pickuper helst Duramax med Allisson transmission



Jo! polarn hade en duramax diesel -05 han har den inte mer! han sa: Man ska inte behöva hålla i instrumentpanelen när man åker över en järnvägsövergång!! rassel å skrammel, det är vad amerikanare är!! men visst... det mullrar gött under huven....... men det är det enda!! :smile:



då tror jag att din "polare" kanske "dragit en lina / eller rökt på " :mrgreen: eller summa summarum och klara fakta är att han kanske inte hade råd att fortsätta åka i den fina trucken :ugeek:

jag har åkt usa bilar varenda dag i alla väder och temperaturer i många år , och detta påstående om skrammel "hålla i instrumentbrädan" .. detta känns som nåt för "faceebook" :lol: :lol: :lol: (kanske det finns lösning på problemet med instrumentbrädan där ? ) :ugeek:


Inte utan att Huggarn82 tycks ha trampat på en öm tå !

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134247
axwell skrev:
"spindeln" skrev: huggarn82 skrev:finns bara ett alternativ USA Pickuper helst Duramax med Allisson transmission



Jo! polarn hade en duramax diesel -05 han har den inte mer! han sa: Man ska inte behöva hålla i instrumentpanelen när man åker över en järnvägsövergång!! rassel å skrammel, det är vad amerikanare är!! men visst... det mullrar gött under huven....... men det är det enda!! :smile:



då tror jag att din "polare" kanske "dragit en lina / eller rökt på " :mrgreen: eller summa summarum och klara fakta är att han kanske inte hade råd att fortsätta åka i den fina trucken :ugeek:

jag har åkt usa bilar varenda dag i alla väder och temperaturer i många år , och detta påstående om skrammel "hålla i instrumentbrädan" .. detta känns som nåt för "faceebook" :lol: :lol: :lol: (kanske det finns lösning på problemet med instrumentbrädan där ? ) :ugeek:


Inte utan att Huggarn82 tycks ha trampat på en öm tå !

Det gjorde han nog, undras vad han kör för märke själv?

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134253 åker -05 Duramax som gått 20000 mil...

inge rassel o skrammel alls, o komforten är hur underbar som helst

Användarvisningsbild

Re: Köpa - Vilken PickUp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#134260
trislc skrev:Vi förstår att ni gillar era val, men det innebär inte att det är viktigast i världen att övertyga alla andra som tycker något annat att de befinner sig på idiotins avundsgräns.

Närå ingen fara, det jag väntar på är ju nån form av fakta från Huggarn, det blir ju bara jobbigt
att försöka jämföra olika pickisar när jag inte vet vad han har som referens.
Jag tycker bara det är kul när han måste komma med andrahandsberättelser om hur skramlig
nån kompis gamla pickis var, vi som kör fullsize har vana av ren och skär avundsjuka
och allmän missunnsamhet som vi möter då & då av sådana som Huggarn.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).