Jag har helt missat att det kommit ett gäng med svar på den här tråden!(Snubblade in på den när jag googlade ett annat ärende
)
För att göra en lång historia kort: Jag lämnade in bilen på felsök hos en verkstad i stan där jag bor. Dom hade den inne i tre dagar, gick igenom partikelfilter, letade felkoder, hade kontakt med Nissans support, i slutändan kunde dom inte hjälpa mig ändå. Det dom föreslog var att byta EGR-ventil och luftmassemätare. Den lokala Nissan återförsäljaren skulle ha 12 000:- för EGR-ventilen, plus jobbet. 2500:- för LMM. Jag köpte en LMM på skroten för 700:- och en EGR från Ebay för 1500:-. Bytte båda själv, ingen skillnad. Var på väg att ge upp när jag hamnade på ett Australiensiskt Navaraforum där jag hittade rådet att rengöra magnetventilen som styr wastegaten. Tog en burk brejkclean och blåste ur den och vipps så var det en helt ny bil. Från att ha känts som konstant dragläge var det helt plötsligt kraft genom hela registret. Ventilen strulade dock lite så jag bytte den, originaldelen kostade 1000:- och bytet tog 5 minuter. Tanken på att ha lämnat iväg bilen och fått betala över 15 000:- för jobb som skulle visat sig vara i onödan känns minst sagt bedrövlig. Hur i hela friden kan en professionell bilverkstad inte hitta ett sånt fel?
Glädjen visade sig dock vara kortvarig, för nu ryker bil(helvetet) blått/grått och luktar bränt i stället.
Köpte bilen i slutet av mars, har sen dess fått byta alla hjullager, en drivaxel, magnetventilen och nu lär det väl vara turbon som har gjort sitt.