Sida 1 av 1

Volvo kolv designad med vågor i toppen spar 2% bränsle

Postat: ons 21 jun 2017, 13:31
av Fredrik Reuter
Tekniker på Volvo har i flera år utvecklat och testat en ny design på kolvtopp. Nu finns den i Volvos större motorer för lastbilar och resultat visar att designen sparar upp till 2% i bränsleförbrukning. Innovationen får nu pris internt på Volvo.

Genom att designa kolvtoppens skål med vågor och en rund topp i mitten så riktas flammorna från det antända bränslet på ett sätt som gör att syre även i mitten av brännkammaren kan förbrännas av antändningen. Så är inte fallet med en konventionell design på kolvar.

Bränslet antänds i förbränningskammaren och i explosionsögonblicket färdas den antända gasen i 50 meter per sekund. Genom vågorna kan man centrera flammorna och få dem att kollidera i mitten av kammaren.

Det kanske mest anmärkningsvärda är att den nya förbränningsprocessen halverat sotpartiklarna ut från motorer med vågkolvar.




Tror ni det funkar på 2-taktare också?

http://news.cision.com/volvo/r/technolo ... n,c2292349

Re: Volvo kolv designad med vågor i toppen spar 2% bränsle

Postat: tor 22 jun 2017, 09:47
av skogjussi
Inte med vanlig tvåtakt utan insprutning ovan kolven.

Re: Volvo kolv designad med vågor i toppen spar 2% bränsle

Postat: tor 22 jun 2017, 22:43
av totte
Sant
skogjussi skrev:Inte med vanlig tvåtakt utan insprutning ovan kolven.


Helt säkert är det så. Dessutom skulle en kolvtopp av det här slaget totalt förstöra strömningen vid utspolningen av avgaserna. Tvåtaktarn är vad den är, en ful liten miljöbomb, men än så länge är det vad vi har som funkar vettigt för handhållna redskap.