Volvo kolv designad med vågor i toppen spar 2% bränsle
Postat: ons 21 jun 2017, 13:31
Tekniker på Volvo har i flera år utvecklat och testat en ny design på kolvtopp. Nu finns den i Volvos större motorer för lastbilar och resultat visar att designen sparar upp till 2% i bränsleförbrukning. Innovationen får nu pris internt på Volvo.
Genom att designa kolvtoppens skål med vågor och en rund topp i mitten så riktas flammorna från det antända bränslet på ett sätt som gör att syre även i mitten av brännkammaren kan förbrännas av antändningen. Så är inte fallet med en konventionell design på kolvar.
Bränslet antänds i förbränningskammaren och i explosionsögonblicket färdas den antända gasen i 50 meter per sekund. Genom vågorna kan man centrera flammorna och få dem att kollidera i mitten av kammaren.
Det kanske mest anmärkningsvärda är att den nya förbränningsprocessen halverat sotpartiklarna ut från motorer med vågkolvar.
Tror ni det funkar på 2-taktare också?
http://news.cision.com/volvo/r/technolo ... n,c2292349
Genom att designa kolvtoppens skål med vågor och en rund topp i mitten så riktas flammorna från det antända bränslet på ett sätt som gör att syre även i mitten av brännkammaren kan förbrännas av antändningen. Så är inte fallet med en konventionell design på kolvar.
Bränslet antänds i förbränningskammaren och i explosionsögonblicket färdas den antända gasen i 50 meter per sekund. Genom vågorna kan man centrera flammorna och få dem att kollidera i mitten av kammaren.
Det kanske mest anmärkningsvärda är att den nya förbränningsprocessen halverat sotpartiklarna ut från motorer med vågkolvar.
Tror ni det funkar på 2-taktare också?
http://news.cision.com/volvo/r/technolo ... n,c2292349