TL;DR
Förslaget är att nya bilar straffas eller belönas genom påslag eller avdrag på fordonsskatten där hela systemet är självfinansierande, de tunga, ej "miljögodkända" bilarna betalar skattelättnaden för miljöbilarna.
Bonus Malus är för övrigt latin och betyder "Bra Dåligt" fritt översatt. Miljöbilar hamnar under bonus och (förenklat) ex pickuper hamnar i under malus.
Bonus-Malus förslaget är att det ska appliceras på nya bilar de tre första åren och ska baseras på koldioxidutsläpp istället för idag, vikten.
Bilar med högre CO2 utsläpp kommer hamna i Malusläge och få straffskatt baserat på utsläppen. Exempel som figurerat är stora Amerikanska pickuper som kan få en årsskatt på 20.000 sek de första tre åren. För de mindre pickuperna så som VW Amarok och Nissan Navara med flera kan årsskatten hamna på strax under 10.000 sek de första tre åren.
Bilar som släpper ut mer än 140 g CO2/km får en extraskatt på 100 kr/gram över 140 g (77 kr mellan 95 – 140 g/km).
Antar Regeringen förslaget så är planen att detta system införs 2018 och bilar registrerade from 1 januari 2018 kommer omfattas av Bonus Malus. Malusdelen, alltså skattehöjningen kommer då regleras i vägtrafikskattelagen medans Bonusdelen kommer appliceras på supermiljöbilspremien som redan är införd.
Förslaget har fått en del kritik från olika läger, bl a att det inte kommer stimulera inköp av 0-utsläppsbilar (ex elbilar) värst mycket då förslaget är en höjning av supermiljöbilspremien med 5.000 sek (45.000 sek i premie).
Andra kritiska röster säger att ägare av ex pickuper nu kommer skjuta upp nybilsköpen avsevärt och köra vidare med sin gamla pickup för att slippa Maluspåslaget och genom detta blir ändringen inte av godo för miljön heller.
https://www.mynewsdesk.com/se/mrf/press ... ag-1876777
Här kan du läsa mer: http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... ou-201633/