Bilar

Bonus Malus - Döden för Pickupen?

8 inlägg 13414 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bonus Malus - Döden för Pickupen?

Fredrik Reuter  
#450016 Förslaget om ett bolus-malus-system för nya lätta fordon är på tapeten. Redan under valet 2014 diskuterades ett sådant förslag och för snart ett år sedan så lämnades ett förslag över till Regeringen och det är detta förslag som nu genomgår remiss.

TL;DR
Förslaget är att nya bilar straffas eller belönas genom påslag eller avdrag på fordonsskatten där hela systemet är självfinansierande, de tunga, ej "miljögodkända" bilarna betalar skattelättnaden för miljöbilarna.

Bonus Malus är för övrigt latin och betyder "Bra Dåligt" fritt översatt. Miljöbilar hamnar under bonus och (förenklat) ex pickuper hamnar i under malus.

Bonus-Malus förslaget är att det ska appliceras på nya bilar de tre första åren och ska baseras på koldioxidutsläpp istället för idag, vikten.

Bilar med högre CO2 utsläpp kommer hamna i Malusläge och få straffskatt baserat på utsläppen. Exempel som figurerat är stora Amerikanska pickuper som kan få en årsskatt på 20.000 sek de första tre åren. För de mindre pickuperna så som VW Amarok och Nissan Navara med flera kan årsskatten hamna på strax under 10.000 sek de första tre åren.

Bilar som släpper ut mer än 140 g CO2/km får en extraskatt på 100 kr/gram över 140 g (77 kr mellan 95 – 140 g/km).

Antar Regeringen förslaget så är planen att detta system införs 2018 och bilar registrerade from 1 januari 2018 kommer omfattas av Bonus Malus. Malusdelen, alltså skattehöjningen kommer då regleras i vägtrafikskattelagen medans Bonusdelen kommer appliceras på supermiljöbilspremien som redan är införd.

Förslaget har fått en del kritik från olika läger, bl a att det inte kommer stimulera inköp av 0-utsläppsbilar (ex elbilar) värst mycket då förslaget är en höjning av supermiljöbilspremien med 5.000 sek (45.000 sek i premie).

Andra kritiska röster säger att ägare av ex pickuper nu kommer skjuta upp nybilsköpen avsevärt och köra vidare med sin gamla pickup för att slippa Maluspåslaget och genom detta blir ändringen inte av godo för miljön heller.

https://www.mynewsdesk.com/se/mrf/press ... ag-1876777

Här kan du läsa mer: http://www.regeringen.se/rattsdokument/ ... ou-201633/

Bild




   TS
Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus - Döden för Pickupen?

Fredrik Reuter  
#470802 Hej,
Idag kom ny information från Regeringen ang Bonus-Malus för fordonstrafiken.

Nytt är bl a:

För att öka andelen miljöanpassade fordon och på sikt bidra till en fossilfri fordonsflotta, föreslår regeringen att miljöanpassade fordon med låga utsläpp av koldioxid får en bonus på upp till 60 000 kr, vilket är högre än dagens supermiljöbilspremie på 40 000 kr och det remitterade förslaget på 45 000 kr. Nya fordon med höga utsläpp av koldioxid föreslås få en högre skatt de första tre åren. Från 1 januari 2020 föreslås beskattningen baseras på den nya testkörcykeln. Då finns möjlighet att justera nivåerna så att minst samma miljöstyrning upprätthålls. Den befintliga fordonsflottan påverkas inte av förslaget utan får en oförändrad fordonsskatt när bonus-malus-systemet införs. Vi ökar förutsebarheten i hur skatten kommer att bli och ger konsumenterna, fordonstillverkarna och marknaden bättre möjligheter att anpassa sig till de nya reglerna.


Jag tror detta delvis varit uppe under dagen i "Dieselbilar förbjuds" tråden, men det kan också vara viktigt att strukturera informationen.

http://www.regeringen.se/pressmeddeland ... ran-bilar/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus - Döden för Pickupen?

Peteflamingstar  
#470813 Pssst säg inget till @Zalman om det här, då blir han alldeles odräglig! :D

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus - Döden för Pickupen?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#470871 Jag som var intresserad av en ny pickup nästa vår, kanske man får nöja sig med en begagnad istället... Fast risken är väl att priset på begagnatsidan också kommer öka i och med de nya reglerna!

Vilken pickup av de nya vanliga modellerna släpper ut minst?

Avatar Fallback

Re: Bonus Malus - Döden för Pickupen?

tallen100  
#470891
Peteflamingstar skrev:Pssst säg inget till @Zalman om det här, då blir han alldeles odräglig! :D

Ajaj du satte @ framför X_X :-ss :wink:

Avatar Fallback

Re: Bonus Malus - Döden för Pickupen?

Gaffe  
#470894 Jag ser ingen skillnad varför en pickup skulle beskattas annorlunda än en kombi, sedan, cab eller något annat. Det är ju en combo av vikt och utsläpp.
Kanske läge för bilfabrikanterna att se över motoralternativen på lätta lastbilar....
Plugin hybrid mer ett par hundra kg extra i batteripack där bak hade gjort susen i många väglag

Användarvisningsbild

Re: Bonus Malus - Döden för Pickupen?

Peteflamingstar  
#470986
tallen100 skrev:
Peteflamingstar skrev:Pssst säg inget till @Zalman om det här, då blir han alldeles odräglig! :D

Ajaj du satte @ framför X_X :-ss :wink:


Äsch jag tror nog han utöver envist (kliniskt?!) förespråkande för Tesla också begåvats med ett sinne för humor! :-bd

Avatar Fallback

Re: Bonus Malus - Döden för Pickupen?

tallen100  
#470988
Peteflamingstar skrev:
tallen100 skrev:
Peteflamingstar skrev:Pssst säg inget till @Zalman om det här, då blir han alldeles odräglig! :D

Ajaj du satte @ framför X_X :-ss :wink:


Äsch jag tror nog han utöver envist (kliniskt?!) förespråkande för Tesla också begåvats med ett sinne för humor! :-bd

Ja vi får Tesla.. äh jag menar Testa :mrgreen:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).