Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838229 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460796 Då jag räknar på en elbil såsom en nissan leif och räknar på den som en totalekonomi så blir den ju ändå slagen totalekonomsikt av en snål bensinbil. Nissan leaf är i stort sett 1900kr dyrare i månaden att privatleasa än bil av motsvarande snitt. Och då jämför jag ändå med en Audi a3 som ju inte är en lågprisprodukt. Men går såklart att byta ut mot en skoda octavia eller golf med samma lilla 3 cyl motor. Dom är till och med något billigare att leasa.
Renault zoe ska väl närmast jämföras med en Seat ibiza eller en vw polo. Bilar som fortfarande är ca 1900:- billigare än elbilsvarianten att leasa.

Audi a3 1,0 tsi 115 hästar 2245:- leasingkostand
drivmedel vid 1500 mil per år är ca 900:-/månad
Skatt 360:-

Seat Ibiza TSi 90 hästar 1395:- leasingkostand
drivmedel vid 1500 mil per år är ca 850:-/månad
Skatt 360:-

Nissan leaf 108 hästar 4195 leasingkostnad
drivmedel vid 1500 mil per år är allt från gratis till 250:-/månad
Skatt gratis första 3 om jag förstått det rätt, sen 360:-/år

Renault Zoe 3390:- leasingkostnad
drivmedel vid 1500 mil per år är allt från gratis till 250:-/månad
Skatt gratis första 3 om jag förstått det rätt, sen 360:-/år



Drivmedelskostnaden blir ju i bilens totalekonomi försvinnande liten. Jag tvivlar inte alls på att vi i framtiden kommer köra elbilar. Tänker mig själv då att köpa en Tesla 3 då den kommer men då av andra anledningar än de direkt ekomiska. Men fortfarande, ca 1400:- billigare i månaden att köra fosilbil än batteribil idag. Det kanske är 1400:- bra för miljön eller 1400:- kul. Men i mitt fall skulle ändå batteribil betyda en räckviddsångest. Detta trots att jag är van att köra motorcyklar med räckvidder på under 20 mil, så jag vet att det fungerar, men vill jag betala extra för det?

Nu kanske någon opponerar sig mot att leasa en bil, men det är idag ganska pressade priser på privatleasing så jag tror att det absolut kan vara ide. Särskillt då man har kvar 200000:- att investera klokare än en bil och få avkastning på detta kapital.

Om jag förstår det föreslagna skattesystemet som framtiden kommer med så kommer dessa bilar inte straffas värst. De kommer få en höjd skatt med 462:- per år de första tre åren. alltså 38,50:- /månad. Alltså fortsatt 1360:- till fossilbilens favör.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#460801
Mangan skrev:Sagt o gjort, den här står nu och laddqr på en garageuppfart i Bålsta. Imorgon bitti bär det hem till västkusten. Skall ha den som transport till o från skogen och ev. Gbg.

@Zalman, vet du hur man tar reda på om det är 3,3 eller 6,6 kW laddare? Och bra pris på kablar? :)

1497992290_20170620_184403.jpg

Är detta den fd fiskbilen? Ser ju fin ut. Men vad är det för fabrikat och modell, det lilla som står skrivet på bilsidan liknar mest vad som kan stå på vilken bil som helst nuförtiden. Önskar höra en rapport!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460802 Laddar i detta nu i Jönköping. Nissan e-nv200 -15 års modell, 3100 mil. Under halva nypriset.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#460803 @trilla ha rnog rätt, för privatbilisten är det svårt att räkna hem en elbil idag. För företagare med förmånsbil blir det dock lättare - som det ser ut just idag. Nissan Leaf är som en Golf enligt säljaren :) och den bilen jag har är lätt att jämföra för exakt samma bil finns med el (e-nv200) eller disel (nv200)

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Leopold  
#460815 Det handlar givetvis inte bara om vad en fabrik för att montera batterier förbrukar. Det är hela kedjan bakåt... inte precis så att dessa batteriproducerande "gigafabriker" har gruvorna under sig där man hittar och utvinner råmaterialet med solkraft (även solpaneler har en betydande miljöbelastning i produktionskedjan för övrigt).

Rätt rutten kalkyl miljömässigt som vi skattebetalare (och malus-offer) tvingas finansiera och det går inte att hänvisa till förhoppningar om framsteg på batterifronten i framtiden. Själv tror jag inte ett dugg på att våra framtida fordon kommer att vara drivna av batterier, det duger bra till mobiltelefoner elcyklar etc men inte miljö/kostnadsmässigt försvarbart för tyngre fordon.

Bonus-malus-systemet, inköpsbonus och skattebonus etc är framtagna av folk med väldigt dålig koll på livscykelekonomi. Bara detta att tillverka en ny bil vilken som helst som ersättning för en fullt fungerande modern bil är en riktigt dålig affär miljömässigt. Dessutom har vi redan ett automatiskt "bonus-malus"-system genom att folk med tung gasfot och/eller bränsletörstiga bilar betalar proportionerligt mer bränsleskatt för nöjet - eller behovet.

Irriterar mig också på att det förekommer diverse lögner om "noll partikelutsläpp" från rent eldrivna bilar, de lär knappast klara sig utan däck och i länder där man har betydande fossilbränsleproducerad el är det enbart en fråga om att flytta CO- och partikelproduktionen utanför stadskärnorna och med en rejäl effektivitetsförlust på köpet.

Jag har en stark misstanke att vi har ytterligare ett megafiasko under uppseglande, producerat av okunniga politiker med syfte att suga åt sig röster från lika okunniga väljare. Är elbilen i nuvarande tappning miljömässigt och ekonomiskt hållbar? Troligen inte idag, möjligen i framtiden om det sker underverk inom batteriteknologin. Det krävs att man håller detta projekt ordentligt under armarna genom div artificiella incitament annars kollapsar det omedelbart av sin egen vikt.

Man måste fråga sig vad vi har lärt oss från etanolbilsfiaskot där man fraktade hit etanol som kokats nere i Brasiliens skogar med alla miljökonsekvenser vid både produktion och transport som man sopade under mattan... samtidigt som de bonusförsedda och delvis skattebefriade fordonsägarna ratade etanolen pga dålig ekonomi. Och slapp undan med det, liksom de politiker som tvingade fram att alla mackar skulle ha en etanolpump, skattebefrielser osv.

Det är min syn på saken. En smula skeptisk alltså :)

Vedproducent skrev:
Röjkvist skrev:Att tillverka ett elbilsbatteri motsvarar att köra 5000mil med en dieselbil :surp:
Hur många miljösmarta elbilar finns det redan?
Som sagt det finns alltid en hake med allt :mrgreen:

Ja det finns att jobba med gällande batterierna. Sen är det ju bra att man tar det på allvar. Teslas gigafabrik ska ju vara helt självförsörjande på solel tex. Som framgår i artikeln så är det tillverkningen bakåt i tiden som beskrivs och inte hur dagens/framtidens batterier tillverkas. Det är ju den tiden som är intressant när volymerna ökar dramatiskt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#460847 Jag är nyfiken på om när man räknar på utsläppen från en fosilbil räknar på hela kedjan från att borren till där de ska provborra och kanske hitta olja byggs tills vi har förbrännt dieseln i vår bil motor?
Eller jämför man bara med utsläppen som blir från att vi har hällt dieseln i tanken tills den är förbrännd mot en hela kedjan för att producera och ladda ett batteri?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#460883
Andreas99 skrev:Jag är nyfiken på om när man räknar på utsläppen från en fosilbil räknar på hela kedjan från att borren till där de ska provborra och kanske hitta olja byggs tills vi har förbrännt dieseln i vår bil motor?
Eller jämför man bara med utsläppen som blir från att vi har hällt dieseln i tanken tills den är förbrännd mot en hela kedjan för att producera och ladda ett batteri?

Ptja, om man ska räkna med allt, så blir även batteriframställningskedjan antagligen försumbart lika mycket förlängd.

Även om vi inte använder olja för att få energin till att tillverka batteriet, är det så mycket annat till batteriet som använder sig av olja eller kemiska ämnen från den. Vi har gjort oss allt för beroende på olja, därför finns den mer eller mindre överallt.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#460896
Hema skrev:
Andreas99 skrev:Jag är nyfiken på om när man räknar på utsläppen från en fosilbil räknar på hela kedjan från att borren till där de ska provborra och kanske hitta olja byggs tills vi har förbrännt dieseln i vår bil motor?
Eller jämför man bara med utsläppen som blir från att vi har hällt dieseln i tanken tills den är förbrännd mot en hela kedjan för att producera och ladda ett batteri?

Ptja, om man ska räkna med allt, så blir även batteriframställningskedjan antagligen försumbart lika mycket förlängd.

Även om vi inte använder olja för att få energin till att tillverka batteriet, är det så mycket annat till batteriet som använder sig av olja eller kemiska ämnen från den. Vi har gjort oss allt för beroende på olja, därför finns den mer eller mindre överallt.

Om man börjar jämförelsen mot batteriet i gruvan och smältverket för att få fram dess utsläpp i Fredriks länk.
Då bör man börja jämförelsen med fossil bränslet långt innan det hamnar i tanken på bilen. Kanske när oljan pumpas upp ur ett hål i Mellanöstern?
Energi förbrukning på oljefältet, pipelines, tankfartrtyg, raffenaderi, tankbil och pumpen på macken tex.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#460902 Vi får väl återgå till gengas.
Kanske inte samma hk som i en elbil men man inte beroende av några elstolpar. :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#460958
Andreas99 skrev:
Hema skrev:
Andreas99 skrev:Jag är nyfiken på om när man räknar på utsläppen från en fosilbil räknar på hela kedjan från att borren till där de ska provborra och kanske hitta olja byggs tills vi har förbrännt dieseln i vår bil motor?
Eller jämför man bara med utsläppen som blir från att vi har hällt dieseln i tanken tills den är förbrännd mot en hela kedjan för att producera och ladda ett batteri?

Ptja, om man ska räkna med allt, så blir även batteriframställningskedjan antagligen försumbart lika mycket förlängd.

Även om vi inte använder olja för att få energin till att tillverka batteriet, är det så mycket annat till batteriet som använder sig av olja eller kemiska ämnen från den. Vi har gjort oss allt för beroende på olja, därför finns den mer eller mindre överallt.

Om man börjar jämförelsen mot batteriet i gruvan och smältverket för att få fram dess utsläpp i Fredriks länk.
Då bör man börja jämförelsen med fossil bränslet långt innan det hamnar i tanken på bilen. Kanske när oljan pumpas upp ur ett hål i Mellanöstern?
Energi förbrukning på oljefältet, pipelines, tankfartrtyg, raffenaderi, tankbil och pumpen på macken tex.

Och den oljan som går åt vid och till tillverkningen av batterierna?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#460963
Hema skrev:
Andreas99 skrev:
Hema skrev:[quote="Andreas99"]Jag är nyfiken på om när man räknar på utsläppen från en fosilbil räknar på hela kedjan från att borren till där de ska provborra och kanske hitta olja byggs tills vi har förbrännt dieseln i vår bil motor?
Eller jämför man bara med utsläppen som blir från att vi har hällt dieseln i tanken tills den är förbrännd mot en hela kedjan för att producera och ladda ett batteri?

Ptja, om man ska räkna med allt, så blir även batteriframställningskedjan antagligen försumbart lika mycket förlängd.

Även om vi inte använder olja för att få energin till att tillverka batteriet, är det så mycket annat till batteriet som använder sig av olja eller kemiska ämnen från den. Vi har gjort oss allt för beroende på olja, därför finns den mer eller mindre överallt.

Om man börjar jämförelsen mot batteriet i gruvan och smältverket för att få fram dess utsläpp i Fredriks länk.
Då bör man börja jämförelsen med fossil bränslet långt innan det hamnar i tanken på bilen. Kanske när oljan pumpas upp ur ett hål i Mellanöstern?
Energi förbrukning på oljefältet, pipelines, tankfartrtyg, raffenaderi, tankbil och pumpen på macken tex.

Och den oljan som går åt vid och till tillverkningen av batterierna?[/quote]
Ja det var ju det de hade räknat på i den forskningen som Fredrik länkade till. Hela vägen från gruvbrytningen till full laddat batteri.
Ska de presentera en rapport om det så borde de jämfört med hela resan från oljefältet till tomtank.
Förstår inte varför man ska helt blunda för hur mycket energi och utsläpp det blir av det ena för att sen slå sig för bröstet över problemen det man inte gillar har.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#460998 Jag försöker förmedla att det förhåller sig mer som denna ekvation:

Elbil +5år = snål diesel

Ska vi lägga till oljan:

Elbil + 5år + olja = snål diesel + olja

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#461004
Hema skrev:Jag försöker förmedla att det förhåller sig mer som denna ekvation:

Elbil +5år = snål diesel

Ska vi lägga till oljan:

Elbil + 5år + olja = snål diesel + olja

Vad är det för olja du lägger till?
De har ju redan räknat med den i första exemplet.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#461006
Fredrik Reuter skrev:På svt Aktuellt precis nu.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/elbil ... atvarsting

De jämför ju tillverkning av batterier med en färdig olje produkt i våra bilar. Ska det bli rättvist så måste man ju ta med energiförbrukningen som går åt innan vi tankar oxå.
Troligtvis kommer det ändå att vara några tusen mil innan el bilen kör i kapp dieselbilen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#461050 Detta är en sanning som Zalman nogsamt underhållit oss alla.
Batterier har nackdelarna att de tar lång tid att ladda, men också att de gradvis förstörs efter några hundra eller några tusen laddcykler. Denna nedgång förvärras dessutom i många fall av snabbladdning.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).