Renault zoe ska väl närmast jämföras med en Seat ibiza eller en vw polo. Bilar som fortfarande är ca 1900:- billigare än elbilsvarianten att leasa.
Audi a3 1,0 tsi 115 hästar 2245:- leasingkostand
drivmedel vid 1500 mil per år är ca 900:-/månad
Skatt 360:-
Seat Ibiza TSi 90 hästar 1395:- leasingkostand
drivmedel vid 1500 mil per år är ca 850:-/månad
Skatt 360:-
Nissan leaf 108 hästar 4195 leasingkostnad
drivmedel vid 1500 mil per år är allt från gratis till 250:-/månad
Skatt gratis första 3 om jag förstått det rätt, sen 360:-/år
Renault Zoe 3390:- leasingkostnad
drivmedel vid 1500 mil per år är allt från gratis till 250:-/månad
Skatt gratis första 3 om jag förstått det rätt, sen 360:-/år
Drivmedelskostnaden blir ju i bilens totalekonomi försvinnande liten. Jag tvivlar inte alls på att vi i framtiden kommer köra elbilar. Tänker mig själv då att köpa en Tesla 3 då den kommer men då av andra anledningar än de direkt ekomiska. Men fortfarande, ca 1400:- billigare i månaden att köra fosilbil än batteribil idag. Det kanske är 1400:- bra för miljön eller 1400:- kul. Men i mitt fall skulle ändå batteribil betyda en räckviddsångest. Detta trots att jag är van att köra motorcyklar med räckvidder på under 20 mil, så jag vet att det fungerar, men vill jag betala extra för det?
Nu kanske någon opponerar sig mot att leasa en bil, men det är idag ganska pressade priser på privatleasing så jag tror att det absolut kan vara ide. Särskillt då man har kvar 200000:- att investera klokare än en bil och få avkastning på detta kapital.
Om jag förstår det föreslagna skattesystemet som framtiden kommer med så kommer dessa bilar inte straffas värst. De kommer få en höjd skatt med 462:- per år de första tre åren. alltså 38,50:- /månad. Alltså fortsatt 1360:- till fossilbilens favör.