tis 30 maj 2017, 23:46#457259
jannee skrev:Volvos d24 dieselsexor är gjorda av audi/vag med ursprung audis 5 cylindriga motor.
Volvos D5 har sagt mig härstammar från Audi, har dock inga belägg för detta. Enda likheten är kanske just att båda är femcylindriga.
Har inte med detta att göra men Volvo har motormodeller tillsammans med Peugeot, Renault och Yamaha.
När någon motortillverkare kommer på hur man definitivt löser dieselns avgasproblem lär alla biltillverkare stå i kö för att få licenstillverka denna motor.
Den 5cylindriga motortypen som lanserades med 850 modellen är Volvos egen konstruktion. Det är samma block till både dieslar och bensin. En ganska skottsäker motor som trots aluminiumblock även används av penta till marint bruk. Inte många alumotorer som håller för det. Populära pga sin låga vikt.
Alla 4cyl dieslar som satt i bl.a v50 o v70 är konstruerade av PSA som ägs av Peugeot/Citroën men tillverkade i Skövde. Köptes färdiga delar i början men pga kvalitetsproblem så tog Skövde all bearbetning själva. Motorstyrningen fungerade inte heller bra så den har Volvo konfigurerat oxå.
Sen finns det nån mindre lyckad motor på 1,6l från Ford oxå. Enda motorn som köpts in färdig sen VW dieseln o mitsubishimotorn på 1,8l som satt i v-s40 slutet av -90talet.
Magnus M
MS 660, MS 241, MS 200,346xpg, 2x242xpg, 2x238sg, 234sg, Fordson Super Major m Väsekran, Nyholms 5,5 tons kärra, Holder A55, Moheda 6ton med Terrikran