Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838788 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#457200 Bara för att Volvo och andra mindre motortillverkare inte kommer att göra nya modeller av dieselmotorer innebär inte alls slutet för den typen av motor.
Förekommer och har alltid förekommit att biltillverkare köper motorer av andra fabrikanter.
Volvos 5:a är i grund och botten en Audimotor.
När miljönissarna väl kommit underfund med hur smutsig tillverkningen av batterier är kommer det nog nya signaler :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457201 Nu kommer CO2 mätare på bred front. Svenska www.senseair.com säljer framgångsrikt CO2 mätare.
Ny lag i Holland säger att alla skolor ska ha CO2 mätare för att säkerställa luftkvaliteten.

http://senseair.se/wp-content/uploads/2 ... dioxid.pdf

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#457202 Janee. Vad har du för skäl till att volvo D5 skulle i grund och botten vara en Audimotor?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

LP576  
#457207 Såvitt jag vet är det den dieselmotor Volvo använde på 1980-talet som härstammar från VAG-koncernen (D24 på Volvospråk).

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#457209 D24 var en 6-cylindrig vw-motor som användes i volvobilar. Senare ersattes den av en 5 cyl audimotor med kamremsproblem. Efter detta tog volvo fram den egna D5, som inte har mer gemensamt med audi än att båda har 5 cylidrar. Jag väntar på förklaring från Jannee.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#457217 Volvos d24 dieselsexor är gjorda av audi/vag med ursprung audis 5 cylindriga motor.
Volvos D5 har sagt mig härstammar från Audi, har dock inga belägg för detta. Enda likheten är kanske just att båda är femcylindriga. :oops:
Har inte med detta att göra men Volvo har motormodeller tillsammans med Peugeot, Renault och Yamaha.
När någon motortillverkare kommer på hur man definitivt löser dieselns avgasproblem lär alla biltillverkare stå i kö för att få licenstillverka denna motor.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#457220 Jannee. Skönt med din förklaring. Annars håller jag med om allt vad du skriver. Idag är BMW:s 3 liters sexa med manuell låda min absoluta favorit.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#457241
Zalman skrev:
Andreas99 skrev:Är det Hyundai som skriver 350 000kr? Brukar ju inte stämma att bara köra växelkursen och tro att grejer kostar samma i Sverige.


Autobild är en tysk tidning och priset är ju 35.000euro. Därför borde priset i Sverige kunna hamna på ca 350.000kr.
http://www.autobild.de/

Fast bara skillnade i moms mellan Sverige och Tyskland gör ju den ca 20000kr dyrare i Sverige. Tror att det är fler skatter och avgifter än momsen som är högre i Sverige, så att bara ta priser i ett annat land och säga att den kommer att kosta samma här är nog fel.
Vad kostar en ny bil som finns idag i Tyskland jämfört med Sverige?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457259
jannee skrev:Volvos d24 dieselsexor är gjorda av audi/vag med ursprung audis 5 cylindriga motor.
Volvos D5 har sagt mig härstammar från Audi, har dock inga belägg för detta. Enda likheten är kanske just att båda är femcylindriga. :oops:
Har inte med detta att göra men Volvo har motormodeller tillsammans med Peugeot, Renault och Yamaha.
När någon motortillverkare kommer på hur man definitivt löser dieselns avgasproblem lär alla biltillverkare stå i kö för att få licenstillverka denna motor.

Den 5cylindriga motortypen som lanserades med 850 modellen är Volvos egen konstruktion. Det är samma block till både dieslar och bensin. En ganska skottsäker motor som trots aluminiumblock även används av penta till marint bruk. Inte många alumotorer som håller för det. Populära pga sin låga vikt.

Alla 4cyl dieslar som satt i bl.a v50 o v70 är konstruerade av PSA som ägs av Peugeot/Citroën men tillverkade i Skövde. Köptes färdiga delar i början men pga kvalitetsproblem så tog Skövde all bearbetning själva. Motorstyrningen fungerade inte heller bra så den har Volvo konfigurerat oxå.

Sen finns det nån mindre lyckad motor på 1,6l från Ford oxå. Enda motorn som köpts in färdig sen VW dieseln o mitsubishimotorn på 1,8l som satt i v-s40 slutet av -90talet.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457260 Yamaha var det ju oxå:-) det är v8an som satt i gamla xc90.

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457263 Hur en elbil fungerar.
How does an Electric Car work ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

MrStraightpull  
#457265
Zalman skrev:Nu kommer CO2 mätare på bred front. Svenska http://www.senseair.com säljer framgångsrikt CO2 mätare.
Ny lag i Holland säger att alla skolor ska ha CO2 mätare för att säkerställa luftkvaliteten.

http://senseair.se/wp-content/uploads/2 ... dioxid.pdf


Tja, allt går tydligen att sälja med mördande reklam. Till och med CO2 mätare till skolor. Nojan har nått oanade nivåer...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#457271 Tack Magnus M . Detta hade jag också hört, men var inte tillräckligt säker för att skriva. Har också för mig att den ursprungliga konstruktionen var den raka aluminiumsexan som satt i 960 och Indigo 3000. En cylinder togs bort och vips hade man den lyckade bensinfemman och därefter D5.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Elmhult  
#457273
hlb skrev:Kanske är det dags att snegla på trådens rubrik!!!
Varför inte förbjuda flyget före dieselbilen? En flygmotor släpper ut mer kväveoxider än en diesel p.g.a. högre temperatur. Nanopartiklar släpps också ut på hög höjd och transporteras långa sträckor in över land och det regnar inte på 10 000 m så att partiklarna spolas bort.
Kan det vara så att miljömupparna flyger?

Nja, flygplan förbrukar mindre per mil än en vanlig bil, kan därmed hävdas vara miljövänlig. Och tidsvinsten är ju fenomenal.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#457274
hlb skrev:Tack Magnus M . Detta hade jag också hört, men var inte tillräckligt säker för att skriva. Har också för mig att den ursprungliga konstruktionen var den raka aluminiumsexan som satt i 960 och Indigo 3000. En cylinder togs bort och vips hade man den lyckade bensinfemman och därefter D5.


Att det var 6an man utgick från har jag inte tänkt på men det kan nog stämma. Kan kolla, halva släkten (svågern, frugan, min dotter samt hennes sambo) jobbar där så dom vet nog hur det ligger till :smile:
Har vart därinne några gånger o det är en häftig anläggning. Imponerad av att dom fortfarande gör allt dom kan för att få ihop motorer som håller länge. Bra miljötänk tycker jag.

Magnus M

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).