Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833165 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456659 Hittade denna sida.

https://www.electricitymap.org/?wind=false&solar=false&page=map

Magnus M

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#456663
svampbob skrev:av svampbob » Idag, 08:48
http://www.gd.se/opinion/insandare/ladd ... r-det-dyrt


Har inte kontrollräknat, siffrorna stämmer troligen.

Efter att har gått upp till 63 A säkringsklass är det kört för många år framåt.
Nätägaren sänker inte fasta kostnaden efter att bilägaren förstått att elbilen bara var en "fluga" och låtit Anticimex ta hand om kvarlevorna. :mrgreen: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456667
tallen100 skrev:Det här är en riktig svammeltråd =))

Får mig osökt att tänka på en gammal Zalman-tråd Fördubblat pris på skogen inom 5 år?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456694
svampbob skrev:http://www.gd.se/opinion/insandare/ladda-elbilen-hemma-da-blir-det-dyrt

1500 mil på 350 laddningar ger endast 4,3 mil på en laddning. Realistiskt?
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

r93  
#456725 Nja, han tänker nog som min gamle bortgångne svärfar, det måste ALLTID vara bensin i bilen!! Om något händer och man behöver åka långt så ska man inte behöva tanka först.

Därför tror jag han räknar med att laddaren sitter i varje dag för att fa "full tank"

Som tur och väl var så gällde detta även öl i kylen, skall alltid finnas!! Och tar man ut en så ställer man in en ny!! :grin:.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456743 Så skönt att jag inte dricker öl. :-)
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456750 Dessutom borde det då bli en hel del underhållningsladdning under den lunchtimmen och snabbladdaren gör väl knappast åt några 40 kW vid underhållsladdning...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#456789 Svt tar nu upp Tony Sebas rapport.

http://www.svt.se/nyheter/utrikes/snart ... inne-blott

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456900 Angående utrustning i hemmet om man har elbil så kör de flesta med den medföljande 230/400V laddaren.

Vissa har dock köpt en Wallbox tex
Tesla Wall Connector kan köpas vid ditt lokala Service center för priset 5434 SEK
https://www.tesla.com/sv_SE/support/hom ... stallation

Fördelen med den är att den är gjord för dagligt bruk, och håller i längden, och att laddkabeln är fast monterad i Wallboxen, man behöver inte ta med sig den kabeln.

Har man flera elbilar kan problemet uppstå att man kan förbruka för mycket el.
Då brukar folk installera en belastningsvakt, så att säkringarna håller.
Eldon Belastningsvakt typ BVN-1S, pris 2.433kr
https://www.elbutik.se/product.html/bel ... eldon-vasa

På Teslan kan man själv i bilen välja hur många ampere den får ta, och dessutom ställa in med en klocka när den
får ladda, företrädesvis på natten.

Till elbilar som inte har möjlighet att ställa in ampereförbrukningen i bilen, så kan man köpa en laddkabel där man kan välja tex 6-10-16A laddstyrka, så man är säker att säkringen håller om man laddar tex på jobbet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#456910 Tesla Wall connector, vad gör den egentligen. Är enda skillnaden att man behöver dra ut en sladd istället för två?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

rokon  
#456917
Magnus M skrev:Hittade denna sida.

https://www.electricitymap.org/?wind=false&solar=false&page=map

Magnus M

Man ser på denna sida att tex Frankrike som har satsat stort på Kärnkraft har låga utsläpp av Co2 och den som vill spekulera i denna "gröna omställning" kan handla råvaran Uran avsedd för kärnkraft i aktieform, obs råvaran ej gruvor på Torontobörsen Toronto Stock Exchange där den benämnes URANIUM PARTICIPATION CORP. (U) Uranet är nu billigare att köpa utvunnet än vad det kostar att producera från gruvdriften.
https://www.google.se/?gws_rd=ssl#q=ura ... 5977229198

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456918
Andreas99 skrev:Tesla Wall connector, vad gör den egentligen. Är enda skillnaden att man behöver dra ut en sladd istället för två?


Fördelen med en Tesla wallconnector är att den är byggd för att hålla, tål regn och kyla.
Har man inte en wallbox så måste man ta ut laddkabeln ur bilen koppla till 230/400V uttag och till bilen.
Sen när man laddat klart tar man loss kabeln från eluttaget och bilen, och lägger kabeln i bilen.

Visst kan man ha kabeln hela tiden hemma, men det kan ju bli knepigt om man mot förmodan behöver kabeln på annan plats.
Visst kan man köpa en extra kabel men den kostar också ca 5000kr och då är inget vunnet.

En del har ju bara 230V/10A eluttag i sitt garage, och om man ändå ska dit med en elektriker
så kan en wallbox vara nog så smidigt. Alternativet är att sätta in ett 3-fas 400V uttag om man inte har det redan.

Bäst är om huvudsäkringen är på 32A och man sätter in en wallbox som klarar 32A.
Få har dock detta så de flesta tar ut 16A(400V/16A/11kW).

"Med en Tesla Wall Connector kan du ladda upp till 22 kW(laddhastighet 108km/h). Den maximala laddhastigheten beror på nätverkets och bilens konfiguration.
Majoriteten av hushållen använder trefas, vilket möjliggör en laddningshastighet upp till 11 kW eller 54 km/timme*. Detta räcker mer än väl för att ladda över natten.
Ifall mer ström är tillgänglig, eller om du uppgraderar till större säkring, så kan en Tesla laddas upp till 16.5 kW eller 81 km/timme*. För att nå denna hastighet, måste bilen vara utrustad med en uppgraderad laddare."

Alla Tesla har minst 3-fas/400V 11kw laddare, vissa har 16,5kw eller 22kw laddare inbyggt i bilen, på Tesla superladdare sitter transformatorn i laddstolpen och då klarar man 135kw.

En annan fördel med en Tesla Wall Connector är att om man har 2st för 2 elbilar, så kan man få lastbalansering, så att man delar på strömmen på ett bra sätt så att inte säkringen far.

Ytterligare en fördel med en elbil är att man bara behöver en kabel, vissa fossilbilar har ju haft 2 kablar på vintern, en för motorvärmaren och en för kupevärmaren(batteriladdare för 12V batteri).
Extremfallet är om du har en plugin fossilbil, bästa lösningen där vid kyla är 3 kablar, en motorvärmare, en kupevärmare och en batteriladdare. Men ofta har man bara en kabel och då laddas kanske inte batteriet alls vid stark kyla.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#456921 Betalar man 1 till 1,5 miljoner som man får göra för en dj**la Tesla bör den inte vara sämre än en robotgräsklippare för ynka 20 tkr - den söker SJÄLV upp sin dockningsstation när den behöver ny energi. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456922 Nu börjar det komma fler begagnade elbilar till rimliga priser.

Exempel för den med räckviddsångest.
BMW i3 60Ah REX
Klarar 200km på el och 140km på bensin=340km enligt spec.
I verkligheten ligger den på 130-160km på el och 100-120km på bensin, ger en räckvidd på 230-280km realistiskt.
Prisexempel för en 2014 årsmodell 220.000kr.
https://www.blocket.se/stockholm/BMW_i3 ... m?ca=2&w=3

Enligt konsumentverket kostar den 21kr/mil att köra 3000mil per år.
BMW i3 eDrive REX,
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2014-44015

Dock känns
Reparationer & service (kr/år) ? 13000 kr
Däckkostnad (kr/år) ? 17500 kr
högt tilltaget.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#456923
jannee skrev:Betalar man 1 till 1,5 miljoner som man får göra för en dj**la Tesla bör den inte vara sämre än en robotgräsklippare för ynka 20 tkr - den söker SJÄLV upp sin dockningsstation när den behöver ny energi. :mrgreen:


När Tesla får godkänt för sin självkörning i Sverige så behövs varken någon förare, eller någon som manuellt laddar bilen.


Dock tror jag mer på en trådlös laddare som tex Audis elbilar har som standard.

"Trådløs lading av batteriet
Med «Audi Wireless Charging» er konseptbilen klar for induksjonslading. Det muliggjør en praktisk og enkel ladeprosess, hvor bilens parkeringssystem selv sørger for at bilen parkeres i riktig posisjon over en ladeplate i bakken, slik at ladingen skjer trådløst."
https://bilkjop.audi.no/shop/no/audi-e- ... gn=forside

Sen kostar en Tesla 3 från 35.000dollar(ca 350.000kr).
Och den börjar att levereras ut till kund den 1 juli, vilket är om 34 dagar.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).