Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829138 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452062 För er som inte orkar se hela videon
Clean Disruption - Why Energy & Transportation will be Obsolete by 2030 - Oslo, March 2016


Så förutspås att elbilen(med en räckvidd på minst 320km) slår fossilbilen med följande takt:
2017 pris på elbil ca 500.000kr
2018 pris på elbil ca 400.000kr
2020 pris på elbil ca 300.000kr(ungefär snittpriset på en ny bil idag)
2022 pris på elbil ca 200.000kr

Dock är detta över ett år gammal film, VW säger att deras elbilar inte kommer att vara dyrare
än en motsvarande fossilbil 2020. Detta gäller inköp, milkostnad och servicekostnad kommer vara ca 90% billigare.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#452067 Beräknas nypriset på en elbil sjunka med 50 tkr/år i runda tal, bör man vänta i MINST 5 år på en VW och 10 år på en Tesla :grin:
M.a.o. är en hög värdeminskning att räkna med + att man slipper vara den som står för utprovningen. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#452072 Ordet "fossilbil" irriterar mig ordentligt.

Det finns bilar med förbränningsmotor och det finns bilar med elmotor och hybrider av olika slag.

Flertalet med förbränningsmotor drivs idag av fossila bränslen, det är sant. Om man då häller HVO i tanken är det fortfarande en fossilbil?

En bil med elmotor som laddas med el från ett kolkraftverk drivs uppenbarligen med fossil energi, även om det inte finns fossilt bränsle i bilen. Är den då en fossilbil?

Ordet "fossilbil" är ett sånt där försåtligt, ideologisk laddat ord, avsett att skapa negativa förväntningar. Ordet implicerar att en bil med förbränningsmotor alltid drivs med fossilt bränsle, något som elbilsförespråkarna givetvis vill framhålla.

Jag håller mig mest utanför diskussionen om elbilen i sig, men jag reagerar starkt på den ohederlighet som branschens argumentation vilar på, att framställa el som en energikälla som står i motsats till fossil energi. El är en energibärare, inte en energikälla.

Zalman, det är inte riktat mot dig personligen. Jag håller definitivt inte med dig i din oerhörda framtidsoptimism om elbilen, däremot tycker jag att du anstränger dig för att föra en saklig och hederlig argumentation.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

valtra mega  
#452086 Är det inte lite optimistiskt att skriva i ett svar att priset på en ny bil skall falla med 100000 kr på ett år och i ett annat svar länka till kostnader på elbilar som räknar att värdeminsknigen på en tesla är 58000 kr .
Om båda svaren skulle stämma så kan jag köpa en ny tesla idag och köra ett år och byta till en ny och få 42000 kr börjar vara ganska bra kalkyl

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#452111
totte skrev:Ordet "fossilbil" irriterar mig ordentligt.

Det finns bilar med förbränningsmotor och det finns bilar med elmotor och hybrider av olika slag.

Flertalet med förbränningsmotor drivs idag av fossila bränslen, det är sant. Om man då häller HVO i tanken är det fortfarande en fossilbil?


Skönt att jag inte är ensam om att irritera mig på missbruket av ett värdeladdat ordval.
För mig är det ingen tvekan om att det görs medvetet.

Zalman är inget undantag, naturligtvis påverkad av all propaganda som han länkar till.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452127 Beräknas nypriset på en elbil sjunka med 50 tkr/år i runda tal, bör man vänta i MINST 5 år på en VW och 10 år på en Tesla
M.a.o. är en hög värdeminskning att räkna med + att man slipper vara den som står för utprovningen.
SVAR:
Sant är att elbilarna blir bättre och billigare för varje år och att laddstationerna också byggs ut varje år. Den stora frågan är, när ska man då köpa en elbil? Det som var avgörande för mig var att Tesla var klar med sina laddstationer på 125-135kw i Skellefteå, Umeå, Örnsköldsvik, Sundsvall och Krokom(Östersund) i november 2016. Utan dessa hade jag väntat lite till. Och eftersom jag kör upp till 500 mil i månaden i tjänsten så tjänar jag mycket på att inte ha några bränslekostnader.
Visst kommer nypriset på elbilar sjunka de närmsta åren, men livet är lite mer komplicerat än vad ditt förenklade resonemang vill påvisa. Tesla tex säljer idag en modell S som konkurrerar med tex Audi A8. Tesla börjar tillverka sin modell 3 den 1 juli 2017 och den kommer att konkurrera med tex Audi A4. Att begagnade Tesla modell S kanske sjunker lite i pris när nya modell 3 lanseras kan hända, men att S skulle sjunka helt till 3s prisnivå tror jag inte på eftersom de är i olika bilsegment.
Tesla tjänar idag stora pengar på sin modell S eftersom priset i dollar är ungefär samma som 2012, då den lanserades, men nu har tillverkningskostnaden för batteriet kanske sänkts med 70-80% sedan 2012. Och så länge efterfrågan överstiger tillgången, så finns det ingen anledning att sänka priset på modell S.
Så mitt råd är, köp ingen ny fossilbil, skattehöjningar och dåligt andrahandsvärde gör den till ett riskabelt köp. Alternativet kan vara att köra vidare med sin nuvarande bil ett tag till om man inte tycker att det finns en elbil idag som löser ens transportbehov. Är då ens fossilbil helt slut och man måste skaffa nåt annat, så kan ju en begagnad fossilbil vara ett sätt att hanka sig fram till man hittar den elbil som passar en.
Vill man nödvändigtvis köpa en ny fossilbil så skulle jag leasa den med ett garanterat restvärde så du inte behöver riskera nåt. Men det kommer varje månad nya elbilar på marknaden för att kunna täcka upp olika kunders behov.
Stort hopp ligger tex på nya Nissan Leaf2 som lanseras i september och som spekuleras i att gå 30-40mil på el och kosta som en vanlig bensinbil.
Många på detta forum kör ju Volvo XC60-70-90 och som väntar på elversionen av Volvos SUV för runt 35.000 dollar.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ed-eldrift


Dessutom kommer framtidens bilar bokstavligen vara iPads på hjul. Titta på instrumenteringen på Tesla modell 3.
http://st.motortrend.com/uploads/sites/ ... C660%3A439
Foxconn som är en underleverantör till tex Apple, Hewlett-Packard, Dell, Motorola, Nintendo, Nokia, och Sony kommer att börja tillverka elbilar till ett pris på ca 15.000 dollar(ca 135.000kr).

Foxconn “Taiwanese tech giant wants to build a $15,000 electric car for consumers.”
https://cleantechnica.com/2014/09/29/fo ... -ev-china/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452130 När man pratar med politiker så tycker jag att de inte är helt ärliga. För de flesta partier tycker i princip att man ska se till att elbilen är ett billigare alternativ för de flesta senast 2020. Sen höjer man skillnaden i milpris successivt varje år till att det är ca dubbelt så dyrt per mil att köra fossilt 2025 och då förbjuder man helt enkelt alla typer av nyköp av fossila bilar. Gamla bilar får man givetvis fortsätta att köra, dock till hög milkostnad.
Jag tycker att det vore mer ärligt att vara tydlig med vilka regler som gäller fram till att fossilbilen avvecklas 2025.
Frågan är om man kan samordna regelverket i EU angående avvecklingen av fossilabilar, många länder tycker 2025 är en lämplig tidpunkt, medans det stora billandet Tyskland pratar om att man först 2030 kan förbjuda alla fossila bilar.

“Svante Axelsson: Förbjud bensinbilar i hela EU”
“Nyligen beslutade Tyskland att från 2030 förbjuda nyförsäljning av bensin- och dieselbilar.”
http://www.di.se/opinion/svante-axelsso ... i-hela-eu/

Tendensen är dock klar, diskussionen gäller inte om fossilbilen ska bort, utan vilket år den kommer att förbjudas.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#452131 Du Zalman lovordar en "billig" jänkare eller ännu billigare japanes. Ska det vara elbil ska det vara premium och inget annat, vilket innebär att det antingen får bli en BMW eller Audi - när dessa är riktigt utprovade, under tiden kommer jag att fortsätta förstöra miljön :lol:
Hade inte Elon Musk hållit Tesla bakom ryggen hade företaget gått i kk för länge sedan.
VARJE bil Tesla levererar är en förlustbil, kan du Zalman motbevisa detta :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452146 I Aktuellt idag: Düsseldorf stäms för den usla luftkvalitén i staden och funderar på att förbjuda dieselbilar, som avger mycket mer partiklar och kväveoxider än andra "fossilbilar", dvs. vanliga bensinbilar med katalysator och diverse andra knep att minska utsläppen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452195 Efter mycket övervägande så har du äntligen bestämt dig, du ska köpa en elbil.

Följande modeller är intressanta för dig.
1. Tesla modell 3.
Pris från 35.000dollar(ca350.000kr)
0-100 på som sämst 6 sekunder
Minst 345km i räckvidd
Drag går att få
Teslas superladdare på minst 125kw
Gissar att leveranstiden blir minst 2 år
https://www.tesla.com/sv_SE/model3

2. Jaguar I-Pace
0-100 på 4 sekunder
Räckvidd 500km
CCS laddare på minst 50kw
Leverans slutet av 2018
Pris från 650.000kr
http://www.jaguar.se/om-jaguar/konceptbilar/i-pace

3. Audi e-tron Quattro
0-100 på 4,5 sekunder
Räckvidd på 500km
Gissar på ett pris på mer än 650.000kr
CCS laddare på minst 150kw
Möjlighet till trådlös laddning
Leverans slutet av 2018
http://www.audi.se/se/web/sv/models/e-t ... ncept.html
https://bilkjop.audi.no/shop/no/audi-e- ... eservasjon

Teslan och Jaguaren kan du förboka idag för 10.000kr, Audin kan man förboka idag i Norge för 20.000NOK.
Ska prata med Audi i Sverige och höra om man även kan förboka den i Sverige.

Så tyvärr kan väntan bli lång på att få din nya elbil.
Fördelen med Tesla är att de redan idag har ett nästan rikstäckande superladdningsnät på minst 125kw.
Väljer man en Europeisk bil då är det CCS som gäller och de är idag på 50kw, vilket gör att om batteriet är på 100kwh, tar det minst 2 timmar att ladda fullt. Visst börjar de i höst med utbyggnaden av CCS på 350kw, men gissar att det kommer ta minst 2 år innan täckningen är hyfsat rikstäckande.

Tesla ska också komma med 350kw och någon form av automat laddning.
Gissar att trådlös laddning kommer bli en standard, du kan tex ha en platta på golvet i garaget,
som du kör över och bilen kan laddas.

Andra spektakulära lösningar har också visats.
Charger prototype finding its way to Model

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#452199 Din "information" Zalman gällande elbilar men Tesla i synnerhet visar på att du bör eller måste vara en högt aktad (betald) lobbyist för just detta ändamål.
Var i stället lite mer realistisk och erkänn att på en tioårsperiod kanske, säger dock bara kanske, kommer elbilar att uppnå en 10 % marknadsandel, om det vill sig väl.
Dieselbilarnas (motorers) död är kanske drömmen för elbilstillverkare men vi är inte där än. Politiker gör inte sällan drastiska kursändringar och när någon professor (vetenskapsman) kommer med bevis på att elbilen är minst lika skadlig som dieselbilen ja då kommer allt i stå.
Bara för att några stollar fått för sig att Sverige ska föregå med gott exempel och skatta bort dieseln till förmån - för vad :?:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bison  
#452200 Den här tråden är ren propaganda och borde tas bort!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452202
Bison skrev:Den här tråden är ren propaganda och borde tas bort!


Då tycker jag att du ska gå till din lokala politiker och fråga om det som jag sagt i denna tråd är sant!
Det är inte jag som är problemet, det är politiker som inte så gärna vill säga hela sanningen.

EDIT:
"Regeringen och Centerpartiet har presenterar varsitt förslag om ny beskattning.
Här jämför vi de två förslagen och vad de betyder för svenska bilägare."
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... t-din-bil/

Vilket förslag kommer du rösta på, Regeringen eller Centerpartiets(mest troligt kommer alliansen enas om ett liknande förslag som Centerns)?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brickan  
#452247
jannee skrev:Bara för att några stollar fått för sig att Sverige ska föregå med gott exempel och skatta bort dieseln till förmån - för vad :?:
Alldeles oavsett CO2-frågan så har alla förbränningsmotorer och dieseln i synnerhet miljömässiga problem som inte elmotorerna har. Det är plus i kanten för el hur man än vrider och vänder på det. Lägger man till det att elmotorer är långt mer energieffektiva än förbränningsmotorer så blir det ju inte sämre för elbilarna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#452255 Brickan har du även räknat in hur strömmen produceras och hur stora överföringsförlusterna blir.
Därefter har vi bränsletanken, dessa s.k. miljövänliga batterier, hur tillverkningen av dessa går till.
När man bryter råvaran till dessa batterier.
Den eventuella kommande upparbetningen av dessa batterier?
Dessutom måste tydligen alla s.k. elbilar dras med ett tungt batteri (eller otrooooligt lång sladd :grin: ) vilket i sin tur drar med sig väldigt mycket annat, framförallt när det gäller krocksäkerhet o.s.v.
Zalman propagerar för sin elbil och framhåller BARA det positiva.
Hade allt varit så positivt hade vi idag bara haft elbilar - ELLER :?:
För övrigt tvivlar jag inte för en sekund på utan att elbilen har sin uppgift och är lämplig för många bilister, kan jämföras med eltruckar kontra dieseldrivna diton på industrier.
Den stora fördelen med en eltruck på en industri/lager är att du redan har motvikten inbyggd, dessutom släpper den ej ut några avgaser.
Alla dessa kol och oljeeldade kraftverk, ska även dessa drivas med ström från Sahara :?:
Snälla ni, vakna upp och inse att allt grönt inte bara är gräs.
Vore trevligt om Zalman eller någon annan kunde ta fram alla variabler när det gäller hur bra den ena är mot den andre när det gäller elbil kontra bil driven med en ottomotor.
Alla bilar drivs INTE med olja utvunnen från amerikansk skiffersand och alla elbilar drivs inte med solenergi, tyvärr verkar resonemanget ibland gå ut på något sådant :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).