lör 22 apr 2017, 00:29#451789
Men om elen kommer från kolkraftverk utomlands så kanske den globala miljöpåverkan inte blir mycket bättre.
SVAR:
Som jag skrivit tidigare i denna tråd så kommer el från solceller bli så billig att även om ett kolkraftverk ger bort elen gratis så kan den inte konkurrera med lokalproducerad solcellsel, överföringskostnaden blir för dyr. Därför läggs nu kolkraftverk ner på löpande band runt om i världen, den är helt enkelt för dyr.
Å som Fredrik är inne på. Alla dessa batterier.
SVAR:
Allt ska nu drivas med el nu när batterier blir så billigt, ser inget problem med det nu när industrin vill återvinna batterier till 100%.
Jag skulle tro att enheten kwh/kg fortfarande talar för dieselmotorn. Zalman får hjälpa mig med siffrorna om de inte stämmer. Ett Tesla-batteri innehåller 85kwh fulladdat och väger 544kg. Faktorn blir 85kwh/544kg=0.16kwh/kg.En liter diesel innehåller 9.8kwh och väger 0.8kg.Faktorn blir 9.8kwh/0.8kg=12.25kwh/kg Men vi ska ta hänsyn till verkningsgraden. Elmotor 0.9×0.16=0.14kwh/kgDieselmotorn 0.45x12.25=5.5kwh/kg Vad säger detta? För elbilen ska slå på alla områden måste energikapaciteten i batterierna ta ett rejält kliv framåt. Personbilen har möjlighet att ladda lite var som helst(detta är viktigt d.v.s "var som helst" jmf med etanolen. Finns inte en etanolbilsägare som inte klagat på att hen måste åka till macken hela tiden) och har därför inte så stort behov av hög energilagring.
SVAR:
Visst har batterier idag bättre vikt/effektförhållande är tex bensin. Men dels så satsas det nu miljarder på att få fram batterier som är billigare, bättre, och har högre energidensitet. Vad väger då en elbil, BMW i3 väger 1.195kg och har ett batteri på 18,8kwh. Det motsvarar en bensintank som rymmer ca 1,5 liter bensin. Det visar med all önskvärd tydlighet att det inte hjälper att bensinbilen kan ha ett bränsle som har högre energidensitet när den är så ineffektiv att det allra mesta ändå bara blir överskottsvärme och väldigt lite driver bilen framåt.
http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3Men för energikrävande fordon måste en hög energilagring i fordonet finnas och som även går att ladda snabbt/enkelt. Skulle man bygga en en ellastbil utifrån de krav som ett åkeri troligen ställer går inte ekvationen ihop med dagens batteri. Antingen blir lastbilen för tung eller så får den för kort körsträka.
SVAR:
Kan tänka mig att redan idag så är mer än 90% av alla biltransporter billigare med en elbil. Hörde en siffra att ca 30% av alla lastbilstransporter idag skulle kunna vara billigare med en ellastbil. Detta kommer dock att snabbt ändras, tänk på att paradigmskiftet till eltransporter bara är i sin linda, och att priset på batterier har gått från 1000 dollar till 100 dollar per kwh på bara 8 år. Och vad kostar ett batteri om ytterligare 8 år, 10 dollar per kwh?
Min slutsats är att HVO har en framtid. Ytterligare ett argument för diesel är att det längs vägarna utanför städerna (där troligen dessa större dieselmotorerna är mest frekventa) bidra utspädningsfaktorn till att "dålig luft" inte blir ett problem. Här är istället CO2 mer aktuellt ==> fördel HVO.
SVAR:
Elektrifieringen kommer att ta längre tid för tunga transporter/traktorer där man hela tiden drar tungt. Så på kort sikt har HVO en marknad. Men om 10 år så tror jag även lastbilar drivs till mer än 50% av el. Kan gå snabbare eftersom, att jag kan tänka mig att kostnadsjakten är mer utbredd i lastbilsbranschen, med lövtunna marginaler så kan man tjäna stora pengar på att få ner milkostnaden. I bilbranschen så finns det fler nostalgiker som är villiga att betala mycket per mil för “nöjet” att få köra en fossilbil.
Kol och naturgas står för 2/3 av världens elproduktion. Näten är hopkopplade internationellt.
SVAR:
Kol och naturgas andelen minskar drastiskt eftersom den är för dyr. Varför betala dubbelt så mycket för kolel?
“Under året har kontraktspriserna för större solelanläggningar mer än halverats, lägsta bud hittills är en anläggning i Chile där kostnaden blev 29 dollar per megawatt, ungefär hälften av kostnaden för kolel.”
Indien drar ner på kolet
Enligt en plan som presenterats av Indiens centrala energimyndighet planeras inga nya kolkraftverk i landet förutom de som redan håller på att byggas.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... il-energi/En ny elbil i Sverige drivs då förmodligen mest av fossilel. Bättre att slå dieseln direkt i bilen och slippa alla överföringsförluster. Fördelen är väl att utsläppen hamnar i ett annat land, men vi har ju bra skogar som kompenserar.
SVAR:
En elbil i Sverige drivs inte alls av fossilel. Sverige har idag ett överskott av el som vi exporterar och som konkurrerar ut kolel i andra länder så vissa kolelverk måste stängas. Ful kolkraft i Polen, konkurreras ut av Svensk sol och vindkraft.
http://teslaclubsweden.se/wp-content/up ... rt2015.jpgOm all el produceras med solceller i Sahara och Australien och tas hit med högspänd likström, kan jag tycka elbilar i Sverige är riktigt bra.
SVAR:
Före 2010 pratade man om att solel från tex Sahara skulle vara ett alternativ, men nu när priset på solceller gått ner i pris med 80% så finns det ingen anledning att skicka ström långa avstånd. Elen ska produceras på plats och därmed bli nästan gratis.
Panik råder bland oljeproducerande länder som vill sälja olja medans den fortfarande har något värde! För om 10 år kan oljepriset ligga under 10 dollar per fat eftersom den inte efterfrågas så mycket längre.
“Bara under 2014 installerade Kalifornien solenergikapacitet motsvarande hela den mängd som installerats i hela USA fram till och med 2011. Under 2015 har Kina installerat solenergikapacitet som motsvarar hela Frankrikes kapacitet. Solenergi är en teknik vars kostnader har minskat med över 10 procent per år. Om den utvecklingen fortsätter kommer solenergi kunna konkurrera med till exempel naturgas på de flesta marknader och snart därefter kommer ingenting kunna konkurrera med solenergi. I kombination med att finansiering av solceller för bostäder blir allt vanligare, leder det till att totalkostnaden för solenergin minskar i snabb takt. Nu behöver vi bara fixa elnätet och batteritekniken och vips så har vi en planet som drivs av grön el. Om vi dessutom tar hänsyn till den snabba utvecklingen av el- och hybridfordon, att allt fler samåker och utvecklingen av självkörande bilar, så har vi ett scenario där efterfrågan på olja inte längre kommer att stiga. Och här blir det ännu intressantare. För 30 år sedan lät solenergi som en utopisk tanke, och ett land som Saudiarabien kunde betrakta oljan i öknen som en tillgång med ett bestående värde. Men vad händer om oljan blir överflödig om bara 10 år? Plötsligt så känns det än mer angeläget att pumpa upp ännu mer olja i dag när den fortfarande har ett värde. Och vad leder det till? Oljepriset sätts under ändå hårdare press.
http://www.danskeinvest.se/news/ska-olj ... ollar-4008
Den som har mest korrekt information vinner.