Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 837880 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

T Landström  
#451710
Fredrik Reuter skrev:Detta är en intressant fråga helt klart och jag är för all utveckling, speciellt teknisk... :wink:

Men!

Trots att det är fredag kan jag få en dyster tanke om att människor är människor och att överfasning till eldrift kan bli status quo i miljöbelastning.
Hoppas jag har fel men tesen skulle i så fall vara att:

- Vi går in i en ny spännande era och första decennierna är det klondike-känslor och full fart framåt. Vi bryter lithium och kobolt i tredje världen och exploaterar hej vilt, allt för att få eldrift både hemma och i bilen. Här bryts det inte ovanligt med fossila bränslen och processen kan vara mycket energikrävande. Läste även en artikel om att, för att kunna hitta dyrgriparna, så hälls kemikalier rätt ner i grävda hål och det önskvärda flyter upp, sedan går man bara vidare.

- Kan det bli en ökad energianvändning när vi kommer skicka självkörande bilar kors och tvärs (bland annat)?

- Skatt. Var ska skatten tas när, även fossilfria, bränslen ersätts med el? Jag är rädd att elen kan stiga i pris över dagens fossilbränslepris.

- Vi kan satsa på att tillverka egen el hemma. Detta är jag lockad av. Men! Även här, vad kommer hända med skatten, jag är rädd att staten identifierar detta och ex lägger på hejdlösa skatter på delarna som måste köpas in.

Så, nu har jag varit negativ nog för en vecka typ, men hoppas vi får något att diskutera kring.

Trevlig fredag ändå! :-BD


Du är en klok kille trots att du är från Säffle... :-bd
Jag har samma tankar som dig Fredrik...
Ska man bara se på pengar så är det ju så att staten ska ha in sina pengar på ett eller annat sätt...och rent miljömässigt ligger det mycket i det Fredrik skriver...vi måst nog se längre än vad näsan räcker...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Erre  
#451715 Har tagit hela denna tråden med en stor nypa salt.

Lätt att stå i Sverige å slå sig för bröstet om hur miljövänligt det är med elbil.
Men om elen kommer från kolkraftverk utomlands så kanske den globala miljöpåverkan inte blir mycket bättre.

Å som Fredrik är inne på.
Alla dessa batterier.

Väcker lite frågor hos den som tänker ett varv till.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451719 Jag skulle tro att enheten kwh/kg fortfarande talar för dieselmotorn.

@Zalman får hjälpa mig med siffrorna om de inte stämmer.

Ett Tesla-batteri innehåller 85kwh fulladdat och väger 544kg. Faktorn blir 85kwh/544kg=0.16kwh/kg.

En liter diesel innehåller 9.8kwh och väger 0.8kg.
Faktorn blir 9.8kwh/0.8kg=12.25kwh/kg

Men vi ska ta hänsyn till verkningsgraden.
Elmotor 0.9×0.16=0.14kwh/kg
Dieselmotorn 0.45x12.25=5.5kwh/kg

Vad säger detta?
För elbilen ska slå på alla områden måste energikapaciteten i batterierna ta ett rejält kliv framåt. Personbilen har möjlighet att ladda lite var som helst(detta är viktigt d.v.s "var som helst" jmf med etanolen. Finns inte en etanolbilsägare som inte klagat på att hen måste åka till macken hela tiden) och har därför inte så stort behov av hög energilagring.

Men för energikrävande fordon måste en hög energilagring i fordonet finnas och som även går att ladda snabbt/enkelt. Skulle man bygga en en ellastbil utifrån de krav som ett åkeri troligen ställer går inte ekvationen ihop med dagens batteri. Antingen blir lastbilen för tung eller så får den för kort körsträka.

Min slutsats är att HVO har en framtid. Ytterligare ett argument för diesel är att det längs vägarna utanför städerna (där troligen dessa större dieselmotorerna är mest frekventa) bidra utspädningsfaktorn till att "dålig luft" inte blir ett problem. Här är istället CO2 mer aktuellt ==> fördel HVO.

Hoppas jag har räknat rätt så vi åter igen kan få en lugn och härlig fredag:-)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bosse1  
#451750 Och här är lite sanningar för oss träskallar. Ursäkta alla professorer :d

1492801454_ved-el.jpg

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#451761 Kol och naturgas står för 2/3 av världens elproduktion. Näten är hopkopplade internationellt. En ny elbil i Sverige drivs då förmodligen mest av fossilel. Bättre att slå dieseln direkt i bilen och slippa alla överföringsförluster. Fördelen är väl att utsläppen hamnar i ett annat land, men vi har ju bra skogar som kompenserar.
Om all el produceras med solceller i Sahara och Australien och tas hit med högspänd likström, kan jag tycka elbilar i Sverige är riktigt bra.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451773 Svårt att klå nuvarande spotpris.
4öre/kwh fram till 23.00 och timmen efter 1.6öre/kwh.
Det är bara ut och plugga in bilen:-).

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451782
Fredrik Reuter skrev:Detta är en intressant fråga helt klart och jag är för all utveckling, speciellt teknisk... :wink:

Men!

Trots att det är fredag kan jag få en dyster tanke om att människor är människor och att överfasning till eldrift kan bli status quo i miljöbelastning.
Hoppas jag har fel men tesen skulle i så fall vara att:

- Vi går in i en ny spännande era och första decennierna är det klondike-känslor och full fart framåt. Vi bryter lithium och kobolt i tredje världen och exploaterar hej vilt, allt för att få eldrift både hemma och i bilen. Här bryts det inte ovanligt med fossila bränslen och processen kan vara mycket energikrävande. Läste även en artikel om att, för att kunna hitta dyrgriparna, så hälls kemikalier rätt ner i grävda hål och det önskvärda flyter upp, sedan går man bara vidare.

- Kan det bli en ökad energianvändning när vi kommer skicka självkörande bilar kors och tvärs (bland annat)?

- Skatt. Var ska skatten tas när, även fossilfria, bränslen ersätts med el? Jag är rädd att elen kan stiga i pris över dagens fossilbränslepris.

- Vi kan satsa på att tillverka egen el hemma. Detta är jag lockad av. Men! Även här, vad kommer hända med skatten, jag är rädd att staten identifierar detta och ex lägger på hejdlösa skatter på delarna som måste köpas in.

Så, nu har jag varit negativ nog för en vecka typ, men hoppas vi får något att diskutera kring.

Trevlig fredag ändå! :-BD



- Vi går in i en ny spännande era och första decennierna är det klondike-känslor och full fart framåt. Vi bryter lithium och kobolt i tredje världen och exploaterar hej vilt, allt för att få eldrift både hemma och i bilen. Här bryts det inte ovanligt med fossila bränslen och processen kan vara mycket energikrävande. Läste även en artikel om att, för att kunna hitta dyrgriparna, så hälls kemikalier rätt ner i grävda hål och det önskvärda flyter upp, sedan går man bara vidare.
SVAR:
Visst bryts det vissa metaller för att få råvaror till batterier, och att gruvdrift inte alltid är så snäll mot miljön, men att utvinna olja är heller ingen miljövänlig verksamhet. Statoil har ju köpt rättigheter i Kanada för att utvinna olja djupt ner i marken. Där finns en slags frusen asfalt. För att kunna utvinna denna olja så kokar man vatten som blandas med kemikalier som pumpas ner i marken för att tina/lösa upp oljan. Eftersom man är mitt ute i ödemarken så är det enda sättet att värma vattnet är att bränna ca 50% av den olja som pumpas upp, så det är en väldigt dyr, ineffektiv och miljöförstörande verksamhet. CO2 utsläppen är dessutom gigantiskt, mer än hela Norges CO2 utsläpp. Dessutom har man förstört grundvatten/sjöar i de områden man tar upp denna olja.
Initialt behövs ju gruvdrift för att få material till batterier, men snart så minskar detta behov när marknaden blir lite mer mättad. Apple tex har gått ut nu och sagt att de inte kommer använda nåt från gruvor, de kommer bara använda återvunnet material. Tesla kommer att ha återvinningsverksamhet och kommer också på sikt bara använda återvunnet material.
“I sin nya hållbarhetsrapport uttalar Apple ett nytt och oväntat mål för teknikindustrin. Apple vill att alla teknikföretag slutar bryta metaller och mineraler, och istället förlitar sig helt på återvunna material.”
http://www.aktuellhallbarhet.se/apple-v ... ller-helt/


- Kan det bli en ökad energianvändning när vi kommer skicka självkörande bilar kors och tvärs (bland annat)?
SVAR:
Man pratar om att självkörande elbilar kanske kostar 4kr per mil att köra till skillnad från fossila bilar som kanske kostar 40kr per mil. Visst skulle trafiken kunna öka om det blir billigare per mil att åka, men med självkörande taxi så skulle samordning av transporterna kunna göras mycket mer effektivt så det skulle kunna medföra minskat transportbehov. Dessutom skulle mycket färre bilar klara transportbehovet(fulla bilar). Dagens bilar utnyttjas ofta mindre än 5% av dygnets timmar. Med självkörande bilar som går i princip 24/7 så minskas behovet av bilar drastiskt, dessutom behövs knappt parkeringsplatser heller, så stora centrala ytor skulle kunna frigöras till bostäder.


- Skatt. Var ska skatten tas när, även fossilfria, bränslen ersätts med el? Jag är rädd att elen kan stiga i pris över dagens fossilbränslepris.
SVAR:
Visst kan man höja elskatten lite, skulle man tex höja elpriset till ca 2kr/kwh som är ungefär ett EU-snittpris, så skulle elförbrukningen minska avsevärt, för då lönar det sig helt plötsligt att minska på elförbrukningen. I nya hus skulle 2 saker drastiskt minska förbrukningen, dels ha ett kort som man drar när man lämnar huset, är ingen i huset så ska bara ett minimum med el förbrukas. Dels så ska det sitta en stor elmätare i huset så alla som bor där VET vad som påverkar förbrukningen och hur mycket TV, tvättmaskin, spis mm drar. Att elen skulle stiga i pris över fossila bränslen kommer inte att hända.

- Vi kan satsa på att tillverka egen el hemma. Detta är jag lockad av. Men! Även här, vad kommer hända med skatten, jag är rädd att staten identifierar detta och ex lägger på hejdlösa skatter på delarna som måste köpas in.
SVAR:
Redan i dag så har EU höga tullar på solceller från kina, för att skydda europeisk solcells industri. Har dock svårt att se hur man kan lägga skatt på egenproducerad el, om den inte är inkopplad på elnätet. Om du har en solcell som bara laddar din elbil, hur ska skattemyndigheten veta om detta?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#451787
Zalman skrev:
Fredrik Reuter skrev:Detta är en intressant fråga helt klart och jag är för all utveckling, speciellt teknisk... :wink:

Men!

Trots att det är fredag kan jag få en dyster tanke om att människor är människor och att överfasning till eldrift kan bli status quo i miljöbelastning.
Hoppas jag har fel men tesen skulle i så fall vara att:

- Vi går in i en ny spännande era och första decennierna är det klondike-känslor och full fart framåt. Vi bryter lithium och kobolt i tredje världen och exploaterar hej vilt, allt för att få eldrift både hemma och i bilen. Här bryts det inte ovanligt med fossila bränslen och processen kan vara mycket energikrävande. Läste även en artikel om att, för att kunna hitta dyrgriparna, så hälls kemikalier rätt ner i grävda hål och det önskvärda flyter upp, sedan går man bara vidare.

- Kan det bli en ökad energianvändning när vi kommer skicka självkörande bilar kors och tvärs (bland annat)?

- Skatt. Var ska skatten tas när, även fossilfria, bränslen ersätts med el? Jag är rädd att elen kan stiga i pris över dagens fossilbränslepris.

- Vi kan satsa på att tillverka egen el hemma. Detta är jag lockad av. Men! Även här, vad kommer hända med skatten, jag är rädd att staten identifierar detta och ex lägger på hejdlösa skatter på delarna som måste köpas in.

Så, nu har jag varit negativ nog för en vecka typ, men hoppas vi får något att diskutera kring.

Trevlig fredag ändå! :-BD



- Vi går in i en ny spännande era och första decennierna är det klondike-känslor och full fart framåt. Vi bryter lithium och kobolt i tredje världen och exploaterar hej vilt, allt för att få eldrift både hemma och i bilen. Här bryts det inte ovanligt med fossila bränslen och processen kan vara mycket energikrävande. Läste även en artikel om att, för att kunna hitta dyrgriparna, så hälls kemikalier rätt ner i grävda hål och det önskvärda flyter upp, sedan går man bara vidare.
SVAR:
Visst bryts det vissa metaller för att få råvaror till batterier, och att gruvdrift inte alltid är så snäll mot miljön, men att utvinna olja är heller ingen miljövänlig verksamhet. Statoil har ju köpt rättigheter i Kanada för att utvinna olja djupt ner i marken. Där finns en slags frusen asfalt. För att kunna utvinna denna olja så kokar man vatten som blandas med kemikalier som pumpas ner i marken för att tina/lösa upp oljan. Eftersom man är mitt ute i ödemarken så är det enda sättet att värma vattnet är att bränna ca 50% av den olja som pumpas upp, så det är en väldigt dyr, ineffektiv och miljöförstörande verksamhet. CO2 utsläppen är dessutom gigantiskt, mer än hela Norges CO2 utsläpp. Dessutom har man förstört grundvatten/sjöar i de områden man tar upp denna olja.
Initialt behövs ju gruvdrift för att få material till batterier, men snart så minskar detta behov när marknaden blir lite mer mättad. Apple tex har gått ut nu och sagt att de inte kommer använda nåt från gruvor, de kommer bara använda återvunnet material. Tesla kommer att ha återvinningsverksamhet och kommer också på sikt bara använda återvunnet material.
“I sin nya hållbarhetsrapport uttalar Apple ett nytt och oväntat mål för teknikindustrin. Apple vill att alla teknikföretag slutar bryta metaller och mineraler, och istället förlitar sig helt på återvunna material.”
http://www.aktuellhallbarhet.se/apple-v ... ller-helt/


- Kan det bli en ökad energianvändning när vi kommer skicka självkörande bilar kors och tvärs (bland annat)?
SVAR:
Man pratar om att självkörande elbilar kanske kostar 4kr per mil att köra till skillnad från fossila bilar som kanske kostar 40kr per mil. Visst skulle trafiken kunna öka om det blir billigare per mil att åka, men med självkörande taxi så skulle samordning av transporterna kunna göras mycket mer effektivt så det skulle kunna medföra minskat transportbehov. Dessutom skulle mycket färre bilar klara transportbehovet(fulla bilar). Dagens bilar utnyttjas ofta mindre än 5% av dygnets timmar. Med självkörande bilar som går i princip 24/7 så minskas behovet av bilar drastiskt, dessutom behövs knappt parkeringsplatser heller, så stora centrala ytor skulle kunna frigöras till bostäder.


- Skatt. Var ska skatten tas när, även fossilfria, bränslen ersätts med el? Jag är rädd att elen kan stiga i pris över dagens fossilbränslepris.
SVAR:
Visst kan man höja elskatten lite, skulle man tex höja elpriset till ca 2kr/kwh som är ungefär ett EU-snittpris, så skulle elförbrukningen minska avsevärt, för då lönar det sig helt plötsligt att minska på elförbrukningen. I nya hus skulle 2 saker drastiskt minska förbrukningen, dels ha ett kort som man drar när man lämnar huset, är ingen i huset så ska bara ett minimum med el förbrukas. Dels så ska det sitta en stor elmätare i huset så alla som bor där VET vad som påverkar förbrukningen och hur mycket TV, tvättmaskin, spis mm drar. Att elen skulle stiga i pris över fossila bränslen kommer inte att hända.

- Vi kan satsa på att tillverka egen el hemma. Detta är jag lockad av. Men! Även här, vad kommer hända med skatten, jag är rädd att staten identifierar detta och ex lägger på hejdlösa skatter på delarna som måste köpas in.
SVAR:
Redan i dag så har EU höga tullar på solceller från kina, för att skydda europeisk solcells industri. Har dock svårt att se hur man kan lägga skatt på egenproducerad el, om den inte är inkopplad på elnätet. Om du har en solcell som bara laddar din elbil, hur ska skattemyndigheten veta om detta?
jo det skall tala om käre Zalman det kommer dina angivare till närboende att upplysa myndigheten om. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451789 Men om elen kommer från kolkraftverk utomlands så kanske den globala miljöpåverkan inte blir mycket bättre.
SVAR:
Som jag skrivit tidigare i denna tråd så kommer el från solceller bli så billig att även om ett kolkraftverk ger bort elen gratis så kan den inte konkurrera med lokalproducerad solcellsel, överföringskostnaden blir för dyr. Därför läggs nu kolkraftverk ner på löpande band runt om i världen, den är helt enkelt för dyr.


Å som Fredrik är inne på. Alla dessa batterier.
SVAR:
Allt ska nu drivas med el nu när batterier blir så billigt, ser inget problem med det nu när industrin vill återvinna batterier till 100%.


Jag skulle tro att enheten kwh/kg fortfarande talar för dieselmotorn. Zalman får hjälpa mig med siffrorna om de inte stämmer. Ett Tesla-batteri innehåller 85kwh fulladdat och väger 544kg. Faktorn blir 85kwh/544kg=0.16kwh/kg.En liter diesel innehåller 9.8kwh och väger 0.8kg.Faktorn blir 9.8kwh/0.8kg=12.25kwh/kg Men vi ska ta hänsyn till verkningsgraden. Elmotor 0.9×0.16=0.14kwh/kgDieselmotorn 0.45x12.25=5.5kwh/kg Vad säger detta? För elbilen ska slå på alla områden måste energikapaciteten i batterierna ta ett rejält kliv framåt. Personbilen har möjlighet att ladda lite var som helst(detta är viktigt d.v.s "var som helst" jmf med etanolen. Finns inte en etanolbilsägare som inte klagat på att hen måste åka till macken hela tiden) och har därför inte så stort behov av hög energilagring.
SVAR:
Visst har batterier idag bättre vikt/effektförhållande är tex bensin. Men dels så satsas det nu miljarder på att få fram batterier som är billigare, bättre, och har högre energidensitet. Vad väger då en elbil, BMW i3 väger 1.195kg och har ett batteri på 18,8kwh. Det motsvarar en bensintank som rymmer ca 1,5 liter bensin. Det visar med all önskvärd tydlighet att det inte hjälper att bensinbilen kan ha ett bränsle som har högre energidensitet när den är så ineffektiv att det allra mesta ändå bara blir överskottsvärme och väldigt lite driver bilen framåt.
http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3


Men för energikrävande fordon måste en hög energilagring i fordonet finnas och som även går att ladda snabbt/enkelt. Skulle man bygga en en ellastbil utifrån de krav som ett åkeri troligen ställer går inte ekvationen ihop med dagens batteri. Antingen blir lastbilen för tung eller så får den för kort körsträka.
SVAR:
Kan tänka mig att redan idag så är mer än 90% av alla biltransporter billigare med en elbil. Hörde en siffra att ca 30% av alla lastbilstransporter idag skulle kunna vara billigare med en ellastbil. Detta kommer dock att snabbt ändras, tänk på att paradigmskiftet till eltransporter bara är i sin linda, och att priset på batterier har gått från 1000 dollar till 100 dollar per kwh på bara 8 år. Och vad kostar ett batteri om ytterligare 8 år, 10 dollar per kwh?


Min slutsats är att HVO har en framtid. Ytterligare ett argument för diesel är att det längs vägarna utanför städerna (där troligen dessa större dieselmotorerna är mest frekventa) bidra utspädningsfaktorn till att "dålig luft" inte blir ett problem. Här är istället CO2 mer aktuellt ==> fördel HVO.
SVAR:
Elektrifieringen kommer att ta längre tid för tunga transporter/traktorer där man hela tiden drar tungt. Så på kort sikt har HVO en marknad. Men om 10 år så tror jag även lastbilar drivs till mer än 50% av el. Kan gå snabbare eftersom, att jag kan tänka mig att kostnadsjakten är mer utbredd i lastbilsbranschen, med lövtunna marginaler så kan man tjäna stora pengar på att få ner milkostnaden. I bilbranschen så finns det fler nostalgiker som är villiga att betala mycket per mil för “nöjet” att få köra en fossilbil.


Kol och naturgas står för 2/3 av världens elproduktion. Näten är hopkopplade internationellt.
SVAR:
Kol och naturgas andelen minskar drastiskt eftersom den är för dyr. Varför betala dubbelt så mycket för kolel?
“Under året har kontraktspriserna för större solelanläggningar mer än halverats, lägsta bud hittills är en anläggning i Chile där kostnaden blev 29 dollar per megawatt, ungefär hälften av kostnaden för kolel.”

Indien drar ner på kolet
Enligt en plan som presenterats av Indiens centrala energimyndighet planeras inga nya kolkraftverk i landet förutom de som redan håller på att byggas.
http://www.sverigesnatur.org/aktuellt/s ... il-energi/



En ny elbil i Sverige drivs då förmodligen mest av fossilel. Bättre att slå dieseln direkt i bilen och slippa alla överföringsförluster. Fördelen är väl att utsläppen hamnar i ett annat land, men vi har ju bra skogar som kompenserar.
SVAR:
En elbil i Sverige drivs inte alls av fossilel. Sverige har idag ett överskott av el som vi exporterar och som konkurrerar ut kolel i andra länder så vissa kolelverk måste stängas. Ful kolkraft i Polen, konkurreras ut av Svensk sol och vindkraft.
http://teslaclubsweden.se/wp-content/up ... rt2015.jpg


Om all el produceras med solceller i Sahara och Australien och tas hit med högspänd likström, kan jag tycka elbilar i Sverige är riktigt bra.
SVAR:
Före 2010 pratade man om att solel från tex Sahara skulle vara ett alternativ, men nu när priset på solceller gått ner i pris med 80% så finns det ingen anledning att skicka ström långa avstånd. Elen ska produceras på plats och därmed bli nästan gratis.
Panik råder bland oljeproducerande länder som vill sälja olja medans den fortfarande har något värde! För om 10 år kan oljepriset ligga under 10 dollar per fat eftersom den inte efterfrågas så mycket längre.
“Bara under 2014 installerade Kalifornien solenergikapacitet motsvarande hela den mängd som installerats i hela USA fram till och med 2011. Under 2015 har Kina installerat solenergikapacitet som motsvarar hela Frankrikes kapacitet. Solenergi är en teknik vars kostnader har minskat med över 10 procent per år. Om den utvecklingen fortsätter kommer solenergi kunna konkurrera med till exempel naturgas på de flesta marknader och snart därefter kommer ingenting kunna konkurrera med solenergi. I kombination med att finansiering av solceller för bostäder blir allt vanligare, leder det till att totalkostnaden för solenergin minskar i snabb takt. Nu behöver vi bara fixa elnätet och batteritekniken och vips så har vi en planet som drivs av grön el. Om vi dessutom tar hänsyn till den snabba utvecklingen av el- och hybridfordon, att allt fler samåker och utvecklingen av självkörande bilar, så har vi ett scenario där efterfrågan på olja inte längre kommer att stiga. Och här blir det ännu intressantare. För 30 år sedan lät solenergi som en utopisk tanke, och ett land som Saudiarabien kunde betrakta oljan i öknen som en tillgång med ett bestående värde. Men vad händer om oljan blir överflödig om bara 10 år? Plötsligt så känns det än mer angeläget att pumpa upp ännu mer olja i dag när den fortfarande har ett värde. Och vad leder det till? Oljepriset sätts under ändå hårdare press.
http://www.danskeinvest.se/news/ska-olj ... ollar-4008

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451791 Här är länderna som förbjuder fossila bilar
Flera länder meddelar på klimatkonferensen i Paris att de tänker förbjuda fossildrivna bilar. Från och med 2050 kommer det bara vara tillåtet att sälja elbilar.Elbilen är framtiden – och bilar som drivs med fossila bränslen kommer att försvinna – det är budskapet från flera europeiska länder och hittills sju stater i USA. Målsättningen är att bara tillåta försäljning av eldrivna bilar senast 2050.
http://www.expressen.se/motor/har-ar-la ... ila-bilar/
Länder och delstater i USA som förbjuder fossilbilar:
British Columbia, California, Connecticut, Germany, Maryland, Massachusetts, The Netherlands, New York, Norway, Oregon, Québec, Rhode Island, The United Kingdom, Vermont have signed up to the ZEV Alliance.
Många av dessa länder har satt gränsen till år 2025, efter det så får inte ens pluginbilar säljas.


“Nederländerna kan förbjuda alla fossilbilar från 2025 Ett lagförslag om att till 2025 förbjuda alla nya bilar utom elbilar i Nederländerna har gått igenom i landets parlaments underhus rapporterar Yahoo News. Befintliga bilar får fortsätta köra, men om lagen går hela vägen får inte ens hybridbilar säljas i Nederländerna från 2025.”
http://cornucopia.cornubot.se/2016/04/n ... -alla.html

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#451802 Zalman är verkligen elbilsfrälst och ser ingen återvändo.
Dessutom är du Zalman verkligen slängd i att finna "fakta" som passar in i din agenda.
Tyvärr tror varken jag eller många med mej att elbilen verkligen kommer att bli guds gåva till mänskligheten.
Angående lastbil och dess transportkapacitet.
Inom dagens och lagens gräns kan jag idag transportera 40 ton gods mellan Malmö och Stockholm under 8 timmar och dieselåtgången är inte ens 300 liter.
Vill se den eldrivna lastbil som inom en 20 års period klarar av detta.
- Varför inte järnväg - orsaken är att slippa omlastningar och tidsåtgång/leveranssäkerhet.
Självklart att det idag transporteras gods på järnväg (löstrailar), tyvärr sväljer inte järnvägen mer gods inom de tidsmarginaler som gäller.
När det gäller p-bil väger min diesel BMW troligtvis minst 500 kg mindre än din Tesla, dessutom kan jag dra ett tungt släp efter den - och hastigheten räcker gott och väl till för att bli av med mitt kk många gånger om :grin:
Som löneförmån ingår självklart också fri diesel, m.a.o. behöver jag inte tanka bilen från farmaraggregatet.
Min BMW sjunker numera knappt inget i värde - din Tesla sjunker desto mer.
Jag åker på en dyr skatt men min försäkring är troligtvis betydligt lägre än den du har på Teslan
Tyvärr har garantin gått ut men det spelar mindre roll - är ju en BMW :grin:
Service gör jag själv på ladugårdsbacken och eventuella reservdelar inhandlar jag av en "svartskalle" i Malmö som kan fixa allt till rätt pris (kinaprylar/eBay)
Elmotorn och batterier har funnits betydligt längre än ottomotorn ändå har den inte lyckats konkurrera ut ottomotorn, detta om något bevisar att ottomotorns effektivitet (överlägsenhet)
Elbilens enda chans att besegra/konkurrera ut ottomotorn är just genom subventioner och skattpålagor på dieselmotorn.
Även om ström kan produceras i Saharaöknen går den inte att transportera till Norden, överföringsförlusterna uppgår troligtvis till väldigt höga procent tal.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451810
jannee skrev:Zalman är verkligen elbilsfrälst och ser ingen återvändo.
Dessutom är du Zalman verkligen slängd i att finna "fakta" som passar in i din agenda.
Tyvärr tror varken jag eller många med mej att elbilen verkligen kommer att bli guds gåva till mänskligheten.
Angående lastbil och dess transportkapacitet.
Inom dagens och lagens gräns kan jag idag transportera 40 ton gods mellan Malmö och Stockholm under 8 timmar och dieselåtgången är inte ens 300 liter.
Vill se den eldrivna lastbil som inom en 20 års period klarar av detta.
- Varför inte järnväg - orsaken är att slippa omlastningar och tidsåtgång/leveranssäkerhet.
Självklart att det idag transporteras gods på järnväg (löstrailar), tyvärr sväljer inte järnvägen mer gods inom de tidsmarginaler som gäller.
När det gäller p-bil väger min diesel BMW troligtvis minst 500 kg mindre än din Tesla, dessutom kan jag dra ett tungt släp efter den - och hastigheten räcker gott och väl till för att bli av med mitt kk många gånger om :grin:
Som löneförmån ingår självklart också fri diesel, m.a.o. behöver jag inte tanka bilen från farmaraggregatet.
Min BMW sjunker numera knappt inget i värde - din Tesla sjunker desto mer.
Jag åker på en dyr skatt men min försäkring är troligtvis betydligt lägre än den du har på Teslan
Tyvärr har garantin gått ut men det spelar mindre roll - är ju en BMW :grin:
Service gör jag själv på ladugårdsbacken och eventuella reservdelar inhandlar jag av en "svartskalle" i Malmö som kan fixa allt till rätt pris (kinaprylar/eBay)
Elmotorn och batterier har funnits betydligt längre än ottomotorn ändå har den inte lyckats konkurrera ut ottomotorn, detta om något bevisar att ottomotorns effektivitet (överlägsenhet)
Elbilens enda chans att besegra/konkurrera ut ottomotorn är just genom subventioner och skattpålagor på dieselmotorn.
Även om ström kan produceras i Saharaöknen går den inte att transportera till Norden, överföringsförlusterna uppgår troligtvis till väldigt höga procent tal.



Sten B. Nilsson (professor vid internationella institutet för tillämpad systemanalys (IIASA) i Österrike).
Som nämns tidigare i denna tråd säger han också att elbilar är framtiden.

"Kina ”tvingar” världen att skaffa elbilar."
"Biltillverkarna har som mål att under perioden 2020–2025 ska de batteridrivna bilarna
vara avsevärt billigare än samma versioner av bilarna med förbränningsmotorer."
http://www.skogen.se/sites/skogen.se/fi ... ofuels.pdf

Fossilbilen är stendöd efter 2020, för vem kommer att köpa en bil som är DYRARE i inköp och kostar 5-10ggr mer per mil att köra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#451812
Zalman skrev:Jag skulle tro att enheten kwh/kg fortfarande talar för dieselmotorn. Zalman får hjälpa mig med siffrorna om de inte stämmer. Ett Tesla-batteri innehåller 85kwh fulladdat och väger 544kg. Faktorn blir 85kwh/544kg=0.16kwh/kg.En liter diesel innehåller 9.8kwh och väger 0.8kg.Faktorn blir 9.8kwh/0.8kg=12.25kwh/kg Men vi ska ta hänsyn till verkningsgraden. Elmotor 0.9×0.16=0.14kwh/kgDieselmotorn 0.45x12.25=5.5kwh/kg Vad säger detta? För elbilen ska slå på alla områden måste energikapaciteten i batterierna ta ett rejält kliv framåt. Personbilen har möjlighet att ladda lite var som helst(detta är viktigt d.v.s "var som helst" jmf med etanolen. Finns inte en etanolbilsägare som inte klagat på att hen måste åka till macken hela tiden) och har därför inte så stort behov av hög energilagring.
SVAR:
Visst har batterier idag bättre vikt/effektförhållande är tex bensin. Men dels så satsas det nu miljarder på att få fram batterier som är billigare, bättre, och har högre energidensitet. Vad väger då en elbil, BMW i3 väger 1.195kg och har ett batteri på 18,8kwh. Det motsvarar en bensintank som rymmer ca 1,5 liter bensin. Det visar med all önskvärd tydlighet att det inte hjälper att bensinbilen kan ha ett bränsle som har högre energidensitet när den är så ineffektiv att det allra mesta ändå bara blir överskottsvärme och väldigt lite driver bilen framåt.
http://www.gronabilister.se/biltester/bmw-i3


Nja, i detta avseende är bilens totalvikt irrelevant. Ineffektivitet för dieselmotorn är även med räknat i exemplet. Visst finns det komponenter som är lättare i elbilar då det t.ex. saknar växellåda men det är svårt att viktoptimera själva lasten/godset man ska transportera. I t.ex. lastbilar blir vikt för växellåda troligen försumbar så kwh/kg bör räknas genom att jämföra bränsletank vs batteri och sedan kompensera med motorns verkningsgrad.

Men för energikrävande fordon måste en hög energilagring i fordonet finnas och som även går att ladda snabbt/enkelt. Skulle man bygga en en ellastbil utifrån de krav som ett åkeri troligen ställer går inte ekvationen ihop med dagens batteri. Antingen blir lastbilen för tung eller så får den för kort körsträka.
SVAR:
Kan tänka mig att redan idag så är mer än 90% av alla biltransporter billigare med en elbil. Hörde en siffra att ca 30% av alla lastbilstransporter idag skulle kunna vara billigare med en ellastbil. Detta kommer dock att snabbt ändras, tänk på att paradigmskiftet till eltransporter bara är i sin linda, och att priset på batterier har gått från 1000 dollar till 100 dollar per kwh på bara 8 år. Och vad kostar ett batteri om ytterligare 8 år, 10 dollar per kwh?


Kanske siffran kommer från Volvo eller om det var Scanias test med trådlastbil.
Eller så kanske det avser små lastbilar i städerna. Även om priset på batterierna går ned så tror jag faktorerna som mindre last(p.g.a batterivikt) och ökade stopptider inte kommer att kunna matcha dieselmotorns fördelar om man kör på fossilfritt bränsle.

Min slutsats är att HVO har en framtid. Ytterligare ett argument för diesel är att det längs vägarna utanför städerna (där troligen dessa större dieselmotorerna är mest frekventa) bidra utspädningsfaktorn till att "dålig luft" inte blir ett problem. Här är istället CO2 mer aktuellt ==> fördel HVO.
SVAR:
Elektrifieringen kommer att ta längre tid för tunga transporter/traktorer där man hela tiden drar tungt. Så på kort sikt har HVO en marknad. Men om 10 år så tror jag även lastbilar drivs till mer än 50% av el. Kan gå snabbare eftersom, att jag kan tänka mig att kostnadsjakten är mer utbredd i lastbilsbranschen, med lövtunna marginaler så kan man tjäna stora pengar på att få ner milkostnaden. I bilbranschen så finns det fler nostalgiker som är villiga att betala mycket per mil för “nöjet” att få köra en fossilbil.

Jakten på billig energilagring har pågått under flera decennier med möjligen en dipp under atomkraftens era. Har svårt att se att 10 år skulle räcka för att öka kapaciteten tillräckligt. Då tror jag mer på att tågtransporter tar över inom 10 år då får man även minskning av partiklar p.g.a vägdamm på köpet. Men som jag skrev tidigare har denna sektorn med långa transporter utanför städerna inte samma krav på "renluft" , kravet på fossilfritt är högre d.v.s CO2-utsläpp. Det finns även möjlighet att utveckla bättre avgasrening.
Men titta på led-lampan. Den får man säga har exploderat i utvecklingen. Det talar för dig Zalman.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Mowi850  
#451813 En sak som iallafall jag funderar på är vad händer med alla äldre traktorer och maskiner om allt ska gå på el och det inte finns nån som utvecklar ett fossilfritt bränsle. Är det då bara att skrota alla gamla grejer eller hur är det tänkt? Så om jag förstått zalman rätt så är det nog bara för mig att börja bära ut allt virke från skogen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Brickan  
#451820
Mowi850 skrev:En sak som iallafall jag funderar på är vad händer med alla äldre traktorer och maskiner om allt ska gå på el och det inte finns nån som utvecklar ett fossilfritt bränsle. Är det då bara att skrota alla gamla grejer eller hur är det tänkt? Så om jag förstått zalman rätt så är det nog bara för mig att börja bära ut allt virke från skogen.
Det blir väl inget totalstopp, men med tiden blir det dyrt med fossilbränsle. För dyrt får någon, Ok för andra. Så är det väl alltid med teknikskiften. Inte många som kör ut virke med häst idag. Finns någon som fäller med svans? Vart tog Nokia vägen? etcetera. Så kan det såklart bli med antika traktorer också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).