Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 833335 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Chainsaw Charlie  
#489356
Zalman skrev:Nu när skatten höjs till ca 16.000kr per år för en Ford Rangers.

Om man går upp ett snäpp, över 3.5 ton till
En lastbil, var blir skatten då?


2470 kr för en lastbilsreggad Dodge Ram 3500 under 2017.
Kommer tunga lastbilar att beröras av den kommande skattehöjningen också? Har inte hängt med riktigt där.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Chainsaw Charlie  
#489357 Förresten, hur mycket kostar en helförsäkring/år för en Tesla S?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#489373
jannee skrev:Den gamla motoroljan häller grannen ut i skogen - via sin motorsåg :oops:

Har du funderat på vad grannen får in i sina lungor när han sågar?

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#489382 Beror väl lite på om det är i soppan eller svärd/kedje-smörjning? Men bra låter det ju inte.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#489395 Tydligen inga problem med hans lungor.
Han är knappt 10 år äldre än vad jag är. Röker och snusar, tagit hand om vår begagnade motorolja i över 40 år.
Bara gnällspikar som ojar sig över vad andra gör - eller inte gör :grin:
Är ovetande om hur mycket "farligare" min begagnade motorolja är gentemot kedjeolja (mineral) som du kan köpa på dunk eller t.o.m. fat.
Biooljan är bra - för verkstadspersonal :oops:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#489617 SVT Aktuellt hade igår ett längre inslag om nuvarande läget för bilbranschen och det faktum att den mediala debatten gjort att många ställer sig frågan "Vad ska jag välja" inför ett bilköp.

Du kan se inslaget här via länken, spola fram till 9 min för att se det.

https://www.svtplay.se/video/16534310/a ... an-21-00-1

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#489633 Lite sansad rapportering om bilmarknaden: https://www.dn.se/ekonomi/lasse-sward-t ... -sin-hand/

Några citat ur artikeln:

"Det snackades mycket om elbilar och laddhybrider i fjol. Hur blev det där?
Fortsatt stark tillväxt i procent – men fortfarande från ganska låga nivåer i absoluta tal."

"Dieslarna då? Fortsätter de att tappa mark?
Ja, men från höga nivåer. Andelen av alla nya bilar sjönk till 49,1 procent från 52,3 procent under 2016."

"Så dieslarna kommer att fortsätta att backa?
Ja, i mindre modeller blir tekniken för dyr för att klara kommande reningskrav. ... I större modeller däremot kommer dieslar att vara ett alternativ."

"Hur då, de ska ju förbjudas?
Nej, det är ett missförstånd. Vad som diskuteras är förbud för äldre dieslar – och även äldre bensinbilar och etanolbilar – att köra i känsliga storstadsområden som innerstaden i Stockholm."

"Så jag som kör långa årliga sträckor kan byta till en ny diesel utan att oroa mig?
Diesel är att bra val för dig som kör långt."

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#489637 2016 såldes det 838 av modell S och av den "något " dyrare X 290
2017 såldes det 800 av modell S och av den "något" dyrare X 483

2016 såldes det rena el 2945 och av hybrid 10034
2017 såldes det rena el 4217 och av hybrid 14645
Är m.a.o. fortfarande lite trögt i portgången
2018 kommer att verkligen bli ett intressant år

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#489713 Tycker det är konstigt att det inte hörs några protester mot att det är så många bilägare som blir drabbade. Sätt pressen på tillverkarna och nytillverkningen inte de redan sålda bilarna och dess ägare.

Denna miljödebatt om att vi ska skaffa miljöbil (finns inga miljöbilar) är så dubbelmoralig, så det finns inte. Miljörörelsen är ett skämt o borde skämmas.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

MrStraightpull  
#489882 @Zalman: 1/1 kl 12 frågade jag dig följande:

@Zalman: "Nu finns/kommer laddbara bilar för de flestas behov till bra priser. Med 4wd, kombi och drag." För en gångs skull hade en länk varit på sin plats... Vilka märken erbjuder 4WD och drag? Vilka av dessa kan dra 2 ton hästsläp med utökad B-behörighet (B96) och kostar under 300 tkr?

Väntar på svar...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#489884
MrStraightpull skrev:@Zalman: 1/1 kl 12 frågade jag dig följande:

@Zalman: "Nu finns/kommer laddbara bilar för de flestas behov till bra priser. Med 4wd, kombi och drag." För en gångs skull hade en länk varit på sin plats... Vilka märken erbjuder 4WD och drag? Vilka av dessa kan dra 2 ton hästsläp med utökad B-behörighet (B96) och kostar under 300 tkr?

Väntar på svar...


Det är väl inte särskilt många bensin/diesel som klarar det för 300 laxar

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

skogaliten  
#489939
Gaffe skrev:
MrStraightpull skrev:@Zalman: 1/1 kl 12 frågade jag dig följande:

@Zalman: "Nu finns/kommer laddbara bilar för de flestas behov till bra priser. Med 4wd, kombi och drag." För en gångs skull hade en länk varit på sin plats... Vilka märken erbjuder 4WD och drag? Vilka av dessa kan dra 2 ton hästsläp med utökad B-behörighet (B96) och kostar under 300 tkr?

Väntar på svar...


Det är väl inte särskilt många bensin/diesel som klarar det för 300 laxar


Hur definierar du "många"?

Det finns i alla fall ett gäng, t.ex. Subaru Forester, Skoda Yeti, och så några till, om man köper nytt.

Köper man begagnat, något år gammalt med få mil, och vill hålla sig under 300 laxar, så blir listan lååång.

Men elbilar med den specen finns det såvitt jag vet, noll stycken.

Hör till dem som kör hästsläp (ofta), behöver kunna lasta drygt 1000 kg i släpet, och som har familjemedlemmar som inte kan/vill ta BE kort...
B-96 är ett enkelt körprov, som "alla" kan klara, så även de mer motsträviga familjemedlemmarna ställer upp på att ta den behörigheten.

Så ett släp med totalvikt 2000 kg är av nöden (typisk tjänstevikt på hästsläp med boggie är 750-850 kg) i vår familj.

Det är dock lite tunnsått med bilar överhuvudtaget där man kan dra över 1800 kg på B-96.

Avatar Fallback

Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#489945 Jovisst finns det ju att få tag på b/d-bilar under 300 enligt dina krav även om utbudet inte är stort men elbilar/hybrider är en tämligen ny företeelse och man får nog ha tålamod innan utbudet ökar.
Subaru Crosstrek ryktades ju om att den skulle komma som plugin.
Plugin blir ju dock onödigt dyra då det är två drivsystem.
Dieselbrännaren får fortsätta tjäna till dess det finns mer att välja på för min del.
Beträffande hästsläp kör vi i stort sett dagligen efter vår V60 Twin som får dra 1600 kg. En till två ponnys i en 2400kg kärra. BE ger mindre bekymmer.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

lm  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#490702 Isuzu på gång med eldriven pickup.
http://www.ja.se/artikel/56026/eldriven ... borta.html

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#490729 Vad ska man tro?

https://seekingalpha.com/article/413599 ... bankruptcy

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).