ons 03 jan 2018, 13:33#489633
Lite sansad rapportering om bilmarknaden:
https://www.dn.se/ekonomi/lasse-sward-t ... -sin-hand/Några citat ur artikeln:
"Det snackades mycket om elbilar och laddhybrider i fjol. Hur blev det där?
Fortsatt stark tillväxt i procent – men fortfarande från ganska låga nivåer i absoluta tal."
"Dieslarna då? Fortsätter de att tappa mark?
Ja, men från höga nivåer. Andelen av alla nya bilar sjönk till 49,1 procent från 52,3 procent under 2016."
"Så dieslarna kommer att fortsätta att backa?
Ja, i mindre modeller blir tekniken för dyr för att klara kommande reningskrav. ... I större modeller däremot kommer dieslar att vara ett alternativ."
"Hur då, de ska ju förbjudas?
Nej, det är ett missförstånd. Vad som diskuteras är förbud för äldre dieslar – och även äldre bensinbilar och etanolbilar – att köra i känsliga storstadsområden som innerstaden i Stockholm."
"Så jag som kör långa årliga sträckor kan byta till en ny diesel utan att oroa mig?
Diesel är att bra val för dig som kör långt."
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)