Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839095 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

hlb  
#485948 Kostnaden kommer dock först om man säljer bilen, och är den säljbar, fungerar den, och man kan ha den kvar.
För oss på landet är det ju bra om vi kan köpa begagnade bilar billigt i storstaden. Vi kör ju ändå mest till ICA eller till jobbet, storstaden lockar inte alls och måste man. kan man ju parkera utanför och ta tunnelbanan in till råttboet.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#485955 Bilfirmorna kommer självfallet att förregistrera alla dieselbilar, lär nog gå att köpa nya dieslar hela år 2018 så du behöver inte oroa dig Zalman :grin:

Kanske t.o.m kan bli någon över till dig när Teslan snart ger upp :mrgreen:

Men år 2019 kan bli sista spiken i kistan för dieslarna om det nu inte kommer till en kovändning - vilket skett för.
Se bara på vad "han som bestämde" (Göran Person med anhang) gjorde med våra sparade pensionspengar.
Det skulle bara vatt en lån för att rädda bankerna men har nu blivit något alla pensionärer får lida för.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#485959
Zalman skrev:
Andreas99 skrev:
Zalman skrev:Det är miljardbelopp som står på spel nu när dieselbilen fasas ut.
Tex Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp. Om så bara priserna sjunker med 10% så är 3 miljarder borta bara hos Volvofinans.

Hittat på det själv?


"Exakt hur miljözonen ska definieras är en boll som nu ligger hos regeringen. Men Transportstyrelsen föreslår ett förbud mot att dieselbilar av 2014 års modell eller äldre förbjuds att köra inom miljözonens område.
Det innebär i praktiken att en majoritet av alla Sveriges dieselbilägare helt plötsligt sitter med Svarte Petter på hand. Ingen vill rimligen äga en bil som är förbjuden att åka i centrala Stockholm, eller för den delen de centrala delarna av andra städer som också diskuterar att införa miljözoner.
Den naturliga konsekvensen av detta är också att ingen heller kommer vara intresserad av att köpa en bil med sådana begränsningar. Kort sagt, över en natt tappar dieselbilen sitt andrahandsvärde.
Vid sidan av det egna boendet är bilen det inköp som påverkar hushållsekonomin mest för de flesta personer utanför storstäderna. Att punktera värdet på hushållens bilar riskerar att sätta många människor i ekonomiska svårigheter och givet hur stor kreditgivningen på privatbilsmarknaden är finns det risker för den finansiella stabiliteten i landet.

Bara Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp."
http://www.dt.se/opinion/debatt/debatt- ... miljozoner

De lånar inte ut 30 nya miljarder varje år, utan deras totala utlåning ligger på det. Å vad jag vet så jobbar de väldigt mycket mot företag och inte bara mot privatpersoner (hushållen), tror oxå att de lånar ut till lastbilar.
Hur många bilar behövs det för att komma upp i 30 miljarder?
Varför skulle volvo finans förlora 3 miljarder om de bara lånar ut pengar till folk som köper bilar? Lånar jag ut hundra kronor till en polare som ska köpa en grogg så vill jag fortfarande ha 100kr tillbaka när han har druckit upp den.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Seb macahan  
#485960
Zalman skrev:
Seb macahan skrev:En fråga till Zalman. Vi köpte en ny diesel bil som vi fick förra veckan. Bilen väger 1860kg och är miljöbilsklassad. Jag trodde jag skulle få betala någon skatt typ 700-1300kr. Nu fick jag ett brev från transportstyrelsen att bilen är helt skattebefriad i 5år. Enligt dina utsagor ska de alltså häva detta eller? Enligt mig så har jag ett papper där en myndighet skriver att bilen är skattebefriad i 5år.


Det som beslutades den 22 november är drastiskt höljda skatter för dieselbilar från 1 juli 2018.
Men fram till det datumet ändras inga skatter.
Så närmsta året blir väldigt konstigt, gissar att dieselbilsförsäljningen ökar kraftigt i juni 2018,
för att nästan helt försvinna i juli 2018.

Problemet för bilhandeln är, vad ska de göra av alla dieselbilar som byts in?
Ska dom exporteras för att få nåt värde?

En fråga, vilken bil köpte du och hur många mil kör du per år?

Pratade med en ägare av en NISSAN X-TRAIL. Han hade noga bokfört alla kostnader för sin bil.
Hans bil hade kostat ca 35kr per mil exklusive inköp/lånekostnader.

Köpte en Mb e220. Ska vara ok att köra inom diesel förbuds gränsen, var man ska dit o göra.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485975 Tesla Model X winter off-roading

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#485980 Går inte att säga annat än IDIOTER, för mycket pengar och förlite förstånd.


Å andra sidan hade man ENKELT kört igenom med en gammal padda ( Citroen )
Bara höjt upp den i högsta (stylt) läget :grin:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#485995 Jaha, det går tydligen att misshandla en Tesla i terrängen. Och den tar sig förstås fram ungefär som nån annan fyrhjulsdriven bil med liknande markfrigång. En klar fördel är att det inte finns nåt avgassystem som kan haka i. Men annars undrar jag vad i hela friden det här har att göra med "Dieselbilar förbjuds" eller med det spår som huvudsakligen varit trådens budskap, nämligen hur otroligt bra och överlägset det är med eldrift.

Efter att du skrivit 684 inlägg i tråden så vet vi vad du tycker.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486009
totte skrev:Jaha, det går tydligen att misshandla en Tesla i terrängen. Och den tar sig förstås fram ungefär som nån annan fyrhjulsdriven bil med liknande markfrigång. En klar fördel är att det inte finns nåt avgassystem som kan haka i. Men annars undrar jag vad i hela friden det här har att göra med "Dieselbilar förbjuds" eller med det spår som huvudsakligen varit trådens budskap, nämligen hur otroligt bra och överlägset det är med eldrift.

Efter att du skrivit 684 inlägg i tråden så vet vi vad du tycker.


SVAR:
Antispinn/antisladd är bättre på en elbil än en bensinbil.
Elbilen kan justera 1000ggr i sekunden sitt vridmoment, vilket är omöjligt i en bensinbil.
Exempel:
Tesla
https://youtu.be/mHhZ9jk-DrU?t=177

Porsche
https://youtu.be/mHhZ9jk-DrU?t=315

I klippet där Tesla drog mot Toyotan visar också på flera fördelar, fantastiskt vridmoment från noll, mycket mjuk igångsättning.
Teslan i terrängen visar även bra möjlighet att “gunga” sig loss i svåra situationer.

Man måste själv prova en elbil för att förstå känslan av att ha så mycket vrid redan från noll.
Opel visar på att en vanlig elbil, Opel Ampera-E spöar alla andra värsting OPC Oplar på sträckan 0-30m!
Opel Ampera-e Drag Challenge vs. Astra TCR, ADAM R2 and OPC


Dessutom måste jag tacka alla som PMar mig och tycker att det är intressant att läsa denna tråd!

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Flax12  
#486010 Innan den "våta" drömmen om elbilsrevolutionen kan uppfyllas så kanske det finns större frågor att lösa än att jaga diesel bilar.
https://www.expressen.se/debatt/utan-karnkraft-blir-det-ingen-elbilsrevolution/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#486020
jannee skrev:Å andra sidan hade man ENKELT kört igenom med en gammal padda ( Citroen )
Bara höjt upp den i högsta (stylt) läget :grin:


Skulle aldrig välja en tesla och speciellt inte vid färder utanför det allmänna vägnätet.

Bedrövligt med en sån ko på isen. :mrgreen:

Man behöver inte så fantastiska bilar som Citroën padda, BX19, Xantia, C5 eller C6 för att för att krascha den här porslinsblomman.

Visserligen saknade föraren kunnande men ändå. :roll:

Min bensindrivna standardbil hade lätt klarat den där terrängen.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#486029
totte skrev:
Efter att du skrivit 684 inlägg i tråden så vet vi vad du tycker.

Oj, det är ju material så det räcker till iaf två mycket tråkiga böcker :d

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Palakangas  
#486040
tallen100 skrev:
totte skrev:
Efter att du skrivit 684 inlägg i tråden så vet vi vad du tycker.

Oj, det är ju material så det räcker till iaf två mycket tråkiga böcker :d

Böckernas titel: 684 an (el)ledningar till att inte köpa elbil.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486044 Kan det inte bli så att dieslar registrerade före 1 juli 2018 får ett bra andrahandsvärde?
Så tänker då jag iaf...

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#486048
Flax12 skrev:Innan den "våta" drömmen om elbilsrevolutionen kan uppfyllas så kanske det finns större frågor att lösa än att jaga diesel bilar.
https://www.expressen.se/debatt/utan-karnkraft-blir-det-ingen-elbilsrevolution/

http://www.svenskenergi.se/Pressrum/Pre ... byggnaden/

Senaste 10 åren har elpriserna nästan halverat sig. Vi har gått från att importera el till att exportera drygt 20 Twh per år. 5 miljoner bilar som artikeln säger skulle förbruka ungefär 15 TWh. Elbilarna har ju alla möjligheter att jämna ut skillnaderna i förbrukning och inte som artikelförfattaren tror att 2,5 miljoner bilar kommer att stoppa i sladden samtidigt. Artikeln är ett bevis för att har man bestämt sig för att vara bakåtsträvare så går det inte. Men det är ju fel förstås. Man har ju alla möjligheter att ladda dom allra flesta gångerna när elpriset är som lägst på dygnet (överskottet på el som störst).

Vindkraftverken producerar ju el under betydligt större del av tiden än kärnkraftsreaktorernas 70-75 procent, faktiskt mer än 90 procent. Ett enda normalstort vindkraftverk motsvarar drift av 2000 bilar. Det som är fantastiskt bra är att vi kan ladda elbilen även den fjärdedelen av tiden kärnkraftsreaktorerna står still eller den knappa tiondelen av tiden vindkraftverken inte snurrar. Vi har reglerkraft i en väldigt bra mix och så kommer solceller starkt framåt också. Elbolagen är nog mest skrämda över hur dom ska få upp elpriserna och inte om elen ska räcka till eller inte.

Alla

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#486089 http://ei.se/Documents/Nyheter/Nyheter% ... 150413.pdf

Intressant läsning om hushållens elanvändning sett under dagen, veckan, månaden. Finns tydliga tider då timpriset går ner rejält varje dag. Laddning av elbilsflottan kommer att jämna ut skillnaderna. Dom flesta vill ju ändå ladda på nattetid så det är ju bara positivt. Dessutom laddas inte alla batterier från tomt till fullt. Snarare så är det 4-5 mil som ska laddas upp i genomsnitt varje dag eller motsvarande 8-10 kWh. Som jämförelse så eldar jag mer energi i braskaminen för värme hemma på mindre än en timme.

Så problemet som stod i artikeln är bara påhittat. Det kommer aldrig att finnas utan endast bidra till att jämna ut tillgång och efterfrågan över dygnet 🤗

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).