Zalman skrev:Andreas99 skrev:Zalman skrev:Det är miljardbelopp som står på spel nu när dieselbilen fasas ut.
Tex Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp. Om så bara priserna sjunker med 10% så är 3 miljarder borta bara hos Volvofinans.
Hittat på det själv?
"Exakt hur miljözonen ska definieras är en boll som nu ligger hos regeringen. Men Transportstyrelsen föreslår ett förbud mot att dieselbilar av 2014 års modell eller äldre förbjuds att köra inom miljözonens område.
Det innebär i praktiken att en majoritet av alla Sveriges dieselbilägare helt plötsligt sitter med Svarte Petter på hand. Ingen vill rimligen äga en bil som är förbjuden att åka i centrala Stockholm, eller för den delen de centrala delarna av andra städer som också diskuterar att införa miljözoner.
Den naturliga konsekvensen av detta är också att ingen heller kommer vara intresserad av att köpa en bil med sådana begränsningar. Kort sagt, över en natt tappar dieselbilen sitt andrahandsvärde.
Vid sidan av det egna boendet är bilen det inköp som påverkar hushållsekonomin mest för de flesta personer utanför storstäderna. Att punktera värdet på hushållens bilar riskerar att sätta många människor i ekonomiska svårigheter och givet hur stor kreditgivningen på privatbilsmarknaden är finns det risker för den finansiella stabiliteten i landet.
Bara Volvofinans som är den största kreditgivaren till privata bilköpare lånar årligen ut över 30 miljarder till hushållen för bilköp."
http://www.dt.se/opinion/debatt/debatt- ... miljozoner
Zalman skrev:Seb macahan skrev:En fråga till Zalman. Vi köpte en ny diesel bil som vi fick förra veckan. Bilen väger 1860kg och är miljöbilsklassad. Jag trodde jag skulle få betala någon skatt typ 700-1300kr. Nu fick jag ett brev från transportstyrelsen att bilen är helt skattebefriad i 5år. Enligt dina utsagor ska de alltså häva detta eller? Enligt mig så har jag ett papper där en myndighet skriver att bilen är skattebefriad i 5år.
Det som beslutades den 22 november är drastiskt höljda skatter för dieselbilar från 1 juli 2018.
Men fram till det datumet ändras inga skatter.
Så närmsta året blir väldigt konstigt, gissar att dieselbilsförsäljningen ökar kraftigt i juni 2018,
för att nästan helt försvinna i juli 2018.
Problemet för bilhandeln är, vad ska de göra av alla dieselbilar som byts in?
Ska dom exporteras för att få nåt värde?
En fråga, vilken bil köpte du och hur många mil kör du per år?
Pratade med en ägare av en NISSAN X-TRAIL. Han hade noga bokfört alla kostnader för sin bil.
Hans bil hade kostat ca 35kr per mil exklusive inköp/lånekostnader.
totte skrev:Jaha, det går tydligen att misshandla en Tesla i terrängen. Och den tar sig förstås fram ungefär som nån annan fyrhjulsdriven bil med liknande markfrigång. En klar fördel är att det inte finns nåt avgassystem som kan haka i. Men annars undrar jag vad i hela friden det här har att göra med "Dieselbilar förbjuds" eller med det spår som huvudsakligen varit trådens budskap, nämligen hur otroligt bra och överlägset det är med eldrift.
Efter att du skrivit 684 inlägg i tråden så vet vi vad du tycker.
jannee skrev:Å andra sidan hade man ENKELT kört igenom med en gammal padda ( Citroen )
Bara höjt upp den i högsta (stylt) läget
tallen100 skrev:totte skrev:
Efter att du skrivit 684 inlägg i tråden så vet vi vad du tycker.
Oj, det är ju material så det räcker till iaf två mycket tråkiga böcker
Flax12 skrev:Innan den "våta" drömmen om elbilsrevolutionen kan uppfyllas så kanske det finns större frågor att lösa än att jaga diesel bilar.
https://www.expressen.se/debatt/utan-karnkraft-blir-det-ingen-elbilsrevolution/