Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 837857 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#484946 Har du Zalman inget annat än dina dj**la elbilar (Tesla och Leaf) på och i hjärnkontoret.
Har blivit rent ut sagt löjligt med din propaganda för tidigare nämnda elfordon.
Du måste vara vara en tråkig människa som inte kan sluta älta dessa "bilmärken".
Kan du höja blicken lite och se vad tråden egentligen skulle handla om :?:

För övrigt räknar nu elbolagen med att höja ledningsavgiften och överföringsavgiften med över 50% inom 2 år = nu ska vi dieselägare också betala utbyggnaden av laddstolpar till Zalmans elbil 😈

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#484965 Jag hade missat att GM sålt Opel till Franska PSA. Samt att GMs Bolt sålt för dåligt i staterna, så de minskar produktionstakten. Samt att Opel har uppmanat sina säljare att minska ordrarna på laddhybriden, då det är lång leveranstid på bla batteriet. Kanske redan har nämnts?

http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e-kanske-inte-kommer-till-sverige-534074/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484968
Hema skrev:Jag hade missat att GM sålt Opel till Franska PSA. Samt att GMs Bolt sålt för dåligt i staterna, så de minskar produktionstakten. Samt att Opel har uppmanat sina säljare att minska ordrarna på laddhybriden, då det är lång leveranstid på bla batteriet. Kanske redan har nämnts?

http://teknikensvarld.se/opel-ampera-e-kanske-inte-kommer-till-sverige-534074/



GM har lurat PSA rejält med sin försäljning av Opel.
Dels byggde affären på att man skulle sälja massor av elbilen Opel Ampera-E så att snittförbrukningen skulle kunna
hållas nere för bilmärket Opel. Nu väntar höga böter för Opel. PSA har först nu upptäckt att Opels gamla motorer släpper ut massor och blir snart osäljbara.
Nu svamlar GM om att man gör 100.000kr i förlust på varje tillverkad Ampera-E.

"Nya uppgifter: Opel Ampera-e säljs med 100.000 i förlust – nu hotar miljardböter för höga utsläpp"
Jätteaffären när Opel såldes till Peugeot och Citroën gick loss på 13 miljarder kronor. Men nu vill PSA ha tillbaka hälften av pengarna. Anledningen är att det först nu står klart vilka enorma utmaningar Opel har för att klara utsläppsmålen, skriver Reuters.
Opel riskerar att inte klara EU:s nya, tuffa utsläppskrav och kan därmed tvingas betala höga bötesbelopp. Nu måste PSA snabba på utvecklingen av miljöteknik för att kapa utsläppen och det kostar pengar.

"Om du misslyckas med att klara EU-reglerna kommer bötesbeloppen som du slås av hota företagets existens", har PSA-chefen Carlos Tavares sagt.

En av överraskningarna var enligt Reuters att planen för att sänka utsläppen till väldigt stor del vilade på dieselmotorer och elbilen Opel Ampera-e. Den går med omkring 100.000 kronor i förlust per bil, uppger källorna. Det är ohållbart, enligt en av källorna, men att helt skrota Ampera-e skulle samtidigt innebära att Opels koldioxidutsläpp skjuter i höjden.

Nu råder dödläge för Opel Ampera-e. Försäljningen i elbilslandet nummer ett, Norge, är stoppad, och bilen har fått ordentliga prishöjningar på flera marknader. Opel tvingas nu snabba på utvecklingen av laddhybrider.

Opels koldioxidutsläpp hade "bara" legat 3,7 gram över EU:s nya gränsvärde med elbilen Ampera-e i programmet. Utan den kan siffran öka till tio gram, vilket i så fall leder till böter på tio miljarder kronor.

"Opel är fem till sju år bakom med sitt motorprogram. Vi har inte sett några stora investeringar i Opel från GM för att utveckla laddhybrider eller nollutsläppsbilar", säger bilindustrianalytikern Thomas Goettle på PA Consulting till Reuters.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... a-utslapp/


EDIT:
Kan mycket väl tänka mig att vissa bilmärken inte nog snabbt får fram elbilar, och därmed helt enkelt går i konkurs.
Senast redigerad av Zalman lör 09 dec 2017, 22:42, redigerad totalt 2 gånger.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484970 Succen för laddbara bilar bara fortsätter.

Exempel:
"Porsches elektriska framtid är en succé – 60 procent hybrider"

"Det som förmodligen förvånar de flesta är att säljstarten av andra generationen Porsche Panamera blivit en storartad succé för hybridmodellerna. Under perioden juni–oktober 2017 är 60 procent av alla sålda Panamera hybridmodeller. De överträffar vida Porsches egen prognos på cirka 10–15 procent hybrider av den totala andelen."

"Försäljningssuccén för Panameras hybridalternativ kan till viss del tillskrivas skatterabatter i en del länder. I Belgien står hybridmodellerna för över 90 procent, och i Frankrike är andelen 70 procent. "
http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... aljningen/

Passatförsäljningen i Sverige i september var 46% plugin versionen GTE.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#484971 Gör GM något vettigt? Sabbar Saab och nu vad det verkar Opel.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484975 Grejen är att de traditionella biltillverkarna INTE vill sälja elbilar om de inte måste. Men i Kina måste man.

Exempel:
Mercedes säljer elbilar i Kina som de inte vill sälja på andra marknader.
De samarbetar i Kina med BYD och säljer en Mercedes B-klass med 62kWh batteri med över 30 mils räckvidd.
Hur länge ska de traditonella biltillverkarna kunna mörka att de redan säljer elbilar på andra marknader?
För på en direkt fråga om de säljer elbilar svarar de, neeej det där är ju en Denza 400, ingen riktig Mercedes!


"DENZA 400
Denna "Mercedes" går över 30 mil på en laddning"

En elbil baserad på Mercedes-Benz B-klassen, kallad Denza 400, lanseras med ett 62 kW batteri.
Denza är ett joint venture mellan Daimler och BYD. Den senare är en av världens största elbilstillverkare, baserade i Kina.
Även om Denza 400 är gjord för den kinesiska marknaden, är det tänkt att ge en antydan om framtida Mercedes-bilar.
Bilen är byggd på Mercedes-Benz B-Class-plattformen.
Inte att den aktuella bilen säljs till försäljning i Europa. Daimler beskriver Denza 400 som "gjord i Kina, gjord för Kina".
https://www.tu.no/artikler/denne-merced ... ing/350709

Gratis service i 8år eller 150.000km får man tydligen.
"DENZA Auto’s warranties will also provide a variety of services further adding to customer’s carefree EV driving experience. DENZA Auto offers its DENZA 400 Executive and DENZA 400 Aurora customers with an 8-year or 150,000km free maintenance service. "
http://www.denza.com/?s=eng&r=article&did=731

Blir intressant framtida marknad när man som Tesla ger gratis laddning för all framtid.
Eller som Uniti som ger gratis laddning i 5år.

Eller att man ger gratis garanti och service i 8år och 15.000mil.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484988 Hur lång tid tar det då att ladda en elbil?

Exempel:
Hyundai Ioniq 28kWh batteri.
Från 10-80% på 18 minuter och 43 sekunder.
Från 10-95% på 26 minuter och 52 sekunder.

Charging Hyundai Ioniq on 100 kW CCS

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485301 Att politikerna inte ger klara besked om framtiden skapar oro.

"Sågar regeringens tystnad: ”Skapar oro”
Regeringens bristande information kring de planerade miljözonerna för personbilar får nu hård kritik från delar av oppositionen.
Beskedet att inte kräva att biltillverkarna återkallar och renar dieselbilar sågas också.
– Det är ett direkt oanständigt förhållningssätt, säger Centerpartiets Anders Åkesson.

”Anmärkningsvärt tyst”
Men sedan dess har det varit tyst. Ingen inom regeringen har velat precisera hur zonerna ska se ut, eller när de ska kunna införas.
Det här möter nu hård kritik från oppositionen.
– Det har varit anmärkningsvärt tyst vilket skapar väldigt stor oro bland människor. Näst efter hemmet är bilen den största investering många gör, därför måste regeringen presentera sitt förslag, säger Moderaternas trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz.
Centerpartiet, som i grunden är positiva till miljözoner, är också kritiska till att arbetet drar ut på tiden.
– Det är olyckligt. Alla förändringar måste kommuniceras i god tid innan. Annars försätter det både privatpersoner och företagare i en omöjlig situation, säger Anders Åkesson, trafikpolitisk talesperson för Centerpartiet.
Flera partier positiva
Aftonbladet har frågat riksdagspartierna hur de ställer sig till miljözonerna. Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Vänsterpartiet, Centerpartiet och Liberalerna vill ge kommuner möjlighet att införa zonerna. Moderaterna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna är skeptiska till Transportstyrelsens förslag.
https://www.aftonbladet.se/bil/a/gP7loB ... skapar-oro

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485336 I en Norsk hamn står ca 700 nya Teslor och väntar på att levereras.
https://electrek.files.wordpress.com/20 ... &strip=all

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#485392 Zalman vad har ditt sista inlägg med att dieselbilar förbjuds :?:
Tråden spårade ut för länge sedan men någon måtta borde det ändå vara.
Vore bättre att byta överskrift och kalla den för
Zalmans ELBILSPROPAGANDA :grin:
Förresten varför också inte informera om hur många DIESELBILAR Volvo har nytillverkade och som står klara för leverans :?:.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#485397 Igår vid Gallsäter körde jag om en modell S som som saknade ström till bakljusen. Det var mitt på dagen och ingen snörök men ändå störande med en helt mörk bakände.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#485402
svampbob skrev:Igår vid Gallsäter körde jag om en modell S som som saknade ström till bakljusen. Det var mitt på dagen och ingen snörök men ändå störande med en helt mörk bakände.

Jaha och vad vill du säga med det? Kanske att det borde vara lag på tända bakljus dagtid? Men nu är det inte det så då är det upp till föraren att avgöra om ljusen ska vara på eller inte.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#485403 Jag blev avbruten mitt i lnlägget och det gick iväg ofullständigt. Det fanns lyse i framänden så helt utan ström var den inte.
Går det att på Tesla endast tända framljusen?
Jag tänkte fråga om det var Zalman som hade fått problem då det såg ut som hans bil.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#485405
svampbob skrev:Jag blev avbruten mitt i lnlägget och det gick iväg ofullständigt. Det fanns lyse i framänden så helt utan ström var den inte.
Går det att på Tesla endast tända framljusen?
Jag tänkte fråga om det var Zalman som hade fått problem då det såg ut som hans bil.

Ok
Det är väldigt många som kör utan bakljus. Så allt var nog som det ska. Varselljus fram räcker dagtid lagligt sett. Ljus fram fanns ju säger du.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#485408 Är rent ut sagt en djävla sjuk EU lag att bilarna idag dagtid INTE behöver ha något ljus bakåt men framåt.
Lite snörök eller regnblöt vägbana kan göra ett bilarna totalt sett försvinner, behövs inte ens skymning för att detta fenomen ska uppstå.
Farligast är detta på motorväg när vänsterfilen är full av omkörande bilister, då kan en bil i höger körfält utan bakljus bli totalt osynlig.
Senast redigerad av jannee tis 12 dec 2017, 17:11, redigerad totalt 1 gång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).