sön 03 dec 2017, 23:44#483820
totte skrev:Så jämförs alltså en liten bil som Nissan Leaf med en av de värre bensingrisarna som producerats i Sverige. För min del kör jag en bil av samma storleksklass som en sådan, Citroën C5 2004. Drar runt 0,7 l milen, alltså ca 10 kr milen i bensin. Med en modernare småbil kan du komma ner i ca 7 kr för bensinen.
Och hur du får ner totalkostnaden för en Nissan Leaf till 11 kr kan man undra över. Förutsätter väl mycket lågt pris på el, absolut inga skatteingrepp från politikerna, och mycket låga service och repkostnader.
Därmed inte sagt att det är bra att fortsätta att köra på fossila bränseln, men det vore bra för sakligheten och trovärdigheten i den här tråden om det inte bollades så mycket med rent spekulativa siffror.
De flesta här tror jag inser att framtidens transporter inte kan vara beroende av fossila bränslen. Men vi är många som är ytterst skeptiska till tron på elbilen som den slutgiltiga räddningen för miljö och klimat. Samtidigt tror jag att de flesta av oss skeptiker ser tydligt att eldrift kommer att ha en stor och viktig funktion framöver, i första hand för att minska problemen med luftföroreningar i tätorten.
Men för att rädda klimatet och den globala miljön krävs det lite mer än att bara göra om allt till eldrift. El är nämligen ingen energikälla, den är enbart en energibärare. Det handlar om att den totala energiproduktionen måste bli i stort sett fri från fossila bränslen, något som för närvarande inte verkar gå särdeles snabbt framåt. Och eldriftens miljöfördelar är totalt beroende av elproduktionens sammansättning. Därvidlag är Sveriges bidrag bra, men en droppe i havet.
Mina personliga åsikter.
"Så jämförs alltså en liten bil som Nissan Leaf med en av de värre bensingrisarna som producerats i Sverige. För min del kör jag en bil av samma storleksklass som en sådan, Citroën C5 2004. Drar runt 0,7 l milen, alltså ca 10 kr milen i bensin. Med en modernare småbil kan du komma ner i ca 7 kr för bensinen."
SVAR:
Exemplet med Volvon är taget från verkligheten. Det var en Volvo 850 2,4L 5cyl, automat som drar väldigt mycket bensin. Ägarens argument att behålla denna bil så länge innan hen bytte till en elbil var att den är driftsäker, enkel, billiga reservdelar, hög frigångshöjd, bra värme.
Men när jag gick igenom ägandekostnadera med hen så stod det klart att hen inte hade råd att i längden köra en så törstig bil. Så det blev att köpa en elbil i stället.
Grejen är att många på landsbygden som kör gamla Volvo bilar och kör med liknande argument som inte tål dagsljus.
Visst med en riktigt liten bil så kan du komma ner till 7kr per mil, men för personen i mitt exempel med en Volvo 850 så hade det inte funkat med en riktigt liten bil.
Dessutom är en Nissan Leaf mer praktisk än en Volvo 850 sedan eftersom Leaf har en större baklucka än 850 sedans mer klassiska brevlåda.
Volvo 850, längd 466cm, bagage 445 L
Volvo 244, längd 478cm, bagage 395 L
Nissan Leaf, längd 449cm, 435 L
"Och hur du får ner totalkostnaden för en Nissan Leaf till 11 kr kan man undra över. Förutsätter väl mycket lågt pris på el, absolut inga skatteingrepp från politikerna, och mycket låga service och repkostnader."
SVAR:
Det är konsumentverket uppgifter, tycker det är mest rättvist att jämföra bilar med deras uppgifter.
"Därmed inte sagt att det är bra att fortsätta att köra på fossila bränseln, men det vore bra för sakligheten och trovärdigheten i den här tråden om det inte bollades så mycket med rent spekulativa siffror. "
SVAR:
Så konsumentverket är rent spekulativa uppgifter?
"De flesta här tror jag inser att framtidens transporter inte kan vara beroende av fossila bränslen. Men vi är många som är ytterst skeptiska till tron på elbilen som den slutgiltiga räddningen för miljö och klimat. Samtidigt tror jag att de flesta av oss skeptiker ser tydligt att eldrift kommer att ha en stor och viktig funktion framöver, i första hand för att minska problemen med luftföroreningar i tätorten."
SVAR:
Jag tror helt ärligt att elbilen kommer att stå för majoriteten av persontransporterna inom en mycket snar framtid.
"Men för att rädda klimatet och den globala miljön krävs det lite mer än att bara göra om allt till eldrift. El är nämligen ingen energikälla, den är enbart en energibärare. Det handlar om att den totala energiproduktionen måste bli i stort sett fri från fossila bränslen, något som för närvarande inte verkar gå särdeles snabbt framåt. Och eldriftens miljöfördelar är totalt beroende av elproduktionens sammansättning. Därvidlag är Sveriges bidrag bra, men en droppe i havet."
SVAR:
Politikerna har inte förstått att det i princip bara är solcells el som gäller i framtiden.
"Johan Ehrenberg: Halvera priset på solel"
https://www.di.se/debatt/johan-ehrenber ... -pa-solel/Enligt Johan så kunde priset på solel mer än halveras, varför ska vi i Sverige betala 2-3ggr mer än vad man gör i andra länder?
Den som har mest korrekt information vinner.