Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839098 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#483705 Så jämförs alltså en liten bil som Nissan Leaf med en av de värre bensingrisarna som producerats i Sverige. För min del kör jag en bil av samma storleksklass som en sådan, Citroën C5 2004. Drar runt 0,7 l milen, alltså ca 10 kr milen i bensin. Med en modernare småbil kan du komma ner i ca 7 kr för bensinen.

Och hur du får ner totalkostnaden för en Nissan Leaf till 11 kr kan man undra över. Förutsätter väl mycket lågt pris på el, absolut inga skatteingrepp från politikerna, och mycket låga service och repkostnader.

Därmed inte sagt att det är bra att fortsätta att köra på fossila bränseln, men det vore bra för sakligheten och trovärdigheten i den här tråden om det inte bollades så mycket med rent spekulativa siffror.

De flesta här tror jag inser att framtidens transporter inte kan vara beroende av fossila bränslen. Men vi är många som är ytterst skeptiska till tron på elbilen som den slutgiltiga räddningen för miljö och klimat. Samtidigt tror jag att de flesta av oss skeptiker ser tydligt att eldrift kommer att ha en stor och viktig funktion framöver, i första hand för att minska problemen med luftföroreningar i tätorten.

Men för att rädda klimatet och den globala miljön krävs det lite mer än att bara göra om allt till eldrift. El är nämligen ingen energikälla, den är enbart en energibärare. Det handlar om att den totala energiproduktionen måste bli i stort sett fri från fossila bränslen, något som för närvarande inte verkar gå särdeles snabbt framåt. Och eldriftens miljöfördelar är totalt beroende av elproduktionens sammansättning. Därvidlag är Sveriges bidrag bra, men en droppe i havet.

Mina personliga åsikter.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#483745 Dieselbilar som tappar tillräckligt i värde kommer bli exporterade. Det blir inget fritt fall.

När jag sålde min L200-pickup hade jag 5st köpare inom 24h som skulle exportera till Afrika.

BMW har kanske tappat prognostiserade köpare, men de kommer nog tillbaka, då tålamidet hos de som lagt handpenning på en Tesla 3 börjar tryta. De får ju inte ut några bilar. Som folket i DDR som fick vänta år på sin trabant...

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

hkkv  
#483747 Hej,

Bilen är en symbol för individens frihet. Sådant gillar inte vissa! Därför bekämpas bilen med allehanda skatter som ständigt höjs.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#483748 När jag köpte X3an i somras så var konkurrensen främst från utlandet. Finnarna verkar ha upptäckt att stora dieslar har blivit några procent billigare i Sverige.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483820
totte skrev:Så jämförs alltså en liten bil som Nissan Leaf med en av de värre bensingrisarna som producerats i Sverige. För min del kör jag en bil av samma storleksklass som en sådan, Citroën C5 2004. Drar runt 0,7 l milen, alltså ca 10 kr milen i bensin. Med en modernare småbil kan du komma ner i ca 7 kr för bensinen.

Och hur du får ner totalkostnaden för en Nissan Leaf till 11 kr kan man undra över. Förutsätter väl mycket lågt pris på el, absolut inga skatteingrepp från politikerna, och mycket låga service och repkostnader.

Därmed inte sagt att det är bra att fortsätta att köra på fossila bränseln, men det vore bra för sakligheten och trovärdigheten i den här tråden om det inte bollades så mycket med rent spekulativa siffror.

De flesta här tror jag inser att framtidens transporter inte kan vara beroende av fossila bränslen. Men vi är många som är ytterst skeptiska till tron på elbilen som den slutgiltiga räddningen för miljö och klimat. Samtidigt tror jag att de flesta av oss skeptiker ser tydligt att eldrift kommer att ha en stor och viktig funktion framöver, i första hand för att minska problemen med luftföroreningar i tätorten.

Men för att rädda klimatet och den globala miljön krävs det lite mer än att bara göra om allt till eldrift. El är nämligen ingen energikälla, den är enbart en energibärare. Det handlar om att den totala energiproduktionen måste bli i stort sett fri från fossila bränslen, något som för närvarande inte verkar gå särdeles snabbt framåt. Och eldriftens miljöfördelar är totalt beroende av elproduktionens sammansättning. Därvidlag är Sveriges bidrag bra, men en droppe i havet.

Mina personliga åsikter.



"Så jämförs alltså en liten bil som Nissan Leaf med en av de värre bensingrisarna som producerats i Sverige. För min del kör jag en bil av samma storleksklass som en sådan, Citroën C5 2004. Drar runt 0,7 l milen, alltså ca 10 kr milen i bensin. Med en modernare småbil kan du komma ner i ca 7 kr för bensinen."
SVAR:
Exemplet med Volvon är taget från verkligheten. Det var en Volvo 850 2,4L 5cyl, automat som drar väldigt mycket bensin. Ägarens argument att behålla denna bil så länge innan hen bytte till en elbil var att den är driftsäker, enkel, billiga reservdelar, hög frigångshöjd, bra värme.
Men när jag gick igenom ägandekostnadera med hen så stod det klart att hen inte hade råd att i längden köra en så törstig bil. Så det blev att köpa en elbil i stället.
Grejen är att många på landsbygden som kör gamla Volvo bilar och kör med liknande argument som inte tål dagsljus.
Visst med en riktigt liten bil så kan du komma ner till 7kr per mil, men för personen i mitt exempel med en Volvo 850 så hade det inte funkat med en riktigt liten bil.
Dessutom är en Nissan Leaf mer praktisk än en Volvo 850 sedan eftersom Leaf har en större baklucka än 850 sedans mer klassiska brevlåda.
Volvo 850, längd 466cm, bagage 445 L
Volvo 244, längd 478cm, bagage 395 L
Nissan Leaf, längd 449cm, 435 L


"Och hur du får ner totalkostnaden för en Nissan Leaf till 11 kr kan man undra över. Förutsätter väl mycket lågt pris på el, absolut inga skatteingrepp från politikerna, och mycket låga service och repkostnader."
SVAR:
Det är konsumentverket uppgifter, tycker det är mest rättvist att jämföra bilar med deras uppgifter.


"Därmed inte sagt att det är bra att fortsätta att köra på fossila bränseln, men det vore bra för sakligheten och trovärdigheten i den här tråden om det inte bollades så mycket med rent spekulativa siffror. "
SVAR:
Så konsumentverket är rent spekulativa uppgifter?


"De flesta här tror jag inser att framtidens transporter inte kan vara beroende av fossila bränslen. Men vi är många som är ytterst skeptiska till tron på elbilen som den slutgiltiga räddningen för miljö och klimat. Samtidigt tror jag att de flesta av oss skeptiker ser tydligt att eldrift kommer att ha en stor och viktig funktion framöver, i första hand för att minska problemen med luftföroreningar i tätorten."
SVAR:
Jag tror helt ärligt att elbilen kommer att stå för majoriteten av persontransporterna inom en mycket snar framtid.


"Men för att rädda klimatet och den globala miljön krävs det lite mer än att bara göra om allt till eldrift. El är nämligen ingen energikälla, den är enbart en energibärare. Det handlar om att den totala energiproduktionen måste bli i stort sett fri från fossila bränslen, något som för närvarande inte verkar gå särdeles snabbt framåt. Och eldriftens miljöfördelar är totalt beroende av elproduktionens sammansättning. Därvidlag är Sveriges bidrag bra, men en droppe i havet."
SVAR:
Politikerna har inte förstått att det i princip bara är solcells el som gäller i framtiden.
"Johan Ehrenberg: Halvera priset på solel"
https://www.di.se/debatt/johan-ehrenber ... -pa-solel/

Enligt Johan så kunde priset på solel mer än halveras, varför ska vi i Sverige betala 2-3ggr mer än vad man gör i andra länder?

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#483823 Vi kan inte ha ett fungerande samhälle här i Norden om vi skulle endast få vår el via solceller. Om vi nu inte är villiga att betydligt höja elkostnaden. Intermittent elproduktion är dyrt att bygga ett samhälle på.

Samt så har du tidigare skrivit att vi har för billig el och borde få betala mellan 2-3:-/kwh som i Tyskland. Vilka nu med sin nu smutsiga elproduktion eldar en massa kol.
https://www.electricitymap.org/?wind=false&solar=false&page=map

Varför ska vi subventionera energislag öht? Om vi bryr oss mest om Co2-utsläpp, så är kärnkraft det renaste du kan välja.

Bygg ett fungerande liv för dig och visa att det går och jag kommer följa dig, men till dess, snälla sluta kom dragandes med lögner.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#483825
Zalman skrev:Så konsumentverket är rent spekulativa uppgifter?


Alla uppgifter om vad det kommer att kosta att köra elbilar om några år är ren spekulation eftersom det inte finns några som helst fakta om kommande elpris, skatter och andra kostnader. Hjälper inte att det är konsumentverket. F ö så syftade jag inte bara på den här glädjekalkylen om Leaf utan på hela den långa serien av obelagda påståenden om vad det kommer att kosta i framtiden att köra elbil.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

svampbob  
#483826 Det börjar vara lite Bertilsson vibbar över den här tråden.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#483867 Tror Zalman blir lycklig när han ser detta :grin:

Bör vara godis för den frälste :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

haggloader  
#483910
Zalman skrev: ...
Exemplet med Volvon är taget från verkligheten. Det var en Volvo 850 2,4L 5cyl, automat som drar väldigt mycket bensin. Ägarens argument att behålla denna bil så länge innan hen bytte till en elbil var att den är driftsäker, enkel, billiga reservdelar, hög frigångshöjd, bra värme.
Men när jag gick igenom ägandekostnadera med hen så stod det klart att hen inte hade råd att i längden köra en så törstig bil. Så det blev att köpa en elbil i stället.
Grejen är att många på landsbygden som kör gamla Volvo bilar och kör med liknande argument som inte tål dagsljus.
Visst med en riktigt liten bil så kan du komma ner till 7kr per mil, men för personen i mitt exempel med en Volvo 850 så hade det inte funkat med en riktigt liten bil.
...

Du jämför en avskriven bil, Volvo 850, med en bil som kostar 300 000 kr och som således är behäftad med en (fiktiv) kapitalkostnad på åtminstone 4 procent per år som naturligtvis ger en ränta på ränta effekt.
Enligt konsumentverket kostar Nissan leaf 26 kr per mil och körsträcka 1500 mil per år. Dock är den kostnaden beräknad utan kapitalkostnad. Om vi räknar första året får du lägga på ytterligare 8 kr (12000/1500) per mil vilket sammanlagt blir 34 kronor per mil. Det 10 året blir det ett påslag på drygt 11 kr per mil, sammanlagt 37 kr per mil. Under dessa år har man kanske fått byta batteri mm. Å hemska tanke om man köper en ny bil under åren ligger den gamla ursprungliga kostnaden på 300 000 kvar och tickar pengar!

För kapitalkostnaden på den nya bilen har du mycket pengar att lägga på bensin och rep av den avskrina bilen, som du beskriver som en riktig slitvarg.
Jag hoppas din vän tar råd från en ytterligare person...

http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2016-94362

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483924 Den 22 november klubbades bonus malus bilskatten igenom.

"Riksdagsbeslut om skatteändringarna
AV ANDERS ÖDAHL · 2017-11-22
Trängselskatteförmån ska beskattas från årsskiftet. Det står klart sedan riksdagen röstat igenom regeringens budget. Beslutet innebär också att bonus malus-skatten införs den 1 juli 2018, liksom den ändrade beräkningen av bilförmån."
https://www.tjanstebilsfakta.se/riksdag ... ndringarna

Exempel på skattehöjningar:
VW Crafter, skatt 2017 5.692kr, skatt från 1 juli 2018 13.303kr
Mercedes Sprinter 319, skatt 2017 8.299kr, skatt från 1 juli 2018 19.329kr
Ford Ranger 4WD, skatt 2017 6839kr, skatt från 1 juli 2018 15.955kr
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... -nasta-ar/


Vinner Alliansen 2018 års val och man går på Centerns linje, så skärps kraven ännu mer.
Centerns förslag är att man med upp till 50.000kr påslag på bilar som släpper ut mycket, ska kunna ge 100.000kr i supermiljöbilspremie till elbilar. Dessutom ska reglerna skärpas med 5 gram CO2 per år.
Så 2019 är taket 35gr CO2 i utsläpp för att få max supermiljöbilspremie.

"Centern vill höja miljöbilsbonusen till 100 000 kronor men också införa ett bonus- och avgiftsystem i fem nivåer."

"De här två bilgrupperna ska få bonus:
0–40 gram: Bonusen betalas ut med 70 000 kronor vid köpet och ytterligare 30 000 kronor efter fyra år. Här återfinns elbilar, snåla laddhybrider och vätgasbilar. För att kunna nå den här nivån finns även krav på låga utsläpp av kväveoxider och skadliga partiklar.

41–80 gram: Bonusen betalas ut med 35 000 kronor vid köpet och ytterligare 15 000 kronor efter fyra år. Här finns laddhybrider, gashybrider och etanolbilar. Möjligen kan någon av de allra minsta dieselbilarna nå ner till 80 gram.

Anledningen till att bonusen betalas ut vid två tillfällen är att Centern vill främja andrahandsvärdet på de renaste bilarna och försöka stoppa exporten av de bilarna. I dag försvinner många elbilar och laddhybrider till utlandet när de säljs av de som köpt bilarna nya.

Två bilgrupper ska få avgifter:

121–200 gram: En avgift på 25 000 kronor vid köpet. Här återfinns de lite större familjebilarna och flera suv:ar.

över 201 gram: En avgift på 50 000 kronor vid köpet. Här finns sportbilar och stora, tunga, bilar.

De olika gränsvärdena ska justeras varje år och Centerpartiets förslag är att reglerna skärps med 5 gram per och år. Centerpartiet har inte avslöjat i hur många år gränsvärdena ska sänkas och det finns inga uppgifter i förslaget om hur olika inblandning av biodrivmedel i bensin, diesel eller gas ska påverka CO2-värdena för de bilarna."
https://www.expressen.se/motor/bilnyhet ... 00-kronor/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#483925 Äntligen lite bra info Zalman. Det blir ingen röst på centern helt enkelt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483926 VW kommer med en elbuss 2018.

"VW unveils new electric van to go into production next year"
"MOIA says that the vehicle has a range of “more than 300 kilometers” (186 miles) and it “can be charged up to 80 percent in about 30 minutes.”
https://electrek.co/2017/12/04/vw-moia- ... g-service/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

pg-mannen  
#483928 Buy an electric car, they said......

Bild

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#483935
pg-mannen skrev:Buy an electric car, they said......

Bild



“Buy an electric car, they said......”

En fråga jag får, klarar en elbil en riktigt vinter?
En rutt jag körde med min elbil var Sundsvall-Östersund(kundbesök 1) Laxviken(Föllinge kundbesök2) Östersund- Sollefteå(kundbesök 3) Örnsköldsvik-Umeå.
Enligt Eniro är det en resa på 10 timmar och 10 minuter, 725km.
Det var den 23 november och FRUKTANSVÄRT dåligt väder! Såg 5 avåkningar, inklusive en plogbil. Det ömsom spöregnade, var snöblandat regn till rent snöfall.
Som sämst var det upp till 20 cm snöslask på väldigt spårigt underlag, maxfart 40kmh, eftersom bilen gick mest på tvären. Men med 4WD och möjlighet att hissa upp bilen med luftfjädringen så gick det, med min gamla Toyota hade jag helt enkelt kört fast.
Trots att jag kör mycket i Norrlands inland i tjänsten, i alla väder, så var detta det värsta vädret på flera år.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).