tis 24 okt 2017, 09:07#478110
Fredrik Reuter skrev:Zalman skrev:Utgår ifrån att min kompis menar att Tesla är en mycket vanlig bil i det rika område han besökte.
Ja, eller också var han i de fattigare områdena
1508827456_tesla-hk.jpg
https://qz.com/559226/in-hong-kongs-lux ... -is-cheap/
Hong Kong lägger på upp till 100% skatt på diesel- eller bensinbilar, fram till våren 2017 var skatten 0% för elbilar men nu har Hong Kong lagt på skatt även på de. Därav sjönk nybilsregisteringen av elbilar till nära noll månaden efter införandet.
Detta är riktigt intressant då de även tar upp att Hong Kong inte längre är lika intressant ur Teslas synvinkel, de siktar på "China Mainland" nu.
Känns lite kortsiktigt om företagsmodellen hos Tesla är att hoppa från land till land och få regeringen till skattelättnader för att köpa en Tesla?
SVAR:
Teslas ide har aldrig varit att alla människor ska köpa en dyr modell S.
Däremot har modell S varit konkurrens kraftig i sitt segment.
https://c1cleantechnicacom-wpengine.net ... tors-1.png2012 när S lanserades så var batterier jättedyra, och Tesla tjänade inte så mycket pengar på S.
Nu 5 år senare så har batteripriset mer än halverats och jag gissar att S kostar mindre än 300.000kr att tillverka, resten är vinst.
Men 2018 kommer ju modell 3 som ska klara 8 basbelopp.
Men 2018 blir det stora genombrottet för elbilar i Sverige, dels för att kanske mer än 20 modeller av elbilar kvalar in under 8 basbelopp, viktigt för företagsmarknaden.
Viktigt är också de 60.000kr som man får i miljöstöd av staten.
Dessutom så ger allt fler företag 50.000kr i elbilsstöd till sin personal.
Om en Nissan Leaf 40kwh, 378km räckvidd har ett listpris på 317.000kr, och man får ca 10% i rabatt hos LRF,
eller
Fastighetsägarna ger följande rabatt hos Nissan. Vet dock inte om det gäller även Leaf.
"Erbjudande: 12-15% rabatt på Nissan. Rabatten är rikstäckande och avser ingen enskild återförsäljare."
Men låt säga att man får 10%, då är man nere på 285.000kr, minus 60.000kr i miljöstöd, blir 225.000kr,
minus 50.000kr i stöd som arbetsgivaren ger, blir netto 175.000kr.
Vem tittar ens åt en Golf då?
EDIT2
"Känns lite kortsiktigt om företagsmodellen hos Tesla är att hoppa från land till land och få regeringen till skattelättnader för att köpa en Tesla?"
Tror att statens elbilsstöd är borta om 3 år, då kan man köpa elbilar i Sverige från 150.000kr utan nåt stöd alls.
Titta bara på elbilen Sono, lågt pris, och har solceller som kan ladda upp till 30km per dag.
"Elbilen Sono rymmer fem personer och ska kosta maximalt 200.000 kronor."
"Räckvidden uppges till 250 kilometer – och prislappen (i hemlandet) blir 16.000 euro. "
"En av bilens mer påtagliga tillgångar är att solcellspaneler täcker hela karossen: tak, sidor, huvar, ja till och med instrumentbrädan. Sammanlagt finns det 330 solpaneler och bilen ska kunna ladda sig själv.
Men den här tekniken är inte alls lika effektiv som att ladda med sladd. En solig dag i juli i München ger laddning som räcker för 30 kilometers körning."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... e-vill-ha/
Den som har mest korrekt information vinner.