Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829187 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476801 Eftersom volymerna av tillverkade solceller hela tiden stiger, sjunker priserna.
Nya rekord med låga solcellspriser slås ständigt.

Exempel:
"World’s cheapest prices submitted for Saudi Arabia’s first solar project"
"The largest exporter of oil could produce solar power at 1.79 cents per kilowatt hour"
https://www.thenational.ae/business/ene ... t-1.663842

De kan alltså producera solel för 1,79 cent=14 öre per kwh.
Om överföringskostnaden är 7öre per kwh.
Och om priset sjunker med 1 öre per kwh per år, så om 7 år så kan inte ett kärnkraftverk konkurrera
om det så producerar elen gratis, eftersom överföringskostnaden är på 7 öre per kwh!

EDIT:
Visst, Sverige har inte lika goda solförutsättningar som Sauidarabien, låt säga att Sverige är 50% sämre,
man är ändå nere på 14+ 50%=21öre per kwh.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#476802 Har du Zalman svårt att fatta eller är du helt blind vad det gäller den mycket dyra el som vindkraftverken står till buds med.
Fråga bara Mörbylånga kommun hur "billig" deras vindel varit - en djävla smäll de gick på :mrgreen:
Hur du är vänder och vrider dig så är den "billigaste" elen den du köper in från någon elleverantör.
Visst du kan sätta upp va f*n som helst på dina tak och hur många vindsnurror som helst - men IDAG blir den strömmen INTE billig, hur det sedan blir i framtiden kan vi endast spåna om, men tro inte att staten med blida ögon ser att någon fixar energiförbrukningen på något billigt sätt.
Finns inte en enda vindsnurra som idag är lönsam, endast på grund av bidrag de kan köra runt och när bidragstiden är över skrotas vindsnurrorna - detta är fakta.
Det ENDA som tyvärr kan rädda svensk elproduktion till vettigt pris är att smälla upp några stycken toppmoderna kärnkraftverk/eller renovera upp de äldre som ska ställas av.
Vattenkraften skulle kunna byggas ut med minst 100 % till men varför förstöra varenda älv :?:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#476806 Geotermisk energi är också trevligt, men det kanske inte finns så goda förutsättningar för oss i Skandinavien. Att staten subventioner solcellsutbyggnad är helt oförståeligt, då de INTE ger en CO2-renare elproduktion och är intermittent. Samt subvetionera att folk går off-grid ligger väl inte heller direkt i fatet för att få in skatter.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476807 Bort med alla elcertifikat och elskatter, så får vi se vad som är det billigaste sättet att producera elen på!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#476820 http://www.atl.nu/teknik/batterier-och- ... bra-kombo/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#476821 Handlar om att den ökade efterfrågan har lett till att de börjat blanda i palmolja (vilket är högst kontroversiellt, då majoriteten odlas på fd. skövlad regnskogsmark). Så nu drar sig Axfood ur och slutar köra på HVO, tills palmojlan är borta.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476827 Som jag tolkar detta inlägg från Di.se så vill man inte belägga elbilar med någon extra skatt förrän på sikt, när mer än 90% kör elbil.
Dessutom så är det den tunga trafiken som är ett problem, det finns lastbilar som inte betalar en krona i skatt i Sverige idag och det är i längden ohållbart. Man konkurrerar ut Svenska lastbilar så till slut så
är det bara utländska lastbilar som sköter alla transporter och detta sticker i ögonen.

"Myndigheter skissar på svensk ”Tesla-skatt”

I Norge vill regeringen införa en ny skatt på avgasfria fordon. Regeringen uppger att det inte finns planer på en liknande skatt i Sverige, men en så kallad ”Tesla-skatt” finns dock på myndigheternas ritbord.”Det sista vi behöver nu är en skatt på elbilar”, säger Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores.

Norska NRK rapporterade på torsdagen att om den norska regeringens planer på att införa en skatt på avgasfria fordon som baseras på fordonets vikt. I folkmun kallas skatten för en ”Tesla-skatt” då det endast är den amerikanska tillverkarens bilar som är så pass tunga att de hamnar i högsta avgiftsklassen, det vill säga 70.000 norska kronor i engångsavgift.

Men även i Sverige undersöks det hur elbilar ska beskattas i framtiden. I början av september meddelade Svenska Miljöinstitutet, som drivs gemensamt av näringslivet och staten, att en ”framtida kilometerskatt för personbilar” undersöks. Projektet finansieras av Energimyndigheten och drivs tillsammans med ett flertal andra aktörer.

Enligt ett pressmeddelande är syftet med projektet att undersöka hur utsläppen från personbilar kan minska. Men samtidigt vill man kompensera för skatteintäkter som faller bort då den fossildriva biltrafiken minskar och användningen av bensin och diesel sjunker.

Mattias Goldmann, vd på tankesmedjan Fores, håller med om att elbilar ska beskattas ”någon gång i framtiden”.

”Men att börja titta på sådana lösningar i nuläget sänder helt fel signaler”, säger han.

Enligt branschorganisationen Svenska Petroleum och Biodrivmedel Institutet genererar bränsleskatter varje år drygt 40 miljarder kronor i skatteintäkter, med hänsyn till samtliga faktorer som moms och olika avdrag.

Men Leif Jacobsson, statssekreterare på Finansdepartementet, betonar att det är myndigheterna själva som tagit initiativ till att utreda utformningen på eventuella skatteförändringar.

”Regeringen har inga planer på att införa en sådan skatt”, säger han.

”Vi jobbar vidare med vår vägslitageavgift som vi lagt fram tidigare men den påverkar inte personbilar, det vill jag understryka”, fortsätter Leif Jacobsson.

www.di.se/nyheter/myndigheter-skissar-p ... sla-skatt/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476830
jannee skrev:Har du Zalman svårt att fatta eller är du helt blind vad det gäller den mycket dyra el som vindkraftverken står till buds med.
Fråga bara Mörbylånga kommun hur "billig" deras vindel varit - en djävla smäll de gick på :mrgreen:
Hur du är vänder och vrider dig så är den "billigaste" elen den du köper in från någon elleverantör.
Visst du kan sätta upp va f*n som helst på dina tak och hur många vindsnurror som helst - men IDAG blir den strömmen INTE billig, hur det sedan blir i framtiden kan vi endast spåna om, men tro inte att staten med blida ögon ser att någon fixar energiförbrukningen på något billigt sätt.
Finns inte en enda vindsnurra som idag är lönsam, endast på grund av bidrag de kan köra runt och när bidragstiden är över skrotas vindsnurrorna - detta är fakta.
Det ENDA som tyvärr kan rädda svensk elproduktion till vettigt pris är att smälla upp några stycken toppmoderna kärnkraftverk/eller renovera upp de äldre som ska ställas av.
Vattenkraften skulle kunna byggas ut med minst 100 % till men varför förstöra varenda älv :?:



Känner en som jobbar på Vindin(Vindin ägs av AGA, Billerud, Boliden, Cementa, Korsnäs, Holmen, Kema Nord Kraft, LKAB, Preem och Stora Enso) och han säger att priset på nybyggd vindkraft fortfarande är bra.
Dagens stora vindkraftverk har drastiskt längre produktionskostnader än äldre kraftverk.

Det är ingen slump att just denna elintensiva industri satsat så hårt på vindkraft, de har en årsproduktion på 300 GWh.

"VindIn ägs av 10 stora industrier som gemensamt ”förädlar” 10 % av Sveriges totala elproduktion. Syftet med VindIn är att agera långsiktigt och leverera förnybar el till låg kostnad. I dagsläget producerar VindIns parker ca 300 GWh."
http://vindin.org/

Denna utbyggnad har sett till att elpriset hålls på en låg nivå, och att Sverige nettoexporterar en stor del av sin elproduktion.

"Elproduktionen samtidigt var hög år 2015,
cirka 158,5 TWh (150), blev exporten den
högsta hittills. Totalt blev nettoexporten
22,6 TWh, eller 14 procent av den totala
produktionen."

"LÄGSTA ELPRISET SEDAN ÅR
2000 – LÄGRE ÄN I TYSKLAND
Det genomsnittliga systempriset på Nord
Pool Spot uppgick till cirka 20 öre/kWh,
en minskning med knappt 7 öre jämfört
med år 2014. "
http://www.svenskenergi.se/Global/Stati ... 9_web2.pdf

Det som dock är irriterande för elkunden är att elbolagen höjer sina fasta avgifter.
Det har inget med elpriset att göra, utan att elbolagen är giriga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#476837 Elnätägarna höjer avgifterna delvis pga. just den ökade intermittenta elproduktionen (sol&vind), samt utbyggnaden av laddningsstolpar.

Sedan angående fordonskatten så är den absurd, dels är inte pengarna öronmärkta, runt 50% går tillbaka till vägarna osv. Sedan så för ägaren så spelar det ingen roll hur mycket/lite du brukar fordonet. Jag är inte för kilometerskatt, för det kommer antagligen bara leda till "fixade" kilometermätare. Har hört att detta redan sker på leasingbilar, då flera kör mer än 1500mil/år som oftast ingår. På fordon med flytande bränsle borde man väl ist lägga fordonsskatten på bränslet. Alternativt och/eller axeltrycksavgift.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#476838
Hema skrev:Geotermisk energi är också trevligt, men det kanske inte finns så goda förutsättningar för oss i Skandinavien. Att staten subventioner solcellsutbyggnad är helt oförståeligt, då de INTE ger en CO2-renare elproduktion och är intermittent. Samt subvetionera att folk går off-grid ligger väl inte heller direkt i fatet för att få in skatter.


SVAR:
Finns visst förutsättningar för geovärme i Sverige.

"Med litet tur kommer Lund så småningom att kunna täcka sitt behov avvarmvatten och uppvärmning med värme från underjorden, s k geotermisk värme.Öster om Lund har geologer borrat 3 700 meter ner under Romeleåsen. Djupareän så ska man inte gå, nu gäller det att utvärdera om borrhålet kan användasför framtida energiproduktion. Under 2 000 meter är vattnets temperaturmellan 80 och 110 grader varmt. På nivån mellan 3 200 och 3 700 meters djupär flödet drygt 7 kubikmeter vatten i timmen.

- Nu ska vi undersöka hur mycket vatten som flödar på nivåer 2 000 och 3 200meter ner, säger projektets ledare, professor Leif Bjelm vid Lunds tekniska högskola.

De återstående testerna och utvärderingen beräknas vara klara till hösten.Lunds fjärrvärmenät försörjs redan i dag till drygt 40 procent av värme från fyra 700 meter djupa brunnar. Värmepumpar tar energi ur det 22 grader varma vattnet och sänker dess temperatur till ca 4 grader innan det pumpas tillbaka ner i jorden."
http://fof.se/tidning/2003/4/underjorden-varmer-lund

Vad menar du med att solceller inte ger en CO2-renare elproduktion?

Angående att solceller inte producerar el hela tiden och behöver reglerkraft.
Vi har väldigt gott om vatten och kärnkraft som är bra som reglerkraft för elproduktion.

Titta bara på danskarna, som satsar på att bygga ut vindkraften så att den klarar ca 27% av Danmarks elbehov.
Klarar danskarna att ha 27% vindel, då borde vi också klara det.

"Den totala kapaciteten i Danmark består nu av över fyra gigawatt (GW). Kapaciteten täcker 27 procent av landets elförbrukning, enligt danska vindkraftverksindustrins branschorganisation."
http://www.vindkraftsnyheter.se/2017062 ... nya-rekord

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#476843
Zalman skrev:Vad menar du med att solceller inte ger en CO2-renare elproduktion?

Angående att solceller inte producerar el hela tiden och behöver reglerkraft.
Vi har väldigt gott om vatten och kärnkraft som är bra som reglerkraft för elproduktion.

Titta bara på danskarna, som satsar på att bygga ut vindkraften så att den klarar ca 27% av Danmarks elbehov.
Klarar danskarna att ha 27% vindel, då borde vi också klara det.

"Den totala kapaciteten i Danmark består nu av över fyra gigawatt (GW). Kapaciteten täcker 27 procent av landets elförbrukning, enligt danska vindkraftverksindustrins branschorganisation."
http://www.vindkraftsnyheter.se/2017062 ... nya-rekord

Sverige med sin kärnkraft och vattenkraft har en av världens renaste CO2-elproduktion. Om man tillsätter solceller (vars tillverkning kan ifrågasättas, särskilt ifrån Kina) så ger det ingen som helst CO2-sänkning utan snarare en höjning. Det är i länder som i största grad använder sig av kol eller motsvarande som vinner på att blanda in solceller i sin elproduktion. Likt Danmark ch Tyskland. Men i Sverige ger det ingen förbättring, utan snarare en försämring.

För mycket vindelproduktion är inte heller önskvärt, då man kommer bli tvingade att dumpa priset på el eller rent av få betala för att bli av med den för att alla verk inom ett större yta skulle komma att producera mer el än marknaden vill ha. Redan nu dras bland annat Danmark med dessa problem. För om du har tillräckligt många vindkraftverk för att täcka alla dagars behov kommer du sitta på en vindkraftflotta som för mesta går med förlust pga. att du kan inte ta betalt för all el när det blåser måttligt. Om man hade fått betalt för att ta emot batterier, ja då kanske det hade gått ihop, men så ser tyvärr inte verkligheten ut.

Sedan är väl vår nuvarande kärnkraft kanske inte jättebra på att agera reglerkraft, utan det har vi vattenkraften till. Däremot skulle vi med ny kärnkraft kunna producera både vätgas från metangas (om jag minns rätt här) vilket vore bra, för då skulle vi kunna minska metangasutsläppet i världen vilket verkligen är en mycket värre växthusgas. Samt av vätgasen skulle vi kunna tillverka syntetdiesel. Så när kärnkraften skulle behöva "reglera ned", så skulle man ist kunna flytta över el till vätgas och/eller syntetdiesel-tillverkning. Om vi i större grad skulle kunna tillverka vårt behov av drivmedel, så skulle vi gå mer plus i handelsbalanserna. Mindre känsliga för världsläget och vi skulle då även kunna använda oss av dagens kärnavfall och ta ut ytterligare 90%-enheter (vi har nu ca endast tagit 5%) och gått från en halveringstid på 100-tusentals år till runt tusen år. Vilket även skulle göra det betydligt mycket enklare att förvara det. Så det vi gör nu att lägga miljarder på att gräva ned fullt fungerande bränsle är galenskap! Slutligen så slipper vi även bryta eller importera hem mer uran.

Några problem finns det dock och det är att man gärna bygger stora reaktorer, för det är kostnadseffektivt. Men det kan bli lite känslligare vid snabbstopp eller vid uppstarten efter årsservicen. Vilket idag täcks av vattenkraften.

Då skulle vi även kunna släppa älvarna och andra vattendrag fria allt efter som vattenkraftsstationerna läggs ned när det i vanliga fall hade varit läge för renovering. Laxfiskarna hade nog blivit glada iaf. :)

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#476852 Hej,
Vet inte om denna varit uppe men tydligen så avskedade Tesla 400 anställda förra veckan. Har dom under samma tid anställt fler än 400 så är det ju bara sliskig journalistik, men å andra sidan så levererades bara 260 Model 3 av utsagda 1500 under tredje kvartalet. Och 460.000 köpare har betalt förskott och väntar på den. Kan vara svettigt?

https://digital.di.se/artikel/hundratal ... an-tesla-1

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#476856 Fortsätter inte Musk med att skjuta in pengar, eller någon annan toking är det snart kk för Tesla :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#476873 En stor eloge ska dock Musk ha och det är att kunna producera estetiskt tilltalande elbilar. Klart nu var ju inte konkurrensen så stor, då rådande elbilstillverkare verkade tävla i vem som kunde göra den fulaste. :)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#476877
Hema skrev:elbilstillverkare verkade tävla i vem som kunde göra den fulaste. :)


Kan det vara så att dom egentligen inte vill sälja skiten, vill ändå hänga med i det som för stunden är PK. :roll: :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).