sön 17 sep 2017, 23:52#472972
LEDARE MÅNDAG 18/9
www.di.seBilen blir den nya vitvaran
En ny tvättmaskin är ett praktiskt underverk. Den är tyst, energisnål, slösar inte med vatten och har specialprogram för varje tänkbart klädesplagg. Dessutom är den billig att köpa och snurrar i 15 år. Men själva maskinen är tekniskt ungefär densamma som förr. Elmotorn har visserligen förfinats, men det är i grund och botten samma teknik som får magnetspolarna att gå runt.
De förbud mot utsläppsbilar som nu kommer från alla jordens hörn, senast i förra veckan från Kina, förebådar en mycket stor omställning, inte bara av bilpark och städer, utan också av industrierna och ekonomierna.
Att bygga en modern förbränningsmotor är ingenjörskonst på mycket hög nivå. Det har tagit 100 år av utvecklingsarbete för att nå dagens hypereffektiva maskiner. Många generationer ingenjörer har gått igenom varje millisekund av vevstakens rörelse i kolven och av kraftöverföringens olika moment ut till hjulen.
När detta byts ut mot elmotorer förloras en hel värld. Massvis av kunskap behövs inte längre. Och därmed behöver konsumenterna inte betala för den. Biltillverkarna går från att vara på toppen av ekonomin till att producera ganska enkla maskiner, rimligen i allt större serier och allt billigare i drift och inköp och allt bättre, det vill säga alltmer lik vitvarubranschen.
Just nu är elbilen dyr och exklusiv, det känns som att köra en Iphone. Men rent organiskt är tekniken på grund av sin enkelhet dömd att leva ett prispressat liv, befriat från alla de irrationella känslor som omger traditionella bilmärken. Man kan invända att batteritillverkningen kommer att bli det nya tekniska hjärtat, men även den processen lämpar sig för hårt automatiserad masstillverkning.
Stuttgart, en av världens tre viktigaste städer för biltillverkning, hemort för Porsche och Mercedes, rankades på 1980-talet som Europas rikaste stad. De vita strecken i övergångsställena byggdes av italiensk marmor från Carrara, Michelangelos favoritmaterial. Staden byggdes för bilen.
I dag kämpar Stuttgart för att inte bli ett nytt Detroit, det vill säga för sitt liv.
Borgmästaren är miljöpartist, liksom regeringschefen och transportministern i stadens delstat, Baden Württemberg. Och de har bestämt sig. Biltillverkarnas fusk med avgastesterna var droppen. I somras väckte stadsledningen global uppmärksamhet när man sällade sig till raden av städer som tänker införa förbud mot dieselmotorer.
Detta är slutet för bilindustrin som vi känner den, skrev Der Spiegel i augusti och jämförde med klocktillverkningen i Schwarzwald. Där arbetade förr 30 000 världsledande finmekaniker, sedan kom digitalklockan och quartz-uret. I dag arbetar 1 000 personer i regionens fortfarande världsberömda klocktillverkning.
Därmed är villkoren för tysk ekonomi annorlunda. Näst efter bostad är bilköp den största hushållsavgiften, särskilt om man väljer Mercedes. Den betalningsviljan kommer att försvinna.
I Sverige, med en av Europas tyngsta biltillverkande regioner, tycks medvetenheten om förändringen i transportsektorn låg. Man tvekar om höghastighetstågen och i Göteborg tror man att skiftet från förbrännings- till elmotor till och med kan höja förädlingsvärde och pris. Glöm det.
pm.nilsson@di.se
Den som har mest korrekt information vinner.