Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839497 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472794
jannee skrev:Tror nog att Zalman och Vedproducent är väl tidigt ute :grin:
http://www.aftonbladet.se/bil/a/J0aLP/v ... -framtiden

Jadu Jannee! Det verkar som alla investerare vill ha sina slantar i Teslaaktien i alla fall. Visst finns det bubblor ibland och jag försvarar inte Teslas börsvärde på något sätt. Tycker väl också det känns orimligt med ett värde större än tex Ford som producerar ungefär 100 gånger fler bilar. Men det visar ju på att investerare tror på Tesla så oerhört mycket mer än bilföretagen med föråldrad teknik.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Bosse1  
#472821 Hur det var om "klotet" körde elbil 2010, nära 75% fossilel!!
Laddade bilen i Norge nästan 100% vattenkraft.
Saudiaraben laddade elbilen med 100% fossilel.
Fransk elbil nära 80% kärnkraft.
Lite svårt att hitta uppdaterad info..

diagram-och-tabeller-elproduktion-internationellt.pptx => Filtypen pptx är inte tillåten. :oops:

https://www.energiforetagen.se/link/70b ... 87xgqnphWY

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#472824 Ett av diagrammen:
1505602331_energi.jpg


Visar väl det som borde vara grunden för diskussionen om elfordon, nämligen varifrån kommer el-energin? El är nämligen inte en energikälla, det är en energibärare. Intet ont om elbilens förträfflighet vad gäller utsläpp på det lokala planet, och detsamma om dess höga verkningsgrad.

Klimatmässigt är bra här i Sverige och en hel del andra länder med stor andel fossilfri el. I de riktigt stora länderna kan man väl säga att elbilen är till största delen en fossilbil. Det har säkert hänt en hel del sen 2010, men det kommer nog att ta mycket lång tid innan vi ens är nere på 50% fossilbränsle för hela energiproduktionen, globalt sett.

Elbilen har säkerligen en stor framtid, inte minst för att göra våra städer beboeliga, men för att lösa klimatfrågan och den allmänna utsläppsfrågan är den än så länge ytterst marginell.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472835
totte skrev:Elbilen har säkerligen en stor framtid, inte minst för att göra våra städer beboeliga, men för att lösa klimatfrågan och den allmänna utsläppsfrågan är den än så länge ytterst marginell.


Det är nog, tyvärr, riktigt. Bra att du lyfter fram var utmaningen verkligen är.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#472839 Nu finns det troligtvis ingen statistik på hur mycket och vilka miljöskadliga utsläpp varje bil (personbil eller lastbil) gjorde/km för låt oss säga 30 år sedan.
Om så finns och man jämför dessa siffror med dagens får man snart sagt fram vilken enorm utveckling bilmotorerna genomgått och hur rena deras utsläpp (avgaser)e idag är.
Vad är det som säger att utvecklingen har stannat eller kommer att avta, allt annat går idag bara fortare så varför inte även inom motorteknologin (avgasreningen).
Kan kanske t.o.m. bli så att den mest optimala drivkällan trots allt kanske ändå blir just DIESELN :grin:
I alla fall så länge elbilen ska dras med ett enormt tungt energiförråd.
Den dagen batteriet (energiförrådet) tar samma utrymme och har samma vikt som motsvarande energibärare till ett konventionellt fordon - då är nog dagens bensin och dieselbilars saga all.
För övrigt håller jag helt med om att det är ett dj**la slöseri ( otroligt vansinnigt) att köra eller elda upp oljan när man i stället kan nyttja oljan till att göra olika produkter.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472891 Nu kommer lite större elbilar, med bättre räckvidd.
Upp till 7 personer eller 4,2m3 last.

2018 Nissan e-NV200 To Get 40 kWh Battery, Arrives This Spring
If the range boost is equal to the new 2018 LEAF’s gains, then we should see about 300 km/186 miles of new NEDC range – or about 205 km/127 miles in the real world.
http://insideevs.com/2018-nissan-e-nv20 ... h-battery/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472913 Jag tror 100% på elbilen, men vilket batteri den ska ha, vet jag inte. Ladda fullt på 5 min låter bra.

Daimler Trucks Invests In StoreDot To Charge As Quickly As Filling A Tank Of Gas
Daimler Trucks has started a strategic partnership with Israeli nanotechnology materials pioneer StoreDot, a company that promises ultra-fast charging in just minutes.
The German manufacturer recently led a $60 million funding round for StoreDot, which also included some Chinese banks, as well as an existing investor – Samsung Ventures.
http://insideevs.com/daimler-trucks-inv ... nk-of-gas/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#472934
jannee skrev:Nu finns det troligtvis ingen statistik på hur mycket och vilka miljöskadliga utsläpp varje bil (personbil eller lastbil) gjorde/km för låt oss säga 30 år sedan.
Om så finns och man jämför dessa siffror med dagens får man snart sagt fram vilken enorm utveckling bilmotorerna genomgått och hur rena deras utsläpp (avgaser)e idag är.
Vad är det som säger att utvecklingen har stannat eller kommer att avta, allt annat går idag bara fortare så varför inte även inom motorteknologin (avgasreningen).

Missat trådrubriken? ;)

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#472937
totte skrev:Ett av diagrammen:
1505602331_energi.jpg


Visar väl det som borde vara grunden för diskussionen om elfordon, nämligen varifrån kommer el-energin? El är nämligen inte en energikälla, det är en energibärare. Intet ont om elbilens förträfflighet vad gäller utsläpp på det lokala planet, och detsamma om dess höga verkningsgrad.

Klimatmässigt är bra här i Sverige och en hel del andra länder med stor andel fossilfri el. I de riktigt stora länderna kan man väl säga att elbilen är till största delen en fossilbil. Det har säkert hänt en hel del sen 2010, men det kommer nog att ta mycket lång tid innan vi ens är nere på 50% fossilbränsle för hela energiproduktionen, globalt sett.

Elbilen har säkerligen en stor framtid, inte minst för att göra våra städer beboeliga, men för att lösa klimatfrågan och den allmänna utsläppsfrågan är den än så länge ytterst marginell.

Verkningsgraden för elmotorer är så hög att det kommer räcka med sol och vind-produktion.. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#472956
Hema skrev:
totte skrev:Ett av diagrammen:
1505602331_energi.jpg


Visar väl det som borde vara grunden för diskussionen om elfordon, nämligen varifrån kommer el-energin? El är nämligen inte en energikälla, det är en energibärare. Intet ont om elbilens förträfflighet vad gäller utsläpp på det lokala planet, och detsamma om dess höga verkningsgrad.

Klimatmässigt är bra här i Sverige och en hel del andra länder med stor andel fossilfri el. I de riktigt stora länderna kan man väl säga att elbilen är till största delen en fossilbil. Det har säkert hänt en hel del sen 2010, men det kommer nog att ta mycket lång tid innan vi ens är nere på 50% fossilbränsle för hela energiproduktionen, globalt sett.

Elbilen har säkerligen en stor framtid, inte minst för att göra våra städer beboeliga, men för att lösa klimatfrågan och den allmänna utsläppsfrågan är den än så länge ytterst marginell.

Verkningsgraden för elmotorer är så hög att det kommer räcka med sol och vind-produktion.. :wink:

Det skulle räcka gott även med lägre verkningsgrad :ymparty:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

totte  
#472959
Hema skrev:Verkningsgraden för elmotorer är så hög att det kommer räcka med sol och vind-produktion.. :wink:

Notera att jag skrev "än så länge". Jodå jag ser också smileyn som blinkar ironiskt.

Optimismen hos elförespråkarna är enorm. Det är mycket svårt att inte bli fruktansvärt skeptisk till de måttlöst snabba omvandlingar av fordonspark, eldistribution och elproduktion som hävdas. Varje invändning, varje problem som nämns avfärdas raskt med en samling utvalda fakta och exempel, som vanligen inte säger någonting alls om hur det skall gå till omföra över en miljard bilar globalt till eldrift samtidigt som elproduktionen i stort sett inte längre skall använda fossila bränslen.

Tror inte det är nåt som är möjligt inom de tidshorisonter som vi hör talas om t ex här i tråden.

Tråkigt nog, det skulle behövas och jag hoppas jag har fel.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472970 Jag är helt övertygad att en majoritet av nybilsförsäljningen är elbilar inom 5 år.
Priserna på batterier sjunker med ca 14% per år, vilket gör att elbilar inte bara blir lika dyra som
bensin/dieselbilar, utan snabbt blir billigare.

"Priserna på litiumjonbatterier har sedan år 2000 minskat med i snitt 14 procent per år (drygt 21 procent för varje produktionsfördubbling). Med den utvecklingen kommer medelfossilbilen vara dyrare i inköp än en elbil med 320 km räckvidd år 2020, och redan år 2022 får de billigaste bensinbilarna se sig omsprungna."

"Det kommer inte att finnas något som helst argument att köpa en fossilbil – som kostar 5–10 gånger mer per mil, kräver mer reparation och underhåll på grund av fler rörliga delar, bullrar och smutsar ner – om den dessutom är dyrare i inköpspris. Detta är helt utan hänsyn tagen till straffskatter och eventuella miljöbilspremier. Detsamma kommer så småningom även gälla tyngre fordon som lastbilar, bussar, traktorer och så vidare."
https://www.nyteknik.se/opinion/prognos ... mt-6579495

Stora fordon kommer också att gå på el.
Jag trodde att elbilar skulle vara enklast att få folk att köpa. Men det verkar vara så mycket känslor inblandade
i ett bilköp, så lastbilar och tyngre fordon som bara räknar på vad det kostar att köra, får kanske en snabbare resa
till elektrifiering.

"This dumper truck is the world’s largest electric vehicle with a massive 700 kWh battery pack"
Lithium Storage GmbH and Kuhn Schweiz AG disassembled the Komatsu 605-7 and replaced the diesel engine with a synchronous electric motor capable of 590kW (800hp) of continuous power and up to 9,500 Nm torque.
They originally planned to fit a massive 600 kWh lithium-ion battery pack to power the electric motor, but they actually managed to fit 700 kWh of energy capacity on the chassis of the vehicle by using 1,440 prismatic NMC cells for a total battery pack weight of 4.5 tons.
https://electrek.co/2017/09/17/electric ... tery-pack/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472972 LEDARE MÅNDAG 18/9 www.di.se

Bilen blir den nya vitvaran
En ny tvättmaskin är ett praktiskt underverk. Den är tyst, energisnål, slösar inte med vatten och har specialprogram för varje tänkbart klädesplagg. Dessutom är den billig att köpa och snurrar i 15 år. Men själva maskinen är tekniskt ungefär densamma som förr. Elmotorn har visserligen förfinats, men det är i grund och botten samma teknik som får magnetspolarna att gå runt.

De förbud mot utsläppsbilar som nu kommer från alla jordens hörn, senast i förra veckan från Kina, förebådar en mycket stor omställning, inte bara av bilpark och städer, utan också av industrierna och ekonomierna.

Att bygga en modern förbränningsmotor är ingenjörskonst på mycket hög nivå. Det har tagit 100 år av utvecklingsarbete för att nå dagens hypereffektiva maskiner. Många generationer ingenjörer har gått igenom varje millisekund av vevstakens rörelse i kolven och av kraftöverföringens olika moment ut till hjulen.

När detta byts ut mot elmotorer förloras en hel värld. Massvis av kunskap behövs inte längre. Och därmed behöver konsumenterna inte betala för den. Biltillverkarna går från att vara på toppen av ekonomin till att producera ganska enkla maskiner, rimligen i allt större serier och allt billigare i drift och inköp och allt bättre, det vill säga alltmer lik vitvarubranschen.

Just nu är elbilen dyr och exklusiv, det känns som att köra en Iphone. Men rent organiskt är tekniken på grund av sin enkelhet dömd att leva ett prispressat liv, befriat från alla de irrationella känslor som omger traditionella bilmärken. Man kan invända att batteritillverkningen kommer att bli det nya tekniska hjärtat, men även den processen lämpar sig för hårt automatiserad masstillverkning.

Stuttgart, en av världens tre viktigaste städer för biltillverkning, hemort för Porsche och Mercedes, rankades på 1980-talet som Europas rikaste stad. De vita strecken i övergångsställena byggdes av italiensk marmor från Carrara, Michelangelos favoritmaterial. Staden byggdes för bilen.

I dag kämpar Stuttgart för att inte bli ett nytt Detroit, det vill säga för sitt liv.

Borgmästaren är miljöpartist, liksom regeringschefen och transportministern i stadens delstat, Baden Württemberg. Och de har bestämt sig. Biltillverkarnas fusk med avgastesterna var droppen. I somras väckte stadsledningen global uppmärksamhet när man sällade sig till raden av städer som tänker införa förbud mot dieselmotorer.

Detta är slutet för bilindustrin som vi känner den, skrev Der Spiegel i augusti och jämförde med klocktillverkningen i Schwarzwald. Där arbetade förr 30 000 världsledande finmekaniker, sedan kom digitalklockan och quartz-uret. I dag arbetar 1 000 personer i regionens fortfarande världsberömda klocktillverkning.

Därmed är villkoren för tysk ekonomi annorlunda. Näst efter bostad är bilköp den största hushållsavgiften, särskilt om man väljer Mercedes. Den betalningsviljan kommer att försvinna.

I Sverige, med en av Europas tyngsta biltillverkande regioner, tycks medvetenheten om förändringen i transportsektorn låg. Man tvekar om höghastighetstågen och i Göteborg tror man att skiftet från förbrännings- till elmotor till och med kan höja förädlingsvärde och pris. Glöm det.
pm.nilsson@di.se

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472974 Kommer det att bli Tesla från USA, Bosch från EU och LG Chem från asien som tillverkar elmotor och växellåda,
i mycket stora volymer, till låga priser.

"Bosch nya eldrivlina ska locka snåla biltillverkare"
"Nu lanserar elektronikjätten en egen eldrivlina. Bosch e-axle kan leverera upp till 402 hästkrafter – den platsar dessutom i allt från små stadsbilar, till suvar och lätta lastbilar."
https://www.nyteknik.se/fordon/bosch-ny ... re-6870790

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#472976 Det gäller för producenterna att komma med elfordon som folk vill ha, inte gamla fossilbilar med elmotor.

Citat från annat forum.
"Detta är ingen utveckling, det blir inga elbilar i ordets sanna betydelse, det blir en fossilbil med elmotor. Det är här Kina ligger 15 år före. Man har utvecklat och börjar tillverka helt andra sorters fordon än de gamla fossilbilarna, dom fordonen är lätta, små, smidiga och rena och lämpar sig bäst för föroreningsproblemen är störst, i stadstrafik. Det gäller även marknadsacceptans. Alltså vad folk vill ha. Framför allt är fordonen betydligt billigare att tillverka, köpa och driva. Det är just det fossilbilsindustrin och staten desperat försöker stoppa. Om nytänkande riktiga elfordon tilläts konkurrera med de gamla tunga, dyra, omoderna och nedsmutsade fossilbilarna skulle det bli ekonomisk katastrof för dem."

Nytänk finns i tex Renault Twizy. Skulle den ha tät hytt och värme, skulle många kunna tänka sig den som
en bra stadsbil för korta avstånd.

Exempel:
Renault Twizy
Pris 59.900kr
https://www.blocket.se/vasterbotten/Ren ... m?ca=2&w=3

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).