tor 07 sep 2017, 15:10#471404
"Dieselbilar faller i värde!"
“Skandalen kring dieselavgaser tar fart igen, när vi i nästa nummer avslöjar hur smutsiga de nya Euro 6-bilarnas avgaser är i verklig körning.
Och Volvo tillhör de värsta – men vägrar svara på våra frågor. Mer om det lite senare.”
Det här kommer inte att hjälpa upp andrahandsvärdet på dieselbilar. Jag fick ett mejl från en orolig dieselbilsägare – och jag är övertygad om att hon inte är ensam med att tänka så här:
”Jag har idag en euro 5-klassad BMW 320d 2013 som jag älskar. Nu ligger den dock ute på Blocket, då jag har blivit rejält oroad över risken att jag inte ska kunna köra den om 2-3 år och att den då inte är värd många kronor. Jag bor på Kungsholmen i Stockholm och politikerna pratar ju om dieselförbud i innerstan.
Jag märker redan nu att det är trögt att sälja en diesel och etter värre när den är importerad, även om jag tycker att det argumentet är fel. Bilen är en demo-bil köpt hos BMW-handlare.
Enligt företaget Autovista som analyserar värdet på begagnade bilar har dieselbilarna fallit kraftigt i år, och det lär som sagt inte bli bättre framöver. Sedan i januari har skillnaden i värde mellan en bensindriven och en dieseldriven bil ökat med cirka tre procent. Se grafen.
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... r-i-varde/I senaste numret av auto motor & sport har vi en artikel på sju sidor om den verkliga dieselskandalen: att många biltillverkare struntar i att rena sina dieselavgaser – för att spara pengar. Många hoppar över att använda NOx-katalysatorer eftersom det kostar för mycket.
Det betyder att vi på vissa ställen får riktigt giftig stadsmiljöluft och att vi förmodligen kommer få dieselförbud i en del städer. Hade biltillverkarna renat avgaserna vid verklig körning lika bra som de officiella siffrorna uppger är det tveksamt om vi hade behövt dieselbilsförbud. Snacka om att industrin har förstört för sig själv.
Våra mätningar av 45 moderna dieselbilar klassade enligt Euro 6 visar alltså att kväveoxidutsläppen i verkligheten ligger skyhögt över de officiella siffrorna. En Volvo XC90 D5 släpper exempelvis ut 15 gånger mer NOx i verklig körning än det officiella värdet. Det vill inte Volvo kommentera. Man vill inte ens diskutera dieselavgaser generellt. Är det verkligen smart att hantera en kris genom att vägra svara på frågor?
Att det går att rena dieselavgaser vid verklig körning visar också våra mätningar. En BMW 520d släpper exempelvis ut 28 mg/km jämfört med Volvo XC90 D5 som släpper ut 878 mg/km. Men Volvo är inte värst. Renault hamnar i botten. Vid vårt test släpper en Renault Captur 1,5 dCi ut 1.336 mg/km.
Lägger vi in minusgrader i ekvationen blir resultaten ännu värre. Ett test som vi redovisade 2013 visade att sju minusgrader ökade NOx-utsläppen med närmare 400 procent.
Hur vi än vrider och vänder på det är elektrifiering lösningen på luftkvalitetsproblemen. Ingen förbränning, inga avgaser.
Volvo har ordet ”omtanke” som ett av sina ledord. Att spara pengar genom att inte från start förse nya XC60 med modern dieselrening är knappast omtanke mot dig och mig eller sitt eget varumärke. Senare i höst ska Volvo uppdatera bilarna med NOx-katalysatorer eftersom bilarna inte skulle klara normerna utan den modernaste reningen. Men Volvo borde inte ha gränsvärden som kompass för hur rena avgaser deras bilar ska släppa ut. Man borde göra det bästa man kan, som exempelvis BMW och Mercedes.
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... ommentera/
Den som har mest korrekt information vinner.