Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838183 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Avslutat-01  
#471160 http://www.aftonbladet.se/bil/a/yPGjA/v ... overdriven

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Gaffe  
#471167 Ja snygg var den ju inte...
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... lvkorande/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471178
Gaffe skrev:Ja snygg var den ju inte...
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... lvkorande/


Utseendet kan man ju ha olika åsikter om, men jämfört med den förra versionen är det ett steg åt rätt håll.
Priset har sänkts i Usa jämfört med den gamla version, hoppas Nissan Sverige gör det också.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471216 Mer info om nya Nissan Leaf.
https://www.nissanusa.com/electric-cars/2018-leaf/#

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471364 2018 Nissan LEAF Launch: First Impressions of Next-Gen Electric Car


FAKTA NYA NISSAN LEAF:

Längd: 4,480 mm
Bredd: 1,790 mm
Höjde: 1,540 mm
Hjulbas: 2,700 mm

Väghöjd: 150 mm
Luftmotstånd: 0.28 Cd
Däck: 205/55R16 or 215/50R17
Lastutrumme: 435 L

Vikt: 1,490-1,520 kg
Bruttovikt: 1,765-1,795 kg

Batterikapacitet: 40 kWh

Elmotor EM 57: 110 kW (150ps)/3283~9795 rpm
Maximalt vridmoment: 320 N・m (32.6kgf・m)/0~3283 rpm

Räckvidd: 400 km enligt japanska siffror, enligt NEDC cirka 370 km.

Laddtid: 16 h (3 kW) 8 h (6 kW)
Snabbladdning: 80 procent på 40 minuter.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471387 "Nya Audi A8 provkör Håkan Matson"

"DÜSSELDORF. För första gången i en serietillverkad bil kan föraren släppa ratten och låta bilen ta över körningen – och biltillverkaren ansvaret.
Med nya A8 tar Audi därmed ett avgörande steg mot självkörande bilar. Men systemet är begränsat till en viss typ av körning – och ännu inte tekniskt godkänt."
http://www.di.se/bil/nya-audi-a8-provkor-hakan-matson/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471404 "Dieselbilar faller i värde!"

“Skandalen kring dieselavgaser tar fart igen, när vi i nästa nummer avslöjar hur smutsiga de nya Euro 6-bilarnas avgaser är i verklig körning.

Och Volvo tillhör de värsta – men vägrar svara på våra frågor. Mer om det lite senare.”

Det här kommer inte att hjälpa upp andrahandsvärdet på dieselbilar. Jag fick ett mejl från en orolig dieselbilsägare – och jag är övertygad om att hon inte är ensam med att tänka så här:

”Jag har idag en euro 5-klassad BMW 320d 2013 som jag älskar. Nu ligger den dock ute på Blocket, då jag har blivit rejält oroad över risken att jag inte ska kunna köra den om 2-3 år och att den då inte är värd många kronor. Jag bor på Kungsholmen i Stockholm och politikerna pratar ju om dieselförbud i innerstan.

Jag märker redan nu att det är trögt att sälja en diesel och etter värre när den är importerad, även om jag tycker att det argumentet är fel. Bilen är en demo-bil köpt hos BMW-handlare.

Enligt företaget Autovista som analyserar värdet på begagnade bilar har dieselbilarna fallit kraftigt i år, och det lär som sagt inte bli bättre framöver. Sedan i januari har skillnaden i värde mellan en bensindriven och en dieseldriven bil ökat med cirka tre procent. Se grafen.
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... r-i-varde/



I senaste numret av auto motor & sport har vi en artikel på sju sidor om den verkliga dieselskandalen: att många biltillverkare struntar i att rena sina dieselavgaser – för att spara pengar. Många hoppar över att använda NOx-katalysatorer eftersom det kostar för mycket.

Det betyder att vi på vissa ställen får riktigt giftig stadsmiljöluft och att vi förmodligen kommer få dieselförbud i en del städer. Hade biltillverkarna renat avgaserna vid verklig körning lika bra som de officiella siffrorna uppger är det tveksamt om vi hade behövt dieselbilsförbud. Snacka om att industrin har förstört för sig själv.

Våra mätningar av 45 moderna dieselbilar klassade enligt Euro 6 visar alltså att kväveoxidutsläppen i verkligheten ligger skyhögt över de officiella siffrorna. En Volvo XC90 D5 släpper exempelvis ut 15 gånger mer NOx i verklig körning än det officiella värdet. Det vill inte Volvo kommentera. Man vill inte ens diskutera dieselavgaser generellt. Är det verkligen smart att hantera en kris genom att vägra svara på frågor?

Att det går att rena dieselavgaser vid verklig körning visar också våra mätningar. En BMW 520d släpper exempelvis ut 28 mg/km jämfört med Volvo XC90 D5 som släpper ut 878 mg/km. Men Volvo är inte värst. Renault hamnar i botten. Vid vårt test släpper en Renault Captur 1,5 dCi ut 1.336 mg/km.

Lägger vi in minusgrader i ekvationen blir resultaten ännu värre. Ett test som vi redovisade 2013 visade att sju minusgrader ökade NOx-utsläppen med närmare 400 procent.

Hur vi än vrider och vänder på det är elektrifiering lösningen på luftkvalitetsproblemen. Ingen förbränning, inga avgaser.

Volvo har ordet ”omtanke” som ett av sina ledord. Att spara pengar genom att inte från start förse nya XC60 med modern dieselrening är knappast omtanke mot dig och mig eller sitt eget varumärke. Senare i höst ska Volvo uppdatera bilarna med NOx-katalysatorer eftersom bilarna inte skulle klara normerna utan den modernaste reningen. Men Volvo borde inte ha gränsvärden som kompass för hur rena avgaser deras bilar ska släppa ut. Man borde göra det bästa man kan, som exempelvis BMW och Mercedes.
http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bila ... ommentera/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471408 Över 7000 japaner driver sitt hem med el från sin elbil.

“Nissan Leaf To Home - your electric car as emergency home generator”


“2018 Nissan LEAF Launch: Interview With Its Chief Vehicle Engineer.”


“Elbilsägare i Danmark tjänar mer än 1 500 dollar per år, motsvarande en svensk tusenlapp i månaden, genom att “låna ut” batterikapacitet. Detta enligt nyhetsbyrån Bloomberg. En närmare koll visar dock att detta gäller långt ifrån alla elbilsägare.”
http://www.elbilen.org/pengar-att-tjana-pa-v2g/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#471410 Heja på Zalman, äntligen fick jag vatten på MIN kvarn. Tacka vet jag BMW :-bd

Volvo, Audi och Volkswagen kan slänga sig i väggen, Renault och Peugot ska man alltid akta sig för.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471416 För de riktiga bilentusiasterna kommer nu en elbil som är snygg.

Nu har avdelningen "Jaguar Landrover Classic" som jobbar med att moderniserat gammal klassiska bilar byggt en elbil av E-Typ med 40 kWh batteri och en motor på 220 kW vilket är tillräckligt för att ge en acceleration av 0-100 km/h på 5,5 sekunder. Från början var det ändrats tänkt att det skulle ta fram ett koncept men efter att ha fått in flera förfrågningar så kan det bli en småskalig produktion.

Introducing E-type Zero – a Series 1.5 Roadster fitted with a bespoke electric powertrain. E-type Zero is totally original in specification, driving and handling like an original Jaguar E-type but with a 21st century state-of-the-art electric motor and modified instrumentation. 46kg lighter than the original E-type, E-type Zero achieves 0-100km/h in just 5.5 seconds, with a 40 kWh battery delivering a range of 270km on a single charge.

Jaguar | E-type Zero

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471423 Då folk inte längre vill köpa dieselbilar, då slutar bilfabrikanterna att tillverka dessa bilar.

“Då ska Subaru slutar tillverka dieselbilar”
Japanska Subaru kommer att lägga ned produktionen av dieselbilar i Europa och Australien 2020, enligt Nikkei Asian Review.
Bolaget följer istället den rådande miljötrenden där bland andra Storbritannien och Frankrike aviserat ett försäljningsstopp av dieselbilar från och med 2040.

Källor med insyn uppgav att Subaru inte tror sig kunna klara av att tillverka en ny dieselmotor som lever upp till de europeiska kraven, därav bytet över till elbilar.”
http://www.di.se

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#471465
jannee skrev:Heja på Zalman, äntligen fick jag vatten på MIN kvarn. Tacka vet jag BMW :-bd

Volvo, Audi och Volkswagen kan slänga sig i väggen, Renault och Peugot ska man alltid akta sig för.


Om det är BMW i3 som avses så hoppas de fick designsärskolans överblivna ritningar billigt :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#471474 BMW i3 är ingen direkt skönhet - tvärtom.
Det jag räknar som den optimala bilen är däremot 520 sedan xdrive :grin:
Gäller bara att hitta ett demoexemplar årsmodell 2017 :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#471481 Några exempel på bilmärken som minskar eller slutar helt med dieselbilar på den svenska marknaden.

Honda
Subaru
Mitsubishi Motors
Jaguar
Land Rover
Porsche
Volvo
Volkswagen
https://asia.nikkei.com/Business/Compan ... sel-market

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#471484 Du Zalman du svamlar bra du :mrgreen:
Jag visade dig bara för någon dag sedan statistik som visade att Volvo hade ÖKAT sin försäljning av just dieselbilar i just Sverige.
Självklart kommer alla biltillverkare förr eller senare att minska sin bilförsäljning, men dieselns tid är långt ifrån förbi.
Visserligen kanske inte lika dominerande som nu, å andra sidan vet man inte vad framtiden har i sitt sköte.
Men du Zalman som tydligen har en kristallkula och kan se in i framtiden kan ju alltid ge en hint :grin:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).