Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839047 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Sagabo  
#486207 Lite nyfiken på, vart kommer kärnnränslet från som vi använder i våra kärnkraftverk?
Skrivs lite eller inget alls om vart det bryts. I Sverige bryts det ju inte även om det finns.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#486210 Sverige köper in uran från många olika länder från bland annat Kanada, Australien, Ryssland, Namibia och Kazakstan,

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#486216 .[/quote]

I reda kronor är det så att kärnkraft och vattenkraft har fått mest men sett till Kilowatt timme så har de alternativa elslagen fått tio gånger mer.[/quote]Det är ju ren spekulation vad kärnkraftverken egentligen har i subvention per kwh. Det är ju först när det sker en verklig olycka de oerhört stora pengarna kommer in i bilden som dom inte tar ansvar för. Fukoshimas katastrof är tex uppe i motsvarande 1500 miljarder kr. Efterssom det hänt 5 st härdsmältor i olika reaktorer runt om i världen av dagens lite drygt 400 st så är risken långt ifrån obefintlig. En försäkring skulle sannolikt bara den handla om mångmiljardbelopp varje år. Vilket nu vi skattebetalare subventionerar i stället.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#486219 Sker det en stor olycka (typ härdsmälta) blir konsekvenserna ohyggliga, inget tal om annat.
Ser man saken ur den synvinkeln borde alla kärnkraftverk omgående skrotas men då borde också ALL biltrafik omgående förbjudas.
Hur många är det som inte blir besvärade av bilarnas avgaser och se vilka miljöproblem det redan ställt till med och kortsiktigt hur många människor blir ihjälkörda av något fordon/år.
Bilismen är m.a.o betydligt farligare än kärnkraften.
I Sverige dör och skadas flera tusen/år, ändå är det ingen som vill förbjuda bilar, tvärtom premieras idag hästkraftstarka bilar som typ Tesla :grin:
M.a.o. kan man vrida på saker och ting hur man vill och gå till ytterligheter.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#486257
jannee skrev:Sker det en stor olycka (typ härdsmälta) blir konsekvenserna ohyggliga, inget tal om annat.
Ser man saken ur den synvinkeln borde alla kärnkraftverk omgående skrotas men då borde också ALL biltrafik omgående förbjudas.
Hur många är det som inte blir besvärade av bilarnas avgaser och se vilka miljöproblem det redan ställt till med och kortsiktigt hur många människor blir ihjälkörda av något fordon/år.
Bilismen är m.a.o betydligt farligare än kärnkraften.
I Sverige dör och skadas flera tusen/år, ändå är det ingen som vill förbjuda bilar, tvärtom premieras idag hästkraftstarka bilar som typ Tesla :grin:
M.a.o. kan man vrida på saker och ting hur man vill och gå till ytterligheter.

Första raden du skrev är nog det enda i hela tråden vi alla kan vara eniga om :wink:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#486315 Elproduktion: Hur som helst så kan vi tacka baskraften för att vi har kunnat ha tung elberoende industri i Sverige som gett oss inkomster och arbetsmöjligheter. Sågindustrin gick från att vara tvingade att ligga längs med vattendrag, vilket ofta inte kunde fungera året runt, utan bäst på våren då vattenmagasinen eller vattenflödena var som störst. Sedan gick man över till ångpanndrift, bränsledrivna motorer till nuvarande eldrift. Liknande historik kan vi se inom mjölproduktionen med att driva kvarnar eller driva smältverk. Det är alltså svårt att förlita sig på energi från väderbaseradekällor som vi inte (iaf i väldigt liten utsträckning) kan styra över. att då återgå till väderbaserade energikällor ger oss utmaningar.

Vi behöver alltså baskraft för att kunna ha ett så smidigt fungerande modernt samhälle. Vi kanske borde enas om att verkligenheten inte alltid är så svart&vit som det lätt verkar visualiseras i en diskussion. Men som oftast har vi nytta av konkurrens, så en viss procent av totalproduktionen kan mycket väl vara vindenergi (och det finns en del fakta som stödjer att vindelen satt lite press på övriga energislag), men då bör den väl byggas där den är som effektivast och kanske även borde man försöka få till fler vertikala verk, vilka inte på samma sätt påverkar dess omgivning och exempelvis fågellivet och boende i dess närhet.
Bild


Även subventioner bör diskuteras, i de flesta fall är det svårt att få till de rätta stöden för att få just den effekten man är ute efter. Ibland som i energifrågan, kan det vara bättre att ändra sin energiförbrukning, snarare än att ändra hur den produceras. Samt miljöpåverkan, vilken och hur mycket mark som tas upp vid sol&vind utbyggnad kontra baskraft eller helt enkelt montera en värmepump huset?

Det tals ofta om hur effektivare vindkraftverken och solcellerna är och kommer bli. Samtidigt som det nästan verkar blockerat att tänka sig att även andra energislagsjälvklart också kan förbättras. Denna tråd handlar om vilken drivkälla en bil bör eller inte bör ha och dess drivmedel (undantaget elbilen som med sina batteri är en energibärare, till skillnad mot övriga med bränsletank).Så även bilen har som alla är med på utvecklats enormt och den resan kommer såklart fortsätta, även om vi kanske kommer få se bilen i en annan skepnad inom något decenium eller två iom införandet av självkörande fordon.

Utbyggnaden av "förnybart" har börjat stöta på patrull, då det blir större och större utmaningar med att säkerställa reglerkraft och/eller rätt frekvens/spänning i näten med ökad intermittent energi.
I höstas gick man ut med ett stopp för ökad intermittent elproduktion på Gotland, då elkabeln till fastlandet med dess utrustning inte längre kunde garantera elleveranssäkerheten med ökad intermittent produktion:
https://www.nyteknik.se/energi/stopp-for-nya-solceller-pa-gotland-6869655
Ganska snart kom det en debattartikel på samma sida:
”Vi har nått gränsen för sol- och vindkraft”
https://www.nyteknik.se/opinion/vi-har-natt-gransen-for-sol-och-vindkraft-6882082#conversion-122831618

I höstas kom även en beräkning på IVA:s rapport Vägvalet El: https://www.iva.se/globalassets/info-trycksaker/vagval-el/vagvalel-sveriges-framtida-elproduktion.pdf. Priset/notan för att klara sig utan kärnkraft skulle i runda slängor landa på 1500 miljarder kronor. https://www.nyteknik.se/energi/har-ar-priset-for-100-procent-fornybar-el-6879456 Det är väldigt mycket pengar och slöseri att inte ens överväga att använda det kärnavfallet vi redan har producerat. Med modernare och än säkrare kärnkraft kan man använda sig av kärnavfallet från våra nuvarande reaktorer. https://www.nyteknik.se/opinion/vart-karnavfall-ar-en-vardefull-energiresurs-6817043

Även Bill Gates anser att kärnkraften spelar en viktig roll i framtidens lösning för att minska CO2-utsläppen och möta framtidens ökade krav på elektrisitet.


Samt för att kunna möta ökad intermittent elproduktion anser vissa att bioenergi kan fungera bra som reglerkraft.https://www.nyteknik.se/opinion/bioenergin-ger-stabil-reglerkraft-6791428

Så vi kanske skulle kunna enas om att det finns viss möjlighet för olika energislag i framtiden, men de bör ha realistiska möjligheter att göra stor nytta i den regionen som installationen sker. Solceller tex gör större nytta ju närmare ekvatorn de installeras. Samt att vi inte kan klara oss med bara intermittent elproduktion, utan behöver utöver den både baskraft och reglerkraft. Jag hoppas att de som förordar att vi ska göra oss av med baskraft och då särskilt kärnkraften inser att det anses provocerande då det inte finns något realistiskt alternativ i närzonen, om vi inte vill höja vårt CO2-utsläpp. Ska vi ta med säkerheten så är kolkraft den farligaste med flesflest dödsfall.
http://www.frojdh.se/2011/03/22/solenergin-dodar-fler-an-karnkraften/

På samma sätt kanske vi kan enas om att det inte bara ska finns en lösning för hur framtidens bilar skall drivas? Olika lösningar för olika ändamål. Hur gärna man än vill, så med skenande metallpriser kommer det bli svårt att hålla nere priserna på elbilarna. Jag är inte emot att man tillverkar renare bilar, men varför ska kunderna drabbas, bättre att ställa högre krav på biltillverkarna och Transportstyrelsen. Transportstyrelsen som inte fann någon anledning att åtala VW efter Dieselgate, trots att andra länder gjorde så. http://teknikensvarld.se/forundersokningen-mot-volkswagen-i-sverige-laggs-ned-545534/

Slutligen skulle jag önska att vi alla kan försöka att istf att göra personangrepp, bestida åsikter/fakta med fakta, inte åsikter.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#486340 Jag har bara ögnat genom några inlägg i denna maratontråd men bilden blir ända ganska tydlig. Den klassiska konfikten mellan förnyelseoptimism och "sitt stilla i båten". Har några bekanta som är stadda vid god kassa och som tidigt köpte Teslor, deras erfarenhet är blandad. Sämsta minnet har nog den som besökte en affärskontakt i Kanada och också åkte Tesla. När dom skulle köra över de stora vidderna mellan 2 städer i -25 grader och hård motvind kom verkligheten fram redan innan 20 mil!
Det finns likheter med de första E85-SAAB-köparna för drygt 10 år sedan. Bilbyte från en dieselpassat med stor tank och 120 mils räckvidd till i bästa fall 50 mils räckvidd mer än fördubblade antalet tankningar. En person som arbetade med service på klassad utrustning och vid sidan av sitt arbete i Sthlmsförort hade jour dygnet runt över hela mellansverige och var tvungen att alltid ha bilen beredd att köra 50 mil, räknade ut att mertidsåtgången för tankning av SAABen under ett år var över 30 tim på en årlig körsträcka på 6000mil!
F:ö. kommer dieselfordon att snart döda sig själva p.g.a. lukten på dagens dieselolja. Finns flera exempel på unga fordonstekniker som ogillar att arbeta med diesel. I går hörde jag ett annat exempel på att diesellukt ogillas. En villamäklare som skulle visa ett objekt för en spekulant kom aldrig igång. När spekulanten steg innanför dörren och kände att tidigare ägare hade spritt diesellukt i sin bostad vände han på klacken och drog!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#486345 Nu får du allt ge dig bgl :grin: :grin:
I dag varken luktar eller är dieseln lika kletig som den var förr (på den gamla goda tiden).
Den enda diesel som är något kladdig är HVO men den luktar ej heller.
Å andra sidan kan det gå lika för elbilarna som för Volvos gasbilar eller E 85 bilarna - framtiden får utvisa.
De ekonomiskt sinnade gör nog bäst att sitta still i båten.
Låt de ekonomiskt oberoende stå för utvecklingskostnaderna och vara försökskaniner :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#486347 Jag tycker Hema skrev och beskrev det mesta väldigt bra. Sen kan man ju ifrågasätta innehållet i en del länkar. Har inte tittat på alla men jag fastnade lite på den om Fukushimas olycka. Där beskrevs det som att strålnivåerna var lägre än från en vanlig röntgenundersökning. Sanningen är snarare att det fortfarande är en avspärrad zon med radie på 20 km runt reaktorerna och sen ytterligare en där folk uppmanas att evakuera. Olyckan klassades som nummer 7 på den 7 gradiga skalan och härdsmältor helt eller delvis fanns i 3 reaktorer.

Jag kan annars se fakta som visar att vi i Sverige använder cirka 30 TWh el för uppvärmning. Jag är förvånad att det är så många inom skogen som inte vill påverka det. Det skulle i princip inte behövas någon el alls till det. Dessutom får vi lite avsättning för våra produkter samtidigt som det skapar en massa jobb.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

bgl  
#486348 Vi som kanske alltför länge har jobbat med dieselfordon är måhända lyckligt avtrubbade. Googling på "sanera diesellukt" ger över 78000 träffar! God indikation på att i alla fall några märker lukten, fullt rimligt att det är främst unga personer som känner lukten.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#486364 Nu är väl en ann miljöskadad men den doft som märks mest när man kommer in på ett matställe förutom doften av mat är alla dessa parfymer därefter kommer dofter av bristande hygien följd av rök och snusdoft.
I affärer/köpcentra är det även där svett och parfym i en salig röra, å andra sidan är det kanske något ingen klagar på eftersom dessa dofter ständigt finns där bland såväl unga som gamla men främst yngre/medelålders.
MEN kommer du in på en verkstad för maskiner/lastbilar kan det finnas en svag doft av bränsle/oljor, men vilket?
Dock är doften från en elbil på en bilverkstad ej heller något att jubla över - lite bränt här och där :grin:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#486428
Vedproducent skrev:Jag tycker Hema skrev och beskrev det mesta väldigt bra. Sen kan man ju ifrågasätta innehållet i en del länkar. Har inte tittat på alla men jag fastnade lite på den om Fukushimas olycka. Där beskrevs det som att strålnivåerna var lägre än från en vanlig röntgenundersökning. Sanningen är snarare att det fortfarande är en avspärrad zon med radie på 20 km runt reaktorerna och sen ytterligare en där folk uppmanas att evakuera. Olyckan klassades som nummer 7 på den 7 gradiga skalan och härdsmältor helt eller delvis fanns i 3 reaktorer.

Jag kan annars se fakta som visar att vi i Sverige använder cirka 30 TWh el för uppvärmning. Jag är förvånad att det är så många inom skogen som inte vill påverka det. Det skulle i princip inte behövas någon el alls till det. Dessutom får vi lite avsättning för våra produkter samtidigt som det skapar en massa jobb.

Hade jag någon länk till Fokushimahändelsen?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Vedproducent  
#486437
Hema skrev:
Vedproducent skrev:Jag tycker Hema skrev och beskrev det mesta väldigt bra. Sen kan man ju ifrågasätta innehållet i en del länkar. Har inte tittat på alla men jag fastnade lite på den om Fukushimas olycka. Där beskrevs det som att strålnivåerna var lägre än från en vanlig röntgenundersökning. Sanningen är snarare att det fortfarande är en avspärrad zon med radie på 20 km runt reaktorerna och sen ytterligare en där folk uppmanas att evakuera. Olyckan klassades som nummer 7 på den 7 gradiga skalan och härdsmältor helt eller delvis fanns i 3 reaktorer.

Jag kan annars se fakta som visar att vi i Sverige använder cirka 30 TWh el för uppvärmning. Jag är förvånad att det är så många inom skogen som inte vill påverka det. Det skulle i princip inte behövas någon el alls till det. Dessutom får vi lite avsättning för våra produkter samtidigt som det skapar en massa jobb.

Hade jag någon länk till Fokushimahändelsen?

Ja i solenergin dödar fler än kärnkraften.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486492 Tesla kombi

https://electrek.co/2017/12/17/tesla-mo ... completed/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486528 Nu kommer ellastbilar i nya varianter.

”Kravet på jättemotorer ett macho-perspektiv”
Einrides eldrivna och fjärrstyrda T-pod genomgår nu tester runt om i Sverige. I början av nästa år väntar första provkörningen.

Lastbilsutmanaren Einride växer snabbt. Från ett tiotal personer i våras till dagens 25. Med de externa konsulter som också är involverade uppgår siffran till ett 70-tal personer.
T-poden, som fordonet kallas, har ingen hytt utan ska i stället kunna fjärrstyras. I ett senare skede ska den även kunna framföras helt automatiserat, när lagstiftning medger. Fordonet visades upp i Almedalen i somras. Det var bara ett skal. Nu pågår tester med ett fordon utrustad med drivlina, bland annat på testbanan Astazero utanför Borås.

Einrides T-pod – obemannad godstransport
Hyttlös eldriven lastbil som ska kunna fjärrstyras.

Batteri: 200 kWh.

Räckvidd: 20 mil.

Vikt inklusive full last: 20 ton.

Lastkapacitet: 10–12 ton, 15 EU-pallar.

Vikt batteripaket: 3 ton.

Längd: 7 meter.

Motoreffekt: 245 kW kontinuerligt.

Vridmoment: Max 2 700 Nm, 2 230 kontinuerligt.

Laddtid: 20 procent av drifttiden.
https://www.nyteknik.se/fordon/kravet-p ... -122831618

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).