ons 23 aug 2017, 08:52#469342
“Expressens åsikter angående e-Golf
Är väl en orsak till att elbilarna har det svårt att slå igenom.
5. Köpa och äga
Priset är fortfarande högt för elbilar jämfört med diesel- och bensinbilar även om de så sakteliga kryper neråt. Du kan till exempel köpa två stycken VW Golf 1,0 TSI för samma pris som en e-Golf. Det är förstås inte alls bra och kompenserar inte den lägre bränslekostnaden, du kan köra en e-Golf på cirka två kronor milen, eller det lägre förmånsvärdet. Så länge bilindustrin känner sig tvingade att plocka hem sina investeringar på det här sättet blir det inte något stort genomslag för elbilarna – oavsett räckvidd. Så länge priset för CO2-utsläpp är så lågt som det är i dag blir elbilen tyvärr ett val enbart för entusiasten. Med en räckvidd på 30 mil enligt NEDC kan e-Golf i alla fall hoppas på en hyggligt låg värdeminskning för att vara elbil. Tyvärr går det inte att montera dragkrok på e-Golf.”
SVAR:
Allmänt så pratar man om att för att elbilen ska slå igenom på allvar så
måste räckvidden vara minst 30 riktiga mil, och priset understiga 7,5 basbelopp.
Klarar man detta så är det många som kan leasa en elbil.
Jag skulle vilja lägga till kravet på laddningshastighet, minst 80% laddning på 40 minuter, vilket kräver minst ca 100kw laddning.
Idag så finns Teslas snabbladdare på ca 135kw, CCS på ca 50kw
och Chademo på ca 50kw. Idag så har dessa 3 system hyfsat bra Sverige täckning.
Dock tycker jag att 50kw är för lite, men det börjar det komma CCS/Chademo 100kw.
Exempel:
“Måndag den 20 juni 2016 driftsattes snabbladdningsstationerna, som är de näst största effektmässigt (100kW) för laddning av elbilar, bara Teslas stationer har högre effekt (120 – 160kW). Laddstationerna är försedda med både AC typ 2 43kW, CCS och CHAdeMO(bara 62kw). Just nu pågår en upphandling av betallösning för dessa stationer, mer om detta kommer under hösten 2016.”
http://www.dalaenergi.se/elnat/snabblad ... oner__2160Exempel på hur snabbt det går att ladda med 100kW CCS på en icke Tesla elbil.
“Charging Hyundai Ioniq on 100 kW CCS”
“Hyundai Ioniq supports up to 70 kW via the CCS plug. I tested this on a 100 kW Delta charger at Vestby, Norway last night. Peak power was 69.3 which was pretty close. The Ioniq has a 28 kWh battery pack.”
Från 10% till 50% på 11 minuter och 20 sekunder.
Från 10% till 80% på 18 minuter och 47 sekunder.
Vilka bilar lever idag upp till kraven på 30 mil och ett pris under 7,5 basbelopp(44.800x7,5=336.000kr)?
Renault Zoe
324.900kr 403km(ca 300km i verkligheten)
dock har Zoe inte snabbladdning, riktigt dåligt
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf Nissan Leaf 2(kommer 6 september)
400km(ca 300km i verkligheten)
150kw laddning
Pris under ca 300.000kr innan rabatter.
“Version 1.2 av CHAdeMO standarden som officiellt godkändes den 24 Mars i år höjer laddeffekten från dagens 50 kW till det tredubbla 150 kW. Laddströmmen ökas från 125 till 400 A.
Därmed är vägen öppen för rejält snabbare snabbladdning även av andra elbilar än Tesla. CCS standarden medger laddeffekter upp till 150 kW, och nu när CHAdeMO också officiellt stödjer samma effekt blir det lättare att bygga komboladdare med både CCS och CHAdeMO kontakter på 150 kW.”
“Viktigaste elbilen som sägs komma stödja 150 kW CHAdeMO laddning är Nissan Leaf 2. Ifall det är sanna rykten eller ren önsketänkande får vi se i höst, då Leaf 2 sägs debutera i September. Nissans nya VD Hiroto Saikawa har i alla fall antytt att den kommer få över 30 mils räckvidd och därmed ge sig in i leken med Tesla Model 3 och Chevy Bolt som motståndare. Att då kunna trumfa med 150 kW laddning mot Bolts 80 kW kan vara en viktig marknadsfördel.
Frågan är förstås när de första 150 kW CHAdeMO laddarna kommer dyka upp? Vi får räkna med att leva med dagens befintliga 50 kW laddare länge till. Aktörer som CLEVER har pratat om att lansera snabbare laddare när standarderna har spikats men de pratar då om nya installationer – inte att byta ut gamla befintliga.
Och runt hörnet kommer ännu snabbare standarder. CCS jobbar på 350 kW som nästa laddnivå, CHAdeMO siktar på 350-400 kW år 2020. De 150 kW snabbladdare som släpps kan snabbt bli förbisprungna av ännu snabbare standarder. Om några år kommer det bli en uppsjö olika laddare med allt från dagens 20 kW och 50 kW, via 150 kW ända upp till 350-400 kW! Se till att välja rätt laddare längs vägen!
Teslas Supercharger ger 150 kW maxeffekt redan idag. Alla deras tusentals Superchargers runt om i världen. I framtiden när de ska uppgraderas till högre laddeffekter har Tesla kontroll på hela leveranskedjan: de äger inte bara tekniken, de äger även laddarna som de kan uppgradera när de vill. (CHAdeMO konsortiet kan ta fram en ny standard men styr inte vem som sätter upp sådana laddare var och när.) Och när Elon Musk tillfrågades om kommande laddstandarder på 350 kW tyckte han ”350 kW? Det är barnleksak!”
http://teslaclubsweden.se/150-kw-chademo/
Den som har mest korrekt information vinner.