Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 839462 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468833 Eller varför inte en elcab när lottovinsten ramlar in :lol:

Mercedes unveils new cabriolet all-electric concept with ‘over 200 miles of range’
https://electrek.co/2017/08/19/mercedes ... c-concept/


Eller en Coupe.
Mercedes unveils new all-electric luxury coupé concept with over 200 miles of range and 350 kW charging
https://electrek.co/2016/08/19/mercedes ... maybach-6/

Eller Van.



Eller EQ.
"Mercedes announces new all-electric brand ‘EQ’, unveils SUV with ~250 miles range: ‘Generation EQ’"
https://electrek.co/2016/09/29/mercedes ... ration-eq/

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#468846 Synd att cabens insida inte levde upp till utsidan, utan snarare förstörde hela upplevelsen. För den såg annars minst sagt rätt fet ut.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#468896 VW announces that it is bringing its all-electric microbus to production in 2022

When unveiling the vehicle in Detroit earlier this year, VW said that there will be two options. The most high-end will feature an all-wheel drive system with a total output of 369 horsepower powered by a massive 111 kWh battery pack. Surprisingly, especially after their recent range comparisons, VW also offered the estimated range based on the U.S. driving cycle, which the company claims will be 270 miles.

The German automaker claims that this version of the I.D. BUZZ can accelerate from 0 to 60 mph in about 5 seconds and has a top speed of 99 mph.

Another less expensive version will feature a rear-wheel drive setup producing up to 268 hp and a smaller 83 kWh battery for a range closer to 200 miles.
https://electrek.co/2017/08/19/vw-all-e ... tion-2022/

Lite intressant är att alla dessa framtidsbilar är elektriska, de dominerar mer och mer
vad som är på gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469086 "Miljöministern: Senaste årens dieselboom är ett globalt misstag"
"Det är ett globalt misstag, där man har satsat på en visserligen effektiv motor men till priset av luftkvaliteten i städer i hela världen. Det är olika nationella subventioner som har lett fram till den globala dieselboomen, eftersom man fört en klimatpolitik som varit skild från miljöpolitiken", säger hon till Tjänstebilsfakta.
Hon vill införa miljözoner där de smutsigaste bilarna inte tillåts köra."
"Det är ingen självklarhet att man ska köra en suv i stan."
Regeringen utreder just nu införandet av miljözoner där vissa dieselbilar kan förbjudas redan 2020. Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén har gått ut och varnat stockholmare från att köpa en dieselbil."
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... t-misstag/



Nu kan man inte ens importera vissa stora dieselbilar längre.
De kan släppa ut 40ggr mer än vad som tillåts.

"Schweiz sätter stopp för Porsches lyx-SUV"
"Bilkonsumenter i Schweiz som går i tankar om att köpa en Porsche Cayenne får tänka om. Landet har beslutat att inte tillåta nyregistrering av Porsches lyx-SUV med dieselmotor.
Beslutet är för att "skydda miljön" och kommer efter avslöjanden om att just Cayenne-modellen varit inblandat i Volkswagens dieselskandal där det avslöjades att bilar släppte ut 40 gånger mer än vad som egentligen tillåts."
http://www.di.se/bil/schweiz-satter-sto ... s-lyx-suv/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

JörgenO  
#469101 Jag tycker det är lite skojigt att Miljöministern pratar om ett globalt "misstag"

Jag uppfattar det som att politikerna i EU suttit i knäet på biltillverkarna och tillåtit verklighetsfrämmande labratoriekörcykler som producerar helt felaktiga uppgifter om både bränsleförbrukning och utsläpp.

Ändå har man baserat sin miljöklassning på dessa verklighetsfrämmande test och spelar förvånade då media (efter ganska många år) redovisar att bilarna i verkligheten släpper ut mångdubbelt mer.

Att samma politiker reagerar med att straffa konsumenterna (genom diverse dieselbilsförbud) istället för fuskande producenter eller rent av sig själva (för att tillåta KalleAnkamässig konsumentinfo om utsläpp o förbrukning) är ju något att komma ihåg nästa gång man står vid valurnan. Nu vet jag iofs inte nåt parti som profilerat sig för att stå på bilköparnas eller miljöns (på riktigt) sida i denna fråga.
Senast redigerad av JörgenO mån 21 aug 2017, 16:19, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#469106 Införs miljözoner eller förbud för dieseldrivna bilar (även suvar) att köra i centrala delar av städerna måtte handlarna i de köpcentra som nu ligger i ytterområdena glädjas - blir rena julaftonen för dem.
Den enes död den andres bröd :mrgreen:
Förslagen från den ena efter den andra miljömedvetna politikern duggar tätt, men när det sedan kommer till beslut lär de knappast stå upp för sina åsikter.
De flesta miljömuppar eller miljömedvetna är sådan som oftast kör de äldsta och smutsigaste fordonen. Endast de som är på toppen och tillägnas feta arvoden som har råd att åka miljömedvetet - när de inte flyger eller åker taxi. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#469117 Detta kallar jag bil - ingen eldriven moppe här int :-bd
http://www.expressen.se/motor/bilnyhete ... tingen-m5/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#469119 Expressens åsikter angående e-Golf
Är väl en orsak till att elbilarna har det svårt att slå igenom.
5. Köpa och äga
Priset är fortfarande högt för elbilar jämfört med diesel- och bensinbilar även om de så sakteliga kryper neråt. Du kan till exempel köpa två stycken VW Golf 1,0 TSI för samma pris som en e-Golf. Det är förstås inte alls bra och kompenserar inte den lägre bränslekostnaden, du kan köra en e-Golf på cirka två kronor milen, eller det lägre förmånsvärdet. Så länge bilindustrin känner sig tvingade att plocka hem sina investeringar på det här sättet blir det inte något stort genomslag för elbilarna – oavsett räckvidd. Så länge priset för CO2-utsläpp är så lågt som det är i dag blir elbilen tyvärr ett val enbart för entusiasten. Med en räckvidd på 30 mil enligt NEDC kan e-Golf i alla fall hoppas på en hyggligt låg värdeminskning för att vara elbil. Tyvärr går det inte att montera dragkrok på e-Golf.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469342 “Expressens åsikter angående e-Golf
Är väl en orsak till att elbilarna har det svårt att slå igenom.
5. Köpa och äga
Priset är fortfarande högt för elbilar jämfört med diesel- och bensinbilar även om de så sakteliga kryper neråt. Du kan till exempel köpa två stycken VW Golf 1,0 TSI för samma pris som en e-Golf. Det är förstås inte alls bra och kompenserar inte den lägre bränslekostnaden, du kan köra en e-Golf på cirka två kronor milen, eller det lägre förmånsvärdet. Så länge bilindustrin känner sig tvingade att plocka hem sina investeringar på det här sättet blir det inte något stort genomslag för elbilarna – oavsett räckvidd. Så länge priset för CO2-utsläpp är så lågt som det är i dag blir elbilen tyvärr ett val enbart för entusiasten. Med en räckvidd på 30 mil enligt NEDC kan e-Golf i alla fall hoppas på en hyggligt låg värdeminskning för att vara elbil. Tyvärr går det inte att montera dragkrok på e-Golf.”

SVAR:
Allmänt så pratar man om att för att elbilen ska slå igenom på allvar så
måste räckvidden vara minst 30 riktiga mil, och priset understiga 7,5 basbelopp.
Klarar man detta så är det många som kan leasa en elbil.
Jag skulle vilja lägga till kravet på laddningshastighet, minst 80% laddning på 40 minuter, vilket kräver minst ca 100kw laddning.

Idag så finns Teslas snabbladdare på ca 135kw, CCS på ca 50kw
och Chademo på ca 50kw. Idag så har dessa 3 system hyfsat bra Sverige täckning.
Dock tycker jag att 50kw är för lite, men det börjar det komma CCS/Chademo 100kw.
Exempel:
“Måndag den 20 juni 2016 driftsattes snabbladdningsstationerna, som är de näst största effektmässigt (100kW) för laddning av elbilar, bara Teslas stationer har högre effekt (120 – 160kW). Laddstationerna är försedda med både AC typ 2 43kW, CCS och CHAdeMO(bara 62kw). Just nu pågår en upphandling av betallösning för dessa stationer, mer om detta kommer under hösten 2016.”
http://www.dalaenergi.se/elnat/snabblad ... oner__2160

Exempel på hur snabbt det går att ladda med 100kW CCS på en icke Tesla elbil.
“Charging Hyundai Ioniq on 100 kW CCS”
“Hyundai Ioniq supports up to 70 kW via the CCS plug. I tested this on a 100 kW Delta charger at Vestby, Norway last night. Peak power was 69.3 which was pretty close. The Ioniq has a 28 kWh battery pack.”
Från 10% till 50% på 11 minuter och 20 sekunder.
Från 10% till 80% på 18 minuter och 47 sekunder.


Vilka bilar lever idag upp till kraven på 30 mil och ett pris under 7,5 basbelopp(44.800x7,5=336.000kr)?
Renault Zoe
324.900kr 403km(ca 300km i verkligheten)
dock har Zoe inte snabbladdning, riktigt dåligt
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf

Nissan Leaf 2(kommer 6 september)
400km(ca 300km i verkligheten)
150kw laddning
Pris under ca 300.000kr innan rabatter.

“Version 1.2 av CHAdeMO standarden som officiellt godkändes den 24 Mars i år höjer laddeffekten från dagens 50 kW till det tredubbla 150 kW. Laddströmmen ökas från 125 till 400 A.
Därmed är vägen öppen för rejält snabbare snabbladdning även av andra elbilar än Tesla. CCS standarden medger laddeffekter upp till 150 kW, och nu när CHAdeMO också officiellt stödjer samma effekt blir det lättare att bygga komboladdare med både CCS och CHAdeMO kontakter på 150 kW.”

“Viktigaste elbilen som sägs komma stödja 150 kW CHAdeMO laddning är Nissan Leaf 2. Ifall det är sanna rykten eller ren önsketänkande får vi se i höst, då Leaf 2 sägs debutera i September. Nissans nya VD Hiroto Saikawa har i alla fall antytt att den kommer få över 30 mils räckvidd och därmed ge sig in i leken med Tesla Model 3 och Chevy Bolt som motståndare. Att då kunna trumfa med 150 kW laddning mot Bolts 80 kW kan vara en viktig marknadsfördel.

Frågan är förstås när de första 150 kW CHAdeMO laddarna kommer dyka upp? Vi får räkna med att leva med dagens befintliga 50 kW laddare länge till. Aktörer som CLEVER har pratat om att lansera snabbare laddare när standarderna har spikats men de pratar då om nya installationer – inte att byta ut gamla befintliga.

Och runt hörnet kommer ännu snabbare standarder. CCS jobbar på 350 kW som nästa laddnivå, CHAdeMO siktar på 350-400 kW år 2020. De 150 kW snabbladdare som släpps kan snabbt bli förbisprungna av ännu snabbare standarder. Om några år kommer det bli en uppsjö olika laddare med allt från dagens 20 kW och 50 kW, via 150 kW ända upp till 350-400 kW! Se till att välja rätt laddare längs vägen!

Teslas Supercharger ger 150 kW maxeffekt redan idag. Alla deras tusentals Superchargers runt om i världen. I framtiden när de ska uppgraderas till högre laddeffekter har Tesla kontroll på hela leveranskedjan: de äger inte bara tekniken, de äger även laddarna som de kan uppgradera​ när de vill. (CHAdeMO konsortiet kan ta fram en ny standard men styr inte vem som sätter upp sådana laddare var och när.) Och när Elon Musk tillfrågades om kommande laddstandarder på 350 kW tyckte han ”350 kW? Det är barnleksak!”
http://teslaclubsweden.se/150-kw-chademo/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#469347 Som utmanare till batteri finns ju vätgas.
Nyligen släppte ett Svenskt-Finskt-Vietnamiskt forskarlag att de har byggt en katalysator som kan göra vätgas av havsvatten.

Skapligt disruptive...

http://www.mynewsdesk.com/se/umea_unive ... as-2113465

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Andreas99  
#469349 Renault Zoe 324 900kr
Renault Clio 130 000kr

Det är ju samma som med golfen. Kan köra väldigt många mil med clion innan Zoe lägre mil kostnad spelar någon roll.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#469360 Sanningen är väl den att de bättre bemedlade båda kan och har råd att vara mer miljömedvetna = då t.ex åka elbil.
De (vi) som har vanlig arbetarlön eller är fattigpensionärer kan bara drömma om sådana lyxbilar, får hålla hos till väl begagnade dieselbilar som med regeringens goda minne kommer att kosta oss multum. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469374 Annars tycker jag. vad gäller eldrivna alternativ, att detta börjar likna något:

Gillar särskilt genomlastningsluckan som går rakt genom hela bilen samt tillgången till eluttag i bilen :-)

Frågan är hur miljöfolket i innerstan ska hantera en sådan skapelse, blir ju svårt att förbjuda en eldriven terrängbil eller? :d

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

haltaolof  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469375 Huvuddelen av dom som kör en Tesla bryr sig nog inte om miljön ett skvatt. Den har blivit ett bra sätt att visa att du har gott om pengar.
Kvittar ju hur duktiga Tesla är med sin laddteknik och äger sina stationer. Dom kontrollerar ju inte energin till laddstationen, den måste ju någon annan släppa till. Vad innebär det, högre nätavgifter för alla. Tror inte deras laddning är gratis så länge till.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#469376
Fredrik Reuter skrev:Som utmanare till batteri finns ju vätgas.
Nyligen släppte ett Svenskt-Finskt-Vietnamiskt forskarlag att de har byggt en katalysator som kan göra vätgas av havsvatten.

Skapligt disruptive...

http://www.mynewsdesk.com/se/umea_unive ... as-2113465


Jättebra om man kan förbättra nuvarande metoder(ca 20% verkningsgrad) för att framställa vätgas.
Kan man dessutom lagra vätgas utan att kyla ner den, och slippa läkage, har man kommit långt.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).