Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 829175 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448966 Högre skatt på dieseln, högre fordonsskatt(upp mot 20.000kr per år) högre förmånsvärden, miljözoner i städerna där dieseln förbjuds, räcker tydligen inte, nu ska avgas kraven göra att dieselbilar kommer att försvinna.
Vem vågar köpa en ny diesel idag, om 3 år kanske den måste skrotas, eller ha ett mycket lågt andrahandsvärde.

"Nya EU-regler gör det mycket svårare att avgasfuska – kan bli slutet för dieselmotorer"

"EU-medlemmarna ska även kunna göra stickprov och då kunna välja bilmodeller som tillverkas i en annan nation inom EU. Om någon bilmodell ertappas med avgasfusk kan det leda till mycket höga böter, upp till 30.000 euro per tillverkad bil. De höga böterna motiveras med att bilägarna ska kunna få ekonomisk kompensation och att bötesbeloppen ska ha en avskräckande effekt på bilindustrin."

Enligt EU-kommissionären Elzbieta Bienkowska (Polen) kommer de nya reglerna att pressa tillbaka andelen dieselfordon i Europa:

"Dieselfordon kommer inte att försvinna över en natt," sa Elzbieta Bienkowska, "men efter ett års arbete med förslaget så är jag helt säker på att de försvinner mycket snabbare än vi kan ana."

http://www.mestmotor.se/automotorsport/ ... elmotorer/



   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Fredrik Reuter  
#448967 Hmm, det känns som det finns något paradoxalt här. Dieseln kvävs till döds och kommer delvis ersättas med bensin. Samtidigt skjuter HVO i höjden ... ?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

MrStraightpull  
#448968 EU = Europas undergång? Att välja bort en förbränningsmotorprocess ur ideologiska/politiska skäl är minst sagt korkat. Dock inte förvånande.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448973
MrStraightpull skrev:EU = Europas undergång? Att välja bort en förbränningsmotorprocess ur ideologiska/politiska skäl är minst sagt korkat. Dock inte förvånande.


Dieseln väljs bort av miljöskäl.

"Utsläppen i europeiska städer kan vara 27 gånger giftigare än i Kina"
"Den smutsiga luften i europeiska storstäder är smutsigare än många tror. Enligt en ny studie är den hela 27 gånger värre att andas in än luftföroreningarna i Kina."
"Risken för dödsfall ökar med 0,22 procent för var tionde mikrogram föroreningar som en kubikmeter luft innehåller i Kina. I Europa är den siffran hela sex procent för samma mängd luftföroreningar, säger en forskare som gjort liknande studier till The Independent."
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox

Jag, min syster och tex Björn Ferry är skogsägare som kör elbilar.
Björn säger att hans elbil har bra räckvidd, 4wd, kula(drar 2,2ton), klarar att lasta 3 röjsågar, så det finns elbilar idag
som klarar vanliga skogsägares behov.

De flesta skogsägare har tillgång till 16A trefas, så man enkelt och billigt kan ladda hemma.
Dessutom sänker man "bränsle"(el) kostnaden med runt 90% per mil för en elbil.

Körde den 22 mars en Nissan Leaf 116 mil från Göteborg till Umeå, gick utmärkt.

Kör mycket i jobbet, oftast rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Umeå, vilket också fungerar bra idag med en elbil.

Redan idag finns det fler laddstationer än besinmackar i Stockholm, och
http://www.uppladdning.nu kan du se var man kan ladda, när du åker långt.

Många köpcenter/matställen har idag gratis laddning medans du handlar, tex ICA, McDonalds, Lidl, IKEA mm.

Jag har under de 30 senaste åren köpt diesel/bensin för över 1 miljon kronor, det känns skönt
att kunna minska den kostnaden med över 90% framledes.

Även om det fungerar med elbilar redan idag så kommer i princip alla biltillverkare att ha elbilar inom 3 år.
Skoda tex kommer att lansera en elbil som kostar i Oktaviaklassen, går 50 mil och kan laddas på 15 minuter.

"Skoda lovar att elbilen ska få 50 mils räckvidd enligt den nya europeiska körcykeln (NEDC). Ännu viktigare är att det utlovas en laddningstid på blott 15 minuter!"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... n-tjeckien


EDIT:
Vad kostar det då att köra en elbil?

Enligt konsumentverket så kostar det runt 10-20kr per mil.

Exempel vid en körsträcka på 3000 mil per år. (många kan ladda gratis på jobbet, affären mm, då blir det ännu billigare)
CITROEN C-ZERO, 2011 har sett priser på blocket från 75.000kr
10kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... -2011-6664

TESLA MODEL S, 2013
21kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

I Norge kostar en Opel Ampera-e(heter Chevy Bolt i vissa länder) 299.000NOK(kommer till Sverige 2018)
Den går 47 mil på en laddning i verkligheten.
Driving Chevy Bolt EV 470 km/292 mi on a single charge
https://youtu.be/d57UmDNYOuc?t=1
Senast redigerad av Zalman ons 05 apr 2017, 14:28, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

halvproffs  
#448975 Jag är imponerad av din okuvliga vilja att rapportera om elbilar :-BD På frugans jobb har dom en elgolf men den stackarn klarar sig inte nå vidare mot tillverkarens uppgifter tyvärr.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#448977 Bort med alla inkompetenta miljömuppar som sitter i maktposition :x , nu börjar det spåra ur rejält med deras idiotiska "straffskatter".

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#448978 Vore helt underbart om det Zalman förtäljer vore sant. Vill du ladda din elbil i Kalmar blir milkostnaden dyrare än att köra med bensin/diesel.
Köra elbil blir inte billigare bara för att de straffbeskattar dieselbilarna - tvärtom allt kommer till slut att tyvärr vara kostnadsneutralt.
Självklart går det att köra Sverige runt med en elbil om man är offentligt anställd och ändå inte har något vettigt för sig - för tid lär det ta :grin:
Vill du ha något så när varmt i din elbil norrländsk vintertid gäller det att du har tillgång till ett varmgarage eller elektrisk motorvärmare, använda bilens batteri för att värma kupen - då blir inte körsträckan speciellt lång.
http://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dy ... il-174069/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448979
halvproffs skrev:Jag är imponerad av din okuvliga vilja att rapportera om elbilar :-BD På frugans jobb har dom en elgolf men den stackarn klarar sig inte nå vidare mot tillverkarens uppgifter tyvärr.


Elbilen får nu sitt genombrott, för runt 300.000kr efter rabatter och stöd, och med räckvidder på 40-50 mil,
så finns det inte längre några hinder, elbilen är överlägsen!

Ta bara en sån sak som ljudnivån, i Nissan Leaf finns en "blindknapp" så bilen ger ifrån sig ett "motorljud"
i låg fart så blinda kan höra bilen.
En kompis fick åka med i Leafen och han slogs av tystnaden, han hörde ANDRA bilar, inte Leafen vid körning.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448985
jannee skrev:Vore helt underbart om det Zalman förtäljer vore sant. Vill du ladda din elbil i Kalmar blir milkostnaden dyrare än att köra med bensin/diesel.
Köra elbil blir inte billigare bara för att de straffbeskattar dieselbilarna - tvärtom allt kommer till slut att tyvärr vara kostnadsneutralt.
Självklart går det att köra Sverige runt med en elbil om man är offentligt anställd och ändå inte har något vettigt för sig - för tid lär det ta :grin:
Vill du ha något så när varmt i din elbil norrländsk vintertid gäller det att du har tillgång till ett varmgarage eller elektrisk motorvärmare, använda bilens batteri för att värma kupen - då blir inte körsträckan speciellt lång.
http://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dy ... il-174069/



1. Jag ska åka från Umeå till Upplands-Väsby den 5 maj, enligt www.hitta.se är det 617km och tar 6 timmar och 51 minuter att köra utan stopp. Jag slår vad om att jag med min elbil kan köra denna sträcka snabbare än så.
Antar du vadet?
https://www.hitta.se/kartan!~61.74874,1 ... 5:17.89963
2. Fjärrstyr värmen i min elbil med en app i telefon, så när jag kommer till bilen så är det 20+ i den.
Det är 6000watts element i den så det blir mycket snabbt varmt och man slipper värma en fossilmotor först, man får all värme direkt.

Gammal film från hur det var att köra elbil 2013
Tesla Model S Customer Stories - Winter Driving in Norway


Man kan ju sälja skotern om man vill rejsa på isen :lol: :lol: :lol:
Model S in drag race against snowmobile on ice lake in Norway (no tire chains or studs).
Tesla Model S P85D vs. Lynx Boondocker 800 ccm

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#448991 Att Zalman är mer eller mindre halvblind, ser bara det han vill se har jag väl förstått men att han också har en heldöv kompis var mer än vad jag visste.
Frugan kom i dagarna hem med en sprillans ny 520 D demobil. Endast vid kraftig acceleration man kunde höra motorn för övrigt vad det bara däck och lite vindljud man kunde höra.
Nissan Leaf har för övrigt inte direkt gjort sig kända för att ha välisolerade kupéer och ej heller gå på luft :grin:
För övrigt vet både du och jag att du INTE får någon restid under 7 timmar med en elbil. Visst du skyller på att du ska ta en matpaus och under tiden laddar du din elbil, men det är restiden som räknas.
Tjänstebil och du reser på arbetstid - vad spelar då tiden för roll :grin:
För övrigt har vi normala svenskar inte råd att hosta upp 1 miljon för en 2,4 ton plåt och batterier.
Senast redigerad av Fredrik Reuter ons 05 apr 2017, 16:45, redigerad totalt 1 gång. Anledning: Ändrat benämning på elbil.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#448995
jannee skrev:Att Zalman är mer eller mindre halvblind, ser bara det han vill se har jag väl förstått men att han också har en heldöv kompis var mer än vad jag visste.
Frugan kom i dagarna hem med en sprillans ny 520 D demobil. Endast vid kraftig acceleration man kunde höra motorn för övrigt vad det bara däck och lite vindljud man kunde höra.
Nissan Leaf har för övrigt inte direkt gjort sig kända för att ha välisolerade kupéer och ej heller gå på luft :grin:
För övrigt vet både du och jag att du INTE får någon restid under 7 timmar med en elbil. Visst du skyller på att du ska ta en matpaus och under tiden laddar du din elbil, men det är restiden som räknas.
Tjänstebil och du reser på arbetstid - vad spelar då tiden för roll :grin:
För övrigt har vi normala svenskar inte råd att hosta upp 1 miljon för en 2,4 ton plåt och batterier.


Enligt ruttplaneraren
https://abetterrouteplanner.com/beta/
så tar det mig 6 timmar och 47 minuter att åka från Umeå till Upplands-Väsby, vilket är
snabbare än 6 timmar och 51 minuter enligt Hitta.se.
Visst, jag får då köra några procent över gällande hastighetsbegränsningen, men i verkligheten kommer jag göra ett stopp i Sundsvall för att äta och ladda, vilket i praktiken gör att jag får samma tid och hastighet som en fossilbil.


Umeå 100%
01:02 109 km
Örnsköldsvik 51% 65% 00:06
01:27 151 km
Sundsvall 3% 92% 00:41
01:53 213 km
Gävle 3% 62% 00:23
01:12 144 km
Upplands Väsby 1%
01:11 SEK 167 05:36 619 km 06:47

Dessutom så kör medelsvensson under 3 mil på 70% av resorna, så långkörning är inte så vanligt bland
vanligt folk.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449000
Zalman skrev:
jannee skrev:Att Zalman är mer eller mindre halvblind, ser bara det han vill se har jag väl förstått men att han också har en heldöv kompis var mer än vad jag visste.
Frugan kom i dagarna hem med en sprillans ny 520 D demobil. Endast vid kraftig acceleration man kunde höra motorn för övrigt vad det bara däck och lite vindljud man kunde höra.
Nissan Leaf har för övrigt inte direkt gjort sig kända för att ha välisolerade kupéer och ej heller gå på luft :grin:
För övrigt vet både du och jag att du INTE får någon restid under 7 timmar med en elbil. Visst du skyller på att du ska ta en matpaus och under tiden laddar du din elmoppe, men det är restiden som räknas.
Tjänstebil och du reser på arbetstid - vad spelar då tiden för roll :grin:
För övrigt har vi normala svenskar inte råd att hosta upp 1 miljon för en 2,4 ton plåt och batterier.


Enligt ruttplaneraren
https://abetterrouteplanner.com/beta/
så tar det mig 6 timmar och 47 minuter att åka från Umeå till Upplands-Väsby, vilket är
snabbare än 6 timmar och 51 minuter enligt Hitta.se.
Visst, jag får då köra några procent över gällande hastighetsbegränsningen, men i verkligheten kommer jag göra ett stopp i Sundsvall för att äta och ladda, vilket i praktiken gör att jag får samma tid och hastighet som en fossilbil.


Umeå 100%
01:02 109 km
Örnsköldsvik 51% 65% 00:06
01:27 151 km
Sundsvall 3% 92% 00:41
01:53 213 km
Gävle 3% 62% 00:23
01:12 144 km
Upplands Väsby 1%
01:11 SEK 167 05:36 619 km 06:47

Dessutom så kör medelsvensson under 3 mil på 70% av resorna, så långkörning är inte så vanligt bland
vanligt folk.



EDIT:
Vem har sagt att du ska ha en Tesla för en miljon, om mindre än 3 månader(1 juli) kan du köpa en Tesla modell 3
för mindre än vad din fru fick betala för den BMW 520 du refererar till.
Tråkigt bara att du får mindre än 50.000kr 2020 när du ska byta in den och den årliga bilskatten på den
är skyhög.

Förstå mig rätt, jag har inget emot folk som kör dieselbilar, men jag vill INTE att folk inte får veta att
en dieselbil är nästan värdelös om 3 år.
Ska man lägga surt förvärvade pengar på en ny bil, då vill jag inte att jag ska känna mig lurad när jag ska sälja
den om 3 år.

När jag går till BMW handlaren, då säger de ingenting om vad som ska hända de 3 närmsta åren, de vill bara sälja en bil. Snudd på lurendrejeri av bilhandlaren anser jag!

EDIT2:
Intervju om att vara skogsägare och köra elbil i glesbygd.
Ferry intervjuas från ca 24min30sek.
"Björn Ferry: Med elbil i Norrlands inland"
I detta avsnitt:
Sverige är ett stort och avlångt land – så hur är det att köra Tesla som bruksbil på glesbygden? Teslapoddens två sportanalfabeter har bjudit in OS-medaljören Björn Ferry för att svara på den frågan! Björn delar med sig av sina erfarenheter av att vara elbilist i Storuman – med 20 mil till närmsta eluttag och 83 mil till Expressens redaktion i Stockholm. Vi pratar om varför Lotta Gröning har fel, om eldrivna skogsmaskiner, och om Björns mål om att bli helt fossilfri. Elon Musk har gått loss på Twitter om Model 3, och hur ska man tänka om man kör långa avstånd med en Model S 60 kWh?
http://www.teslapodden.se

EDIT3:
Kommande eldrivna SUV bilar:
Audi
Men den stora nyheten blir Audi Q6 – en eldriven suv och en direkt konkurrent till Tesla Model X. Räckvidden hamnar på 50 mil och bilen baseras på den nyutvecklade plattformen för elbilar som Volkswagenkoncernen utvecklat.
Premiär: 2018

BMW X3
Premiär: 2019

Ford
Ford ska lansera en helt ny eldriven suv med räckvidd på över 50 mil, avslöjade märkeschefen på CES-mässan.
Premiär: 2020

Jaguar
Även Jaguar utvecklar en konkurrent till Tesla Model X. Det handlar alltså om en eldriven suv med "radikal" design och ett pris på drygt 800.000 kronor. Modellen har redan visats i konceptform och den heter Jaguar I-Pace. Räckvidd på "över 50 mil".
Premiär: 2017

Lynk &Co (samma bil som Volvo V40?)
Volvoägaren Geelys nya bilmärke heter Lynk och ska bygga "världens mest uppkopplade bil". Första modellen är en suv som heter Lynk 01. Den kommer som hybrid, och förmodligen också som elbil. Bilarna ska kunna delas med andra via en app.
Premiär: 2017

Mercedes
Mercedes GLB lanseras 2019 och den eldrivna versionen dyker upp 2020.
Helt eldriven version med bakhjulsdrift (!). Effekten ligger på 230 hästkrafter och räckvidden på 42 mil enligt NEDC-körcykeln.
Premiär: 2020

Mitsubishi
Förutom laddhybridsuven här ovan kommer också en helt eldriven suv, har Mitsubishichefen lovat. Den skulle kunna se ut som konceptbilen eX. Elsuven blir mindre än Outlander och antagligen lika stor som Nissan Qashqai, med en räckvidd på 40 mil.
Premiär: 2020

Skoda
Skoda ska lansera en laddhybridversion av Superb, men senare kommer också helt eldrivna modeller. Den första dyker upp 2020 och blir en eldriven suv med räckvidd på 50 mil enligt NEDC-körcykeln. Den får två elmotorer och totalt 300 hästkrafter. Suven har smygvisats i form av konceptbilen Vision E.
Premiär: 2020

Subaru
Subaru ska lansera en fyrhjulsdriven crossover med eldrift. Den här modellen baseras på en helt ny plattform som Subaru visade upp tidigare i år.
Premiär: 2021

Tesla Y
Bygger på plattan från modell 3, men är en SUV.
Tesla har som mål att både Model 3 och Model Y ska bli överkomliga. Några exakta prisuppgifter är inte kända för Model Y men den blir något dyrare än Model 3(35.000 dollar). När Tesla nu har fullt fokus på Model 3 dröjer premiärvisningen av Model Y förmodligen till 2018, skriver Autocar, med möjlig produktionsstart 2019.
Premiär 2019

Hyundai
Även Hyundai har planer på en eldriven suv som ska lanseras senast 2018.
Premiär 2018

Volvo
Mest intressant är V40-konceptet som blir helt eldriven med en räckvidd på upp till 36 mil.
Premiär 2018

Volkswagen
Vi har redan sett en halvkombi och en modern tolkning av Folkabussen och många uppgifter pekar nu på att Volkswagen också ska visa upp en eldriven suv i ID-familjen.
Volkswagen ID-bilarna bygger på den eldrivna plattformen MEB som är särskilt utvecklad för elbilar. Den får stöd för flera olika batteristorlekar som ger bilarna olika räckvidd och pris. Räckvidden ska ligga på mellan 40 och 60 mil i halvkombimodellen och gissningsvis något kortare i suven.
Senast redigerad av Zalman ons 05 apr 2017, 16:47, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449013 Vilka elbilar har 4x4 och drag? Tesla är inget alternativ, samt värdeminskningen vill inte jag tänka på.

Ska man tänka på miljön bör man tänka långsiktigt! Det är bevisat att det bättre att bruka en bil tills den nått vägs ände än att i förtid tillverka en ny bil så äldre bilar får kasseras i förtid.

Men nu vet alla som har lite koll att bilar med flera mil/år kvar i livet inte skrotas utan exporteras utanför EU. Således bidrar dessa subventioneringar bara till ev. kapitalförstöring, ökade utsläpp, men kanske lite finare utanför egen dörrmatta sas.

Jag har verkligen inget emot miljötänk (finns massor av bra saker där), men de som styr har ju fel 9/10 ggr.

Samt angående bilarna, så känns det mer som EU gör allt för att hålla nytillverkningen av bilar under armarna. Skit i konsekvenserna, men ut med nya bilar.. Man vårdade inte biogasen t.ex.

För långfärdsresor duger diesel jättebra, så låt ist tillverkarna sats på hybrider. Rena batteribilar är inte det samma som miljövänligt.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449014
Zalman skrev:
jannee skrev:Vore helt underbart om det Zalman förtäljer vore sant. Vill du ladda din elbil i Kalmar blir milkostnaden dyrare än att köra med bensin/diesel.
Köra elbil blir inte billigare bara för att de straffbeskattar dieselbilarna - tvärtom allt kommer till slut att tyvärr vara kostnadsneutralt.
Självklart går det att köra Sverige runt med en elbil om man är offentligt anställd och ändå inte har något vettigt för sig - för tid lär det ta :grin:
Vill du ha något så när varmt i din elbil norrländsk vintertid gäller det att du har tillgång till ett varmgarage eller elektrisk motorvärmare, använda bilens batteri för att värma kupen - då blir inte körsträckan speciellt lång.
http://teknikensvarld.se/nu-blir-det-dy ... il-174069/



1. Jag ska åka från Umeå till Upplands-Väsby den 5 maj, enligt http://www.hitta.se är det 617km och tar 6 timmar och 51 minuter att köra utan stopp. Jag slår vad om att jag med min elbil kan köra denna sträcka snabbare än så.
Antar du vadet?
https://www.hitta.se/kartan!~61.74874,1 ... 5:17.89963
2. Fjärrstyr värmen i min elbil med en app i telefon, så när jag kommer till bilen så är det 20+ i den.
Det är 6000watts element i den så det blir mycket snabbt varmt och man slipper värma en fossilmotor först, man får all värme direkt.

Gammal film från hur det var att köra elbil 2013
Tesla Model S Customer Stories - Winter Driving in Norway


Man kan ju sälja skotern om man vill rejsa på isen :lol: :lol: :lol:
Model S in drag race against snowmobile on ice lake in Norway (no tire chains or studs).
Tesla Model S P85D vs. Lynx Boondocker 800 ccm

Den där Lynxföraren kan inget om dragracing på hslt underlag iaf. Hade han bara tagit det lite lugnare i början hade han lätt legat före. Men det hela är ju propaganda.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#449015
Zalman skrev:
MrStraightpull skrev:EU = Europas undergång? Att välja bort en förbränningsmotorprocess ur ideologiska/politiska skäl är minst sagt korkat. Dock inte förvånande.


Dieseln väljs bort av miljöskäl.

"Utsläppen i europeiska städer kan vara 27 gånger giftigare än i Kina"
"Den smutsiga luften i europeiska storstäder är smutsigare än många tror. Enligt en ny studie är den hela 27 gånger värre att andas in än luftföroreningarna i Kina."
"Risken för dödsfall ökar med 0,22 procent för var tionde mikrogram föroreningar som en kubikmeter luft innehåller i Kina. I Europa är den siffran hela sex procent för samma mängd luftföroreningar, säger en forskare som gjort liknande studier till The Independent."
https://mail.google.com/mail/u/0/#inbox

Jag, min syster och tex Björn Ferry är skogsägare som kör elbilar.
Björn säger att hans elbil har bra räckvidd, 4wd, kula(drar 2,2ton), klarar att lasta 3 röjsågar, så det finns elbilar idag
som klarar vanliga skogsägares behov.

De flesta skogsägare har tillgång till 16A trefas, så man enkelt och billigt kan ladda hemma.
Dessutom sänker man "bränsle"(el) kostnaden med runt 90% per mil för en elbil.

Körde den 22 mars en Nissan Leaf 116 mil från Göteborg till Umeå, gick utmärkt.

Kör mycket i jobbet, oftast rutten Umeå-Sundsvall-Östersund-Umeå, vilket också fungerar bra idag med en elbil.

Redan idag finns det fler laddstationer än besinmackar i Stockholm, och
http://www.uppladdning.nu kan du se var man kan ladda, när du åker långt.

Många köpcenter/matställen har idag gratis laddning medans du handlar, tex ICA, McDonalds, Lidl, IKEA mm.

Jag har under de 30 senaste åren köpt diesel/bensin för över 1 miljon kronor, det känns skönt
att kunna minska den kostnaden med över 90% framledes.

Även om det fungerar med elbilar redan idag så kommer i princip alla biltillverkare att ha elbilar inom 3 år.
Skoda tex kommer att lansera en elbil som kostar i Oktaviaklassen, går 50 mil och kan laddas på 15 minuter.

"Skoda lovar att elbilen ska få 50 mils räckvidd enligt den nya europeiska körcykeln (NEDC). Ännu viktigare är att det utlovas en laddningstid på blott 15 minuter!"
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... n-tjeckien


EDIT:
Vad kostar det då att köra en elbil?

Enligt konsumentverket så kostar det runt 10-20kr per mil.

Exempel vid en körsträcka på 3000 mil per år. (många kan ladda gratis på jobbet, affären mm, då blir det ännu billigare)
CITROEN C-ZERO, 2011 har sett priser på blocket från 75.000kr
10kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... -2011-6664

TESLA MODEL S, 2013
21kr per mil
http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/Bildet ... 2013-90932

I Norge kostar en Opel Ampera-e(heter Chevy Bolt i vissa länder) 299.000NOK(kommer till Sverige 2018)
Den går 47 mil på en laddning i verkligheten.
Driving Chevy Bolt EV 470 km/292 mi on a single charge
https://youtu.be/d57UmDNYOuc?t=1

Morgondagen kommer inte erbjuda grattis laddning och snabbladdning på 15min kommer kosta skjortan och även kosta oss andra höjd elnätsavgift. Så tack för att ni försämrar för alla andra, tack.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).