Seb macahan skrev:Tråkigt o höra Anders. Men det är just sådana historier som gör att jag aldrig skulle våga chansa. Vi hade problem med caddy som hade fel på en givare. Det tog 2månader o få fram. Jag fick köpa en ny o sälja den andra när den väl blev lagad. Jag ska nog testa en offert i alla fall på transporter. Men än så länge så känns hi-lux som mest intressanta. Jag har full förståelse för att alla märken kan få ett fel eller två. Jag gör också fel i mitt yrke men det intressanta är hur man hanterar felen. Vänta i mer än en vecka på en ny bakaxel är för dåligt. Vänta 2månader på en givare mitt i avgasskandalen hos VW är uselt. Det var där jag tappade mitt förtroende för VW.
anersimyra skrev:Ford Ranger har sedan några år inget med Mazda att göra. Bilarna är byggda i sydafrika av ford motor company. Jag har en 2013 uttagen 2015 som gått 3000 mil. När bilen var ca 2 månader gammal uppstod ibland ett missljud vid växling ( automat ) jag har vid två tillfällen haft den inlämnad till slöhögarna på Bilia som inte hittade något fel.
När jag lämnade den på service i början av oktober nämnde jag missljudet för mekanikern som rätt omgående konstaterade fel på bakaxeln. En ny bakaxel beställdes i oktober och bilen står fortfarande på verkstad då nya delar ännu inte kommit. Ford verkar alltså riktigt dåliga vad gäller reservdelssidan. När jag tog ut bilen som då stått 2 år i lager var batteriet slut, ett nytt batteri tog två veckor att få fram..
anersimyra skrev:Ford Ranger har sedan några år inget med Mazda att göra. Bilarna är byggda i sydafrika av ford motor company. Jag har en 2013 uttagen 2015 som gått 3000 mil. När bilen var ca 2 månader gammal uppstod ibland ett missljud vid växling ( automat ) jag har vid två tillfällen haft den inlämnad till slöhögarna på Bilia som inte hittade något fel.
När jag lämnade den på service i början av oktober nämnde jag missljudet för mekanikern som rätt omgående konstaterade fel på bakaxeln. En ny bakaxel beställdes i oktober och bilen står fortfarande på verkstad då nya delar ännu inte kommit. Ford verkar alltså riktigt dåliga vad gäller reservdelssidan. När jag tog ut bilen som då stått 2 år i lager var batteriet slut, ett nytt batteri tog två veckor att få fram..
Seb macahan skrev:Tråkigt o höra Anders. Men det är just sådana historier som gör att jag aldrig skulle våga chansa. Vi hade problem med caddy som hade fel på en givare. Det tog 2månader o få fram. Jag fick köpa en ny o sälja den andra när den väl blev lagad. Jag ska nog testa en offert i alla fall på transporter. Men än så länge så känns hi-lux som mest intressanta. Jag har full förståelse för att alla märken kan få ett fel eller två. Jag gör också fel i mitt yrke men det intressanta är hur man hanterar felen. Vänta i mer än en vecka på en ny bakaxel är för dåligt. Vänta 2månader på en givare mitt i avgasskandalen hos VW är uselt. Det var där jag tappade mitt förtroende för VW.
Seb macahan skrev:Då ska jag berätta en rolig bilhistoria.
Köpte en VW transporter begagnad för 119000+m på Fröjds Motor i Lessebo. Två dagar efter affären ringer säljaren mig och berättar att det inte blir leverans som planerat. Man hade upptäckt fel på bilen. Avgassystemet var dåligt (men fortfarande tätt, vattenpumpen hade inte blivit bytt vid förra servicen samt en elektrisk pump hade också glömts o bytas samt att däcken var inte mer än nån millimeter kvar på innan det var körförbud. Däcken hade jag noterat och haft med i min kalkyl.
Totalt kostade dessa reparation ca 30tsk. Jag frågar säljaren vad detta innebär för mig?
-Ja vi kör ner en lånebil till dig under tiden.
-Vad kostar det?
-Det står vi för.
-Vad kostar reparationerna?
-ca 30tsk men det är inget du behöver fundera på det tar vi.
Jag köpte den bilen då den gått 10000mil för 119´körde den till 24000mil och fick 95´för den i inbyte.
Samma bilfirma (Fröjds Motor) lät oss ha en splitter ny Audi A6 som lånebil i 2månader under tiden vi väntade på vår nya VW Touran (anledningen var att vi sålde vår inbytesbil privat, tidigare än vi beräknat).
Fröjds Motor i Lessebo Handla bil där om ni kan. Riktigt bra service och bra bilar.
Min far som var med och har handlat med bilar privat i 35år sa: -Det var den enda bilhandlare jag träffat där jag inte känner mig lurad.
bgl skrev:Intressant tråd.
Min 15 år gamla Silverado håller förhoppningsvis minst lika längre som min gamla kropp, men man vet ju aldrig.
Jag har i förebyggande syfte provat mig genom dagens förnyade pickupper med tveksamt resultat. 195cm/95kg/ huggarkängor 48 och en allt stelare kropp har problem med utrymmet i alla pickupper i mellanstorlek. Dåvarande Arbetarskyddsstyrelsen hade i början av 1980-talet specat minimikrav på förarutrymmet i arbetsfordon, jag har tyvärr inte siffrorna kvar men vid provning av dessa pickupper är känslan klar, ingen uppfyller dessa regler. Jag vet f.ö. inte om reglerna gäller längre, tillämpas i alla fall inte så ofta. Min Silverado är 16 år, en och annan reparation som fönsterhiss och hjullager är det enda som gjorts utöver service och slitdelar. Jämfört med andras alla reparationer eller flera bilbyten med andra märken under samma antal år så är denna jänkare billig. För ett par veckor sedan åkte en tillfällig besökare ett par mil i min bil, han kom själv i en nästan ny Mitsubishi-pickup. Han hade aldrig suttit i en fullsizepickup med blev rejält snopen över utrymmet och den låga ljudnivån. Vore jag yngre och hade de ytterligare 100.000kr som krävs skulle jag utan tvekan åter köpa en jänkare.