Bilar

Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

14 inlägg 6641 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

rokon  
#419388 http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ ... spartanntp
Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil
"Men ligger det verkligen någon sanning i detta tankesätt?
– Ja absolut! Det är generellt sett ­alltid bättre att försöka använda saker så länge som möjligt, vare sig det gäller bilar, telefoner eller kläder. Att byta en fullt funktionell bil mot en nytillverkad är inte ekologiskt hållbart, säger Katja Tasala Gradin, doktorand på Institutionen för Maskinkonstruktion, Eco Design på KTH."

Slit och släng har inte varit min melodi så jag är inte direkt förvånad.



   TS
Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

isteskog  
#419389 Då är jag väldigt ekologisk ....... :lol:

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

röjar kalle  
#419402 Jag visste väl att jag valt den rätta vägen. :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419403
rokon skrev:http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ny-elbil-smutsigare-%C3%A4n-gammal-bensinbil/ar-BBtGH0v?ocid=spartanntp
Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil
"Men ligger det verkligen någon sanning i detta tankesätt?
– Ja absolut! Det är generellt sett ­alltid bättre att försöka använda saker så länge som möjligt, vare sig det gäller bilar, telefoner eller kläder. Att byta en fullt funktionell bil mot en nytillverkad är inte ekologiskt hållbart, säger Katja Tasala Gradin, doktorand på Institutionen för Maskinkonstruktion, Eco Design på KTH."

Slit och släng har inte varit min melodi så jag är inte direkt förvånad.


Men bilskatten 3 dubblas från 2018, så det blir dyrt att köra fossilbilar, står det i teknikensvärlds senaste nummer.
Exempel:
Volvo V90 D3 AWD 150hk aut
Skatt idag 1990kr per år
2018, skatt 5910kr per år

Dessutom kanske elbilskörkort gör att vissa inte får köra fossilbilar.
http://elbilskorkortet.se/

Snart är fossilbilar lika vanliga som häst och vagn.

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

axwell  
#419406
Zalman skrev:Men bilskatten 3 dubblas från 2018, så det blir dyrt att köra fossilbilar, står det i teknikensvärlds senaste nummer.
Exempel:
Volvo V90 D3 AWD 150hk aut
Skatt idag 1990kr per år
2018, skatt 5910kr per år

Kan du länka till underlaget för påståendet ?

Användarvisningsbild

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

rokon  
#419411
Zalman skrev:
rokon skrev:http://www.msn.com/sv-se/motor/nyheter/ny-elbil-smutsigare-%C3%A4n-gammal-bensinbil/ar-BBtGH0v?ocid=spartanntp
Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil
"Men ligger det verkligen någon sanning i detta tankesätt?
– Ja absolut! Det är generellt sett ­alltid bättre att försöka använda saker så länge som möjligt, vare sig det gäller bilar, telefoner eller kläder. Att byta en fullt funktionell bil mot en nytillverkad är inte ekologiskt hållbart, säger Katja Tasala Gradin, doktorand på Institutionen för Maskinkonstruktion, Eco Design på KTH."

Slit och släng har inte varit min melodi så jag är inte direkt förvånad.


Men bilskatten 3 dubblas från 2018, så det blir dyrt att köra fossilbilar, står det i teknikensvärlds senaste nummer.
Exempel:
Volvo V90 D3 AWD 150hk aut
Skatt idag 1990kr per år
2018, skatt 5910kr per år

Dessutom kanske elbilskörkort gör att vissa inte får köra fossilbilar.
http://elbilskorkortet.se/

Snart är fossilbilar lika vanliga som häst och vagn.


Glesbygdsreggat kommer att trefaldigas om "Men bilskatten 3 dubblas från 2018, så det blir dyrt att köra fossilbilar, står det i teknikensvärlds senaste nummer"

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

jannee  
#419422 Åka elbil kommer snart att beskattas så pass mycket att den blir kostnadsneutral i förhållande till en dieselbil.
Finns det någon förutom Zalman som tror att regeringen kommer att åse detta stillasittande :grin:

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419427
jannee skrev:Åka elbil kommer snart att beskattas så pass mycket att den blir kostnadsneutral i förhållande till en dieselbil.
Finns det någon förutom Zalman som tror att regeringen kommer att åse detta stillasittande :grin:


Visst kommer bilar att beskattas även i framtiden, det pratas om km-skatt tex.
Men först kommer övergången ske, när 95% kör elbil, då kan det bli intressant att
se över hur elbils beskattning kommer att ske.

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

axwell  
#419430
axwell skrev:
Zalman skrev:
Men bilskatten 3 dubblas från 2018, så det blir dyrt att köra fossilbilar, står det i teknikensvärlds senaste nummer.
Exempel:
Volvo V90 D3 AWD 150hk aut
Skatt idag 1990kr per år
2018, skatt 5910kr per år


Kan du länka till underlaget för påståendet ?


Finns det någon som har mer faktaartade uppgifter än rubriksättarna i skvallerpressen.?

Det bör finnas i klartext vad förslaget innehåller.
Vilka partier skulle kunna få majoritet i riksdagen för vansinnet ?

http://www.expressen.se/motor/forslaget ... eselbilar/

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#419432 Förslaget ser ut så här:
Skatt Idag för Volvo V90 D3 AWD 150hk aut
Grundbelopp 360kr
CO2 komponent ((128-111)x22) 374kr
Bränslefaktor för dieselbilar x2,37, 1740kr
Miljötillägg för dieselbilar 250kr
Summa 1990kr

Skatt 2018
Grundbelopp 360kr
CO2 komponent ((128-95)x80) 2640kr
Bränslefaktor för dieselbilar x 1,97
Summa 5910kr

Användarvisningsbild

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

rokon  
#419451 Som jag förstår förslaget så gäller det ny elbil eller dieselbil eller bensinbil från och med 2018. Äldre fosildrivna bilar omfattas ej av någon skattehöjning baserad på dessa premisser, på så vis undviker de protester från fotfolket som ej har råd med ny bil. Utfasningen sker i takt med skrotningen.
Men kan de få Volvo med på noterna och dess fack? Konkurrensneutralitet? Jag anser det är fel att sätta energislag och tekniska lösningar mot varandra genom skattesubventioner, ännu vet vi inte gränserna för tekniska lösningar för fosil rening, ponera om de visar lika total miljöpåverkan som elbil, varför skall då elbilen subventioneras med 60 tusen?

   TS
Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

tallen100  
#419452 Inbilla er inte att det kommer bli billigare med elbil, skattepengar ska in på ett eller annat vis.
Kan dom inte ta in det på bränsle så tar dom det på något annat vis. Det låter så bra till att börja med men om det nu skulle bli så att största delen av befolkningen skaffar elbil så inte kommer vanligt folk att spara några pengar på det, det är lika säkert som att fisken skiter i vattnet. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

protwia  
#419464 Är inne lite på samma linje som tallen. Det är hur det än ser ut bara en övergångsperiod. Staten kommer driva in pengarna på ett eller annat vis, när alla bilar är elbilar kommer de givetvis skattas hårt. För att politikerna skulle bortse från chansen till fler skattekronor tror jag inte.

Avatar Fallback

Re: Ny elbil smutsigare än gammal bensinbil

Rolfnilsson400  
#423548 http://blogg.elinor.se/2016/12/14/latt- ... for-langt/

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).