Sida 1 av 1

40 mils elbil för 137.000kr

Postat: ons 05 okt 2016, 22:13
av Zalman
En Renault Zoe 2015, 1500mil finns på blocket för 137.000kr.
https://www.blocket.se/eslov/Renault_Zo ... m?ca=2&w=3
Enligt Renault kan man gratis byta från standard 24 mils batteri till 40 mils batteri.
Dock kan den månatliga hyran gå upp lite, fick dock inte veta hur mycket.

Folk har varit tveksamma till elbilar av 3 anledningar.
1. Räckvidd
2. Pris
3. Osäkerhet om batteriernas livslängd och att nästa år så kommer bättre batterier

Allt detta löser denna Renault Zoe.

Priser på nya Renault Zoe.
https://www.cdn.renault.com/content/dam ... slista.pdf

Exempel:
Renault Zoe Life 24mils batteri, 215.900kr, hyra av batteri, 1500mil per år, 879kr i månaden.

Renault Zoe 41kWh, 40 mils batteri
Life 244 900kr
Intense 259 900kr
Bose 279 900kr

Tänk på att du även får 40.000kr i stöd från staten!
Serviceavtal från 100kr i månaden.
Laddar gratis på många ställen, IKEA tex.

Kommer det 70 mils batterier 2020 borde man ju gratis få uppgradera även då.

Dieselbilar verkar gå en snabb död till mötes.
1. Det pratas om skrotningspremie på 40.000kr på mer än 10 år gamla dieslar.
2. Allt svårare/dyrare att klara avgaskraven, gör dieseln 20.000kr dyrare
"Volkswagens varumärkeschef Herbert Diess säger att de utsläppsregler som träder i kraft 2020 kräver nya tekniska lösningar som sannolikt kommer att öka kostnaderna med omkring 20 000 kronor per bil."
http://teknikensvarld.se/dieselbilar-ko ... op-333915/
3. Premierna höjs till andra alternativ till dieseln, förslaget är 60.000kr i stöd för elbilar från 1 januari 2018.
4. Drastiska skattehöjningar på bensin/dieselbränsle
5. Höjda bilskatter på bensin/dieselbilar

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: ons 05 okt 2016, 22:31
av Elfving
Det är nåt lurt med detta. En småbil med 40 mil på mätaren som är ett år gammal skall inte ha tappat runt 80000 kr i värde (inte ens Renault klarar av det).
Vem vill lägga 216 000 kr på årets modell med den där värdeminskningen?

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: ons 05 okt 2016, 22:38
av Zalman
Elfving skrev:Det är nåt lurt med detta. En småbil med 40 mil på mätaren som är ett år gammal skall inte ha tappat runt 80000 kr i värde (inte ens Renault klarar av det).
Vem vill lägga 216 000 kr på årets modell med den där värdeminskningen?


En ny Renault Zoe Life 24mils batteri, 215.900kr, minus 40.000kr miljöbilsstöd blir 175.900kr.
Kan du sen pruta 10% så är du nere på 158.310kr.
Att den sen sjunker ytterligare 21.310kr på 2 år (den blev påställd I trafik: 2014-08-29)
känns inte orimligt.

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: ons 05 okt 2016, 22:55
av Zalman
Toyota som inte säljer några rena elbilar, känner av konkurrensen och chocksänker priset på
sitt flaggskepp Prius.

Man kan nu köpa en Prius plugin för $18,065=155.178kr i USA.

"Seriously, are people even aware of this? A plug-in Prius for $18,065 after subsidies and discounts."
http://seekingalpha.com/article/4010423 ... &dr=1#alt1

Prisslakten på diesel/bensinbilar har börjat...

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: ons 05 okt 2016, 23:46
av JörgenO
Zalman skrev:2. Allt svårare/dyrare att klara avgaskraven, gör dieseln 20.000kr dyrare
"Volkswagens varumärkeschef Herbert Diess säger att de utsläppsregler som träder i kraft 2020 kräver nya tekniska lösningar som sannolikt kommer att öka kostnaderna med omkring 20 000 kronor per bil."
http://teknikensvarld.se/dieselbilar-ko ... op-333915/


De däringa Tyskarna kommer säkert på en bra programkod för att lösa det problemet betydligt billigare :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: tis 11 okt 2016, 19:33
av Zalman
32,000 mil med Tesla

Diskuterar man elbilar med folk dyker alltid frågan om batterierna upp förr eller senare. Hur länge håller de? Vissa rentav påstår självsäkert att batterierna bara håller några tusen mil sen måste man byta dem. Kommer man då och påstår att elbilars batterier har längre livstid än själva bilen stämplas man ofta som blåögd elbilsfantast.

Men sen hör man talas om bilar som till exempel den som företaget Tesloop använder. Tesloop kör en limousinservice mellan Los Angeles och Las Vegas, bilarna kör kontinuerligt fram och tillbaka den 43 mil långa sträckan mellan städerna. På så sätt får bilarna snabbt många kilometer på räknaren. 32,000 mil (200,000 miles) tog lite över ett år att tillryggalägga. Dessa bilar körs mycket hårdare än även taxibilar.

Bilarna körs i hög fart på motorväg i gassande ökensol, så elförbrukningen är extra hög. (De flesta kilometrarna körs med autopilot förresten.) Därför laddas bilarna till 100% vid varenda laddning, inte som brukligt till 90%. Trots den minst sagt omilda behandlingen har batterierna i bilen som nu nått 32,000 mil degraderats med endast 6%.

http://teslaclubsweden.se/32000-mil-med-tesla/

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: ons 12 okt 2016, 09:27
av Zalman
Eftersom fossilbilstillverkarna inte vill leverera elbilar så tar vissa företag fram egna elbilar.
DHL har nämligen räknat fram att de drastiskt kan sänka sina transportkostnader med en elbil.
Fossilbilen är död.


DHL:s nya elbil är Volkswagens mardröm
DHL ville ha en flotta med eldrivna transportbilar, men var missnöjda med vad biltillverkarna kunde erbjuda och tog saken i egna händer. Nu finns DHL:s eltransportbil "StreetScooter" i drygt 1.000 exemplar ute på gatorna och snart byggs 5.000 exemplar årligen. Eventuellt kan bilarna också säljas till andra kunder.

De nya elbilarna innebär att DHL fasar ut skåpbilen Volkswagen Caddy med förbränningsmotor.
"Jag är otroligt upprörd. Jag frågar mig förstås varför Deutsche Post inte pratade med vår transportbilsdivision om att göra något liknande. Vi får se om vi kan få in en fot i dörren där", säger Volkswagenchefen Matthias Müller till Reuters.
http://www.mestmotor.se/recharge/artikl ... ns-mardrom

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: ons 12 okt 2016, 16:03
av totte
Ha, typiskt för en företagsledare för ett sånt företag som VW. Som om de skulle vara skyldiga att vända sig till VW. Motfrågan är ju givetvis varför de alls skulle ha en anledning att vända sig till ett stort bilföretag, vars renommé för tillfället inte är på topp.

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: tor 13 okt 2016, 00:31
av Zalman
Tesla dominerar nu lyxbilsmarknaden i USA.

https://electrek.files.wordpress.com/20 ... =793&h=394

Re: 40 mils elbil för 137.000kr. Tesla till reträtt !

Postat: mån 17 okt 2016, 09:54
av axwell
Fiasko skriver Expressen !
Nu skrotar Tesla en av sina nyligen lanserade modellen.
Det verkliga skälet låter vänta på sig.

http://www.expressen.se/motor/fiaskot-t ... -modellen/

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: mån 17 okt 2016, 10:53
av Uvskogen
Zalman skrev:Dieselbilar verkar gå en snabb död till mötes.
1. Det pratas om skrotningspremie på 40.000kr på mer än 10 år gamla dieslar.
2. Allt svårare/dyrare att klara avgaskraven, gör dieseln 20.000kr dyrare
"Volkswagens varumärkeschef Herbert Diess säger att de utsläppsregler som träder i kraft 2020 kräver nya tekniska lösningar som sannolikt kommer att öka kostnaderna med omkring 20 000 kronor per bil."
http://teknikensvarld.se/dieselbilar-ko ... op-333915/
3. Premierna höjs till andra alternativ till dieseln, förslaget är 60.000kr i stöd för elbilar från 1 januari 2018.
4. Drastiska skattehöjningar på bensin/dieselbränsle
5. Höjda bilskatter på bensin/dieselbilar


Tror inte det kommer gå riktigt så fort och dramatiskt som du beskriver även om vi slutligen kommer hamna där. Men det finns väldigt mycket dieselbilar därute och folk i normala inkomstförhållanden kan inte bara byta bort sin Kia Ceed diesel exemelvis (för övrigt miljlöbil och skattebefriad).

Snarare å kommer vi nog se mer av restriktioner för avgasbilar i städer parallellt med stegvis, men försiktig, höjning av miljöskatter på dessa fordon.

Tror jag.

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: mån 17 okt 2016, 14:08
av brassel
Intressant och se hur det blir.
Tittade lite grann på nått mer el-aktigt senast.
Men det blev till slut ytterligare en till Kia Ceed diesel...

Re: 40 mils elbil för 137.000kr

Postat: mån 17 okt 2016, 21:07
av Hema
Behöver nog byggas ut en ansenlig mängd elstolpar innan det ens är ett alternativ att skaffa sig en elbil. Tänk bara på alla som ställer sin bil på gatan eller garage. Samt att skrota ut fungerande material är miljövidrigt samt ren o skär kapitalförstörning.

Dock har man enligt nyteknik kommit på att blanda i gel i litiumbatterierna som då får en väldigt lång livslängd. Samt varför måste de flesta elbilar se så fasansfullt fula ut med några få undantag?