Sida 2 av 4

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: sön 24 apr 2016, 11:48
av gnisten83
De om biten om Saab o VM visste jag inte, däremot har VM levererat till jeep till tex den kantiga cherokeen

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: sön 24 apr 2016, 12:12
av Robertberg
Jag har hört att Ramens V6a kommer från Fiat, men det är alltså inte sant?

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: sön 24 apr 2016, 12:41
av Slurfi
Jag är en vän av full-size pickisar och de små pickisar jag åkt/kört så är ingen särskilt
komfortabel i jämförelse.
Så om TS kan tänka sig en full-size 2wd av lite äldre modell så är det nog det närmaste
du kan komma en prisvärd, komfortabel, lättmekad och praktisk pickis med bra andrahandsvärde
och vettig driftskostnad.
Köper du en nyare japsare för fyrahundratusen och den drar kring litern milen så har du ju inte
kommit nånstans i komfortabiliteten och får ändå betala rejält.
Då är ju frågan vilken nivå man ska sikta på, en för 32000:-
http://www.blocket.se/hassleholm/Chevro ... ca=1_8&w=3
Eller en modernare för 115000:-
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ca=1_8&w=3
Båda tyvärr 4wd så de är ju dyrare i inköp och drift och inte lika bekväma.

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: sön 24 apr 2016, 12:57
av bgl

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: sön 24 apr 2016, 23:09
av Edner
Slurfi skrev:Jag är en vän av full-size pickisar och de små pickisar jag åkt/kört så är ingen särskilt
komfortabel i jämförelse.
Så om TS kan tänka sig en full-size 2wd av lite äldre modell så är det nog det närmaste
du kan komma en prisvärd, komfortabel, lättmekad och praktisk pickis med bra andrahandsvärde
och vettig driftskostnad.
Köper du en nyare japsare för fyrahundratusen och den drar kring litern milen så har du ju inte
kommit nånstans i komfortabiliteten och får ändå betala rejält.
Då är ju frågan vilken nivå man ska sikta på, en för 32000:-
http://www.blocket.se/hassleholm/Chevro ... ca=1_8&w=3
Eller en modernare för 115000:-
http://www.blocket.se/stockholm/Chevrol ... ca=1_8&w=3
Båda tyvärr 4wd så de är ju dyrare i inköp och drift och inte lika bekväma.


Varför är en 4wd dyrare i drift?
När den körs i läge 2wd, så är ju hela främre drivlinan urkopplad.

Varför är 4wd sämre komfort?
Hårdare fjädring fram?

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 00:04
av Hema
Har man inte frihjulsnav (frikoppla navet från drivningen), så snurrar hela främre drivningen med iaf, drivna av framhjulen. Men det är extra vikt och det drar bränsle, samt mer service. Framhjulsdrift brukar även betyda sämre svängradie. Sämre fjärdring vet jag inget om och utan 4x4 skulle inte jag vilja vara på min grusväg på vintern.

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 00:38
av Edner
Frihjulsnav har dom ju.
Det hade iallafall min chevapickis jag hade för några år sedan.

Men hur mycket kan den extra vikten påverka bränsleförbrukningen?

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 01:08
av Hema
Edner skrev:Frihjulsnav har dom ju.
Det hade iallafall min chevapickis jag hade för några år sedan.

Men hur mycket kan den extra vikten påverka bränsleförbrukningen?

Det beror såklart på vikten, men det går åt mer energi att accelerera en tung bil mot en lättare, samt att bromsar slits mer med en tyngre bil. Det är inte för inte man sliter ut allt vad inredning och annat heter i en tävlingsbil..

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 10:38
av Vardon
Jag hade kört på transporter med flak (om man nu vill ha flak) och 4 motion. Skön och enkel att köra, ligger helt okej på motorväg som dålig grusväg. Funkar helt okej på dåliga vägar och enklare terräng. Är väl egentligen markfrigången som är mest begränsande.

Men jag gillar inte pick-uper. De flesta blir för höga och otympliga att jobba med. På transportern fäller man ner sidolämmen och ställer på sin pall med gaffeltrucken. På pickup får jag alltid sidolämmen i brösthöjd och når sen bara det armarna är långa, svårt att luta sig över.

Har VW amarok och transporter på jobbet och upplever amaroken som väl så stor när man ska manövrera men rymmer inte i närheten lika mycket.

Slurfi: Upplys en pickup hatare varför de är bra :) Jag kanske bara inte sett ljuset.

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 14:16
av Hema
Kan bara instämma i att dagens pickuper är alldeles för höga på flaket. Bara för att det är en 4wd så ska de plötsligt höjas minst 10cm jämfört med en 2wd. Skrapa vindrutan kan också va en utmaning, om man inte är lång.

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 16:22
av JörgenO
Hema skrev:Kan bara instämma i att dagens pickuper är alldeles för höga på flaket. Bara för att det är en 4wd så ska de plötsligt höjas minst 10cm jämfört med en 2wd. Skrapa vindrutan kan också va en utmaning, om man inte är lång.


Jag satt och suktade över den nya Navaran och hittade då följande fantastiska (och billiga) lösning. Hoppas det kommer en under vindrutan också :P

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 19:26
av Maldas
Vardon skrev:Jag hade kört på transporter med flak (om man nu vill ha flak) och 4 motion. Skön och enkel att köra, ligger helt okej på motorväg som dålig grusväg. Funkar helt okej på dåliga vägar och enklare terräng. Är väl egentligen markfrigången som är mest begränsande.

Men jag gillar inte pick-uper. De flesta blir för höga och otympliga att jobba med. På transportern fäller man ner sidolämmen och ställer på sin pall med gaffeltrucken. På pickup får jag alltid sidolämmen i brösthöjd och når sen bara det armarna är långa, svårt att luta sig över.

Har VW amarok och transporter på jobbet och upplever amaroken som väl så stor när man ska manövrera men rymmer inte i närheten lika mycket.

Slurfi: Upplys en pickup hatare varför de är bra :) Jag kanske bara inte sett ljuset.


Håller med till fullo! Jag har haft flera fullsize pickisar, flera japan pickisar men ingen kommer i närheten av funktion och ekonomi på en transporter. Framkomligheten räcker gott, man får ju iallafall inte köra bredvid vägen.

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 21:19
av bengt.a
Robertberg skrev:Jag har hört att Ramens V6a kommer från Fiat, men det är alltså inte sant?

Ska väl vara det, Fiat alltså

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 21:23
av bengt.a
bgl skrev:Grundläggande konsumentupplysning: RAM V6 diesel-motorn är ursprungligen en SAAB-motor!

Hur då, Saab har inte haft någon egen diesel 2,2 och 3,0 var Isuzu 1,9 var ifrån Fiat

Re: Pick upp med bra komfort /behagligare fjädring?

Postat: mån 25 apr 2016, 21:33
av bengt.a
bgl skrev:Gamla 9-5 kunde en kort tid levereras med en Isuzu V6-diesel.
Till den nya 9-5 utvecklades tillsammans med VM Motori en V6-diesel, den motor som är grunden till Chryslers nuvarande V6-diesel som finns i bl.a. RAM och vissa Jeepmodeller.

Tveksam till att detta med V6an stämmer, endast Isuzu, däremot var 1,9 dieseln från Fiat