Sida 3 av 5

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:38
av Erre
jannee skrev:Erre - handen på hjärtat. svara ärligt :!: Vilket moment drar du personbilshjulen med, eller du kanske inte använder moment :grin:
Och låsbulten - drar du också den lika hårt :?:

Plåtfälg drar jag på steg 3 av 4 på muttermaskinen med en förlängd däckhylsa.
Har aldrig haft någon som lossnat.
Och har även fått hjälpa till med punkteringar ute och det har aldrig varit svårt att få loss varken bult/mutter eller fälg.
Alu samma, men där efterdrar jag med handkraft. Brukar gå att efterdra rätt mycket.
Säger till alla att efterdra. Är glad om 1 på 50 gör det.
När jag körde timmerbil kände man på 2 hjulmuttrar vintertid per hjul vid varje tankning. Alltså 2 ggr per dygn. Var ofta någon lös. Och då kände man på alla.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:39
av jannee
Anersimyras gummimakare iddes inte ens ta bort plasthylsan som satt över hjulbulten - en inflyttad stockholmare :lol:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:40
av Erre
Låsbulten ska enbart dras med handkraft. Grattis till den som vrålar dit den med muttermaskinen och smörjtorrt.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:43
av jannee
Det åkeriet du körde åt smorde då hjulbultarna med olja och drog dem svagt. Rydbergs :?:
Pastan har den fördelen att bultarna inte lossnar lika lätt men idiotfastnar ej heller.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:49
av Erre
jannee skrev:Det åkeriet du körde åt smorde då hjulbultarna med olja och drog dem svagt. Rydbergs :?:
Pastan har den fördelen att bultarna inte lossnar lika lätt men idiotfastnar ej heller.

Hade en chef av surt virke. Han krängde alla däck själv. Och så bytte vi själva vid behov. Släpdäcken var värst. -10 -15 grader ute och värmeutveckling vid varje längre inbromsning gjorde att dom gick loss lite. Det var aldrig att alla lossnade samtidigt, men som sagt en eller ett par lossnade så man kunde efterdra efter varje skift.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:55
av anersimyra
Erre skrev:
anersimyra skrev:Då vet du väl hur dessa hjulmuttrar är uppbyggda Erre ? Jag gissar på stålkärna och en yttre lättmetallegering, för inte fan är det plast som min " gummigubbe " påstår.. :shock:

Jag är inte riktigt hundra på att jag är med på vilka du har.
Men jag lutar ju mer åt din teori.

Det är en mutter med en roterande ring i änden. " Gummigubben " ( för övrigt en polare ) berättade att om man bryter bort " plasten " är där en inre stålmutter med 17 mm fattning.. :?: :shock:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 12:02
av halvproffs
På Caddyn och på hästtransporten är bult som ska skruvas in i bromsskivorna. Tycker att det är ett elände att med en arm trycka fälgen mot skivan och med den andra försöka rotera hjulet ganska exakt så man hittar rätt hål för bultarna. Tycker att det är ett jävla system motför att ha pinnbultar från skivan som på gamla Volvo. Vet inte hur det är på nyare. Är nog väldigt få som klarar att byta hjul vid väg. Tänk er att ligga på rygg under Caddyn när det säkert är mörkt och försöka få bort ett fastrostat hjul under bilen. Vi kanske borde ha en tråd om den mest idiotiska konstruktionen någonsin. Inte undra på att psykena är överbelagda. Vi gjorde klart Gävle Energis till och ombyggnad i höstas och det var det mest idiotiska byggnation jag varit med om. Hörde att min förra arbetsgivare är där och bygger om nu. River spritt nya delar.

Bara därför skrev jag en dikt som började och slutade så här; Detta hus, har ritats i ett rus, av alkohol, som dom inte tål...................................................................................................................................................................... Vett o sans, finns det någonstans? :grin:
Vågade dock inte ställa in skivan i byggnaden. Verkan fick även ett mejl om att vi inte fick kritisera byggnationen. Lågt i tak där.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 13:03
av Hema
halvproffs skrev:På Caddyn och på hästtransporten är bult som ska skruvas in i bromsskivorna. Tycker att det är ett elände att med en arm trycka fälgen mot skivan och med den andra försöka rotera hjulet ganska exakt så man hittar rätt hål för bultarna. Tycker att det är ett jävla system motför att ha pinnbultar från skivan som på gamla Volvo. Vet inte hur det är på nyare. Är nog väldigt få som klarar att byta hjul vid väg. Tänk er att ligga på rygg under Caddyn när det säkert är mörkt och försöka få bort ett fastrostat hjul under bilen. Vi kanske borde ha en tråd om den mest idiotiska konstruktionen någonsin. Inte undra på att psykena är överbelagda. Vi gjorde klart Gävle Energis till och ombyggnad i höstas och det var det mest idiotiska byggnation jag varit med om. Hörde att min förra arbetsgivare är där och bygger om nu. River spritt nya delar.

Bara därför skrev jag en dikt som började och slutade så här; Detta hus, har ritats i ett rus, av alkohol, som dom inte tål...................................................................................................................................................................... Vett o sans, finns det någonstans? :grin:
Vågade dock inte ställa in skivan i byggnaden. Verkan fick även ett mejl om att vi inte fick kritisera byggnationen. Lågt i tak där.

Jag är helt enig angående reservhjul oskyddat hängandes under bilen, det är bara dumt, men en riktigt balja det är grejer.

Angående muttrar vs. skruvar, så jag lite splittrad. På min Subaru har jag muttrar, men tycker inte det är direkt mycket enklare än vad det har varit på de BMW jag haft (som kör med skruv). Möjligtvis kanske något på framhjulet som inte gick att låsa, så det ville snurra med när man skulle passa in.. (4wd is the shit) Dock ska det medfölja en styrpinne (med BMW) som man sätter i navet så att hjulet kommer rätt, dock inte använt. En större fördel med att använda skruvar är att det blir enklare att rengöra anläggningsytan och man kanske i större grad också gör så, när det inte är några gängstänger ivägen. Efter rengörning, så ögonmottar jag hur det översta hålet sitter på navet och försnurar hjulet så det skall passa och sedan brukar det rätt ofta bli rätt bra. Sedan så känns det enklare att byta en skruv än en hel gängstång om man skulle råka dra av.

Det där med idiotiska ombyggnationer kan man få gråa hår över. Vet ett ställe som försöker spara sig in i framtiden och när det äntligen väl blev läge för ombyggnation, ja då väljer de en lösning som kommer leda till ökad tillverkingskostnad... Folk där kan visst prata om det, men alla som ska vara ansvariga litar visst på någon annan eller säger att de bara att de fokuserar på just de få förbättringspunkter de har fått till sig. Helheten då? Ja sådant är inte roligt att höra. Fast i ditt fall så verkar det ju gett extrajobb. :)

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 15:22
av jannee
Tydligen en hel raketvetenskap detta med att skifta hjul, ser nämligen dagligen tappade hjul ligga lite varstans, både personbilshjul och även lastbiljshjul :grin:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 16:13
av Hema
jannee skrev:Tydligen en hel raketvetenskap detta med att skifta hjul, ser nämligen dagligen tappade hjul ligga lite varstans, både personbilshjul och även lastbiljshjul :grin:

Jag brukar bara se trasiga regumerade lastbilsdäcksrester liggandes längs med vägarna. Taskiga regummering eller är regummerade så pass dåliga att man typ får räkna med sådant?

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 17:10
av halvproffs
Hema skrev:
jannee skrev:Tydligen en hel raketvetenskap detta med att skifta hjul, ser nämligen dagligen tappade hjul ligga lite varstans, både personbilshjul och även lastbiljshjul :grin:


Jag brukar bara se trasiga regumerade lastbilsdäcksrester liggandes längs med vägarna. Taskiga regummering eller är regummerade så pass dåliga att man typ får räkna med sådant?


Ser man hela hjul borde det väl stå en bil där också?
Rester efter lastbilsdäck är mycket vanligt.
Hema; På caddyn är det så tunn kant att hänga upp hjulet på så det glider lätt av och det är som du säger att skivan snurrar med när man ska centrera fälgen.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 17:18
av Hema
Då kan det hjälpa om man har tillgång till någon som kan sitta på bromsen eller så trycker man dit en lagom lång pinne mellan pedal o stol.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 17:27
av Erre
Testa dessa @halvproffs
Använder själv sådana när det ska bytas tunga C däck på snickqrebussar o liknande.
Mina å dom på bilderna är från wurth. Men tror dom finns på många ställen

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 17:28
av tallen100
Funkar ypperligt att lägga i växel och dra åt handbromsen oxå :wink: Såvida bilen inte är bakhjulsdriven förstås.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 17:32
av halvproffs
Erre skrev:Testa dessa halvproffs
Använder själv sådana när det ska bytas tunga C däck på snickqrebussar o liknande.
Mina å dom på bilderna är från wurth. Men tror dom finns på många ställen


Har faktiskt tänkt på att ta ett par bultar med rätt gäng o kona dom lite i bänkslipen. Hade inte en aning om att det fanns att köpa. Tack Erre!