Sida 2 av 5

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 08:36
av halvproffs
Intressant! Jannee skriver; Kopparpasta ska det vara inget annat! Och jag som använt silverpasta i 40 år har jag gjort fel Jannee?
Verkar vara lika på dom flesta däcksverkstäder. Skulle man få punktering efter väg går det inte att få bort hjulet för muttrar sitter som berg och aldrig smorda. Om man inte är förberedd med långt förlängningsrör.
På min Caddy låg reservhjulet under golvet fastrostat så det var bara att ta bort det och byta mot punkteringssprej. Spejen är mycket effektiv mot mindre punkteringar. Vet av egen erfarenhet efter 6-7 år inne på Sandvikområdet med metallflisor lite överallt. Hade inte fälgen varit så rostig hade jag nog gjort ett fäste mot någon vägg inuti.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 09:09
av Erre
Jag använder aldrig kopparpasta ihop med något som är av aluminium.
Kan bli en kemisk process som börjar förstöra aluminiumet.
Så plåtfälg ihop med kopparpasta absolut.
Men inga feta alufälgar.
Jag smörjer även anläggningsytan för att fälgen inte ska rosta fast.
På jobbet har vi en keramikpasta på flaska med appliceringspensel

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:01
av jannee
Silverpasta eller kopparpasta samma funktion. För övrigt smörjer jag ALDRIG fälgen UTAN bulten och den är då temmefan inte av aluminium eller hållet där den ska sitta :grin:
Mät upp vid vilket moment det s.k. berömda gnirket hörs, stämmer förunderligt väl med det just rätta momentet - oberoende hjulstorlek (personbil likväl lastbil)
Hur gjorde folk INNAN muttermaskinerna fanns tillgängliga :?:
Förunderligt hur fort kunskap kan få vingar :oops:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:35
av anersimyra
Erre skrev:Jag använder aldrig kopparpasta ihop med något som är av aluminium.
Kan bli en kemisk process som börjar förstöra aluminiumet.
Så plåtfälg ihop med kopparpasta absolut.
Men inga feta alufälgar.
Jag smörjer även anläggningsytan för att fälgen inte ska rosta fast.
På jobbet har vi en keramikpasta på flaska med appliceringspensel
Aj, aj, aj, erre. Anliggningsytan är ett friktionsförband och får ALDRIG SMÖRJAS..se min länk ovan.. :wink:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:39
av anersimyra
rikard_e skrev:Låter udda, men bra att ni går ut och berättar det. Brorsan har köpt en Wildtrack nu, så får väl kolla hur det är på den.
Wildtracken har likt alla ford och flera andra märken dessa muttrar, det är inget som helst fel på dessa, det är ovarsamma " gummigubbarna " som är felet.. :oops:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:42
av Slurfi
Jag har utvecklat nån form av noja, jag vill alltid efterdra hjulmuttrar manuellt oavsett om
det är på lastbil eller lättare fordon.
Min metod är:
- Kolla att det inte är smuts på fälgen eller anliggningsytan
- En liten klick fett i muttern
- Dra lätt fast alla muttrar i en stjärnform
- Dra åt hårt i stjärnform, på personbil är det med en hand på dragskaftet, inte tokhårt
- Kör tio mil
- Känn på alla muttrar med dragskaft/fälgkors, med en hand, det ska ju gå att få lös dem i fält.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:53
av Erre
anersimyra skrev:
Erre skrev:Jag använder aldrig kopparpasta ihop med något som är av aluminium.
Kan bli en kemisk process som börjar förstöra aluminiumet.
Så plåtfälg ihop med kopparpasta absolut.
Men inga feta alufälgar.
Jag smörjer även anläggningsytan för att fälgen inte ska rosta fast.
På jobbet har vi en keramikpasta på flaska med appliceringspensel
Aj, aj, aj, erre. Anliggningsytan är ett friktionsförband och får ALDRIG SMÖRJAS..se min länk ovan.. :wink:

Jag ska ta en bild på jobbet.
Jag smörjer aldrig ytan fälgen ska pressas mot bromsskivan. Men jag smörjer centrum. Alltså den ring som centrerar fälgen. Där den ofta tar fast om man inte smörjer.
@anersimyra
Snart dax att skifta däck på 200 fordon på jobbet. Så bild blir inte svårt att ta. :wink:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:54
av halvproffs
Precis Slurfi! Anliggningsytan ska vara torr o ren på både fälg o skiva. Kan bli obalans annars. Vinterdäcken är nu även högtrycksspolade, kanske nog så viktigt. Fick ett ryck nu o bytte 12 hjul. Rätt bra timpenning för det kostar 75:-hjulet här men ack så tråkigt det är att byta hjul. silverpastan var på upphällningen så det fick bli krypsmörjfett. Tror att det är minst lika bra. Tål tame f.. i mig allt enligt flaskan. Värme, kyla, salt, mm.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 10:58
av axwell
Slurfi skrev:Jag har utvecklat nån form av noja, jag vill alltid efterdra hjulmuttrar manuellt oavsett om
det är på lastbil eller lättare fordon.
Min metod är:
- Kolla att det inte är smuts på fälgen eller anliggningsytan
- En liten klick fett i muttern
- Dra lätt fast alla muttrar i en stjärnform
- Dra åt hårt i stjärnform, på personbil är det med en hand på dragskaftet, inte tokhårt
- Kör tio mil
- Känn på alla muttrar med dragskaft/fälgkors, med en hand, det ska ju gå att få lös dem i fält.


Bra metod, dvs på samma sätt som jag gör. :mrgreen:

Efterdra, extra viktigt på alufälgar, det går ju inte att förspänna skruvarna som med stålfälgar.

Kopparpasta eller alupasta, spelar ingen roll. Kopparn i pastan är så inkapslad att dom krafter det rör sig om inte kan knäcka det skalet. :geek:

Använder marint växelhusfett på skruvgängorna och koningen, förlängningsrör ingår i bagaget.

Rengör anliggningsytorna med stålborste.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 11:04
av halvproffs
Hehe. Det här kan bli en tråd som heter duga :grin:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 11:10
av anersimyra
Erre skrev:
anersimyra skrev:
Erre skrev:Jag använder aldrig kopparpasta ihop med något som är av aluminium.
Kan bli en kemisk process som börjar förstöra aluminiumet.
Så plåtfälg ihop med kopparpasta absolut.
Men inga feta alufälgar.
Jag smörjer även anläggningsytan för att fälgen inte ska rosta fast.
På jobbet har vi en keramikpasta på flaska med appliceringspensel
Aj, aj, aj, erre. Anliggningsytan är ett friktionsförband och får ALDRIG SMÖRJAS..se min länk ovan.. :wink:

Jag ska ta en bild på jobbet.
Jag smörjer aldrig ytan fälgen ska pressas mot bromsskivan. Men jag smörjer centrum. Alltså den ring som centrerar fälgen. Där den ofta tar fast om man inte smörjer.
Snart dax att skifta däck på 200 fordon på jobbet. Så bild blir inte svårt att ta. :wink:

Aha..då förstår jag.. :smile: men du skrev anliggningsytan.. :wink:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 11:17
av Erre
Rätt anersimyra.
Slarvigt av mig. Menade den anläggningsytan i centrumet.
Har man plåtfälg kan det rosta fast något vansinnigt där. Å då många växlar mellan plåt till vinterdäcken å alu till sommardäcken så har vi en pasta man kan använda till båda.
Varje däckbyte skaver på centrumet och gör att rosten kan få bra fäste.

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 11:27
av anersimyra
Då vet du väl hur dessa hjulmuttrar är uppbyggda Erre ? Jag gissar på stålkärna och en yttre lättmetallegering, för inte fan är det plast som min " gummigubbe " påstår.. :shock:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 11:28
av jannee
Har man tur och inte behöver byta något hjul på lastbilssläpet kanske det hinner vara med i 2 år, men om du får punktering är muttrarna fortfarande lätta att lossa om du smort in bultarna med koppar eller silverpasta, har du däremot använt vanlig olja eller fett sitter de som berget, går ibland ej att lossa manuellt.
Detta vet jag av egen erfarenhet 😈
Stålfälgar har för övrigt inte samma tendens att lossna som aluminiumfälgar = en avsevärd skillnad.
Gummiverkstäderna vet väldigt väl om att deras kunder ALDRIG efterdra, av den orsaken drar de hårdare än som annars behövts.
Gummiverkstäderna för lastbil skickar ALLTID med en lapp om vilka hjul som ska (måste) efterdras inom 50 mil.
Som chaufför vet man också om att kör man Norrland vintertid (kallt klimat) måste man kontrollera hjulmuttrarna då och då. I 40 graders kyla krymper fälgen och muttrarna tenderar till att lossna.
M.a.o. samma effekt får du när du står i varmt garage och monterar dina nya hjul, när du sedan kommer ut i kylan krymper godset och fälgen sitter inte fast ordentligt. :mrgreen:
Erre - handen på hjärtat. svara ärligt :!: Vilket moment drar du personbilshjulen med, eller du kanske inte använder moment :grin:
Och låsbulten - drar du också den lika hårt :?:

Re: Hjulmuttrar till lättmetallfälg.

Postat: lör 26 mar 2016, 11:30
av Erre
anersimyra skrev:Då vet du väl hur dessa hjulmuttrar är uppbyggda Erre ? Jag gissar på stålkärna och en yttre lättmetallegering, för inte fan är det plast som min " gummigubbe " påstår.. :shock:

Jag är inte riktigt hundra på att jag är med på vilka du har.
Men jag lutar ju mer åt din teori.