Bilar

köpråd Navara

26 inlägg 53598 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: köpråd Navara

frankie  
#375704 Kör en 2013 190hp i jobbet. Drar runt 0,85, så vettig där. Däremot har jag hört många som haft äldre navarror som haft rejäla problem med växellådor och axlar osv.

Skulle köpt en Hillux eller Isuzu privat om jag ville ha en mindre stads-aktig pickup och lite äldre årsmodeller.

Användarvisningsbild

Re: köpråd Navara

JörgenO  
#375755 Min Navara-06 har gått 23 000 mil och går bra o utan större problem. Jag har haft den i tre år och utöver årlig service har jag bytt hjullager fram. Jag var upp till skogen förra veckan och den drar 0.7l/mil längs E4an.

Motorn med ramlagerproblem var 02-05.

Användarvisningsbild

Re: köpråd Navara

halvproffs  
#375762 Som jag har hört så var det inte ram/vevstakslagren som det var fel utan oljepumpen var underdimensionerad och efter byte av lagren så har man orsaken kvar. Nån som vet?
Sen Nissans representant var på tv och skyllde allt på ägarna skulle jag inte köpa en Nissan, så långsint är jag :smile:
Finnes pengar så skulle mitt val vara Hiluxen. IS drömbil tydligen också.

Avatar Fallback

Re: köpråd Navara

uffejohan  
#375767 Jag har en Navara -12, med 3 litersmotorn. Inte ett enda fel och går som en klocka. Dubbelhytt och all utrustning med automat. Helt underbar bil med fantastisk sexa, min lämnar c:a 240 hkr. Möjligen saknar jag diffspärr, men det fanns inte på den modellen p.g.a. för hög motoreffekt enligt Nissan. Drar knappt litern vid körning utan släp.

Avatar Fallback

Re: köpråd Navara

Prejer  
#375792 Har en Navara -07 idag som gått 18000mil, den har fungerat bra, drar lite mycket med diesel och kanske börjar få lite rost på flaket.

Tänkte byta nu, har då tänkt en beg Amarok, vad har Ni för erfarenheter om det?

Gillar navara men Amarok är bredare mellan hjulhusen på flaket.


Är det någon som har erfarenhet av amarok?

Avatar Fallback

Re: köpråd Navara

Amatörhuggare 62  
#375831 2 kompisar har varsin Hilux.
Dom är helnöjda. Med d märket.
Och dom får gå hårt, det vet jag.
Delar till krossverk i ena. Å 1 kingspan tank på andra.
Extrautrustade med luftfjädring
Bak. För lastens skull.

Min Isuzu drar allt mellan 0,85 långresor. På dåliga skogsvägar ca 0,9 - 1 per mil. Och lass.

Finns en dator i och den slog jag på när jag hämta 1 grävmaskin.
Men huvaligen, stängde av.
Såg virveln i tanken framför mig !!
I dom brantaste backarna runt Jkp.
4 km per liter enligt datorn.

Det allra viktigaste när man köper bil är bra och nära till Service.
Har 7 km till Isuzu.
Men 8 mil till dom andra.

Då får man ju ta semester.

Lycka till med nya bilköpet

Jag har inget baksäte i min.
Utan inredning.
Vissa grejer mår ju gutt i värmen.

Användarvisningsbild

Re: köpråd Navara

Samy  
#380878 vad kostar det att eftermontera dieselvärmare i en navara? sitter det en värmare som går igång när man startar motorn som man skulle kunna bygga på med tidur mm eller måste man köpa ett helt kit?

   TS
Avatar Fallback

Re: köpråd Navara

rikard_e  
#380896 Det lär vara webasto-värmare på den. Ligger på runt 8000-10 000 att bygga om till tidur.

Avatar Fallback

Re: köpråd Navara

LWB  
#380928 Angående d22 modellen med kass motor: är en kombo av åtgärder som bör göras på den bland annat andra vevlager, byte till bättre packning mellan oljetråg/sugledning, spärra bort EGR, byta kamkedjesträckare till nyare modell som kom typ 06. Allt det där har tex contrade motorteknik koll på...Jag skulle inte lita en sekund på nissan själva.

Användarvisningsbild

Re: köpråd Navara

Samy  
#380974 Ok, då är det alltså bara själva tiduret som ska kopplas in?

   TS
Avatar Fallback

Re: köpråd Navara

jmn  
#398593 Ett köp av en Navara D40 dvs. 2005-2015 är nog en risktagning som heter duga. Vår familjs Navara -08 körd 160 tkm har visat sig att vara ett riktigt problembarn. Den gör inte annat än krånglar. Så här ser listan ut hittills:

Byte av framhjulslager , bägge sidor
Krånglande farthållare, visade sig vara en dålig sensor på växellådan
Oljeläckage vid bakaxeln = byte av bakbromsar och sannolikt byte av bakaxlarna inom kort
Kamkedjan för oväsen = måste bytas omgående
EGR-ventilen bytt
Rost vid vindsrutans övre kant, lacksläpp, bör åtgärdas
Problem med ojämn gång, motorn stannar oregelbundet, oftast då den är kall.
Bältena dras inte in längre
Diverse elfel
Drivaxeln glappar = måste sannolikt bytas inom kort
Kulleder bytta

Mitt råd är alltså KÖP ABSOLUT INTE EN NISSAN NAVARA D40 om man nu inte gillar att skruva med den hela tiden. Synd på en annars riktigt trevlig bil som är förhållandevis bekväm att köra för att vara en pick-up. Bra drag i motorn även om den är i törstigare laget. Och om man köper en Navara som inte har tilläggspansar undertill så rekommenderas detta starkt för motor och växellåda är väldigt dåligt skyddade och därtill är Navaras markfrigång inte imponerande.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).