Sida 5 av 6

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: fre 15 jan 2016, 20:10
av Mettämies
Hoppas det går bra med engelsk info:
http://www.engineering.com/ElectronicsD ... Rally.aspx

Den var fortfarande med igår, 12-13 dagar in i racet. Har inte hört att den skulle ha brutit idag.
Fantastiskt imponerande med tanke på alla vibrationer och sand överallt.

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: fre 22 jan 2016, 10:24
av lfq
Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km

Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: fre 22 jan 2016, 11:51
av Tjita1
lfq skrev:Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km

Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .

På laddhybriderna blir det ju en helt omöjlig analys, eftersom man inte kan veta hur mycket ägaren laddar och hur mycket hen kör på bensin.. På rena elbilar är det väl lite lättare.

Angående Tesla så ska dom ju öka produktionen och minska miljöpåverkan med sin nya batterifabrik dom bygger i Nevadaöknen. https://www.teslamotors.com/gigafactory

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: fre 22 jan 2016, 12:28
av alias
Tjita1 skrev:
lfq skrev:Intressant debattartikel i NyTeknik
http://www.nyteknik.se/asikter/debatt/a ... 956977.ece
där man räknar på hur mycket CO2 som släpps ut vid tillverkningen av batterierna.
Några exempel:
A elbilar
E.Golf 33g/km
Tesla 118 g/km
B Laddhybrider
Outlander 17 g/km
V60 17 g/km

Någon kommenterar också att man även ska ta med produktionskostnaden för bensin/diesel.
Men en slutsats är att en fullständig livscykelanalys är omöjlig att göra .

På laddhybriderna blir det ju en helt omöjlig analys, eftersom man inte kan veta hur mycket ägaren laddar och hur mycket hen kör på bensin.. På rena elbilar är det väl lite lättare.

Angående Tesla så ska dom ju öka produktionen och minska miljöpåverkan med sin nya batterifabrik dom bygger i Nevadaöknen. https://www.teslamotors.com/gigafactory


Borde väl bli helt omöjligt för en elbil också, då man inte vet om kraftverket som producerat elen körts på kol/olja eller om den kommer ifrån vattenkraft/vindkraft.

MVH
Alias

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: sön 10 apr 2016, 18:26
av Uvskogen
Kan inte riktigt bestämma mig för i vilken tråd jag ska skriva i, men den är ju 4wd så.
Har kört nu i 350 mil, sammanfattning så här långt:
- det är rätt kul att gasa fullt med en 2 tonsbil med 660 Nm . Samtidigt ointressant för det är liksom inte skälet till man köper bilen. Fast kul ändå liksom, den bara ökar hela vägen utan orktapp.
- är nu nere på 0,38 i snittförbrukning, det blir automatiskt en tävling med sig själv och ett öga lika känsligt för eluttag som för rådjur på en åker. Åker på enbart el till jobbet inklusive ärenden. Laddar hemma och på jobbet.
- har hittat eluttag lite varstans, bl.a på Arlanda. Men det är sällsynt och särskilt att det finns 3 varianter. Vanligt jord, trefas och sen elbilsspecial. En sladd kostar 3500 kr!. Sen måste man veta hur mycket man kan dra ur uttaget så mn inte blåser säkringen.
- i övrigt går bilen oerhört tyst och skönt så länge man slipper dieseln. Men man måste, på allvar, tänka på att fotgängare inte alltid hör mig komma
- andrahandsvärdet borde vara bra, menar att när bilen gått 8000 mil så har dieseln kanske gjort 2000 mil. Mycket kvar på den med andra ord
- tveksamt som långfärdsbil, typ över 60 mil då tanken är mindre än original och laddning tar minst 5 timmar till fullt.

Överlag så är jag väldigt nöjd så här långt. Men köpa privat? Ja som begagnad efter mig.

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: sön 10 apr 2016, 18:29
av Göt
Hur långt kommer du på batterierna?

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: sön 10 apr 2016, 18:53
av Uvskogen
Göt skrev:Hur långt kommer du på batterierna?


Ca 45 km, och då kör jag strikt efter hastighetsgränser. Ska bli intressant nu när tid för AC kommer. Men å andra sidan behövs ju ingen värme då.

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: sön 10 apr 2016, 19:08
av Göt
Egentligen perfekt om man för det mesta gör kortare resor. Laddar dieselmotorn upp batterierna eller måste du ställa dig vid en stolpe. Nu är jag nyfiken

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: sön 10 apr 2016, 19:24
av Uvskogen
Göt skrev:Egentligen perfekt om man för det mesta gör kortare resor. Laddar dieselmotorn upp batterierna eller måste du ställa dig vid en stolpe. Nu är jag nyfiken


Det är faktiskt ganska smart. Om jag väljer "power" läget då går dieseln hela tiden och laddar dessutom batterierna. Men bäst är "save" läget. Det använder jag när jag vet att ska köra mer än 5 mil före nästa laddningsmöjlighet. Då slår jag i den knappen så fort jag kommer ut på, typ, 90 väg. Där går ju dieseln billigast och renast. Då har jag alltid ström kvar till städerna eller hemma i byn. I "save" läget så laddar den med dieseln så jag alltid har 20 km körning kvar. Sitter en väldigt stor generator i motorrummet fram, i bakre motorrummet finns bara elmotorn och batterierna.

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: sön 10 apr 2016, 19:32
av Tosca
Ja, den låter ju ganska idealisk på många sätt.

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: sön 10 apr 2016, 19:51
av Göt
Häftigt. Verkar ju riktigt bra.

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: mån 11 apr 2016, 02:42
av Hema
Uvskogen skrev:Kan inte riktigt bestämma mig för i vilken tråd jag ska skriva i, men den är ju 4wd så.
Har kört nu i 350 mil, sammanfattning så här långt:
- det är rätt kul att gasa fullt med en 2 tonsbil med 660 Nm . Samtidigt ointressant för det är liksom inte skälet till man köper bilen. Fast kul ändå liksom, den bara ökar hela vägen utan orktapp.
- är nu nere på 0,38 i snittförbrukning, det blir automatiskt en tävling med sig själv och ett öga lika känsligt för eluttag som för rådjur på en åker. Åker på enbart el till jobbet inklusive ärenden. Laddar hemma och på jobbet.
- har hittat eluttag lite varstans, bl.a på Arlanda. Men det är sällsynt och särskilt att det finns 3 varianter. Vanligt jord, trefas och sen elbilsspecial. En sladd kostar 3500 kr!. Sen måste man veta hur mycket man kan dra ur uttaget så mn inte blåser säkringen.
- i övrigt går bilen oerhört tyst och skönt så länge man slipper dieseln. Men man måste, på allvar, tänka på att fotgängare inte alltid hör mig komma
- andrahandsvärdet borde vara bra, menar att när bilen gått 8000 mil så har dieseln kanske gjort 2000 mil. Mycket kvar på den med andra ord
- tveksamt som långfärdsbil, typ över 60 mil då tanken är mindre än original och laddning tar minst 5 timmar till fullt.

Överlag så är jag väldigt nöjd så här långt. Men köpa privat? Ja som begagnad efter mig.

Jag kanske är blind, men vad är det för bil?

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: mån 11 apr 2016, 06:05
av Uvskogen
Det står lite dolt i början av tråden men jag skulle förstås repeterat! :oops:
Det är en Volvo V60 Twin engine (diesel laddhybrid)

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: mån 11 apr 2016, 10:11
av Hema
Uvskogen skrev:Det står lite dolt i början av tråden men jag skulle förstås repeterat! :oops:
Det är en Volvo V60 Twin engine (diesel laddhybrid)

Lugnt, kul att du är nöjd. :)

Re: Din nästa 4WD bil går på el

Postat: mån 11 apr 2016, 13:50
av åberg
Uvskogen skrev:Men man måste, på allvar, tänka på att fotgängare inte alltid hör mig komma


Upplevt samma med Prius.