Sida 1 av 3

Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 16:22
av superdave
Hej allesamman, hörni nu ska jag köpa släp och frågan är om det ska vara bromsat eller inte.

Vilka är igentligen problemen med bromsade släp? Jag antar att det är att bromsarna kärvar men det borde man ju kunna sköte på nåt sätt. Hur servar man ett bromsat släp?

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 16:32
av jannee
Ett släp som används regelbundet och med bra last, där kärvar sällan bromsarna. Annars bör du justera upp bromsarna regelbundet, finns hål på insidan av bromsköldarna för detta.
Justera inget på vajrarna - det är till att skaffa sig problem längre fram.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 17:20
av Mikael
Bromsen kan gå i när man backar.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 18:30
av markalyckan
Helt klart du skall köpa ett släp med broms. Bromsen är inget större problem den är mekanisk, det jag bruka göra innan besiktning är renblåsning och justering av bromsbackarna. Besiktning behöver du bara göra vartannat år.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 18:47
av jannee
Ett obromsat släp lastar betydligt mindre än ett bromsat - om du vill köra lagligt :mrgreen:
8 lagrade däck = håller för mer eller mindre alla lass.
En skvätt grus = 1 m3 ser inte mycket ut men väger ca 1500 kg, ett pkt virke ungefär lika mycket - lite att tänka på.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 18:58
av superdave
Jag är snickare med eget företag så då kör man en hel del skit så släpt kommer inte stå oanvänt nån längre tid så det låter som att det inte bör bli problem med bromsarna.

Att bromsarna går i när man backar har jag varit med om på ett släp, dock aldrig på ett hyrsläp och dom används ju ofta. Hur kommer det sig att dom slår till och hur får man bort problemet?

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 19:26
av Erre
Slitet alt kärvar det.
Är det backautomatic på släpet ska inte bromsarna gå in när du backar även om påskjutsbromsen ansätts fullt.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 19:46
av jannee
Någon klåfingrig har troligtvis varit och skruvat på fel ställe (vajrarna). Är allt rätt justerat fungerar backautomatiken oftast klanderfritt - om det nu inte är utslitet, vilket också kan hända.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 19:54
av markalyckan
Janne har helt rätt justera aldrig på vajrar eller stag så kommer backautomatiken att fungera.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 21:09
av superdave
Det var svärfarsans släp, han var rätt klåfingrig han.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 21:26
av Äboda
Köpte ett begagnat släp med trasiga bromsar för fyra år sedan, bytte backar och wirar. Har gått problemfritt sedan dess. Brukar kolla till justeringen av bromsarna i samband med byte mellan sommar och vinterdäck. Har även ett obromsat släp, lite enklare men det känns lite tryggare med bromsar om man har några kilo på flaket.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 22:24
av Vardon
Att köra och åter köra så det används då håller bromsarna bäst tror jag.

http://www.widabil.se/Teknik.htm

Står det lite om hur det fungerar.

Jag säger bromsat, du kan lasta mer och även om du kör med överlass är det trevligare med bromsat än obromsat.

Re: Släp

Postat: ons 03 jun 2015, 23:51
av Elfving
Äboda skrev:Har även ett obromsat släp, lite enklare men det känns lite tryggare med bromsar om man har några kilo på flaket.


Som jag ser det är det ett omodernt tänk med bromsar på släpvagnar för åtminstone vanligt folk med B-körkort som i alla fall bara får lasta 750 kg. Dagens bilar har bromsar för autobahntrafik i hög hastighet, vad spelar det för roll om släpvagnen kan bromsa lite själv med sina pajasartade bromsbackar när du själv gör en inbromsning från 80 km/h med ventilerade skivbromsar?

Tyvärr ser jag bromsade släp med gällande körkortsregler som en relik från 80-talet!
Bromsarna ställer till mer strul (fryser på vintern etc) än de gör nytta!

Re: Släp

Postat: tor 04 jun 2015, 09:21
av Vardon
Elfving skrev:
Som jag ser det är det ett omodernt tänk med bromsar på släpvagnar för åtminstone vanligt folk med B-körkort som i alla fall bara får lasta 750 kg. Dagens bilar har bromsar för autobahntrafik i hög hastighet, vad spelar det för roll om släpvagnen kan bromsa lite själv med sina pajasartade bromsbackar när du själv gör en inbromsning från 80 km/h med ventilerade skivbromsar?

Tyvärr ser jag bromsade släp med gällande körkortsregler som en relik från 80-talet!
Bromsarna ställer till mer strul (fryser på vintern etc) än de gör nytta!


Men det är inte hela sanningen. Det beror ju på vad du har för dragbil. Tar du en Golf tex får du köra 1 400 kg med bromsat släp på B-kort och den väger 1 571 kg*.

Då blir det ganska mycket mer du får lasta på ett bromsat. Så det beror väl på vad du har för behov och dragbil. Är behovet att köra lite trädgårdsavfall till tippen en gång i månaden så säger obromsat direkt men ska man köra på skoter, kälke, kåpa så blir det fort kilon.

*Exempelbil, från blocket första träffen på golf + dragkrok

Re: Släp

Postat: tor 04 jun 2015, 09:41
av axwell
Elfving skrev:Som jag ser det är det ett omodernt tänk med bromsar på släpvagnar för åtminstone vanligt folk med B-körkort som i alla fall bara får lasta 750 kg. Dagens bilar har bromsar för autobahntrafik i hög hastighet, vad spelar det för roll om släpvagnen kan bromsa lite själv med sina pajasartade bromsbackar när du själv gör en inbromsning från 80 km/h med ventilerade skivbromsar?

Tyvärr ser jag bromsade släp med gällande körkortsregler som en relik från 80-talet!
Bromsarna ställer till mer strul (fryser på vintern etc) än de gör nytta!


Nu finns det sämre och mindre dåliga påskjutsbromsar.
Släpvagnar har, vad jag vet, mekaniska bromsar på ungefär samma sätt som dom flesta personbilar hade fram till runt 1920-talet.
Elektroniska bromsar finns som extrautrustning på husvagnar, SMV hade det som standard; mycket bättre bromsverkan men inte i närheten av det som en modern personbil har.

På släpvagnar upptill ca. 700 kg tot. föredrar jag bromsfritt trots att dom saknar handbroms och katastrofwire.
Dom väger mindre(tar förhållandevis mer nettolast), bättre markfrigång,ingen eg. vägskatt, rullar lättare och ger mindre problem med strulande bromsar.
Kulkopplingen är stum, dvs kommer inte utfjädrande rakt in i bagageluckan när den tas loss från kulan efter att bilen backades innan.