Bilar

Led extraljus till bilen

51 inlägg 70426 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Led extraljus till bilen

BM 35  
#310941 Har sökt men hitta ingen tråd om led extraljus.
Så jag undrar om det finns erfarenhet av det här inne och vilka ljus är bäst till priset?
Det vore också intressant om någon har erfarenhet av några de extremt många företag som säljer fordonsljus idag, speciellt på webben. När man är inne på deras sajter så verkar ju LED vara det enda som gäller inom extraljus.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Fredrik Reuter  
#310943 Hej,
Samma här, har ingen erfarenhet själv om led extraljus till just bilen. Men jag är övertygad om att flera på skogsforum har det så jag kommer följa med i tråden!

Användarvisningsbild
Kse  
#310945 Ja vi har väl nämt det i nån tråd om arbetsbelysning, iaf ledramper.
Extraljus i LED funkar utmärkt, har det själv på en hel del fordon.
Vad har du för fundeingar?

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

totte  
#310947 Här är en tråd om extraljus, finns nog en del om led-ramper och sånt även där.

Montera extraljus på bilen?

Du kan också söka på ordet "arbetsbelysning", finns massor att läsa om LED i många olika trådar, även om det inte handlar direkt om extraljus till bilen.

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Fredrik Reuter  
#310948 Testar bara efter uppdatering.

Avatar Fallback

Re: Led extraljus till bilen

BM 35  
#310952 Det var ju Led extra ljus till person bilen jag är intresserad av. Finns ju både ramper och runda ,, vill ju ha så bra ljus så billigt som möjligt. Har kollat på några runda 60 Wats cree tror jag domh hette 3st för 3000kr,,,
någon med erfarenhet hör av er

   TS
Användarvisningsbild
Kse  
#310954 Ja det är ju hopplöst att ange var gränsen för prisvärt går, lättare att ange hur mycket du är bered att betala och sen se vad man får för pengarna.
Antar att det är denna modell du menar, finns under en rad olika namn och tillverkare då det är en så kallad OEM lampa.
Dvs. beställer du nog många från tillverkaren så kan du få den med egen logga och mindre ändringar.
Kolla på blocket så hittar du flera olika leverantörer.
Köper du dom så tror jag inte att du kommer att bli besviken, jag är iaf helnöjd.
IMG_7001.JPG

Avatar Fallback

Re: Led extraljus till bilen

axwell  
#310956 Det finns ju massor av olika fjärrljus med LED, här 2 exempel med CREE komponenter som allt fler stoppar in i sina armaturer .
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... LED-42402/

Saknar riktigt bra tester på hur bra, dvs för LED, hur långt lyser dom bra ?

Som vanligt Kse, hann före :mrgreen:

Avatar Fallback
BM 35  
#310961
Kse skrev:Ja det är ju hopplöst att ange var gränsen för prisvärt går, lättare att ange hur mycket du är bered att betala och sen se vad man får för pengarna.
Antar att det är denna modell du menar, finns under en rad olika namn och tillverkare då det är en så kallad OEM lampa.
Dvs. beställer du nog många från tillverkaren så kan du få den med egen logga och mindre ändringar.
Kolla på blocket så hittar du flera olika leverantörer.
Köper du dom så tror jag inte att du kommer att bli besviken, jag är iaf helnöjd.
IMG_7001.JPG

Hur lyser dom i gämförelse med xeon ? Har två bignick blue med 55 w xeon nu och mycket nöjd med lyset,,Men en lampa har gått och den ena lyser sämre ,,Så led ska ju hålla så mycket längre ,,Gör dom det och lyser dom bättre?
Kring 1000kr/lampa om vi menar runda max

   TS
Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Peteflamingstar  
#310962 Köpte en 100-watts ramp (10 st led) från Prestandabelysning.se för 3000:- men har nu sett att samma ramp finns för åtminstone en femhundring billigare på andra ställen. Den lyser kanonbra, valde lång/smal ljusbild så kan kanske sakna lite bredd även om det är mycket spilljus på sidorna. Tänder ögonblickligen och ska väl hålla ett bra tag, hoppas jag...

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Zooper60  
#324139 Köpte mina här. Har 2 st 140 wattare på min Mini Cooper S. Vilket otroligt ljus!!!

De billigaste som jag hittat i alla fall. Har haft dem sen före jul och de funkar utmärkt bra. Kvalitén är kanon, och de skickade med kabelsats på köpet.

Kompisen köpte en 120W ljusramp till sin Caddy. Funkar också bra.

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324142 Montera extraljus på bilen?

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

molnia  
#324188 jag och min bror köpte 3 var från Mlimits
1000kr st vid paket om 3st 60w Cree-led
http://www.mlimits.se/belysning/led-60w ... -pack.html
tyvärr har jag inte någon bild på ljusbilden nu.
när jag letade tyckte jag det var svårt att hitta något "vettigt ljus" för under 1000kr st. visst humanhabbit med flera säljer nog billigare, men de har fått väldigt varierat omdöme.

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

molnia  
#324189 hittade en bil på datorn, på hur jag monterade det. men de saknas ännu sabiliseringsstag
Boschs egna extraljusfäste. borrat och gängat 3 st bult i krockbalken.
20150220_6636L.jpg

Användarvisningsbild

Re: Led extraljus till bilen

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#324972 Jag har 2st såna här:
http://www.xenonkungen.com/se/extraljus ... w-170.html

Finns jättebilligt från Kina men jag handlar gärna "lokalt", måste hålla Sveriges ekonomi på rätt köl 8)
De är iaf helt ok, tänds så otroligt snabbt så bara det är skäl nog att köpa LED istället för Xenon.
Ljusmängden är inte som xenon, snarare som halogen fast med väldigt mycket ljus ända till slutet av räckvidden där de slutar tvärt. Så är det med alla led lampor.
Det krävde lite tillvänjning men nu är jag nöjd med dem.
Just min modell är det stegvis justering på och det är ganska stora steg så jag fick böja extraljusfästet istället så att jag hamnade i ett läge mellan 2 steg för att få bäst ljus.

Nackdelar?
De lyser lite väl mycket nära bilen, även det verkar vara ganska typiskt för led.
Räckvidden är kort, inte så mycket längre än bilens originallyse, men de utvecklas fort och det finns säkert redan nu lampor som har bra räckvidd. Jag tycker inte att man har nån nytta av att lysa upp 800m framför sig, får bara blända av tidigare och djuren hinner man bromsa för även med 300m ljuskägla (tar 11 sekunder att köra 300m i 90km/h) så det stör inte mig längre, men det tog ett tag att vänja av sig efter att ha haft xenonlysen innan dessa.

Köp led ljus med smal ljusbild, annars lyser de onödigt brett. Tänk att arean av ljuset är samma oavsett ljusbild så en smalare lyser automatiskt längre.

DSC_0766.jpg

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).