Bilar

Diffspärr

9 inlägg 10051 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Diffspärr

Timmerman  
#190462 Jag får inte ur diffspärren på min L200. Det blir dyrt med nya 275:er var 200:e mil. Vad göra?



   TS
Användarvisningsbild

Re: Diffspärr

Mäki  
#190463 Vad har du för olja i bakaxeln?

På farsans pickup så började bakaxeln låta illa när det hade blivit satt fel olja i axeln.

Det är viktigt att det är rätt olja så att diffen funkar som den ska.

Nu kan det ju hända du kört för länge så att det är helt ihop taget eller att det är något annat fel som kräver ingrepp i själv diffen men det kan vara värt att kolla upp det där med oljan.

PS det krävs att du kör en tid efter du bytt olja fören det funkar som det ska.

Avatar Fallback

Re: Diffspärr

Solhemsskog  
#190464 fick inte ur lågväxeln på min Navara för ett par år sen, krävdes 2 dagar på verkstad för att konstatera att säkringen till bromsljuset var gången...

Användarvisningsbild

Re: Diffspärr

Kse  
#190489 Är det bak du menar, den är väl automatisk. Isf ska det vara en Limited slip olja i den annars blir det problem som du beskriver.

Användarvisningsbild

Re: Diffspärr

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190498 Kanske räcker med lite knäppolja?
http://webshop.norrlandscustom.se/katal ... atser.aspx

Avatar Fallback

Re: Diffspärr

Domppi  
#190555 Har den automatisk eller elstyrd diffspärr?Är den automatisk så är det väldigt viktigt att oljan är av rätt sort!Den elstyrda ska bara gå att koppla in på lågregistret.

Användarvisningsbild

Re: Diffspärr

bodaedet  
#190643 Mycket viktigt med rätt olja i de med elstyrd med.

Avatar Fallback

Re: Diffspärr

Domppi  
#190647 Ska vara HD80W-90 inget mer märkvärdigt.

Avatar Fallback

Re: Diffspärr

Pierrew  
#190942 Det är bara Lamelldiffbromsar som ska ha "knäppolja", en mekanisk diffspärr som låser 100% är en helt annan grej.

Diffspärren går väl i automatiskt när du lägger i 4wd, sen har du en knapp att manuellt släppa spärren så du kan köra "normalt" även med 4wd i.
Garanterat ett elfel, börja o ta en titt på bakaxeln o se hur eventuella kontaktstycken och kablar ser ut.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).