Bilar

Dieselbilar förbjuds?

5215 inlägg 838936 visningar 89 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#452888
jannee skrev:Förhoppningsvis hinner vi byta regering innan dessa tokigheter blir verklighet :mrgreen:
Vi får gå man ur huse och tvinga alla att rösta blått :grin:

Det behövs förhoppningsvis inte för det här gänget har gjort ifrån sej så pass nu så man tycker dom skulle hamna under riksdagsspärren :x :x
Om det vore lite tag i svenskarna så skulle det demonstreras som i Frankrike....

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

röjar kalle  
#452905 2018 åker dom ut tror nog till tjyvens och sist att majoriteten av svenska folket vaknar upp. :-BD

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#452917
jannee skrev:Förhoppningsvis hinner vi byta regering innan dessa tokigheter blir verklighet :mrgreen:
Vi får gå man ur huse och tvinga alla att rösta blått :grin:


Mycket möjligt att det blir regeringsskifte men ha inte några större förhoppningar om det här med att stoppa straffskatter eller motsvarande.

Dom röd/gröna förnekade inte helt, inför senaste valet, att dom skulle klämma åt bilismen.

Borgarna lovade däremot, inför tidigare val, att inte höja kostnaderna för bilismen.
Värst syndade KD mot det 7:e + 8:e budet när flera nya avgifter omgående lades på trafiken.

Nä, bort med KD och MP så går det kanske att förhandla över blockgränserna.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

tallen100  
#452931 Det är väl inget av partierna som tänker särskilt mycket på "vanligt" folk direkt, och särskilt inte om dom bor på landsbygden. Så särskilt bra blir det nog aldrig :| , men nu har det spårat ur på riktigt.
Men iaf MP skulle ut ur riksdagen snabbare än fort och kvickt :geek:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#452936 Ser inte direkt större problem med ett miljöparti i regeringen, men då får de tänka om.

Att ett språkrör inte kollar upp vad sin båt målas med, när man lämnar in den. Vad kan man då kräva av befolkningen? Borde man inte lärt sig av etanolfloppen, att ta det lite lugnare och försiktigare innan man tar förhastade beslut. Mackdöden är ju en skam.

Varför vill man nu till varje pris ha elbilar? Det finns en rad obesvarade frågor (saknas bl.a. krav på återvinning av batterierna, men det viktiga är de helhetskostnaderna, är det miljövänligare??). Kan i många fall inte vara försvarbart att skrota/exportera bort fullt fungerande fordon, om man vill tänka på miljön globalt.

Om folk vill köra elbil, låt dem, men gör det inte på bekostnad på alla andra. Drivmedlet borde bära sina egna kostnader och fordonsskatten borde baseras mer på vikten. Sedan för att få folk att vårda sina bilar, borde skatten minska med åldern.

Ska till mycket för att en nyproducerade bil ska minska det totala miljöutsläppet. Hmm miljöutsläpp, låter ju som något trevligt, men det är ju lika falskt som föräldraledigt. :)

Varför är bara skogen viktig att bevara och bara vissa djur&växter i den?

Det finns en massa frågor som miljörörelsen borde behöva gå igenom, innan de kan återfå något större förtroende.

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#452941
axwell skrev:
jannee skrev:Förhoppningsvis hinner vi byta regering innan dessa tokigheter blir verklighet :mrgreen:
Vi får gå man ur huse och tvinga alla att rösta blått :grin:


Mycket möjligt att det blir regeringsskifte men ha inte några större förhoppningar om det här med att stoppa straffskatter eller motsvarande.

Dom röd/gröna förnekade inte helt, inför senaste valet, att dom skulle klämma åt bilismen.

Borgarna lovade däremot, inför tidigare val, att inte höja kostnaderna för bilismen.
Värst syndade KD mot det 7:e + 8:e budet när flera nya avgifter omgående lades på trafiken.

Nä, bort med KD och MP så går det kanske att förhandla över blockgränserna.


Klokt talat!

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453012 Vattenfall växlar också in på elbilsspåret:
http://www.dn.se/ekonomi/elbilen-hjalpe ... ka-vatten/

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#453019 Om man läser mellan raderna, så blir det nätinvesteringar för mer intermittent elproduktion och investeringar i "smarta" nät där nätägaren kan styra dina maskiner/apparater och även använda din/ditt eventuella elbil/batteripack för att slippa leva upp till säkringnivån du betalar för.

Om en nätägare vädrar morgonluft är det nog inte kunden som står som vinnare.

Får man hoppas på varma och blåsiga vintrar framöver?

Användarvisningsbild

Re: Dieselbilar förbjuds?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453042 Nej, inte blåsiga vintrar utan tjäle tack. Jag har ingen längtan efter mer vindfällen...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#453061
Niking skrev:Nej, inte blåsiga vintrar utan tjäle tack. Jag har ingen längtan efter mer vindfällen...
/Niklas

Kall vindstilla vinter, blir en tuff utmaning för förespråkarna..

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

axwell  
#453066
Hema skrev:Kall vindstilla vinter, blir en tuff utmaning för förespråkarna..


Det behöver inte blåsa lika många m/s för att ge samma effekt som en varm sommarvind. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453070
Hema skrev:
Niking skrev:Nej, inte blåsiga vintrar utan tjäle tack. Jag har ingen längtan efter mer vindfällen...
/Niklas

Kall vindstilla vinter, blir en tuff utmaning för förespråkarna..


Så länge du har tillgång till ström så är kylan ingen problem med en elbil.(kan följande uppgifter för Tesla)
Problemet är om du ska stå länge utan ström och det är under -37 grader, för till slut så fryser kylvätskan,
precis som vilket vanlig bil som helst. Utgår dock ifrån att man kan blanda i mer glykol om det skulle vara ett problem.

Har du fulladdade batterier och slår på värmare i -30 via en app i mobilen, så kan du sätta dig i en varm bil och köra iväg som vanligt. Bättre är förståss om du är inkopplad på laddning, då kan en värmare på 6kw värma batterierna, dessutom har du en kupevärmare på 6kw som ser till att kupen är varm oavsett yttertemp.

Har du via laddningen värmt kupen+batterierna och laddat batteriet fullt, då har du heller inte så mycket mindre räckvidd, även i stark kyla, bäst är förståss om du kan ha bilen i ett varmgarage, då blir det minimal skillnad i sträng kyla.
Körde en Nissan Leaf från Göteborg till Umeå(116 mil) den 22 mars, temperaturen var mellan 0 och +5, körde långa sträckor utan värme påslaget, gick bra eftersom batterierna sitter i golvet och ger viss golvvärme.

Min Tesla S75D, minskar räckvidden från ca 432km(+20 grader) till 372km(-10 grader) vid 100kmh och kyla/värme påslaget.
https://www.tesla.com/sv_SE/models

EDIT:
Biltur i -33
"Dro på iskald langtur i nord"
" Det er totalt over 65 mil, over Saltfjellet og Umbukta. Temperaturen på turen varierte mellom -33 og -19 grader. Det gikk helt fint"
"En elbil er utrolig bra når det blir skikkelig kaldt. Man trykker på mobilen og vips er det 25 grader i bilen. Deretter setter man seg inn, og suser lydløst fra eksosbilene som «roper etter å få stå urørt i denne temperaturen». En kompis fortalte meg at han sto i minus 34 (i Hemavan) med Teslaen, da to stykker på nabohytta gikk ut for å starte to nye biler. Etter at de hadde skrapet dem fri for is, var det ikke snakk om at de fikk start på dem. Han trykket på mobilen, så tinte bilen umiddelbart. Han gikk så ut og «seig» lydløst derfra, mens de sto med startkabler på begge bilene og bannet. "
http://elbil.no/dro-pa-iskald-langtur-i-nord/

Espen kjører Polarsirkelen med elbil i minus 33


EDIT2:
Sen är det ju riktigt kul att åka elbil :lol:
Tesla Model S P90D Ludicrous acceleration test: Aussie reactions

   TS
Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Hema  
#453073
Zalman skrev:
Hema skrev:
Niking skrev:Nej, inte blåsiga vintrar utan tjäle tack. Jag har ingen längtan efter mer vindfällen...
/Niklas

Kall vindstilla vinter, blir en tuff utmaning för förespråkarna..


Så länge du har tillgång till ström så är kylan ingen problem med en elbil.(kan följande uppgifter för Tesla)
Problemet är om du ska stå länge utan ström och det är under -37 grader, för till slut så fryser kylvätskan,
precis som vilket vanlig bil som helst. Utgår dock ifrån att man kan blanda i mer glykol om det skulle vara ett problem.

Mig veterligen får man bäst effekt vid 50/50, ökar man mängden glykol avtar effekten.
Har du fulladdade batterier och slår på värmare i -30 via en app i mobilen, så kan du sätta dig i en varm bil och köra iväg som vanligt. Bättre är förståss om du är inkopplad på laddning, då kan en värmare på 6kw värma batterierna, dessutom har du en kupevärmare på 6kw som ser till att kupen är varm oavsett yttertemp.

Om det nu är vindstilla och snorkallt, så finns det inte resurerser till att ladda några bilar då värmepumparna går på direktel med faktor 1/1. Då finns det ingen kapacitet över till laddning av elbilen och då ingen kräm till att koka något vatten på morgonen. Alternativt laddad bil men kallt i huset och/eller med smarta nät med för varmt i sitt smarta kyl&frys.
Senast redigerad av Hema sön 30 apr 2017, 09:52, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

jannee  
#453090 Zalmans påstående:
Körde en Nissan Leaf från Göteborg till Umeå(116 mil) den 22 mars, temperaturen var mellan 0 och +5, körde långa sträckor utan värme påslaget, gick bra eftersom batterierna sitter i golvet och ger viss golvvärme.
Min fråga är nu:
- Hur lång tid tog denna resa från det att du startade tills du var framme = totalt?
- Vilken temperatur hade du i bilen under färd?
Förhoppningsvis får man ett ärligt svar.
Själv räknar jag med ca 14 timmar total tid Umeå - Malmö - inklusive raster - med lastbil och ANALOG skrivare. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Dieselbilar förbjuds?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#453110
jannee skrev:Zalmans påstående:
Körde en Nissan Leaf från Göteborg till Umeå(116 mil) den 22 mars, temperaturen var mellan 0 och +5, körde långa sträckor utan värme påslaget, gick bra eftersom batterierna sitter i golvet och ger viss golvvärme.
Min fråga är nu:
- Hur lång tid tog denna resa från det att du startade tills du var framme = totalt?
- Vilken temperatur hade du i bilen under färd?
Förhoppningsvis får man ett ärligt svar.
Själv räknar jag med ca 14 timmar total tid Umeå - Malmö - inklusive raster - med lastbil och ANALOG skrivare. :mrgreen:


SVAR:
Om bilen drar 1,5kwh per mil och man kör 100kmh och man har 5% i förluster som blir värme, så får man ca 0,75kwh per mil i ren värme. Det var soligt den dagen och hade ca 20 grader i bilen, så jag slog på och av värmepumpen för att testa skillnaden.

Blev lite sen start från Göteborg så jag kom bara till Gävle innan jag övernattade, rutten tog 8,5 timmar
och var spännande eftersom jag knappt kört elbil innan och har aldrig kört från Göteborg tidigare.
Dagen efter åkte jag till Örnsköldsvik där det då tyvärr inte fanns någon snabbladdare(de håller på att bygga en Chademo snabbladdare nu) så jag övernattade även där, innan jag kunde ta mig ända till Umeå.

När de får igång Örnsköldsviksladdaren så borde resan Göteborg-Umeå ta ca 15,5 timmar med en Nissan Leaf.
Dock är en Nissan Leaf 24kwh en gammal bil med kort räckvidd, som kom som modell 2010.

Med min Tesla S75D så kör jag Göteborg-Umeå på 11 timmar och 20 minuter
https://abetterrouteplanner.com/

Exempel på elbilar för hyfsat rimliga pengar som går långt på en laddning är Opel Ampera-e.
Räckvidd 52 mil.
Pris 299.000NOK
http://www.opel.no/kjoretoy/opel-serie/ ... index.html

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).