sön 30 apr 2017, 00:06#453070
Hema skrev:Niking skrev:Nej, inte blåsiga vintrar utan tjäle tack. Jag har ingen längtan efter mer vindfällen...
/Niklas
Kall vindstilla vinter, blir en tuff utmaning för förespråkarna..
Så länge du har tillgång till ström så är kylan ingen problem med en elbil.(kan följande uppgifter för Tesla)
Problemet är om du ska stå länge utan ström och det är under -37 grader, för till slut så fryser kylvätskan,
precis som vilket vanlig bil som helst. Utgår dock ifrån att man kan blanda i mer glykol om det skulle vara ett problem.
Har du fulladdade batterier och slår på värmare i -30 via en app i mobilen, så kan du sätta dig i en varm bil och köra iväg som vanligt. Bättre är förståss om du är inkopplad på laddning, då kan en värmare på 6kw värma batterierna, dessutom har du en kupevärmare på 6kw som ser till att kupen är varm oavsett yttertemp.
Har du via laddningen värmt kupen+batterierna och laddat batteriet fullt, då har du heller inte så mycket mindre räckvidd, även i stark kyla, bäst är förståss om du kan ha bilen i ett varmgarage, då blir det minimal skillnad i sträng kyla.
Körde en Nissan Leaf från Göteborg till Umeå(116 mil) den 22 mars, temperaturen var mellan 0 och +5, körde långa sträckor utan värme påslaget, gick bra eftersom batterierna sitter i golvet och ger viss golvvärme.
Min Tesla S75D, minskar räckvidden från ca 432km(+20 grader) till 372km(-10 grader) vid 100kmh och kyla/värme påslaget.
https://www.tesla.com/sv_SE/modelsEDIT:
Biltur i -33
"Dro på iskald langtur i nord"
" Det er totalt over 65 mil, over Saltfjellet og Umbukta. Temperaturen på turen varierte mellom -33 og -19 grader. Det gikk helt fint"
"En elbil er utrolig bra når det blir skikkelig kaldt. Man trykker på mobilen og vips er det 25 grader i bilen. Deretter setter man seg inn, og suser lydløst fra eksosbilene som «roper etter å få stå urørt i denne temperaturen». En kompis fortalte meg at han sto i minus 34 (i Hemavan) med Teslaen, da to stykker på nabohytta gikk ut for å starte to nye biler. Etter at de hadde skrapet dem fri for is, var det ikke snakk om at de fikk start på dem. Han trykket på mobilen, så tinte bilen umiddelbart. Han gikk så ut og «seig» lydløst derfra, mens de sto med startkabler på begge bilene og bannet. "
http://elbil.no/dro-pa-iskald-langtur-i-nord/Espen kjører Polarsirkelen med elbil i minus 33
EDIT2:
Sen är det ju riktigt kul att åka elbil
Tesla Model S P90D Ludicrous acceleration test: Aussie reactions
Den som har mest korrekt information vinner.