Trädslag

Fågelbär

7 inlägg 17799 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Fågelbär

Hanatorp  
#334308 Fågelbäret hör till de senare invandrarna till Norden och kom på vikingatiden och medeltiden hit. Trädet har liksom granen kvistvarv. Det växer snabbt i ungdomen, men blir inte så långlivat. Virket är om det håller hög kvalitet mycket värdefullt och används till möbler och inredningsdetaljer. På våren blommar trädet vackert med vita blommor. Fågelbäret skjuter rikligt med rotskott och har stora frön som sprids av fåglar. Trädet far illa vid ljuskonkurrens och det är viktigt att det får tillräckligt med utrymme annars blir kronan snabbt för liten.

IMG_0060forum.jpg


DSC_2253forum.jpg




   TS
Avatar Fallback

Re: Fågelbär

Jim_the_one  
#334311 Hur lång omloppstid har den?
Kanske vore nåt att odla hemma i trädgården. :-)

Avatar Fallback

Re: Fågelbär

Hanatorp  
#334312 Omloppstiden hos oss i Västergötland är nog ungefär detsamma som gran. Jag skulle gissa på en 50-70 år ungefär.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fågelbär

Blivande snickare  
#334345 Bra inlägg! Tummen upp! :grin:

Avatar Fallback

Re: Fågelbär

Hanatorp  
#334555 Tack, jag har hittat 34 arter av träd och buskar på min fastighet. Av dessa har jag planterat fyra själv och en har Svenska skogsplantor bidragit med genom att inta ha rent "mjöl" i fröpåsen..... :grin:

Tänkte lite undan för undan att återkomma med bilder och lite information om de olika arterna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Fågelbär

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334557 Man kanske skulle räkna lite på det där. Gills trädgården? ;)

Avatar Fallback

Re: Fågelbär Trädgårdsrymlingar ingår i mina. Det finns ju l

Hanatorp  
#334576 :grin:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).