Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Timmerbilsnostalgi

33 inlägg 20612 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98175 har en fin bild på en timmerbil från förr

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Mickev  
#98181 Ahh...trevligt uppvaknande till domhär bilderna :-)

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilsnostalgi

Skogshuggarn  
#98191 Trevlig med lite timmerbilsnostalgi!!!

Du vet väl vad man brukade kalla de som hade "Y" som länsbokstav på regskylten, Spindel,,,, :wink: :lol:

Min morfar hade mellan 2-3 timmerbilar under 50-60-70 talet, och var bla "nere" och körde efter stormen 1969.
"Äpplet faller dock inte långt från trädet",,,, för min morbror gjorde samma sak efter Gudrun.

Ska undersöka om det inte finns några foton från 50-70 tals epoken,,,,,

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98202 Hej alla glada! .. joh! nog tog de tid , att få ut nå foton .. .. men dock försöker man hålla det man lovat (och då blir det mitt i natta ) ,.. så det kan bli ..

det finnes mera foton ! , på vägbrytningar , och allis chalmers bandschaktare .. bla. från "frihamn" i sthlm värtahamn?? , då detta åkeri köpte sin första riktiga bandtraktor som såldes i sverige norr om Gävle .. lastades av i stavreviken och lkördes "för egen maskin " upp till ljustorp

..bla . finns foton av bygget av "jericho vägen " .. och den borde de flesta lokala / närsocknes timmeråkare känna tiil
B-)

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98204 kör på i denna tråd .. det är så roligt att se annat än obetald motivlack ;-)

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Mickev  
#98239 Väntar med spänning på nästa sändning... ;-)

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#98247 jag tror inte jag har ett vidare behov av att basunera ut bilder och dessutom är forumet för krångligt ... såå folket med "i phone" / pad ...lap-top "top-lap" ... vad gör man egentligen med en bärbar dator ??? .. kan det vara möjligt att folket producerar pengar ... jag är ingen "höjdare" ... men åker runt rätt mycket i tätorter .. men till min förvåning så har jag alldrig sett nån "springa runt med en dator" i näven / och folket / fina damer / flickor ;-) ... bär inte resväskor precis .. ej heller en laptop ....

den som vill ha mer bilder från 1927 och framåt kan sända ett PM

och jag saknar "skogshuggarn" "paddle faster i hear banjos" ;-) ........det finns nog "banjos" även på nätet :-))

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilsnostalgi

Valmet860  
#98261 En Scania Regent med kran och en travars trailer hade farfar ett tag och körde sitt eget virke med till industrin. Bilen på bilden är inte den som han hade men kranen satt på den förra och båda var gula även trailern som också finns kvar var gul. Bilen på bilden har bara gått med maskintrailer sedan farsan köpte den i början på 80 talet. Men nu har den inte använts till annant än till att lyfta ved med dom senaste åren.
201008111019 - Kopia.jpg

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Åkarns Kalle  
#102740 Hej Spindeln

Du verkar vara sonson till Sixten Nilsson
mannen brevid Sixten på bilden med Dodge taxibilarna är min morfars far
det var också han Sixten köpte bilen av samma år morfar föddes.

Tack för dessa bilder det är intressant att se gamla Ljustorpsbilar/bilder
så får man bilder till morfars berättelser

/Kalle

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102945
Åkarns Kalle skrev:Hej Spindeln

Du verkar vara sonson till Sixten Nilsson
mannen brevid Sixten på bilden med Dodge taxibilarna är min morfars far
det var också han Sixten köpte bilen av samma år morfar föddes.

Tack för dessa bilder det är intressant att se gamla Ljustorpsbilar/bilder
så får man bilder till morfars berättelser

/Kalle


Nu snackar vi nostalgi utanför "sockens" gränser här , och vad GLAD jag blir .. detta är värt guld och känns som en riktig bekräftelse på åkeriets ursprung , vad gäller dodge

(som sagt finns bilder )

/ "spindeln"

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Åkarns Kalle  
#103090 Jag undrar om du skulle kunna hjälpa mig med en sak?

I databasen på Ljustorps Hembygdsförenings sida finns en bild där Sixten bärgar
en mjölkbil som tippat i Björkom.
Martin Persson i Edsåker (som var min mormors bror) körde/ägde den då men
Jag vet inte vilken bil det var och vilket regnr den hade vilket jag gärna skulle vilja veta
Skulle du kunna fråga far och farbröder om dom minns detta och vilken bil det var?

Det står att det var 1946 men mormors syster Anna påstår med bestämdhet att det var 1947.

Du ska hälsa till far och farbröder speciellt till Leif från min morfar Harry Tjärnlund

/Kalle

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Åkarns Kalle  
#105314 Spindeln

Om du har andra bilder än dom som finns på Hembyggdsföreningens sida
vill jag gärna se dom.

Pratade med morfar om det här och han sa "ja man var så imponerad av Sixten när man var pojk och sen
fick man vara med Sixtens pappa och kapa gengasknubb"

/Kalle

Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#105897 jodå ! kanske jag har bilder på det du söker ? ... "åkarns kalle"


jag delar dock inte ut fler bilder på nätet ....

det är bara en massa "wannabees" som söker efter nåt som inte finns :-) ... dock finns vi :-))

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilsnostalgi

halvproffs  
#107516 Gör ett nytt försök att få in några bilder till från nostalgituren.

   TS
Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Mickev  
#123949 Grannåkeriet här pysslade lite med virkestransporter förr och dom satte ihop ett bildspel där de bla finns med ett intressant timmerbilsbygge.
3:15


Förvisso inte riktigt lika gammalt som dom flesta andra bilderna här men hur som inte från idag iallafall...

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).