Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Timmerbilsnostalgi

33 inlägg 20543 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

Blivande snickare  
#132588 Farfar startade ett åkeri någongång i tiden -57 tror jag ?
Allting började med en grusbil- VOLVO (förstås) ;)
senare fanns det även en växande efterfrågan på timmertransporter och en VOLVO timmerbil införskaffades.
Tiden gick och mer och mer virke började flyta iland med båtar, pråmar och stora fartyg med tusentals kubikmeter virke. Virket kom från sverige, estland och ryssland tilläggas bör också att från ryssland kom det virke också med tåg. Åkeriet växte och var snart uppe i 11 timmerbilar. Senare slutade fartygs lastning och tömningarna och några bilar såldes bort. Några år senare satte rysslands president stop för den ryska virkes exporten och ytterligare några bilar såldes. Åkeriet är nu nere på 4 timmerbilar varav 2 rullar dygnet runt.
Nåväl, förhoppnings vis blir framtiden bättre och åkeriets tredje generation kan hoppa in bakom ratten.

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Timmerbilsnostalgi

"spindeln"  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#132854 japp! det är bara att köra ... och dygnet runt ska det gå ... bilbyte efter 3 år eller 65 - 85 000 mil eller mer ? .... ( och då är en knapp del av skulden avskriven om ens något! ? ) ... som sagt ! kör! dygnet runt ! det är ingen som kommer att tacka dig ! , ...för att du jobbar helger och dygnet runt

det fanns en man som var egen åkare , och vi stod i verkstan (volvo s-vall) ...detta är många år sedan ..vi stod och tittade hur en kund skulle få sin nya lastbil ! ... då skojade jag med "åkaren " och sade när får du di nya bil ? ... då sade han ! nej fy fan " se på den här , än är inte sista idioten född"

Användarvisningsbild

Re: Timmerbilsnostalgi

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#133151 Kanske inte helt innom ämnet, men en filmserie på 6 delar om en resa Norge - Dubai på -70talet.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=RpFgPOQHUOg[/youtube]

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).