Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Kockums 822

4 inlägg 7918 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kockums 822

Tjottaperka  
#72641 Tjena alla här på forumet!
Jag har en liten fundering om en byggnation. Det är så att jag tänkte köpa en Kockums 822 och bygga om till en vanlig skördare och ta bort deras egna konstruktion med bara en processor som man måste fälla åt.
Så liksom riva bort det gamla aggregatet då och sätta dit en vanlig kran och ett litet behändigt aggregat till typ lite gallring och hemmapul :grin:
Men tror ni att det kan funka att använda en lagom skotarkran som kran på den maskinen för det verkar svårt att få tag i en lagom skördarkran för en bra slant?
För själva basmaskinen verkar ju vara bra och Kockums brukar ju hålla rätt länge tycker ja att man har hört..

Men vore väldigt bra om ni här på forumet kan komma med lite idéer och tips på kranar och aggregat osv och tips angående basmaskinen :)
http://www1.elmia.se/wood/classic/pdf/k ... oc1978.pdf
Den informationen har jag ju men bortsett från den då :P

Tack på förhand :smile:



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Kockums 822

Mr-Hemek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#72725 Hej jag har en Kockum 82 55 den är väl ganska lika fast med hydrostat. Har själv funderat å bygga om den till
engreppare med ett mindre aggeregat ute i kranen (cranab 6010)
Nu har jag ett processor aggeregat(pa55) och en tånggrip
Det jag skulle kunna tänka mig vara ett problem är att jag tycker maskinen redan nu är vinglig även med den lilla grip
som sitter där nu och de läre ju inte bli bättre med ett engreppsagg

Avatar Fallback

Re: Kockums 822

Tjottaperka  
#72767
Mr-Hemek skrev:Hej jag har en Kockum 82 55 den är väl ganska lika fast med hydrostat. Har själv funderat å bygga om den till
engreppare med ett mindre aggeregat ute i kranen (cranab 6010)
Nu har jag ett processor aggeregat(pa55) och en tånggrip
Det jag skulle kunna tänka mig vara ett problem är att jag tycker maskinen redan nu är vinglig även med den lilla grip
som sitter där nu och de läre ju inte bli bättre med ett engreppsagg


Men det är väll rätta smala däck på dom där och skulle man då klämma på lite fetare däck och kanske vätska i dom så lär det ju bli stor skillnad. Det kan ju även vara kranen som är klumpig så maskinen blir lite vickig vad vet jag :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kockums 822

Fredrik Reuter  
#340841 En Kockums 822 på Blocket.
Det kan inte finnas så många kvar eller?

http://www.blocket.se/lulea/Skordare_Ko ... ca=1_9&w=0

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).