Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skogsjan 895

47 inlägg 28365 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#60403
skogsjan695xl skrev:Vad beror detta på nu då med varmgången?? går det mycke olja till släntagg?? Den arbetspumpen är inte den roligaste att ta ur, tung som aset ju, lyfte ni tanken eller tog ni den ändå?
Gött att du fick ordning på niveleringen, fan så tråkigt när det där krånglar, det var säkert så att den ena felet orsakade det andra där.


Jo varmgången lär ju bero på att det är för klent med kylning på gammel janen :???: Det var en -98 jag hadde förra gången och då var det väldigt låg olje temp, Annat i det här fallet [-( men det är ju löst nu.

Slagan kräver rätt så mycket olja främst i och med att det inte är så höga tryck i skördarna, Prövade att ställa upp trycket men då höll ivecon på att korka när man nivellerade x_x så det var bara att skruva ned igen i ochmed det så lär man ha mycket olja så att kättingen lever lite på farten så att säga.

Arbetspumpen tog jag ur med tanken på plats fuskade lite med själva lyftet hade en volvo l120 som lyft hjälp så det gick fint :mrgreen:

   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#61399 såg den på youtube, verkar som det funkar bra som fan, ser ju bra brutal ut med 8 hjul och band runt om, konstigt att inte de bygge så från början.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#61472
skogsjan695xl skrev:såg den på youtube, verkar som det funkar bra som fan, ser ju bra brutal ut med 8 hjul och band runt om, konstigt att inte de bygge så från början.


ja visst. Men tankegången är väl att det ska räcka med 6 hjul för vanlig körning :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#64034 jaha då var det dags att presentera bygge nr2 då :ympeace: har ingen bra benämning på den ännu, Men eco log 800 kanske :?:

Hur som helst så var det en 570b innan mina klåfingrar fick tag på den :D
Hitils verkar allt bra grymt bra vrid i cat snurran.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

grotförare  
#64043 de där var två rikigt fräsiga byggen:) dom måste juh nästan gå på vatten :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#64045 Hehe, roliga / praktiska byggen, men var hittar man alla boggilådor till denna sysselsttning???
Borde bli rätt mycke $$$$$ om man ska köpa nya..

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#64068
kalhygge skrev:Hehe, roliga / praktiska byggen, men var hittar man alla boggilådor till denna sysselsttning???
Borde bli rätt mycke $$$$$ om man ska köpa nya..


ja dem får man leta reda på hos nån som skrotar maskiner, Sen lär man renovera dom och gå igenom lager kedjor navreduktioner och motorer.... Räcker ett tag att hålla på med det @-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

skogsjan695xl  
#64222 här har det byggts för fullt ser ja, ser ju riktigt bra ut, kan ju tro att det är nytt från fabrik. Får ta mig en tur uppöver någon gång och se dessa skapelser :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#65463 Såg en ombyggd Ecolog i en tysk skogstidning i Juni:
54350394.jpg


Har en 1:50 miniatyrmodell här hemma som jag byggde för ca: 5 år sedan
56850502.jpg



Roligt att se lite ombyggda maskiner !

Har sett bilder på bla. Ösa Eva 8wd, Kockums 83-35 och SMV21 byggda som 250 E-va skördaren, Valmet 886 8WD, Kockums 85-35 8wd (ej "KR") bland några.

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#65471
kockums850 skrev:Såg en ombyggd Ecolog i en tysk skogstidning i Juni:
54350394.jpg


Har en 1:50 miniatyrmodell här hemma som jag byggde för ca: 5 år sedan
56850502.jpg



Roligt att se lite ombyggda maskiner !

Har sett bilder på bla. Ösa Eva 8wd, Kockums 83-35 och SMV21 byggda som 250 E-va skördaren, Valmet 886 8WD, Kockums 85-35 8wd (ej "KR") bland några.



jaha... jag som trodde jag var ensam med 8 sulig eco-log :surp: men det var kul att se fler som har använt fantasin lite...
hadde varit kul med bättre bilder så man såg hur dom gjort med pendel armslängder osv..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

Golddigger  
#65476 Jag vill oxså ha en "jättegräsklippare" :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#65480
Golddigger skrev:Jag vill oxså ha en "jättegräsklippare" :lol:


det är bara att börja bygga det :mrgreen:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogsjan 895

Torparn79  
#65628
495 xl skrev:
Golddigger skrev:Jag vill oxså ha en "jättegräsklippare" :lol:


det är bara att börja bygga det :mrgreen:

aaahh, nu börjar man hänga med i matchen..
listade precis ut varför du behövde ha en så´n "herrejössesbärare" till släntklippning..

visst är det en slalombacke som du klipper på bilderna..??

Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

495 xl  
#65675
Torparn79 skrev:
495 xl skrev:
Golddigger skrev:Jag vill oxså ha en "jättegräsklippare" :lol:


det är bara att börja bygga det :mrgreen:

aaahh, nu börjar man hänga med i matchen..
listade precis ut varför du behövde ha en så´n "herrejössesbärare" till släntklippning..

visst är det en slalombacke som du klipper på bilderna..??


Ja det stämmer bra det, Nu går den i slalombackar. Den går även på andra projekt där det är dålig bärighet då är det gött med band runt om.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsjan 895

Skogsboxer350  
#190166 Såg en annons på blocket där dom sålde en sån 8-hjuling som var brunnen i delar. är det samma som här?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar