Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Pendo Master.

72 inlägg 73775 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68852 har sett en bild i lokaltidningen ett antal gånger på en maskin med pendohytten. Är en 8 hjulig slutavverkningsskördare.. Vad är en sådan byggd på för basmaskin?

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

skogsjan695xl  
#68863 Pendo evan är grön till färgen, körde på samma ställe som en sån en gång.
Ang den 8hjuliga kan det vara e tiger cat du sett eller en som är byggd på 8hjuliga 280.

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68873
Bild

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

skogsjan695xl  
#68896
pendomaster skrev:
Bild


Är det möjligen Martinssons gamla? Han har väll en Tigercat nu.

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68937
skogsjan695xl skrev:
pendomaster skrev:
Bild


Är det möjligen Martinssons gamla? Han har väll en Tigercat nu.


manlig maskin 8) 8)

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68938 Pendo Mastern finns både med 6 och 8 hjul eller man kan nog räkna 7 och 9 för det lär finnas ett reserv hjul :lol:

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69064
skogsjan695xl skrev:
pendomaster skrev:
Bild


Är det möjligen Martinssons gamla? Han har väll en Tigercat nu.


Det är en fd StoraEnso maskin. Storfors i Värmland.

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69096 Ja Stora Enso köpte många SRG masterar.Fina maskiner,hörde nå om att det var en grupp på stora som var först med att köra över 100 000 på ett år med just en SRG Pendo master 8)

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

Thunborg  
#69112
ÖSA4ever skrev:Ja Stora Enso köpte många SRG masterar.Fina maskiner,hörde nå om att det var en grupp på stora som var först med att köra över 100 000 på ett år med just en SRG Pendo master 8)


Det var Hällefors maskin som tog 100 000 fub på ett år , säsongen 97-98 tror jag för det var då vi bestämde bygga våran. Deras var grön och med ett logmax 750.
Jag har för mig att stora hade mycket att göra med byggnationerna i början , byggdes då i Malå.

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

pendomaster  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69121 Den maskinen på bilden ovan hamnade hos Peters Skogsmaskiner, blev lite intresserad för kran & agg såg ganska nytt ut, så jag pratade med en som kört den han sa att grejorna var lite drygt två år gamla men han gissade att det runnit igenom nånstans 200 000 m3-250 000m3!!

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

ÖSA4ever  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69166 Gruppen jag kör med hade den första SRG Mastern.Har för mej dom sa att den vart en miljon billigare en en 1270b med pendo hytt.Då var ju mastern fan så mycket robustare maskin!Hörde nå om att SRG byggerna blev så dyra på slutet så det blev inte lönt att bygga på gamalt chassi.

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#69412 problemet med SRG byggena var att dom inte räknades som ny inveistering utan som repration just pga dom byggdes på ett befintligt chassi

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

SRG_Production  
#70707 Tjena,
Kul att läsa denna tråd!
Tänkte bara bekräfta att vi totalt sålde 14 st SRG Pendo Master, 8 st SRG Pendo EVA samt 1 st Pendo Valmet.
Samtliga blå, förutom valmeten som är röd.

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

skogsjan695xl  
#70740
SRG_Production skrev:Tjena,
Kul att läsa denna tråd!
Tänkte bara bekräfta att vi totalt sålde 14 st SRG Pendo Master, 8 st SRG Pendo EVA samt 1 st Pendo Valmet.
Samtliga blå, förutom valmeten som är röd.



Här fick vi svar på tal iaf.

Och välkommen till skogsforum

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#70757 Grävde lite i broschyrs-samlingen och hittade följande ang. Pendo, Skogsmekan och SRG :

(Har även broschyr på Pendo-Mastern, men ännu ej inscannad)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).