Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Pendo Master.

72 inlägg 73773 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Pendo Master.

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35308 Hej har en fråga... Vad är Pendo Master för märke? vilka är det som (gör?) har gjort dem?



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild
Lukas_Lundstrom  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35309 Srg e de väl som gjort dom och de e väl så att man fått välja lite vilket grund chassi man velat ha sen ha dom byggt efter dina önskemål.. tex Mastern e väl vanligast. och pendo e väl från deras pendo hytt. därav namnet pendo master. gogla på SRG Systems så borde du hitta deras hemsida.

Användarvisningsbild
SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35330 Pendo Mastern är upp byggt med 280 master chassit och det byggdes ett 20 tal av dom. och dom byggde även om super eva till pendo eva.
dom provade o bygga om en valmet men den blev ingen hit

Avatar Fallback
freddy213  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#35337 dom byggde väl på ösa 260 oxo?

Användarvisningsbild
Thunborg  
#35359 De första "Pendo maskinerna" byggdes på 250 eva och 260 av företaget "som jag tror hette " skogsmekan eller skogsteknik de var gröna .
Om det företaget gick i kk eller om SRG köpte in sig vet jag ej men hytten på en skogsmekan pendo var ej någon höjdare , är ej bromsad eller fjädrande "upp och ner" om ni förstår. De senare pendo hytterna utvecklades väl av några studenter på någon ingenjörsutbildning ihop med statliga bidrag. det fanns en vidare utvecklad pendo hytt som aldrig kom i produktion men den visades på endera Nolia eller Elmia ett år.

Avatar Fallback

pendo

markberedarn  
#39580 Pendo hytten gjordes av malå skogstjänst (tror dom hete något annat då) redan dom första hytterna hade dämpning sidledes men hade inte någon upp&ner dom första var ej vridbar. Har en av dom första 260pendo malå skogstjänst gjorde även ett aggrigat som tog 56

Avatar Fallback
valmet901  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39583
SRG_Pendo_Master skrev:Pendo Mastern är upp byggt med 280 master chassit och det byggdes ett 20 tal av dom. och dom byggde även om super eva till pendo eva.
dom provade o bygga om en valmet men den blev ingen hit


Byggdes det inte fler än ån ett 20 tal av penomastern.
Trodde det var fler men tydligen inte :roll:

Användarvisningsbild
Lill Junior  
#39589 Runt 20 på master chassi, 15 lr 16 på eva chassi å en på ett valmet 902.

Avatar Fallback
sliparn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39759 Körde en Pendo Eva för 7år sedan,men jag kom aldrig att gilla den riktigt.Det störta problemet var varmgång och sedan var den fruktansvärd att köra där det var rejält brant utför.Då for hytten så långt fram att man inte ens såg första däcket på boggien och det kändes som att man satt fyra meter upp i luften.

Avatar Fallback
DaPe  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39760 Kan ju nämna att min släkting äger en Pendomaster byggd på ett Ösa260-chassi, med aggregat tillverkat av Malå Skogstjänst. Har jobbat en del på den gården och även kört den lite och mekat med den mycket :). Det är den gamla hytten på den.

Har även varit uppe och hälsat på hos den som byggde om maskinen i Malå.

/DaPe

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

andy_83  
#68374 Totalt såldes 14 st SRG Pendo Master, 8 st SRG Pendo EVA samt 1 st Pendo Valmet.

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

Lill Junior  
#68563 Säker på de? Har för mej att de va flera.

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

Thunborg  
#68638
Lill Junior skrev:Säker på de? Har för mej att de va flera.


Han kan mena att SRG byggde 14 st Mastrar , de som är blå, sen finns det ett antal gröna 8)

Användarvisningsbild

Re: Pendo Master.

SRG_Pendo_Master  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68657 och dom blå maskinerna fick egena chassi nr mastern har 280** och evan 250**

Avatar Fallback

Re: Pendo Master.

andy_83  
#68850
Thunborg skrev:
Lill Junior skrev:Säker på de? Har för mej att de va flera.


Han kan mena att SRG byggde 14 st Mastrar , de som är blå, sen finns det ett antal gröna 8)



jag har för mig att det är ca 8 eller 10 gröna master skördare. pendo evan kom när dom blev blåa om jag inte mins fel

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).