Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skogsmaskin TEG

9 inlägg 11770 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Skogsmaskin TEG

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465249 Någon som vet när TEG startade sin skogsmaskintillverkning? Har blivit ägare till en 3/4 Ford super major. Använde TEG Rottnes vagnar även på dom första modellerna? Har inte hittat mycket om historian runt TEG skogsmaskiner alls.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

valtra a 72  
#465260 Lite svårt att se på bilden men jag gissar att det är en ilonvagn du har med den klättrande boggin, rottnevagnarna användes nog bara på modellerna med rulldriven vagn, även rossövagnarna användes till de odrivna tegarna.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465262 En bättre bild på vagnen. Boggin sitter som i en vagga (fyrpunktupphängning) och inte som dagens konstruktion.

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

valtra a 72  
#465264 Det är en 10 eller tolv tons ilonvagn som byggdes av malmsvets ab i gällivare.Du verkar ha fått tag på en fin maskin med bra däck och band. Lite riktning av den bakre stöttan bara och sen till skogs. . :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465282 http://www.solhem9.se/Broschyrbank_skog ... vagnen.pdf

Boggin ser ut som den. Följde även med medar till den. Vagnen är uppsvetsad i alla sprickor nu, tappar bytt och hjullager justerade. Väntar på div delar till motor typ filter och tätningar. Kan detta vara en TEG 8? Har sett att några benämner den så. Kan inte vara många som blev tillverkade på Super major. Min är en -63 med 2 ägare innan jag :-bd

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

Palakangas  
#465297 Finns en gammal tråd om Teg här på skogsforum. Men jag fattar inte hur man skickar en länk.

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#465920 Efter lite forskande så får man uppfattningen att TEG byggde 3/4 eller halvbandare på Fordson och BM 350 ev något annat märka också före -65. Hittade en 3/4 i PDF (sida 17-19) nedan där den är byggd som en lunnare. Undrar hur dom tänkte lastningen av den?

https://www.google.se/url?sa=t&rct=j&q= ... vRDl6yP5wQ

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

Markus  
#472674 Ser gärna fler bilder om du har 🙏

Mvh Markus

Avatar Fallback

Re: Skogsmaskin TEG

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#560920 Lite bilder från höstkörningen. Småfix som dykt upp är byte av tätningar i trumpeterna bak. Till sommaren fixas det. En mindre genomgång blev gjord sommaren 2018 med en grundlig tvättning och sen svetsning av sprickor i kranens infästning och hyttbåge, renovering av toppen, kylarbyte, justering av hjullager till vagnen, svetsning av traktorram, den blev avsliten på en sida vid en bärgning av tidigare ägare. Uppriktning av ett framhjul som lutade lite väl mycket. Byte av div slangar och riktning av bakre stöttan.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar