Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Volvo BM SM 871 Lång-Lisa

5 inlägg 9452 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Volvo BM SM 871 Lång-Lisa

Fredrik Reuter  
#430322 Hittade denna 871 Långlisa igår (se bilden) när jag var förbi Peters Skogsmaskiner i Skåre.
Vi hade inte så mycket om Volvos långa Lisa, det jag hittade var instruktionsbok Volvo SM 871 Lisa samt tråden BM 871 Lisa.

Det vore intressant att får reda på mer om denna skotare. Den ska tydligen ha tillverkats i Eskilstuna med hjälp av ÖSA genom deras samarbete.

Hittade även denna PDF hos Volvo CE: https://www.volvoce.com/SiteCollectionD ... E(6805.pdf



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Volvo BM SM 871 Lång-Lisa

Hema  
#430327 Finns en 860 motsvarande på blocket, men denna måste väl vara en modernare verson?
https://www.blocket.se/kalmar/BM_Volvo_DR860T_70835411.htm?sa=1
En sådan maskin ihop med en mindre skotare torde minska behovet för bättre basväg för lastbil? Men det kräver väl rätt förutsättningar, så att det blir lönsamt.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM SM 871 Lång-Lisa

Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430331 Fredrik: Den du plåtat ser snarare ut att vara en 861 "ormen långe". Lisorna var ju stenålderkonstruktioner med motorn på sniskan och 2 axliga.

Morgan

Avatar Fallback

Re: Volvo BM SM 871 Lång-Lisa

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#430365 Japp, och 860:n på Blocket är en äldre modell. De hade ju även en tvåaxlig vagn till, så upp
till ett par mil var de billigare i transport än en timmerbil.

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM SM 871 Lång-Lisa

Fredrik Reuter  
#430366 Ok, så vi kan enas om att det är en 861 Ormen Långe?
Häftigt och tack för er input! :-BD

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).