Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Gamla redskap

36 inlägg 25202 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gamla redskap

pingis  
#406028 Jag sålde traktorn (som ingick i köpet av huset) för några veckor sedan då den aldrig användes. Nu har vi grävt fram en hög med gamla redskap som låg intill traktorn. Det kanske inte är helt rätt forum att fråga i men jag räknar med att kunskapen finns här även om redskapen inte nödvändigtvis är ämnade för skogen. Vad har jag? Kan jag sälja något eller är det skroten som gäller? En av prylarna lär vara en snöplog. Den bredaste apparaten är märkt Birka Junior. Någon som kan fylla på med kunskap? Jag tar gärna fler bilder om det kan hjälpa till att räta ut frågetecken.



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

hayabusa 08  
#406037 Ja du. Det enda jag är någerlunda säker på är att den 2:a bilden, den du kallar birka junior, är en hösvans.
Den andvändes i traktorns ungdom till att samla ihop hö på åkrarna och sen tippa av höet bredvid hässjorna så att drängarna och pigorna kunde hänga upp höet på hässjan.
Jag körde en sådan här hemma när jag var liten, ( långt innan jag hade den lagliga ålder att köra traktor) så jag har lite grumligt minne hur alla delar kopplades ihop.

Nåväl, stativet som har ett W kopplades i trepunkten sen fästes dom böjda järnrören i denna och i själva hösvansen till en enhet.

Finns det någon hembygdsförening eller liknade i närheten så kanske dom vet mer..

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#406041 en släpräfsa skulle jag kalla det, Sen är det väl en lastbrygga.

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pingis  
#406047 Härligt! Precis som jag hoppades får jag hjälp här. Tack! Översta bilden tror jag fortfarande är ett blad för snöplogning. Nästa bild är då en hösvans eller släpräfsa. Kanske har den olika namn i olika landsändar. Bild nummer tre har delar till hösvansen/släpräfsan i bakgrunden och en okänd apparat i förgrunden. Bild nummer fyra är då en lastbrygga. Vad har man den till? Använda traktorn som flakmoppe? Bild nummer fem: Den W-formade manicken hör då alltså ihop med släpräfsan/hösvansen men grejen i förgrunden? Den är röd precis som grejen på tredje bilden. Hör de ihop?

   TS
Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

Tosca  
#406050 Jo, de röda är nog någon typ av kälke, medarna i bottnen och den på femman ovanpå ledat infäst skulle jag tro.
På denna lägger man nog stockändarna, spänner fast dem och släpar fram dem ur skogen.

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406051 Bild 4 ser ju ut att vara någon form av doning (medar) fast den ligger lite konstigt. Utrustningen på bild 3 hör nog ihop med denna

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#406055 Ja just använda traktorn som flakmoppe. kanske köra mjölkkrukor på jag har en liknande med en låda på traktorn där jag har motorsåg och dunkar :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#406058 en liknande kälke
https://www.maskinisten.net/viewtopic.php?t=29369

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pingis  
#406063 Nu har jag tagit en ny bild och om någon vill vara vänlig och kommentera kan vi väl kalla den bild nummer 6. Medarna är mycket rörliga och kan sitta nästan i vilken tänkbar vinkel som helst. Jag lade den andra röda grejen ovanpå men blir inte klok på hur den skulle höra dit. Om man skulle fixera den i hålen som skulle kunna fungera för fixering på kälken skulle medarna fastna i en mycket plogande vinkel och därmed tror jag kälken skulle bli mycket klumpig att dra i naturen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#406069 fattas eventuellt någon stång mellan medarna. vitsen med den här kälken är att den är rekad allt sitter löst och den har möjlighet att röra sig

Funder om inte det som verkar vara en lastbrygga hör ihop med plogen. man kan ha haft en tyngd på den och kanske har skrapat vägar

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406072 Som Göt skriver - det saknas en balk mellan medarna. På denna skall den andra nog sitta med en tapp I centrum som då fungerar som svängtapp (är det inte ett hål mitt I den balken)?

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

jannee  
#406075 Bild 1 är någon typ av sladd
Bild 2 redskap som används vid höbärgning.
Bild 4 är det vanligaste och mest nyttjade redskapet man har till en traktor - Lastbryggan.
De som inte hade någon frontlastare nyttjade den även till att bryta upp sten. För övrigt körde man allt som tänkas kunde på denna brygga + lite till :mrgreen: .

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pla1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#406076 Här finns nog svaret:
http://www.solhem9.se/Broschyrbank_2016/Skogsbruk/MF_timmerkalka.pdf
Det verkar ju vara så att "balken" som du har är motsv. den bakre lastbanke som visas I broschyren.

Avatar Fallback

Re: Gamla redskap

pingis  
#406080 Tack alla snälla för svaren. Pla1 - vilken fullträff. Jag gick nyss ut i den sena skymningen och hackade i jorden med en spade och plötsligt sa det klonk. Den taggiga balken är upphittad. Det enda jag kan tänka mig saknas nu är sprintarna som håller ihop pinalerna men det lär ju vara mindre svårt att ersätta än de andra delarna. Jag ska gräva lite mer i morgon om vädret tillåter. Då kommer även en bild på balken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gamla redskap

Göt  
#406081 om den blir komplett kan ja vara spekulant om du inte bor för långt bort

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).