Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

10 inlägg 10132 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

molnia  
#369745 Jag såg för många år sedan en bild på förmodligen Kockums 83-35 med dubbla kranar, OM jag minns rätt av den beskrivningen då var att den kranen som satt monterad över motorutrymmet var en så kallad lunningskran. om jag minns rätt var syftet var att kunna manuellfälla en mellanzon och dra fram till sördaren för upparbetning. Hittade idag en bild på den här på forumet som @Jerrka hade lagt in.
skogsbilder/image.php?album_id=1&image_id=9323

Hittade idag även en pdf om skogsmaskiners utveckling och vad som kan vara möjligt att göra för att öka produktiviteten, citat därifrån;

Kran
1980 gavs en instruktionshandbok ut om arbete med lång kran i gallring (Lindgren, 1980). Där presenteras olika arbetssätt vid arbete med en 10 m och en 15 m kran. I en redogörelse från 1994 gör SkogForsk en utvärdering av kranspetsstyrning (Löfgren m fl, 1994). Studier utfördes på en ÖSA 260 och en Kockum 83–35. Man kunde inte påvisas några statistiska säkra skill-nader i prestation mellan konventionell styrning och kranspetsstyrning, men däremot kunde man utläsa en viss tendens till fördel för kranspetsstyrning. Vidare fanns en antydan till lägre muskelaktivitet i en av de studerade musklerna och lägre subjektiv ansträngningsgrad vid kranspetsstyrning än vid traditionell dito. Resultaten visade sig vara så pass intressanta att BACHO Hydrauto AB tänkte sig fortsätta att lansera kranspetsstyrningen. I dagsläget har man ännu inte fått fram ett fungerande kranspetsstyrningssystem.


Skulle vara intressant att läsa Lindgrens instruktionsbok, om den finns att få tag på..?
vad innebär kranspetsstyrning?
Är det så att vi har någon på forumet som har stött på någon skördare med lunningskran?


länk till hela studie;
https://www.google.se/url?sa=i&rct=j&q= ... 83&cad=rja



   TS
Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

ulfgustav  
#369761 Maskinen med dubbla kranar var en ide från Korsnäs och de körde i ett antal år med några maskiner enligt detta koncept. Dock var det inte en skördaraggregat som satt på den andra kranen utan det var ett RK450 skogjan gripprocessor

Användarvisningsbild

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

rokon  
#369763
ulfgustav skrev:Maskinen med dubbla kranar var en ide från Korsnäs och de körde i ett antal år med några maskiner enligt detta koncept. Dock var det inte en skördaraggregat som satt på den andra kranen utan det var ett RK450 skogjan gripprocessor

Lägger in en länk till RK450 http://www.solhem9.se/Broschyrbank_skog ... RK_450.pdf

Användarvisningsbild

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

molnia  
#369932 ulfgustav; Så skillanden på ett skördaraggregat och Skogsjan RK450 är det att det inte gick att fälla med RK 450?
Så man fick manuellfälla allt i beståndet, inte bara mellanzonen? Känns som om denna studie då låg lite före sin tid.. för den blir ju mer relevant med en engrepare i kranen.

   TS
Avatar Fallback

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

550  
#369951 Kranspetsstyrning på John Deere (lanserades till förra Elmia tror jag) finns en tråd om.

Användarvisningsbild

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

molnia  
#369952 finns det inte någon prototyp eller studie i att jobba med mycket lång kran med en engrepare?
Jag fantiserar hur det skulle vara om engreparen satt på en kran med säg, 8-9 meters räckvidd. Inte jättelångt för att vara en skördare, men ovanpå utskjutet sitter ytterligare ett utskjut med en klo likt nimab´s traktrprocessor. en så lätt grip som möjligt. man kan jobba likt vanligt med det första 8-9 metrarna av räckvidden och därefter drar man in det manuellhuggna med utskjut nr 2.
Anledningen jag tänker i dessa banor är att ett argument mot längre skördarkranar än dagens är att jag har läst/hört att det blir svårt med sikten på längre håll, om man har svårt att bedöma träden blir resultatet ju inte bra.

   TS
Avatar Fallback

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

550  
#370007 Spontant känns det svårt att se 15 m in i en förstagallring, men senare gallring kanske fungerar. Det är nog en fördel om föraren sitter i siktlinjen mellan krantorn och grip, tex genom att kranen sitter på hytten rakt ovanför föraren. Det största problemet är väl att man tar lyftkraften om det ska monteras en extra kran på den vanliga samt att bränsleförbrukningen ökar med en så tung kran.

Avatar Fallback

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

AKKAMAAN  
#379405
molnia skrev:vad innebär kranspetsstyrning?


Kranspets-styrning innebär i princip att föraren inte behöver tänka på hur han skall manövrera de individuella hydraulcylindrarna på kranen, utan föraren behöver bara koncentrera sig på vart han vill kranspetsen skall flytta sig. Det innebär att varje hydraulcylinder har exakta lägesgivare som talar om för en dator vart kranspetsen är belägen. Sedan beräknar datorn vilka cylindrar som skall verkställa förarens önskan. I system sitter också inprogrammerade prioriteringar, som t ex att utskjutet skall användas mera istället för lyft-vipp....
Det är lite som att få en dator att göra en "parallell-kran" med en konventionell vikarmskran.
Jag vet inte i detalj hur John Deere's kranspetsstyrning arbetar, men min generella beskrivning ligger iaf i närheten. Dagens kranspetsstyrning är vad jag förstått fortfarande ett 2-spaks-system, och är begränsat lyft-vipp-utskjut.
Kranspetsstyrning är något som Skogsarbeten/SkogForsk har stått och blött sedan 1970-talet, när EHC introducerades. Problemen är många, i början var det bl a att hitta pålitliga och tillräckligt noggranna lägesgivare för hydraulcylindrarna. Sen är det väldigt många matematiska alogritm- komplikationer i programmeringen när man blandar in kransvängen i det hela. Utskjutsprioriterinegn blir ju annorlunda ovanför lasset, och beroende på höjden av lasset. Men någon gång i framtiden kommer nog ett 3-dimensionellt enhandreglage, kanske ungefär som en handske över handen, med vilken man sköter kranens all 6 funktioner proprotionellt och trådlöst, inne i hytten eller utanför på marken.... :lol:

Avatar Fallback

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

550  
#379640 Räcker väl med fem funktioner om man inte behöver kunna styra utskjutet :wink:

Användarvisningsbild

Re: Studie av superlång kran (15m) på 80-talet, vad gav den?

molnia  
#465231 Skvader på Blocket...

Hittade idag en tråd på SFO om maskinen. Kallas för kockums skvader

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).