Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skota med häst, gallra manuellt

172 inlägg 93470 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

röjar kalle  
#353124
jannee skrev:Var inte alltid någon höjdare att sitta på slåttermaskinen, framförallt då bromsarna flög runt och bet :mrgreen:

Jag fick för mig att slå på natten för att slippa men det fick jag ångra KNOTTEN är värre. :sad: :sad: :sad:

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

röjar kalle  
#353130
1448306801_12248653_10153279941603333_1727791517_n.jpg
Skogstinsen skrev:Det ser ut som lokorna ligger högt på hästen med slåttermaskin. Nu kanske den inte drar nämnvärt, men ser ut som selen trycker på strupen och den är för liten. Kan va synvilla.

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

röjar kalle  
#353133
1448307533_12270338_10153279941443333_66191177_n.jpg
Skogstinsen skrev:Det ser ut som lokorna ligger högt på hästen med slåttermaskin. Nu kanske den inte drar nämnvärt, men ser ut som selen trycker på strupen och den är för liten. Kan va synvilla.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

hlb  
#353140 Härliga bilder. Min far varnade alltid mig för att köra fort med denna typ av slåttermaskin med gungande fjädersits. En stenkörning kunde resultera i att man snabbt transporterades till ridande position. Mitt största problem var nog att inte somna på kvällarna. Fjädersitsen var en perfekt vagga, och hästen behövde inte mycket styrning efter några rundor. Kvällsarbetet förhindrade dock säkert många andra tillfällen till syndigare aktiviteter.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Hammaren  
#353141 Farsgubben som inte längre finns kvar tyvärr, fick sluta skolan när han var tolv år, och börja köra häst i skogen, det var inte så
naturromantiska historier man fick ta del av när han kände för att berätta hur det var i skogarna på Orsa finnmark,
hästar som gick ner sig och fick skjutas på plats, stubbar som inte syntes i den djupa snön, och hamnade mellan kälkarna och satte tvärstopp när han skulle iväg, varpå han gråtandes fick lasta av och lasta om, undrar vilken tolvåring som skulle fixa det idag? :???:

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

hlb  
#353144 Jag tar bara av mössan för den generationen. Under sommartid jobbade vi ofta 0600-2200 med endast korta matraster dock ej söndagar. Att köra slåttermaskinen med häst betraktades inte som ett riktigt arbete. När jag kom i militärtjänsten blev jag fundersam över när mina kompisar blev andfådda vid ansträngning. Efter 25 årsåldern började tyvärr den fysiska dekadensen även i mitt fall.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Seb macahan  
#353146 Håller med, mina egna börjar nästan gråta om man ber dom hämta en korg ved. Men det ju bla jag som uppfostrat dom.....Sen är det ju faktiskt ganska många yrken som var så där "glammiga" i början av 1900. Svärfar borrade hål i hjul till tåg godsvagnar som 12åring, men så har han en rygg i dag jag inte skulle vilja ha.
Att jobba med kroppen är slitigt, gör man det i lagom dos tycker jag det är skönt o bli riktigt trött, men förr var man ju tvungen för o överleva. Då är nog det mesta ganska slitigt och avskräckande. Men framför allt så visste dom inget annat. Liknande ödes historier kommer säkert vi berätta om 50år när nästa generation ritar på nån platta och robotar röjer det inritade området. Eller vad tror ni

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

hlb  
#353149 Jag hoppas ju att andelen självverksamma i skogen ökar. Ett röjningspass eller en gallringsdag med Hypron är ju så totalt överlägsen ett pass på ett unket gym. Till gymmet kan man inte heller gå åren efter och njuta av hur fint det blev. Att köra en bra häst i skogen är nog det ultimata, men kräver väl tid och en inte alltför ledbruten kusk. Jag kan ju inte heller låta bli att gilla när det blir fina travar efter Hypron.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Seb macahan  
#353151 Håller med dig hlb, men på gymmet kan det vara fint redan när man kommer dit :grin: :grin:.........
Nu springer inte jag på gym men ändå

   TS
Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

röjar kalle  
#353153 Ta med en sån där gym broiler med ut i skogen så garanterat efter 2 tim kommer han börja gnälla och vill åka hem. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Sv: Skota med häst, gallra manuellt

Krokmark  
#353189
Seb macahan skrev:Vi hade ackordshästar så sent som 2007. Det var ju inte så ofta militären behövde dom men ackordsstiftelsen finns kvar fortfarande tror jag.

Vi återlämnade en akordshäst för bara 2 månader sedan så den föreningen finns och frodas tydligen.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

hlb  
#353191 Seb macahan, vad tror du om att skicka robotarna till gymmet, så får vi hållas med vår skog. Att lyfta vikter borde väl vara enkelt för en robot. Att röja lika bra som en van skogsmänniska kommer aldrig en robot att klara, om den inte styrs av en människa, som sitter och får musarm.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Seb macahan  
#353202 Jag kan tänka mig musarm på gymmet......i skogen vill jag vara utan robotar. Det är synd att det är så pass olönsamt med o hugga manuellt och skota själv. Enda gången man kan unna sig det är på "lediga stunder" och som pensionär, och då är väl frågan om man har orken kvar. Eller finns det någon som får ihop den kalkylen?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Seb macahan  
#353239 Idag var jag ute o provkörde lite. Det var ett tag sen hästarna gick i skogen så jag torr körde lite.
Nu blev detta inte super planerat så hästen fick unghästarnas sele så tillpassningen är inte optimal.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

totte  
#353247 Härliga bilder på de tre goda vännerna! :-BD

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).