Äldre skogsmaskiner (nostalgi)

Skota med häst, gallra manuellt

172 inlägg 93127 visningar 29 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

TheJo  
#363400 Inget skogsarbete. Men iaf hästar som arbetar. :)

Bild

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/upp ... -i-uppsala

Enskede Hydraul, reservdelar till skogsmaskiner
Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#369648 Bosse och Axel är bästa arbetskamrater i skogen http://www.lantbruk.com/skog/bosse-och- ... a-i-skogen
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

SkotareEmil  
#382852 Är också grymt sugen på att köra på gammalt sätt. Med en Ardennerhäst brevid mig! :lol:
Kunde också tänka mig köra med äldre maskiner både från 1970-80 talet. Volvo BM, Ponsse S15, Rottne Blondin äldre Timberjack skotare, med hjälp utav endast en äldre motorsåg! :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

dirtypete  
#445756 Väcker upp denna tråd igen (hoppas de går bra) med några bilder på mina ardennrar som används flitigt i skogen å åker!

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

adahlm  
#445881 Hittade dessa bilder på nätet, lite udda combo med scorpion + hästutkörning.. :P


Bild

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

dirtypete  
#451093 Avslutade påsken med att lunna fram lite björkved till avlägget!

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#478964 Av någon konstig anledning blev jag mer nyfiken på denna tråden än tidigare. :roll:
Då man ska bli gemensam ägare till hästar med frugan. Men det är mest nyfikenhet, tiden går åt även utan att jag behöver nya intressen.
Tanken var iså fall att använda en häst för att lunna/ släpa ut enstaka stock/ träd pga storm. Ibland känns det inte motiverat att köra längt in i skogen för något litet. Om man då tagit fram det med häst till basväg. Vi har ingen atv, utan gjort detta ibland med en mf35. Men den är lite låg under motorn och bakaxel...

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

halvproffs  
#478970 Hästar tar mycket tid att sköta med mockning i stall och hagar mm. En säljare skulle demonstrera en hästskitupptagare förra veckan för oss men då pajade bilen för hen. Gör ett nytt försök senare. Är hästen för pigg då blir det inte roligt i skogen heller. Sen är inte alla hästar lämpliga för skogen heller, nerviga/istadiga, ryck o slit. Lugna måste dom vara och då är det roligt.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#478980 Jo det är mkt jobb med dem. De skaffas inte för skogens skull utan detta är mer en tanke från min sida som dykt upp för att vi skaffar dem. Det krävs stort engagemang för att bli duktig med hästarna i skogen. Är inte säkert att jag har det intresset som behövs.
Jag vet oerhört lite om hästar så detta kan mkt väl bara stanna vid en tanke. Det är 2 baskirer vi ska hämta i veckan.

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#478984 Finns hästarna på gården är det klart du ska pröva.
Jag har inte kommit någonstans ännu men vi har både ardenner och fjording på gården så visst ska det prövas så småningom.
Baskirer är inte bekanta för mig men så länge det inte är fullblod så ska det nog gå att få dem lugna nog för att funka för hobbybruk i skogen. De är väl dessutom i en lagom storlek som gör det rimligt lätt att få tag på selar och utrustning.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

molnia  
#479018 Jag har förstått att de är väldigt allsidiga och starka till sin storlek, mankhöjd 150. Ska vara en väldigt tålig ras.

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

jannee  
#479031 Enda egentliga nackdelen med en havreskotare är att den fodrar skötsel och underhåll även när den inte används
Nyttjar man den sedan bara någon gång/vecka blir det dyra fub att köra ut :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skota med häst, gallra manuellt

Tosca  
#479040 Nu har ju molnia gift sig till skötsel och underhåll av hästarna.
Om det sen är han som får skötseln utförd förutom när han själv nyttjat hästarna eller om det blir han som står för den huvudsakliga skötseln återstår väl att se.
Förhoppningsvis får han lite snygga magmuskler på köpet om han gör sällskap på ridturerna också.
Hästar är ju bra på det sättet att man kan ta sig i princip vart som helst med dem, även rakt genom skogen utan att bryta mot någon terrängkörningslag.

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

totte  
#479045 Och för den som, liksom jag, blev nyfiken på hästrasen: https://sv.wikipedia.org/wiki/Basjkir

Användarvisningsbild

Re: Skota med häst, gallra manuellt

MilanJo  
#479049 En häst som hobby kan bli en trevlig arbetskamrat. Jag har arbetat med hästar i många år, men har det nu som hobby. På en liten gård som min finns hur mycket som helst att använda hästen till. Ras och storlek spelar inte så stor roll, det handlar om individen, hur man tränat den och vad man själv har för kunskap:
Vedkörning, gallring, inomgårdssysslor, vildsvinsböksharvning, slåtter, stenkörning, vältning...variationerna är oändliga. Lycka till!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).